|
|
A
Part
The Beach
(2000)
Az emberrel könnyen
előfordul, hogy a nagy várakozásban már el is felejti, egészen pontosan
mire is vár.
Rég
volt, amikor a forgatás körüli tiltakozásokról olvashattunk, azóta kicsit
olyan, mintha már láttuk is volna a filmet. De aztán eljön a nagy nap,
és csak úgy beülsz, kicsit unott
fejjel, és azt gondolod, hogy biztosan béna film lesz, vagy jó közepes,
aztán elkezdődik, és van 40 másodperced, hogy leessen a tantusz, hogy "ez
már az!" és az, hogy egy nagyon remek kis filmnek nézel elébe, és egy negyedóra
múlva már a kedvenceidet
számolgatod az ujjaidon, hogy idén akkor volt a Go, a Hatodik Érzék, és
végre itt a Beach!
A hetyke cím érző, romantikus,
beindult, gazdag történetet takar, amiben az a legjobb, hogy elemi élményt
nyújt, tehát bőven van mit hazavinni a moziból. A legjobb rész az, amikor
egy éjszakai sétára leugranak a Beach-re a fiatalok, Richard (Leonardo
Di Caprio) és Francoise (Virginie
Ledoyen). Akkor még nem jártak együtt, és a
sétának úszás lett a vége, beúsztak egy csapat rákba, akik, ha veszélyt
éreznek, izgalmukban világítanak. Vízalatti csókolózás, szex és szerelem
tökéletes találkozása, közben pedig az All Saints
szám, a "Pure Shores"
szól, már ez megéri, pedig csak egy-két perc az egészből.
Vannak olyan filmek, ahol
azt nézed, hogy mások mit csinálnak, és vannak a beindító filmek, ahol
amit a főszereplők éreznek, azt érzed te is, félelmet, szerelmet, satöbbit.
A Part pont ilyen film, és szinte biztos, hogy egy ideig a világ összes
csaja Francoise-nak,
az összes pasija pedig Richardnak
érzi majd magát a kalandtól. Viszont van egy kis bibi, az elvonási tüneteket
is a bőrödön érzed, amikor vége a filmnek, vagyis csak az biztos, hogy
először láttad, az azonban egyáltalán nem, hogy egyben utoljára is.
Richard a megtestesült tökéletes
utazó, kellőképpen tapasztalatlan, és kellőképpen beindult. Ha megkérdik
tőle az utcán, hogy akar-e inni egy kis kígyóvért,
belemegy, kiissza a poharat és elborzad tőle, majd tovább áll, mintha valami
Robert De Niro- képzőbe járna. Richard úgy van vele, hogy "if it
hurts then it's worth", ha árt, akkor megérte.
A helyszín Bangkok, de ezúttal
hálistennek nem kajálja be senki a hasis-csapdát, egyszerűen egy egzotikus
utazásról van szó, a Trainspottingból megkedvelt cool narráció-vonallal.
Leo bevallja, hogy "ok, most végre itt vagyok, de akkor mi van?", és iszonyodik
a gondolattól is, hogy ekkora utat megtegyen, és végül megintcsak egy tévéképernyő
előtt találja magát. De azért rendesen megtesz mindent, amit egy turistának
kel, esténként tusol, majd elteszi magát a következő szép napra. Ha valaki
látott már egyetlen Magányos Bolygó epizódot is, már az elején beleszeret
a filmbe, ami mellesleg az összes létező film közül legjobban hasonlít
a Trainspotting-ra, akár nevezhetjük
Trainspotting
2.-nek is. Pompás fényképezési stílus, amely
megint felvonultat legalább egy elemet, amit a következő Danny Boyle- filmig
még biztos sokszor viszont fogunk látni más filmekben, vagyis például a
Harcosok Klubjának kamera stílusa mostantól kicsit régi másolatnak számít.
Szóval zuhanyzás, illetve zuhanyzás kísérlet, de nem nyílik az ajtó a hotel
folyosóján. Ekkor a szomszédban lakó Francoise, aki éppen a szobájába indult,
segít kinyitni. Ha megnézzük ezt a jelenetet, rájövünk, hogy mégiscsak
jó dolog a szerelem első látásra. De hiába volt meg az első látás, hogyan
jön létre a második? Összefutnak a piacon? Vagy egy eldugott reggeliző
helyen? Ezek helyett –a film megnézése után unalmasnak tűnő - verziók helyett
Duffy
(Robert
Carlyle) gondoskodik egy újról. A súlyosan
bekattant arc végig randalírozza a hotel folyosóját, és persze senki sem
örül, de Leo nyitott, és ha már Carlyle bedugta a fejét az elválasztó fal
felett, beszédbe elegyedik vele. Meg kell jegyezni, Leo egészen cool a
szituban, mert simán megjegyzi, hogy azért agyilag nincs minden rendben
Carlyle-nál.
