|
|
A
Napfény Íze
Sunshine 1999
Elmenekülhetünk-e
a saját sorsunk elől? Befolyásolhatjuk-e egyáltalán alakulását? Környezetünk
változása mennyiben határozza meg saját önazonosságunkat? Szabó István
filmje egy magyar zsidó család, a Sonnenscheinok történetében, a magyar
és európai történelem fájdalmas tükrében vizsgálja az egyéni önazonosság
kérdéseit.
A
Sonnenschein család története a XIX. századi Osztrák-Magyar Monarchiában
indul, a vidéki kocsmáros fia Pestre költözik és a családi likőrreceptnek
köszönhetően sikeres és vagyonos polgárrá válik. Gyermekeit taníttatja,
fia, Ignác, ragyogó jogászi karrier előtt áll – ha megváltoztatja a nevét.
A századforduló társadalmában ugyanis a gazdasági felemelkedés nyitva áll
mindenki előtt, a politikailag is jelentősebb pozíciók betöltésénél azonban
már akadályt jelent a "nem magyar" név. Ignác, testvére, és velük együtt
élő unokatestvére ugyanakkor szerelme Vali, a sokat mondó "Sors" nevet
választják.
Ignác teljesen azonosul a Monarchiával, legfőbb eszményképe a császár,
akihez mindenek fölött lojális. Hiába vette feleségül a család rosszalása
ellenére Valit, hiába vannak gyermekei, élete az államhoz kötődik. Szimbolikusan
is érthető, hogy a Monarchia szétesésével nem leli helyét a világban, egészsége
is megroppan, csak pár évvel éli túl Ferenc Józsefet.
Fia,
Ádám, tinédzserként tapasztalja meg a Horthy-világ antiszemitizmusát és
megaláztatását azzal ellensúlyozza, hogy sikeres vívóvá kűzdi fel magát.
Az igazi sikerekhez, a nemzetközi bajnokságokhoz azonban a vitézi klubb
tagjává kell válnia – ahova nem kerülhet be zsidó vallású.
Ádám testvérével együtt kikeresztelkedik és a magyar olimpiai csapat tagjaként
Münchenben aranyérmet szerez csapatának és hazájának. Biztonságban érzi
magát, nem tartja elképzelhetőnek, hogy a bevezetett zsidótörvények rá
is vonatkozzanak: ő Sors Ádám magyar olimpiai bajnok. Ezt ismételgeti még
az internálótábor őt megalázni akaró csendőre előtt is – míg halálra nem
kínozzák.
Iván
fia végignézi mindezt és 45 után a bosszúállásban találja meg életcélját.
Rendőr lesz és őszinte meggyőződéssel veti bele magát a tisztogatásokba,
a háborús bűnösök felelőségrevonásába. Csak amikor rádöbben, hogy más szempontok
érvényesülnek mint az igazság, amikor koncepciós perekben kell résztvennie,
amikor Auschwitzot megjárt felettesére "cionista összeesküvést" kellene
rábizonyítania, akkor döbben rá, hogy a hatalommal való azonosulása csalódást
okoz.
|
|
Részt
vesz az 56-os forradalomban, ezért börtönbe kerül és szabadulása után kiégve
tér haza nagyannyához, Valihoz. Az idős asszony halála után talál rá az
egykori papírra, ami nagyszülei névváltoztatását dokumentálja. Sors Iván
ismét felveszi a Sonnenschein nevet, és családja történetének elbeszélésében
célt talál életének.
Ha
a nézőnek sikerült kibírnia a kerek három órát a moziban, van utána min
gondolkodnia. Szabó az elmúlt évszázad viharos és sok tekintetben még fel
sem dolgozott történelmét egy speciális perspektívából mutatja be. Bár
a koncepció érthető, a feldolgozott anyag túl sok, alig lehet befogadni
ilyen mennyiségű tragédiát. A párhuzamokra és ismétlődésekre épülő dramaturgia
egy idő után (talán azért is, mert ismerjük a történelmi hátteret) kiszámíthatóvá,
szinte unalmassá válik. Nehéz eldönteni, hogy Ádám és Iván figurája szándékosan
egysíkú és kidolgozatlan – vagyis a tragikusan rövid élet, illetve identitászavar
eredménye – vagy csak így sikerült.
Az, hogy
mindhárom főhőst Ralph Fiennes alakítja, kicsit egybemossa a figurákat.
Ez hátrányos a film élvezhetősége szempontjából, ugyanakkor a három
generáción végigvonuló identitászavart egybekapcsolja. A Sonnenschein/Sors
család tagjai apránként adják fel identitásukat az asszimiláció kedvéért
– és mindíg csalódniuk kell választott eszményeikben. Az identitás keresése,
az azonosulni vágyás általános emberi problémák, de különösen tragikusan
jelenik meg az európai zsidóság történetében. Legmarkánsabban Ádám figurájánál
láthatjuk: nemcsak vallását változtatta meg, de maga is megvetéssel fordul
el a "korrumpálható zsidóktól" – és ragaszkodása feltételezett identitásához
halálát okozza.
Az
ellenpélda Vali, aki végigkiséri mindhárom férfi életét. Míg azok a társadalmi
elismerésért görcsösen ragaszkodnak egy eszméhez és feladják saját azonosságukat,
ő állandó, emberi értékeket hordoz és mégis képes mindíg alkalmazkodni
az aktuális világhoz. Kűzd szerelméért – de elhagyja, amikor rádöbben,
hogy a férfi más, mint amilyennek hitte. A polgári jómódból lecsúszik megtűrt
lakóvá – mégis igyekszik boldog lenni, legalább emlékeiben, melyeket gondosan
őriz. Ebből a szempontból nézve nem igazán követhető Iván katarktikus jellegű
megváltozása a történet végén. Cselekedetei azt sugallják, hogy ő is valós
identitását vállalja és így megleli belső békéjét – de, hogy mi motiválja
erre, miután a negyanyja után maradt családi emlékeket látványosan a szemétre
hányja, nem egészen világos.
A
Napfény íze az egyén helyéről és lehetőségeiről szól a világban: meg kell
találni az egyensúlyt az alkalmazkodás és az identitás őrzése között, meg
kell tartani a gyökereket, még ha csak a privát szférában is. Mert az az
egyetlen biztos vonatkoztatási pont, a történelem, a világ, a társadalom
változásai, viharai között.
-zita-
|