Szeress, ha tudsz !
Playing
by Heart
(1998)
A természeti
erők útjai kifürkészhetetlenek, és ilyen dolog a szerelem is. El tud valaki
annál kedvezőbb ajánlatot képzelni, hogy mintegy két órán keresztül a legmozaikszerűbb
és legszövevényesebb úton-módon követheti végig több szerelmi páros mindennapjait
L.A.-ben?
Körülbelül
ezt kínálja nekünk Willard Carroll filmje, plusz egy nagyon kifinomult
fényképezési stílust Vilmos
Zsigmond (Vilmos a keresztneve)
A.S.C munkája révén, plusz egy nagyon sűrű szereposztást, benne Ryan Phillippe,
Angelina Jolie, Gillian Anderson, Jay Mohr, Madeleine Stowe, Dennis Quaid,
Sean Connery, huh, ennyi remek színészt normális körülmények közt 6 darab
filmben szoktunk látni, nem egyben.
Sok
főszereplős filmet sokkal
könnyebb csinálni, mint egy normálisat, hiszen így sok résztörténetre tagolódik,
(rossz esetben esik szét) a film, és olyan, mintha sok rövidfilmet csinálnánk,
és rövidfilmet mindig könnyebb létrehozni, mert nem kell annyira kifuttatni
a karakterekben, meg a történetben lévő alaptöltést. Persze, vannak mesterei
a mozaikfilmezésnek, vegyük például Robert Altman-t, a Short Cuts-szal,
vagy a Pret a Porter-rel, amely filmek akármennyire hosszúak is voltak,
egyszerűen odaszögeztek minket a székekhez. Robert Altman azért is tudta
ezt az odaszögezést megvalósítani, mert a "sok
rövidfilmet", hanem mintha
tévét néznénk, kapcsolás ide, kapcsolás oda, és a történet-darabok önmagukban
is eléggé rendhagyóak tudtak lenni, mintha most nem is a moziban lennénk,
hanem az életben.
Willard
Carroll-ról azt lehet mondani, hogy ő minden bizonnyal egy Altman-irigy
rendező, és író. Ez önmagában még mindig nem volna bűn, ha a végeredmény
nem volna bűn-rossz.
Lássuk
az elemeket. Sean Connery, aki affektálós, selypítős akcentussal nyomta
végig a filmet, rákos beteg. Jay
Mohr éppen AIDS-ben
szenved, és amikor már ezt a két veszteséget kezdenénk feldolgozni, kiderül,
hogy a film legjobb vonalának ígérkező Ryan Phillippe és Angelina Jolie
története is érinti az AIDS-et, mégpedig Ryan Phillippe-ről derül ki, hogy
gazdája a félelmetes vírusnak. A helyzet tehát rémes, és nem igazán várhatjuk, hogy
meg fog javulni. De lássuk, mi mást láthatunk még a filmben.
A
kapcsolat, illetve házasság-mozaikok még mindig fedezhetnék a számlát,
hiszen nincs az megírva sehol, hogy az ilyen témájú történet-töredékeknek
feltétel nélkül unalmasnak kell lenniük, lassúnak és ragadósnak és nyúlósnak,
és nyálasnak, és nyomasztónak, stb.
Madeleine
Stowe csalja a férjét, van neki egy direkt csak szexre kialakított kapcsolata,
akiről a végén hiába derül ki, hogy pap, nem döbbenünk le, hiszen nem minden
egyház papjai vetik magukat alá a cölibátusnak, és ha szexről van szó,
minden ember egyformán ember. Madeleine azért csalja a férjét, mert (Dennis
Quaid) nagyon unalmas és fantáziátlan. Ha te így akkor én is, unalmas vagy,
ezért direkt találkozni fogok valakivel, ennyi. De ha (például a film végén)
fültanúja lennék egy beszélgetésnek, amiben valaki azt mondja neked, hogy
"önnek nagyon komoly fantáziája van", akkor egyszerűen abbahagynám a kapcsolatom,
vissza az egész, mégsem vagy unalmas, mégsem csallak meg.
Gillian
Anderson igen jól néz
ki, és igencsak jó hallani az ő eredeti hangját, kicsit izgultunk, hogy
nem lesz-e túl kicsi, de szerencsésen megúsztuk, egyszerűen jó volt nézni
ezt a szimpatikus és tehetséges színésznőt. Sajnos,
Mr. Carroll-nak nem erősége a forgatókönyv írás, így Gillian Anderson karaktere
(is) meglehetősen semmitmondóra kerekedett ki. Nézni jó, meg minden, csak
nincs benne pláne, az egész nem vezet sehova. Gillian-nek az lett a szerepe,
hogy régóta nem volt kapcsolata, és alig várja, hogy legyen. Ebből más
forgatókönyvírók egész komoly történeteket tudnak kisütni, de (sajnos)
nem Willard Carroll,
aki olyan részletekkel untat minket, mint Gillian színházi darabja, próbák,
bemutató, satöbbi. A hatodosztályú olasz vagy francia filmek szoktak ilyet
csinálni, hogy "és akkor itt van a főszereplőnk, sikeres színházrendező",
és bemutatják az unalmas, sehova nem vezető hétköznapjait, ami végeredményben
csak arra szolgál, hogy aláfesse a történetet, és hogy érdekesnek nevezhető
helyszínnel gazdagodjon a film repertoárja. (Színház, sok statiszta, nem
mozognak, ülnek, csak nem lehet unalmas .. Gillian Anderson darabja is
kábé ilyen szerepet tölt be, sima töltelék, és más semmi, ennyi erővel
bármi mást is csinálhatna, tulajdonosa lehetne egy kozmetikai üzletnek
valamelyik bevásárló központban, lehetne újságíró, de tőlünk akár autófényező
is.