Lényeg, hogy egy kis ugrással
máris ott tartunk, hogy Leo megkapta azt a
térképet, amin rajta van az a mesés part, amiről
Carlyle beszélt Leo-nak, és már úton is vannak, Leo, a lány, és a lány
jelenlegi pasija. Belátjuk, hogy nem volt szép dolog tönkretenni a thaiföldi
Phi Phi Leh Nemzeti Park érintetlen környezetét. De amit a vásznon láttunk,
az tényleg mesés, szóval, ha kárt is okozott a forgatás, arra biztos nem
panaszkodhatunk, hogy a hely elképesztő
varázsa nem jött át a vásznon.
|
|
A Beach tehát csodás, és
Leo-nak is akad élmény bőven, de tulajdonképpen miféle élményekről van
szó? Érdemes belegondolni, hogy mire vannak beindulva
a fiatalok, hát persze, a bulizásra. De miről szól a bulizás, ha nem arról,
hogy esetleg olyan dolog történhessen veled, ami a rendes napi ritmusodat
követve soha nem következne be? Vagyis elébe menni az eseményeknek. De
mik azok az események?
Van benne egy nagy adag
ellenkező nem, és még? Saját élmények szerzése, amik senki másnak nincsenek
a birtokában, hogy legyen valami, amiről biztosan tudod, hogy csak a tiéd.
És még? Önmagad kipróbálása extrém körülmények között. Hogy lásd, hogyan
állod meg a helyed, hogy megérezd a saját jelenléted világon. Nos, a Part
direkt ezeket az élményeket vetíti eléd, mégpedig nem akármilyen minőségben.
Danny
Boyle rendező, és a film alapjául szolgáló
regény szerzője, Alex Garland,
(aki 1970-ben született és ez az első regénye (!), és 23 éves korában kezdte
el írni 18 éves kori önmagáról, képzelettel fűszerezve, a brutálisabb jelenetek
a hozzáképzelt részek), sebészi pontossággal megtalálta, hogy mi az, ami
bármilyen bulizáson túltesz, hogy mi a saját-szabadság érzetének legfelsőbb
foka. Jól kitalálták, és még annál is jobban működik. Már a vietnámos filmekben
is megfigyelhető, hogy az "én
ott voltam" saját élménye mennyire intenzíven
ott van a fejekben, olyannyira, hogy néha szinte azt kérdeznénk, well,
és tényleg olyan jó volt, mint mondják? A Part-ban a nagy élményt hálistennek
nem öldöklés, hanem a nagy, sőt, a tökéletes bulizás jelenti, ami önmagában
nagyon komoly dolog.
Szóval, a saját élményről
van szó, és ha már ennyit ismétlődik a szó, hogy "saját",
elkezdhetjük sejteni, hogy a főkonfliktus is éppen a birtokláson alapul.
Mielőtt Leo nekivágott az útnak, gyorsan lehúzott egy másolatot a térképről,
és lepasszolta két csávónak, akik meghívták egy sörre. Miért tette ezt?
Talán hálából? Vagy talán mert ha most, mielőtt esetleg kiderülhetne, hogy
a part nem is létezik, (ami egyébként egy sziget), lepasszolja a térképet,
nagyfiúnak érezheti magát? Könnyen lehet, mindenesetre ez a kis másolás
sokba kerül neki, és az egész szigetnek. Már csak az a kérdés, hogy ha
ez a másolat nem jön létre, vajon akkor is elindult volna-e az a láncreakció,
ami oda vezetett, hogy …, szóval ez itt a kérdés. A válasz nyilván igen.
Hiszen a Part attól volt az, ami, hogy saját
tulajdon, egy kis közösség saját tulajdona, azon belül pedig mindenkinek
a saját élménye. Az ilyen különleges körülmények nem tartanak örökké, és
az ilyen röpke joghézagokra nem lehet hosszú távú bizniszt alapítani. Vagyis,
joggal gondolhatjuk, hogy előbb vagy utóbb úgy is bekövetkezett volna a
nagy változás.
A filmben voltak (nagyon pici) fehér foltok, amikor például Leo bekattan,
az a könyvben biztos jobban, vagy részletesebben meg van írva, de egyrészt,
ha profi filmmel találkozunk, agyunkkal szívesen átugorjuk a miniatűr hibákat,
másrészt a film és a regény között látatlanban is látszik a különbség,
a regény kívülről írja le, mi történik, a filmben pedig annyira belülről
látod, mintha te ennél Leo, vagy Francoise.
És rájuk is ugyanolyan érthetetlen, komplex egészként zuhan a változás,
mint ránk, szóval máris rendben van a dolog.
A film kamera- stábjának
következő megbizatása a Deepa Mehta -féle Water c. film volt, amelynek
forgatását hindu tüntetők tették lehetetlenné.
George Lucas egyoldalas
hirdetést jelentetett meg a Variety-ben, amiben pártját fogta a filmnek,
amire az lehetett az oka, hogy Deepa Mehta rendezett neki néhány
gyermek-Indiana Jones-t, és mint kollégát megkedvelte. De nem is ez a lényeg,
hanem, hogy ez a kamera-stáb elpletykálta, hogy hogyan forgat Leonardo
Di Caprio. Az info
pedig a következő: az összes meredekebb jelenetet is maga csinálja meg,
nem kaszkadőrök, soha nem késik, nem nyűgös, nem játssza az arcát, szakmailag
pedig profi és annyira tapasztalt, mintha ötven éve filmezne.
Nos, ez a mi Leonk, egy
profi színész fiatalember. A Part pedig nagyon profi
film, illetve nagyon különleges élmény, olyan elemi erővel hat, hogy amikor
kijössz, szinte máris vissza akarsz menni, egyszerűen nem tudsz másra gondolni.
És ez azért nem kis dolog. A visszaesők is bátran írjanak levelet, pl.
"beach-life"
subject-tel..…
-floyd-
|