8 MM + ÉLET, AMIRŐL AZ ANGYALOK ÁLMODNAK
8MM nyolc milliméter

Ismét felbukkant egy olyan film, amire már egy héttel a bemutató előtt fogadnak az emberek, hogy nagyon jó lesz. 
Aztán megnézik - egy új Nicolas Cage-filmet amúgy sem szívesen hagynának ki -, és a vége: csalódottság, keserű ellenérzés a jónak tűnő, de mégis pocsék filmekkel szemben. Joel Schumacher örvendeztette meg a mozilátogatókat egy ilyen filmmel, mert a 8mm mindennek nevezhető, csak rendes filmnek nem, sajnos. A rendezőnek nem ez az első baklövése a filmkészítés terén, a Time to kill, illetve a Client c. alkotásai még éppen hogy nézhetőek voltak, ellenben a Batman Forever forgatása után a főszereplő Val Kilmer úgy nyilatkozott, hogy nem akar még egyszer egy ilyen dilettáns rendezővel dolgozni, mint Schumacher, hiszünk neki.

A 8mm műfaja szerint thriller, ami itt azt jelenti, hogy a szereplők éles dolgokat visznek végbe, cserébe viszont kimaradt a feszültség a filmből. A Nicolas Cage alakította Tom Welles magánnyomozó élete rendes mederben folyik, profin végzi el a rászabott munkákat, mígnem kap egy különösnek tűnő feladatot: egy jelentős ember titkos hagyatékában talált, 8mm-es kamerával felvett filmről kell megállapítania, hogy valóban megtörtént-e a filmen látható gyilkosság, vagy sem. A tekercs film egy "stuff-movie"-termék, vagyis erőszakos pornó film, de félő, hogy valóban megöltek egy lányt a forgatás alatt. Erről a félelemről szólna a film, megpróbálja érzékeltetni a nézőkkel, hogy a főszereplő most egy nagyon gonosz és alattomos világba jutott el, a nyugodt családi háttere sem ad biztosítékot arra nézve, hogy nem fog elsüllyedni benne... 
 
INTERCOM

 

Nicolas Cage emberfeletti erőfeszítéseket tesz ennek a közhelyes konfliktusnak a kifejezésére, lehet, hogy épp ez a görcsölés nem tesz neki jót, mindenesetre ő is élete egyik legrosszabb filmjét csinálta meg, a filmkritikusok egybehangzó véleménye szerint ki kellett volna hagynia ezt a filmet.  Ami jelentős történik a filmben, az a fiatal Joaquin Phoenixnek köszönhető, aki Max California néven egy a szexiparban járatos videotékást alakít, aki segítségére lesz Tom Wellesnek a nyomozásában. Joaquinról egyelőre még nem tudunk túl sokat, csak ilyeneket, hogy 
-ő a boyfriendje Liv Tylernek, 
-az öccse a kábítószer- túladagolásban meghalt River Phoenixnek, 
-reményteljes tehetség ő is, mint a családjában sokan ,
-egy időben a "Leaf" nevet vette fel, 
-a testvéreinek ilyen neveik vannak, mint "Summer", illetve "Rain", tehát elég természetes beállítottságú családból származik. Hajlamos a társadalom perifériáján kallódó alakokat megformálni, (mint például a Majd megdöglik érte c. filmben), a 8 mm-ben is ilyen karakter, lehet, hogy a tetkói teszik ezt. Szóval ő viszi el a pálmát - és a filmet - a 8 mm-ben. 
Nicolas Cage és Joaquin Phoenix
Ami rajta kívül megjelenik, az csak felesleges. Morális és lelki zúzkodások, Nicolas Cage vergődése, és egy erőltetetten brutálisnak beállított világ felvillantása. Annyiban sem igazi thriller a film, hogy nem kap megnyugtató befejezést, mondjuk, olyan sok kérdést nem is vet fel, talán csak egyetlenegyet: Miért kellett ezt a buktagyanús forgatókönyvet filmre vinni? Ki kellett volna hagyni, és akik megnézték a filmet, nagy százalékban ugyanezt mondták: inkább kihagyták volna. 
-lee-loo-


