Festen
/ Celebration szines, feliratos, d�n film, Mogens Rukov �s a rendez�, Thomas
Vinterberg �rt�k. 1998 |
A film,
nem csal�s, �s nem �m�t�s, egy sz�linapr�l sz�l. Vajon ki lehet a szerencs�s,
egy csaj, egy kisgyerek, esetleg egy id�s �s k�ztiszteletben �ll� f�rfi?
Term�szetesen az ut�bbi, ebben rejlik t�bb lehet�s�g, mert t�bb embert
lehet megh�vni a party-ra.
A
film nagyon helyes dokumentum illetve vide�klip jelleg� aut�z�sokkal kezd�dik,
a megh�vottak utaznak a megadott c�l fel�. Teljesen friss r�sze ez a filmnek,
egyik vag�ny szerepl�, (term�szetesen n�), m�g olyat is csin�l, hogy a
sof�rt meg�ri, el�zz�n le mindenkit, ami nagyon j�l n�z ki, t�nyleg. Ugyanakkor
m�r itt, az elej�n �gy gondolhatunk a filmre4, hogy "a titokzatos d�nok".
Az�rt gondolhatunk r�juk �gy, mert egyfajta szembek�t�sdiben van r�sz�nk,
l�tunk valamit, �s mindig csak valamivel k�s�bb der�l, ki, hogy mi volt
az, de ilyenkor mindig lehet �r�lni.
Percekkel
k�s�bb m�r t�bb dolgot is tudunk, �s �gy �rezz�k, mintha egy Agatha Christie
darabba cs�ppent�nk volna. Van egy papa, (Helge), �s van n�gy gyereke,
egyiket nem h�vt�k meg az �nneps�gre, �s m�g van egy gyerek, aki
nem j�het, mert tavaly �ngyilkos lett. Sz�val, h�nyan vannak gyerekek?
H�rman, mert az is elj�tt, akit nem h�vtak. K�t fi� �s egy l�ny, mindannyian
negyvenesek. Azt�n sz�pen haladunk, j� m�lyen el�re a cselekm�nyben, tr�f�s
epiz�dok sz�rakoztatnak minket, kihaszn�lva a kast�ly sok szob�j�t, �s
hogy mindegyikben t�rt�nik valami. V�g�l, el�neklik a Happy birthday c�m�
dalocska d�n megfelel�j�t, �s meg kell jegyezni, irigykedve hallgathatjuk,
hogy nekik nem kellett ilyen dalocsk�t az �szak Amerikai kontinensr�l import�lni.
Azt�n
elkezd�dik az �nneps�g, hatalmas asztal k�r�l egy csom�an, �s Christian,
az id�sebb fi� megkocogtatja a pohar�t, hogy poh�rk�sz�nt�t mondjon. Ha
nem lenn�nek magyar feliratok a filmen, tal�n fel sem t�nne, miket besz�l,
t�k norm�lis fejjel elmondja, hogy a papa gyerekkorukban mindig meger�szakolta
�ket, gyerekeket. Megd�bbent�en vicces jelenet, de azt�n r�j�v�nk, komolyan
gondolta, �s a film elkezd komorabb, majd sz�nalmasabb ir�nyvonalat venni,
�s egyetlen kivehet� c�l lebeg el�tte, lehet�leg az �sszes szerepl� m�lt�s�g�t
t�nkrez�zni. Az Egyes�lt �llamok �s Eur�pa k�z�tt az lehet a l�nyegi k�l�nbs�g,
hogy Eur�p�ban pici v�rosokban �lnek az emberek, l�tj�k egym�s �let�t,
�s "szomsz�dok". Am�g az eml�tett �llamokban ha egy ember f�l m�tern�l
t�volabb van t�led, �gy tekintesz r�, hogy idegen, a sz� nemes �rtelm�ben,
l�tod, amit l�tsz bel�le �s az �let�b�l, de tudod, hogy van egy titkos
�lete is, mert semmi �s senki nem az akinek vagy aminek l�tszik, de azt
is tudod, hogy ez a titkos �let p�nzkeres�st jelent �s nem valami beteges
vagy perverz dolgot. |
 |
Vagy
legal�bb is felt�telezed, hogy �gy van, mert �rdeked ebb�l kiindulni, mert
�zleteidben, mindennapjaidban partnerekre, t�rsakra, sz�vets�gesekre van
sz�ks�ged. Ezzel szemben Eur�p�ban, (gondoljuk), ha valaki f�l m�tern�l
t�volabb van t�led, �rtsd, egy-egy h�res embert szokt�l l�tni nyilv�nos
helyeken, mert Eur�pa kicsi, nem �rzed idegennek, hanem ink�bb szomsz�dk�nt
gondolsz r�, �s a titkos �let�vel kapcsolatban nem azt gondolod, hogy pontosan
azt csin�lja, amit te �s mindenki m�s, (p�nzt keres), gyerekeket nevel
stb, hanem valami eg�szen m�st, hiszen nem lehet, minden stimmeljen. Ha
ugyanis minden stimmelne n�la, nem keresne t�bb p�nzt, mint te, hiszen
n�lad is minden stimmel. Vagyis, ami (gondoljuk) Eur�p�ban nem m�k�dik,
az a "relativit�s elm�lete" , illetve gyakorlata.
Na,
mindegy, l�nyeg az, hogy egyre s�t�tebb k�peket l�tunk, mert nem haszn�lnak
filmes vil�g�t�st, �s az ember azt v�rja, hogy valami t�rt�njen, �s ez�rt
ut�lja mag�t. K�r�lbel�l �gy, mint a Thin Red Line c. film eset�ben, amikor
valah�nyszor �s�t�si rohamot kapt�l v�rtad, hogy t�rt�njen m�r valami.
�s t�rt�nt is, mindig, de megb�ntad, hogy k�v�ntad, mert csak horrorral
tudt�k fenntartani az �rdekl�d�st, illetve �brentartani a n�z�ket. De h�t
�gy van ez, tudja ezt a vil�g minden filmrendez�je �s n�z�je is ugyan�gy,
hogy a filmekbe mindig be kell dobni valamit, ami lek�ti a n�z�t. �s ha
a filmm�v�szet sz�rakoztat� elemeit lereduk�lj�k, mint vil�g�t�s, krist�lytiszta
k�pek, DDTS, marad az emberi nyomor, �s v�g�l is ez a legolcs�bb megold�s
mind k�z�l.
Amikor
a hatvan�ves ap�t rugdoss�k a gyerekei a kavicsos talajon, �s az apa azt
mondja: "most meg�lt�k .." arra gondolunk, mennyivel jobb lett volna a
Higgy neki hisz zsarut kivenni vide�n, vagy esetleg az �ld�kl� Angyal-t
Luis Bunuel rendez�s�ben, ami hasonl� "elmegy�nk egy partira" t�rt�net,
csak k�zben j� film.
�rdekess�ge
m�g a Sz�let�snapnak, hogy val�j�ban nem is olcs� film, mert tele van szerepl�kkel
�s a Director of Photography a D�n Cinematographerek egyes�let�nek tagja,
(mint Amerik�ban az A.S.C), �s kell�kekben is adtak az agyuknak. Egyed�l
vil�g�t�sra, kamer�ra �s filmnyersanyagra nem k�lt�ttek, �s egyed�l ett�l
olcs�bb, mint egy b�rmilyen film, illetve ennyiben k�sz�lt m�s m�dszerekkel.
A sz�n�szek egy�bk�nt nagyon j�k voltak ..
-fred-eric-
|