A
Szeress, Ha Tudsz valójában
erről híres, erről a nagy parlagon hevertetésről, a karakterek és történetfoszlányok
terén, felvázol valamit, esetleg be is mutatja, és itt le is áll, pedig
a rendes filmekben ez a pont a kezdet szokott lenni. Igen, a karakter és
az életszituáció bemutatása általában "csak" azt a célt szolgálja, hogy
a néző be tudjon kapcsolódni a cselekménybe, hogy fel tudja venni a fonalat,
de a Szeress, Ha Tudsz esetében ez az összteljesítmény Altman-irigy
Carroll rendezőnk részéről.
Itt
van a film legizgalmasabbnak ígérkező mozaikrésze, az Angelina
Jolie - Ryan
Phillippe kettős története. Meg
kell hagyni, Angelina Jolie összes eddigi filmje közül, beleértve a Gia-t
(Kifutó a Semmibe) is ebben néz ki a legbombázóbban, ráadásul a karaktere
is egészen izgalmas, egy nagyon beindult, nagyon egzaltált, nagyon cool
csaj, aki esténként végigbombázza a hatalmas szórakozóhelyet, férfiak hullanak
a lábai előtt, és van otthon egy félszemű cicája. A cicával kapcsolatban
nem lepne meg minket, ha a rendezőé lenne, mert direkt félszemű cicát nem
ér beleírni egy forgatókönyvbe, mert az már az állatok jogait sértheti,
és a forgatókönyvírás pillanatában már tudnia kellett, hogy a cica félszemű
lesz.
Szóval
Jolie nagyon-nagyon jót tesz a filmnek, pont olyan, mint halottnak a csók,
de egy nagyon látványos, finom, és szexi csók. Ryan Phillippe-hez semmit
nem adott hozzá a film, egyszerűen a szokásos összeszorított ajkakkal való
kedves és ártatlan fiút kellett hoznia, kék hajjal, minden este ugyanazon
a szórakozóhelyen, mintha az 54-et láttuk volna. És akkor Ryan Phillippe
és Jolie folyton összetalálkoznak ezen a helyen, és Jolie szeretné megismerni
őt, de Ryan direkt kitér a közeledés elől. És akkor tágra nyílt szemekkel
várjuk, hogy mi lesz, mit tud bedobni a film, ami miatt Ryan nem enged
a (hatalmas) csábításnak, de amit kapunk, nemcsak, hogy nem valami fantáziadús
magyarázat, de nem is dob fel minket. Ryan igenis nagyon-nagyon szerelmes
Jolie-ba, csak AIDS-es. Ez a jelenet, amikor ott az autóban bevallja, annyira
morbid, bizarr és komikus, hogy csak na. Persze leginkább azért bizarr,
mert szegény Jay Mohr-t már végig kellett néznünk, ahogy behorpasztott,
kisápasztott arccal átballag a másvilágra mint a film elsőszámú AIDS-betege.
Most tényleg azt hitte Carroll rendező, hogy ha a legsúlyosabb drámákat
bedobja, akkor komolynak fogjuk találni ezt a semmitmondó filmet? Ha igen,
akkor tévedés történt. Na és Jolie? Miért szúrja ki Phillippe-et, hogy
pont ő kel neki, és annyira nagyon? Megtetszett neki Phillippe kék
haja, ennyi. Ez azért
kicsit gátlástalanság, ha belegondol az ember. A Connery házaspár is kicsit
lehangoló, az ember úgy érzi, a házasság nem egy vidám dolog, az idős kor
pedig mégkevésbé az. Közhelyek, közhelyek, és közhelyek, de semmi, ami
az életre, illetve az életnek a különlegesebb oldalára emlékeztetne minket.
A
filmnek,ha
belegondolunk, nem igazán sikerült a szerelemről
bármi okosat, vagy értelmeset mutatnia, vagy emlékezeteset. A Tiszta Románc
elején, amikor Patricia Arquette és Christian Slater összejönnek, izzik
a vászon, itt csak az unalom, a tíz percenkénti viszonylag kényszeredett
nevetés volt az osztályrészünk. És ezt az egész kudarcot, (mert kudarc,
ha egy film azt ígéri, hogy most példákkal gazdagon illusztrálja, hogy
milyen jelenség a szerelem, és nem sikerül neki) egyetlen buta mondat alá
próbálja söpörni, hogy "szerelemről beszélni
olyan, mint építészetről táncolni", hát köszike,
és milyen szerelemről filmet csinálni? Többeknek egész jól sikerült.
De
persze egyből más megvilágításba kerülnek a dolgok, ha kiderül, hogy a
filmben felvonultatott karakterek egymásnak rokonai, Sean
Connery-ék lányai, akik
mind hivatalosak a 40-edik évfordulójukra, a szülők újraházasodnak, vagy
mégsem? Mármint mégsem kerül semmi semmilyen más megvilágításba? Az a gyanúnk,
hogy nem.
A
film 14 millióból készült, ami a sok remek színészt, és a Vilmos Zsigmond
fényképezést tekintve pimaszul olcsó, viszont egyáltalán nem érte meg a
pénzét, nem hozta be az árát, csak 4-et a 14-ből. Cserébe jelölték a Berlini
Ezüstmedve díjra, és megkapta a National Board of Review (USA) legjobb
"breakthrough" színésznői teljesítmény díját, Angelina Jolie részére.
-zé-
|