Élet, amiről az angyalok álmodnak La vie ręvée des anges /Erick Zonca

Felül Marie, alul Isa a film poszterénAz élet, amiről az angyalok álmodnak egy igazi művészfilm, de nem kell előtte bevenned egy külön ehhez a filmhez kapható pirulát, hogy élvezhesd. Egészen másfajta moziélmény, mint amit megszoktunk, de rendesen üdítő hatást tesz rád. 
A Nevem Joe nyomorából, vagy a Születésnap furcsa morbiditásaiból szerencsére nem kevertek bele semmit, legalább is nem direkt. Nézni feltétlenül élvezetes, hiszen két lány mindennapjait úgy látjuk, mintha ott lennénk, hihetetlen közelségből. Ez a két lány azonban nem gazdag, egyetemre sem járnak, és tök magányosak, és egyik napról a másikra élnek. Ez  a pár apró körülmény egy csomó mindent meghatároz, például azt, hogy milyen környezetben tengődik végig a filmet, és milyen fejekkel mozognak. 
Talán az a legjobb a filmben, hogy az alkotók nem direkt a súlyosságra mentek rá, és így a film zömét kellemes hangulatú jelenetek alkotják. Noha nem egy álom-életet látunk, de legalább nincs benne cinizmus, és ez tényleg nagyon jó. És nincs a történetben kemény-drog sem, aminek szintén lehet örülni. 
A rendezőt és írót, Erick Zonca-t valóságos személy inspirálta Isa karakterének megalkotásában, de ne ijedjetek meg, maga a történet a képzelet szüleménye.
Isa és Marie egy olyan jogcímen tartózkodnak egy lakásban, hogy vigyáznak rá, mert a tulajdonosok éppen kómában vannak. Maradhatnak, amíg el nem adják. Isa azt a kis mellék-projektet találja ki magának, hogy folyton látogatja a kómás kislányt, és felolvassa neki a saját naplóját, mármint a kislányét. Ezen felül két kidobó csávóval mászkálnak, akik súlyos arcok, a Fredo-t alakító színész például egy ex Thai box világbajnok, és a valóságban is dolgozott kidobóként, és pont Lille-ben, ahogy a filmben is. 
Isa - Élodie BouchezIsa (Élodie Bouchez) az a lány, aki eléggé kommunikatív, barátnője, Marie (Natacha Régnier) sokkal keményebb csaj, nehezen haverkodik, és elég komoly tartása van, mert bizalmatlan. Marie egyszer meglát egy srácot, aki bártulajdonos, és eltakarja az arcát, mert korábban megrongálta az autóját a fiúnak, bosszúból. Az történik azonban, hogy a srác erre nem emlékszik, és amikor meglátja Marie-t nem hogy nem haragszik hanem "felszedi" a lányt. Isa (mint Isabelle) szerint nem lenne szabad megbízni a csávóban, Marie azonban nem ért egyet, és a néző szerint is a kidobó-páros pufi tagja, aki Marie-nak jutott sokkal aranyosabb srác, és nem is nézi semmibe. Marie tanulságos példa arra, hogy léteznek olyan emberek, akik döntéseiknek 99%-ában kemények és tárgyilagosak, előfordul azonban, hogy olyat tesznek, amire máskor azt mondanák, hogy rossz ötlet. Aki kemény, az könnyebben törik, ahogy a kínai bölcsesség mondja. Ezt a filmet olyan megnézni, mint közelről megismerkedni néhány emberrel, a színésznők olyat alakítanak, amilyet ritkán látni, biztos, hogy nem a legszórakoztatóbb film a világon, de tud valamit. Az "egyszerű" gimis lányoknak, és a Vogue-szerkesztőknek ugyanúgy tetszik, mert nem szociológiai film. Nem arról szól, hogy amennyi pénzből élsz, olyan módon alakul az életed, hanem igazi aranyos lányokról, (mint pöttyös könyvek szereplőiről), akik tényleg olyanok, mint az angyalok, csak pont nem a legjobb élethelyzetbe csöppentek bele. 
-bonnie-
 BUDAPEST FILM 

    oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20