Madonna
3 hónapos terhes, Guy
Ritchie-től, a Ravasz, az Agy
és Két Füstölgő Puskacső rendezőjétől, a gyermeket szeptemberre várják,
csak úgy, ahogy mi Madonna új albumát. Guy Ritchie eddig is híres volt,
de most, végérvényesen beleírta magát a történelemkönyvekbe. Madonna három
éves kislányát, Lourdes-t úgy megszoktuk, úgy örültünk neki, hogy gyakorlatilag
eszünkbe sem jutott, hogy lesz-e neki testvére. Mire megszületik a kisbaba,
elmondhatjuk, hogy Madonna, (aki akkor 42 éves lesz) kábé egy egész
évtizeddel kitolta a karrier-időt a nők számára, és ezzel teljesen egyenjogúvá
tette a női nemet. Az egész világ csak büszke lehet rá.
Március
20-tól az egykori MTV 1 és MTV 2
helyett "m1"
és "m2"
néven jelentkezik be a két ismert televízió csatorna.(
, ) Ezzel tulajdonképpen megszűnik
a több évtizedes névkonfliktus a Music
Televison és a Magyar
Televízió között. Szinte már csak az a kérdés, hogy vajon
mi lesz a sorsa az mtv.hu internetes domain-nek. Nem kell különösebben
attól tartanunk, hogy egyszercsak létrejön az MTV Magyarország, de vegyük
figyelembe, hogy eddig ez technikailag sem lett volna lehetséges, és örüljünk,
hogy mostantól legalább ennyiben hasonlítunk a világ sok országára, hogy
MTV kompatibilisek
vagyunk. A két csatorna arculatának átoperálására a Magyar Televizió Rt.
30 millió forintot költött értesüléseink szerint. Szép, vagy modern nem
lett egyik sem, de ez nem is igény egy- kettő- közszolgálati televíziónál.
Fontosabb lett volna talán, hogy ne egy eldugott osztrák adó, hanem "a
közszolgálati csatorna" (csatornák) imidzse jöjjön létre. A
megújult arculaton kívül újdonság az is, hogy az m2-es ezentúl napi 24
órában sugározza magát. Ez már elmozdulásnak tekinthető a közszolgálati
televízió funkciójának irányába, hiszen éjfél, sőt este 10 után komoly
reklámbevételekre nem igazán lehet számítani, így, legalább is ebben az
idősávban
eltávolodni látszik a kereskedelmi tévékre jellemző gazdasági alapú berendezkedéstől.
De mindegy is, mert amíg kettő van belőlük, a történelmi hagyomány nyomait
követve, a helyzet átmenetinek tekinthető. A majdani közös utódjuk vajon
m3-as, vagy m0-s lesz, vagy csak simán "m"?
Hiányzik
a harmadik tv.
Először
eltűnt a Szív Tv, aztán az Msat, végül a TV3. Mégsem arról van szó, hogy
sorra tűnnek el a tévécsatornák, hanem egy két és fél éves periódus ért
véget, a hazai "duális médiarendszer" első fázisa. '97 október hetedikén
indult be az RTL klub. És a TV2, és bizony a TV3 is. A TV3, illetve
az Írisz TV
volt a "harmadik tévé", aki megpályázta a kereskedelmi frekvenciák egyikét. Ő
volt az, aki nem nyert, és ő volt az, aki az elmúlt 2 és fél évet pereskedéssel
töltötte. Ez a per minden idők legnagyobb összegű magyar pere volt, 16,8
milliárd forint "értékben". Alperesek az ORTT , az RTL Klub és a TV2. A
per alapja az volt, ugye, hogy az Írisz TV versenytársainál jóval nagyobb
összeget ajánlott egy országos frekvencia megszerzéséért, azon belül is
pedig az RTL Klub ajánlatánál. A per első fokon ('98 márc.) úgy végződött,
hogy a bíróság nem találta vétkesnek az ORTT-t.
Másod fokon ('99 feb.) azonban, a Legfelsőbb Bíróság már ezzel ellentétesen
döntött, és kötelezte az ORTT-t, hogy bontsa fel a szerződést, amit az
RTL klubbal kötött. Az ORTT azonban azt reagálta erre, hogy közigazgatási
szervet nem utasíthat a Legfelsőbb Bíróság, és ezért nem is tett semmit.
Ekkor kezdődött a harmadik kör, melynek végeredményét kerek két nappal
azután hirdették volna ki, hogy a TV2 egyik tulajdonosa, az SBS
megvásárolta a TV3-at, 16 millió dollárért, mégpedig úgy, hogy a szerzeményének
felét 9 millió dollárért átpasszolta az RTL klubnak. A két országos kereskedelmi
csatorna megvásárolta a harmadik pályázót, két alperes megvásárolta a felperest,
két nappal az ítélet kihirdetése előtt, amely ítéletről gyakorlatilag azt
is tudni lehet, hogy a TV3 javára döntött volna. A
Gazdasági Versenyhivatal erre a fülének a botját sem mozdította, biztosan
nem érkezett bejelentés egyetlen egy darab magyar állampolgár részéről
sem. De nemcsak a GVH
volt passzív, az országos csatornák híradói sem siettek leközölni a hírt,
hogy a TV3 visszavonult a magyar piacról.
