|
|
A z e l s ő p
e r c |
|
Hihetetlen,
hogy milyen pontos a mozinézők ösztöne, hogy már a bemutatókból, mennyire
pontos képet tud alkotni az illető filmről. De ez mind semmi ahhoz képest,
ami a filmek legelejével történik.
Már
amikor az első feliratot meglátod, a betűtípust, a betű mögötti képet,
vagy meghallod az első hangokat tudod, mire fizettél be. Vajon miért hagyják
a filmek producerei, rendezői, hogy filmjük az első másodpercekben ennyire
meztelenre vetkőzzön?
A
filmek legelejének valójában kettős szerepük van. Megmutatják neked, mi
lesz a pálya, milyen stílusban, milyen mederben fog leperegni a következő
két órád, és tudtodra adják, hogy milyen dolgokat várj a filmtől, amiket
az tényleg tud is teljesíteni, illetve szándékozik. Ezek azok a másodpercek,
amik, mint egy bakelit lemezen a befutó barázdák, bevezetnek magába a filmbe.
Egy
filmet elvileg bárhol lehet kezdeni, láthatsz házat, napot, égboltot, utcát,
hálószobát, autó-szélvédőt, arcközelit, bármit, de tényleg bármit. Ezért
ez a rész a film legnehezebben kitalálható eleme, és egyáltalán nem ritka,
hogy már kész van a forgatókönyv, amikor kitalálják, mi legyen az, amit
legelején látunk. Az első perc egyenes vonalban kell, hogy röpítsen a filmben
rejlő cselekmény felé, hogy amikor elhelyezkedtél a székben, azt érezhesd,
hogy miden sínen van. Végülis, amikor megnéztél egy filmet, bármikor
gondolhatod, hogy ezt meg azt másképp is lehetett vagy kellett volna csinálni,
de egy megvalósult film első percénél jobbat biztos, hogy sohasem találhat
ki senki, (ugyanahhoz a filmhez) mert ez az, amiből mindig a csúcs
valósul meg.
Egy
olyan film, mint a Leaving
Las Vegas hogyan is kezdődhetne
másképp, mint hogy Nicolas Cage leemel egy üveget egy boltban a pultról?
Sajnos, tökéletes kezdet, mert erről szól a film, hogy "Mr. Cage halálra
piálja magát".
Vannak
cseles első percek, egyik legjobb ilyen az
Időzsaru, (Peter Hyams
filmje, Dir és D.O. P. ). Sűrű függönyben ömlik az eső, késő délután, lovasok,
mégpedig Lee tábornok katonái valamit szállítanak.
Megállítja
őket egy útonálló, és mondja, hogy adják neki oda az aranyat, ami a titkos
rakományt képezi. Kinevetik, hogy csak egyedül van, és rögtön lelövik,
de az idegen egy eléggé újszerű fegyverrel lemészárolja őket. Aztán lekopik,
vissza az időben, oda, ahonnan jött.
Azért
"cseles" az ilyen első perc, mert egy pillanatra kizökkent, nem érted,
miért azt látod, amit, de aztán rájössz. Plusz, amiről azt hitted, hogy
kitérő, egyenesen a cselekmény közepébe küldött. Az ilyen beindult kezdést
csak nagyon felkészült filmek engedhetik meg maguknak.
A
Tomorrow Never Dies (A
holnap markában) James Bond kezdete volt ilyen, egy perc alatt annyi akciót
lehetett látni, amennyit más filmek 2 órában teregetnek szét. És
még csak ezután következett a Sheryl Crow-s főcím, ami a műfajban mindenképp
egyedülállót tett le a vászonra.
A legklasszikusabb
filmkezdetek egyikeként minden bizonnyal meglehetne szavazni a 90-es Wild
At Heart kezdetét, ki
van írva, hogy Cape Fear, (mint helyszín), a mennyezetét látjuk egy profi
épületnek, és egy klasszikus szám megy mint party-zene. Amolyan "la-la-la,
megyek az utcán, szép az idő, nem is sejteném, hogy két másodperc, és a
fejemre esik egy tégla" - kezdés, tényleg nem is sejtjük, hogy ez a film
utolsó nyugalmas pillanata.
(Lulla mamája fél percen belül beoson Sailorhoz a men’s room-ba, és kitör
a bonyodalom. Érdekessége ennek a filmkezdetnek, hogy Budapesten a földalattin
élő emléket állítottak neki, minden ajtónyitódáskor, és csukódáskor bejátsszák
azt a jellegzetes három hangot a számból, ami a film első jelenetében megy,
az ember automatikusan látja a mennyezetet, és ahogy fordul a kamera ..
|
Magyar
filmek közül a Kutya
Éji Dala ilyen, az egy
korabeli rádióműsor szignáljával kezdődik, a címe az, hogy "Útközben".
