|
|
|
|
A
ravasz, az agy,
és két füstölgő puskacső .. Mit rejt ez
a Rejtő Jenős cím? Gengszterfilmet, vígjátékot, vagy valami mást?
Jobb előre tudni, ez egy vígjáték, mert egy darabig (kb. 20 perc) viszonylag
komolyban adja elő magát, és csak utána kezd felengedni. Ekkor rájössz,
hogy egy Trainspotting "meets"
Pulp fiction fajtájú filmmel van dolgod, és tulajdonképpen
örülsz. Szóval.
Mi
jut eszébe néhány fiatalnak? Kihívják kártyázni a helyi komoly pornókirályt
és maffiavezért,
Baltás
Harry-t.
A beugró 100 ezer font, nem több, nem kevesebb. Négyen dobják össze a lét,
és várják, hogy társuk, Eddy (Nick Moran) hogyan szerepel. Baltásék éppen
a hetvenes évek stílusában trükköznek, rejtett videókamerával kifigyuzzák
Eddy lapjait, majd morze-berendezés segítségével továbbítják a kártyázó
Baltás lábszárára erősített mini-morze-kalapács segítségével az adást.
Eddy veszít, és beüt a krach, egyetlen hetük marad, hogy letejeljék, illetve
visszacsorgassák a levet. Tulajdonképpen
ez a konfliktus a béka, amit le kell nyelnie a nézőnek, mert innentől kezdve
viszonylag normálisan alakul a film, kicsit olyan, mint a Desperado,
rejtélyes figurákkal, egymást keresztbe kasul átszövő cselekményvonalakkal,
kicsit valószínűtlen történésekkel, helyileg szórakoztató módon. Szóval
stilizált film. Stilizált film,
amely az Angol gengszterfilm hagyományaira épít, függetlenül attól, hogy
ezek a Trainspotting óta hatályon kívül helyeződtek. Az
1971-es Get Carter (Kapjátok el Carter-t) c. Miachael Cane-es film méltó
utódjaként emlegetik, már csak azt kell eldönteni, hogy ez jót, vagy kevésbé
jót jelent. Mindenesetre
a
tavalyi Sundance fesztivál
legjobb első filmes díját jól megnyerte. (A stilizáltságot kedvelik a fesztivál-zsűrik.)
A film elején a Nagymenők (Martin Scorsese, Good Fellows) kép-kimerevítgetős
technikájával próbálták a fejünkbe sulykolni az összes régifajta "becenevet",
de összesen Nick the Greek és Nagy Chris és kis Chris meg a baltás neve
tud megtapadni agyacskánk sikamlós felszínén.
|
A helyi dealer, mint amatőr diák-kereskedő van beállítva, és már szinte súrolta a Pulp Fiction diákkereskedőinek stílusát. A film a végére azonban megint visszaesik, habozás nélkül lepereg előttünk a Tiszta Románc (és azóta, sajna, a Közellenség) képlet szerű befejezése. Tanulság is van, látszik, hogy az angol filmesek (legalább is "A ravasz, az agy, és két füstölgő puskacső" írója-rendezője, Guy Ritchie felismerte, hogy a filmes piacon a közönség az európaiaktól árnyaltabb, összetettebb, egyedibb kivitelezésű, kevésbé komfortos, inkább dinamikusabb, divat hullámmá válni hajlamosabb filmeket vár. Azt azonban még felismerheti, hogy a közönség nem fesztivál-filmeket, nem összegyúrt darabokat, hanem folyékony és vadiúj cuccokat kíván. A reklám, amit egy fesztivál adhat a filmhez, nem semmi, de méginkább a rendező karrierjét tudja bebiztosítani. Guy Ritchie be van biztosítva, most már a közönség következik. Ugyanakkor, akármit mondunk, legtöbb ember, akit ismerünk, beleértve, aki ezt a cikket most írja, határozottan jól szórakozott, amikor megnézte, és szinte mindenki egyetért abban, hogy a most látható egyik legjobb film. A legjobb két jelenet, amikor Gloria felébred, és amikor nagy Chris visszaviszi a tatyót, és utána elmagyarázza kis Chris-nek, hogy most már igazi uzsorásokká nőtték ki magukat, és felszólítja, hogy kapcsolja be az övet. Mindenképp érdemes megnézni , de akkor is, igaz, ami igaz .. Egyébként a legnagyobb hátránya talán az a filmnek, hogy rossz a címe, hogyan lehet azt megkérdezni, hogy "nem nézzük meg a Ravasz, az agy és két füstölgő puskacsövet?" -bob- |
|
|
oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 |