Az
említett magyar televíziós piac ezzel a fordulattal, a szakértők szerint
stabilizálódott. Ez biztos jót jelent, és már amúgy is kezdtünk aggódni,
hogy a versengés a minőség rovására megy, és hogy nekünk, állampolgároknak
kell eltartanunk a kereskedelmi tévéket. Sajnáljuk, hogy a TV3-nak, illetve
a tulajdonos CME-nek
nem érte meg megtenni az utolsó két nap két lépését, hogy 2 és fél éves
küldetését célba juttassa. Vagy, fordítva fogalmazva, sajnáljuk, hogy ilyen
olcsón megérte neki lelépni a színről, lemondva a további versengésről.
Egy-egy üzlet megkötésénél mindig van egy kezdeményező fél, akinek előnyösebbek
a kilátásai, illetve, aki diktál. Ha ebben az adásvételben a TV3, illetve
a CME lett volna az a fél, aki diktál, biztosan kevés lett volna neki a
16 millió dollár,
amely a 16 milliárd forintnak csak a negyede. Ennyiért lehet, hogy két
nappal, vagy egy hónappal később is el tudta volna adni a TV3-at, nem is
említve a 45 millió dolláros (!) vetítetlen film- és sorozat csomagot,
amelynek a birtokában volt, és amit szintén eladott, mint veszett fejsze
nyelét. Vajon mi vehet rá egy befektetőt, hogy így eliszkoljon egy piacról?
Az, hogy veszteséges az adott csatorna? Egy vállalatot bármikor át
lehet szervezni, hogy ne legyen veszteséges, másrészt, nem csoda, hogy
veszteséges volt, hiszen két és fél évig az volt a szándéka, hogy végre
piacra léphet mint országos csatorna, és egy ennek megfelelő apparátust
működtetett. De aztán persze, elállt ettől a szándékától, és a Legfelsőbb
Bíróság ezt végül az ítéletébe (szerintünk hatáskörén, az alkotmányon túl)
beleépítette. Nem vagyunk büszkék erre a fordulatra, sőt, a magyar
duális médiarendszer
történelmének legsötétebb fordulataként tekintünk rá, amely végül a két
kormány- párt, két országos adó, egyszerű, de kőkemény formációját idézte
elő.
Március
15. -e a Sajtószabadság napja
is egyben. Ehhez képest az előestéjén tartott békés
tüntetés a sajtószabadság érdekében, határozottan emlékezetes esemény volt.
(A helyszínen készült felvételeket az előző hírösszefoglalóba is betűztük).
A tüntetést a Szabad Szólásért Mozgalom és a Civil Fórum szervezte, de
partnereik közt szerepelt egyebek közt a Magyar
Újságírók Országos Szövetsége is. A tüntetés
hangulata barátságos volt, és az egészet tömören a "szellemi fölény" megtestesüléseként
lehet legjobban leírni. A szónokoknak, akik között Jancsó Miklós is tiszteletreméltó
szerepet töltött be, nem kellett drasztikus fordulatokat bevetniük
beszédeikben, hogy az egybegyültek tetszését kivívják. Mégis, mind Jancsó
Miklós, mind Vitányi
Iván, mind Tamás Gáspár Miklós beszéde többszörösen
meghaladta azt, amit
rendezvényeken hallani szoktunk. Tamás Gáspár
Miklós például szépen levezette, hogy az embereknek
nincs meg a módjuk és a pénzük ahhoz, hogy megfelelő módon érvényesítsék
a jogaikat, hogy megfelelő formában szakszervezetekbe tömörüljenek, és
a többi. Általában megvilágító erejű, és pártállás-mentes gondolatok hangzottak
el, már csak az a kérdés, hogy mekkora sajtóvisszhangra számíthat
egy ilyen esemény, és hogy mekkora döbbenetet képes kiváltani a külföldi
országok részéről?
Valószínűleg
nem nagyot. Az még talán egy pillanatra meglepi a külföldi szakértőt,
hogy a BBC "Az Apokalipszis Négy Lovasa" című dokumentumfilmjében Magyarországot
választották a korrupció és a szervezett bűnözés képviselőjének. De
az, hogy a sajtószabadság hiánya ellen tüntetnek a magyarok, ehhez képest
már kisbetűs hír, sajnos. Egyáltalán nem vagyunk a világ közepe, sajnos,
és egy ilyen hírt először, és még inkább elsősorban nekünk, akik
itt élünk, kell komolyan vennünk.