Utána pedig a távolsági busz, ahogy kanyarog a Mátrában, hosszú éveken
keresztül, ha meghallotta valaki ezt a szignált egyből a fim jutott eszébe,
és rohant megnézni mégegyszer.
David
Lynch nagyon ért a filmkezdéshez, így még egy filmjét meg kell említenünk,
a Dűnét,
(pedig a Blue Velvetet
is felhozhatnánk, csak az messzire vezetne). Világűr,
csillagokkal, Virginia Madsen arcocskája jelenik meg a képen, és elmondja
a klasszikus szövegét a fűszerről . A legszebb az egészben az, hogy már
kitűnik a képből, aztán visszatűnik, és folytatja, "Oh, yes, I forgot to
say" . Hihetetlen kezdés, és rögtön utána, ahogy elmondta, (a végszó az,
hogy dűne), megjelenik a felirat: DŰNE.
Megérkezik a zene, (by TOTO), és homokot látunk minden mennyiségben. Aligha
létezik ennél klasszikusabb első-perc. A Csillagok
háborúja, mint szintén
Sci-fi jut eszünkbe, igen, az is eléggé klasszikus. |
A
bele a cselekmény közepébe nem az egyetlen járható út, noha valójában minden
első perc erről szól. Külön megoldásnak tekinthető az "atmoszféra-kezdés",
amikor belecsöppensz egy helyzetbe,
egy jelenetbe, és azt addig kitartják, amíg rá nem állsz a film atmoszférájára.
Az atmoszféra-kezdések hajlamosak előzményekkel dolgozni. Ilyen az Ötödik
elem, ahol a múlt századi
kutató páros kutat egy piramis belsejében, és eltelik pár perc, (az amúgy
nagyon is gyors filmhez képest ez hosszú idő), amíg megjelenik az
UFO. És ilyen a Ponyvaregény,
a diner-ben, ahol jól szétvitázzák magukat, mire beindulnak a dolgok. |
A
Szökevény
esetében a kékes színű negatív képek, amikkel kezdődik a film, már önmagukban
elegendőek lettek volna, hogy minden idők egyik leghatásosabb első percének
tituláljuk, de ott volt még a zene, bizony, amivel együtt nehezen törlődő
emlékké változott.
Külön
szépsége még ennek a kezdetek, hogy még a 8. percben is vannak eleje-főcím
feliratok, ezen a téren is valószínűleg rekordot döntött.
A
Játékos, (Robert Altman)
eleje is impresszív, azt is mondhatnánk, hogy nincs még egy ilyen. Egy
fotót látunk, ami egy régi filmforgatást ábrázol, azt halljuk, hogy "action",
és elkezd mozogni a kamera, és 7.5 -8 percig nincs is vágás, de úgy, hogy
közben olyan jó, mintha az MTV-t néznéd.
És
nem vitás, hogy minden kezdet közül az egyik legkellemesebb emlék a Die
Hard 1., amikor Bruce
Willisnek elmesélik, hogy utazás után legjobb relaxációs gyakorlat, levenni
a cipőt és a zoknit, mezitláb sétálni, majd ökölbe szorítani a lábfejet.
A
filmkezdetek
olyan
fontosak, mint egy hotelszobából a kilátás. Kifinomultan tervezik meg őket,
nekünk pedig nehéz visszaemlékezni ténylegesen az elejére, mert "minden
előtt van
valami". Például, a Szökevény légifelvételei az esti Chicago felett megelőzik
a kék képeket, amikre ténylegesen emlékszünk, ezeket a képeket pedig megelőzik
a film bámulatos zenéjének első hangjai, ahogy bekúsznak. Egy-egy film-kezdet
olyan, mint valami szellem, amely nagy sebességgel, de szinte észrevétlenül
szivárog be egy szoba összes létező résén keresztül. Vagy mint a Terminátor
2. higany-zsaruja,
aki cseppekből áll össze, de roppant hatékonyan. A filmkezdeteteken keresztül
szivárog be fejünkbe a film, és ragad ki minket a szórakozottság, a szétszórtság
állapotából, és hangol saját magára. El sem hinnénk, milyen feszülten figyelünk
végig egy-egy jó film során, és hogy mennyi mindent tanulunk, mint egy
ufó, mint Milla
az Ötödik elemben, miközben vadul szórakozunk. Ez a koncentráció a film
végén oldódik fel, mintegy varázsütésre, és egy másodperccel később már
úgy csinálhatunk, mintha mi sem történt volna, amikor a film végül elenged
minket. Az egész kaland, ne felejtsük el, nem jöhetett volna létre a filmkezdet
sebészi pontosságú, remekül megkomponált hatása nélkül. Mellesleg, többek
szerint a filmek nem is az első jelenetnél, nem is a
gyártó emblémája után,
hanem akkor kezdődnek, amikor először látod a reklámjukat. Vagy amikor
először hallasz róluk, hiszen a fejedben ekkor történik meg az "új mappa
létrehozása". |
-zé-
|