A
tüntetés "alapjául" a csonka média kuratóriumok szolgáltak. A közszolgálati
médiákban ugyanis, az alkotmány előírása szerint, (amely előírás egy-az-egyben
követi a német mintát) biztosítani kell a vélemények pluralitását,
amely pluralitás úgy jön létre, hogy a közszolgálati médiák, (MTV, DUNA
TV, Magyar Rádió) kuratóriumaiban, (grémiumaiban) 50-50 %-os képviselete
kell, hogy legyen a kormány- pártoknak és az ellenzéki pártoknak, (3-3
személy). (Erről bővebbet Szilády Szilvia cikkében
olvashattok). Ha ez a helyzet nem áll fenn, akkor bizony nem teljesülnek
az Alkotmánybíróság "a vélemények sokféleségének biztosítása a közszolgálati
médiákban" című határozatában foglaltak, és például a helyi (hazai) sajtó
szabadságáról egyáltalán nem
lehet beszélni. Az egész tüntetésben
az volt a legszebb, hogy ezt nem kellett agyonmagyarázni senkinek, pedig
nem egy szeminárium résztvevői voltak ott, hanem teljesen egyszerű emberek,
mint mi. Na jó, az egyszerű emberek közt voltak nagyon komoly média-emberek
is, látható volt az ORTT elnöke, csak úgy, mint TV3 egykori időjósa, Juszt
László, Rajk László, hogy csak azokat említsük, akiket arcról könnyen felismerünk.
Kellemes este volt, és nem is annyira tüntetésként, hanem inkább mint egy
nem hivatalos Március 15.-i megemlékezés működött. Fáklyák, zenék, versek,
majd szónokok, majd megint zenék, és utána mindenki szépen hazamegy. Igazi
ünnepség.
2000
Március 17 annak a napja, hogy Angliában először vetítették le Stanley
Kubrik Mechanikus Narancsát,
(Clockwork Orange), igazi moziban, tehát nem egy filmfesztiválon. A film
valóságos megjelenése és az angol forgalomba kerülése között 27 esztendő
telt el.
John
Cusack csinált már olyat
filmben, az Otthon, Véres Otthon-ban, (Grosse Point Blank), hogy 10 év
után összejött 18 éves kori szerelmével, akit akkor csak úgy ott hagyott,
hogy beálljon tengerész gyalogosnak. A Serendipity
c.filmben pont ez a szitu vár Cusack-ra, a filmet nyáron kezdik forgatni,
a női főszereplő még nincs a képben. Serendipity azt jelenti "képesség
értékes dolgok találására ott, ahol kevéssé valószínű".
Leonardo
Di Caprio nem egyke,
van neki egy féltesója is, Adam
Ferrar, akinek az anyukája
hozzáment
Leo apukájához, amikor Leo még kissrác volt. Adam-et most letartóztatták,
mert a vádak szerint megpróbálta megölni a barátnőjét, és az óvadékot 600
000 dollárban állapították meg, noha vádat még nem is emeltek ellene. Leonardo
odarepült, hogy segítsen a bátyjának, aki szintén színész, és aki a rosszmájú
sajtó szerint kiskorában inspirálta Leo-t, hogy ő is az legyen, azzal,
hogy megmutatta, hogyan lehet 30 ezer dollárt keresni egy tévéreklámmal.
Adam első filmje, a Pups
mégis csak Leo Part-jával egy időben jelent meg. Ugye nem vagyunk arra
hajlamosak, hogy egy ilyen hír miatt azt gondoljuk, Leo nem is olyan
jó színész? Arról, hogy konkrét értesüléseink szerint Leonardo Di Caprio
milyen színész, a Part című cikkben olvashattok.
A
Blair Witch Project 2
forgatása ebben a hónapban kezdődött. A produkciót abszolút titok övezi,
nem lehet és nem szabad tudnunk, kik szerepelnek benne, hol, és a történet
is tabu. A Blair Witch 2 nem ugyanolyan folytatás, mint például a Scream
3, vagy 2. A Blair Witch egészen máshol kezdte, és egészen máshol folytatódik.
Három tehetséges fiatal filmes megcsinál egy kifogástalanul finom filmet,
amely film nemcsak finom, de marketibilis is. A Miramax,
aki a Disney egyik vállalata, és akik a Matt Damon-os, Kevin Smith-es filmeket
hozzák létre megvette a jogot, és beszállt forgalmazónak. Bedobot nmég
2 miliót a film addigi 60 ezer dolláros költségvetésébe, reklámra, és minden
idők legnagyobb arányított bevételét könyvelte el. Ez idáig szép is. Csak
arról nincs fogalma senkinek, hogy vajon miért olyan szerződés született,
amely tartalmazza a folytatás jogát is, mégpedig
olyan kitétellel, hogy egyáltalán nem kell, hogy az eredeti stáb, az eredeti
alkotók rendezzék a folytatást, sőt, ellenkezőleg. Miről árulkodik egy
ilyen konstrukció? Egyrészt arról, hogy a Miramax tanult Kevin Smith filmjeiből,
hogy a Shop Stop (Clerks) nagyon jó volt, de többi gyenge, (bár a Dogmát
még nem láttuk, és állítólag jó), másrészt arról, hogy a Blair Witch Project
sikerét egy zseniális alapötletként, és nem egy zseniális ötlet profi megvalósításaként
kezelik. Vagyis a második részt már nem fogják "amatőr" alkotókra bízni,
nem akarnak még egyszer a (szerintük) véletlen szerencsére hagyatkozni.
Mi csak remélhetjük, hogy nem járunk rosszul. A második rész rendezője
Joe Berlinger lesz.
|