A
Bennfentes The
Insider
(1999)
Michael Mann-t nem
kell bemutatni, a Heat című filmjével (Szemtől Szemben) egy életre letudta
a bemutatkozást. Nagy név ő, mint például Andrew Davis, az Úszó Erőd és
a Szökevény rendezője. Szinte már csak az a kérdés, hogy Michael Mann is
képes-e megtenni velünk azt a csúfos dolgot, amit Andrew Davis csinált
a Szökevény után a Láncreakcióval, (hogy nagyon rossz film volt).
A
Szemtől Szemben, átlagos, szinte "B" kategóriás filmcímével,
a "Heat"-tel szinte derült égből lepet meg minket. Sima
kis mozizásnak indult, Al Pacino és Robert De Niro kedvéért, de nagyon
hamar rá kellet döbbenni, (körülbelül a tizedik percben), hogy átlagon
jóval felüli filmről van szó. Aztán jött az az "utcai-lövöldözés" jelenet,
Val
Kilmer (ejtsd: "vel") hősies és teljesen lenyűgöző
alakításával, majd az a hátborzongatóan megható jelenet, amiben Val Kilmer
próbál hazamenni a barátnőjéhez (Ashley Judd)
és a gyerekéhez, ahol már várják a jólképzett rendőrök Vincent
Hannah (Al Pacino) csapata, és Ashley Judd
a kezével tesz egy olyan mozdulatot az erkélyen, amiből Val Kilmer rájön,
hogy le kell kopnia. Emlékezetes film, nincs mit tagadni rajta. A titka
talán abban rejlik, hogy egy átlagos történetet mutat be (az átlagos filmben
látható ábrázoláshoz képest) megdöbbentően életszerű módon.
Olyan,
mintha az összes "Heat" filmet, amiknek a címében szerepel a Heat, vagy
egyáltalán valami nagy bankrablásról szól itt egy filmben látnál, ráadásul
teljesen valóságos módon. Itt nem érvényesülnek azok a törvények, amik
lehetővé teszik, hogy az elhízott főhős véletlenül talál még egy töltényt,
és egy hajszál híján megmenekül, és boldogan él a hatalmas pénzből, amíg
meg nem hal. Ezzel együtt mégsem egy dokumentum-filmről van szó, hanem
minden idők leglátványosabb Heat-jéről, a bankrablások Saving Private Ryan-jéről.
A
Heat azonban nemcsak egyszerűen jól sikerült, külön előtörténete
van neki.
Michael
Mann 89-ben elkészítette az L-A.
Takedown című tévéfilmjét,
amit valamelyik hazai tévécsatornán is (véletlenül) lehetett látni egyszer.
Az L.A. Takedown nagyon béna lélektani lövöldözős film, hatod, vagy nyolcad
osztályú. Ugyanakkor (!) a történet, a forgatókönyv, de még a karakternevek
is dettó ugyanazok, mint a Heat-ben, vagyis 100%-ban a HEAT eredetije.
Michael Mann, 57 éves, életerős rendező, író és producer, az átlaghoz képest
határozottan kevés filmet készít, de azok mind tudnak valamit. Az L.A.
Takedown megcsinálta az remek fogadtatású Utolsó Mohikán-t, 92-ben, az
első filmjét a 90-es években, majd mi lesz a következő nagy terve? Az,
hogy na most szépen visszamegyünk ahhoz a béna kis, filmhez, az L.A. Takedown-hoz,
és megcsináljuk újból. Egy
film újraforgatása nem újdonság, ha francia eredetiről van szó, lásd Nikita,
Vágyak Vonzásában, stb. Amerikai filmet is szoktak amerikaiak újraforgatni,
ha régi és klasszikus, lásd Tökéletes Gyilkosság, (Perfect Murder), de
egy hatodosztályú, tingli-tangli, ismételt bevállalása akár a rendező,
író és producer elmeállapotát is megkérdőjelezheti, különösen egy Last
Of The Mohicans után. Szinte biztos, hogy az összes barátja, kollégája
furcsán nézhetett rá, amikor előjött a tervvel. "Figyelj, Michael, hagy
azt a régi történeted a francba, megcsináltad, és nem volt benne semmi,
ne járasd le magad, inkább lépj rajta túl, és csinálj mégegy jó filmet,
mint amilyen a Last Of The Mohicans" -körülbelül ez a minimum, amit el
lehet képzelni egy ilyen baráti jótanács kapcsán. Tovább bonyolítja a helyzetet,
és egyben méginkább megkérdőjelezi az akkori Mann elmeállapotát, hogy akkoriban,
a Mohikán idején még elsősorban producerként volt sikeres, amely sikerek
magukban foglalják a nagysikerű Miami Vice
sorozatot is. Vagyis Michael
Mann nem az az ember,
akinek el kellett volna magyarázni, hogy miről szól a film és a bevétel.
És akkor szinte árral szemben, a józan ész árjával szemben megszületik
a HEAT, és egyrészt ámulatbaejtően jó film, másrészt ugyanilyen sikeres
is, azaz Michael Mann rendezőként, forgatókönyvíróként és producerként
is egyaránt kiállta a félelmetes próbát, amit maga talált ki magának. Általában
a kis költségvetés 7-13 millió, a szerény 15-35, a nagy költségvetés
olyan 50 milliótól kezdődik, az igazán nagy költségvetés pedig 70 millió
felett. A HEAT 40-ből készült, és az USA-ban behozott 60-at, USA-n kívül
további 107-et, és videó értékesítésből is további 30 milliót.
A
Michael Mann előzményekhez már csak azt kell hozzátenni, hogy az Utolsó
Mohikán 92-ben jött ki, míg a rivális Geronimo 93-ban, és akkor térjünk
rá az Insider-re!
Akármennyire
is isteníti valaki Michael Mann-t, az Insider megtekintése közben nem feltétlenül
gondol rá, hiszen azért ülünk be, hogy egy Golden Globe díjas és Oscar-jelölt
filmet nézzünk meg Al
Pacino-val, és a 90-es évek legnagyobb dohányipari perével. Mégis, akármilyen
ellazultan és elvonatkoztatva nézed is a filmet, a huszadik, harmincadik
percben mégiscsak megmoccan benned, hogy "hoppá,
ez tényleg Michael Mann!". A Golden Globe
sajnos nem használt az Insider-nek, mert valami miatt egy eléggé rossz
minőségű kópiát sikerült vetíteniük az ünnepségen, (vagy legalább is a
tévéközvetítés révén romlott le) és így az Insider egy sima, lassú, tényfeltáró,
szemcsés, kékes színű, hosszú hallgatásokból táplálkozó film élményét
előlegezhettük meg magunknak. És amikor elkezdődik a film, mint üdítő hidegzuhany
hat, hogy a film nemcsak kifogástalan minőségű
felvételeket, hanem egy határozottan pazar fényképezett mondhat magáénak.
Zenében sincs hiány, izgalomban pedig mégkevésbé, depressziónak pedig az
árnyékával sem találkozhatunk. Ezt a depresszió "dolgot" úgy értjük, hogy
mondjuk depresszív egy film, ha direkt azt akarja bemutatni nekünk, hogy
milyen reménytelen küzdelmet folytat egy etikus, felelősségteljes ember
az árral szemben, és a végén okos hangulatban, valami felkavaró zenével
közli velünk, hogy "na látjátok, emberek, ennyire nem érdemes még csak
belegondolni sem a dolgokba". Mert ugye a mozinézők nem azért mennek el
egy Dávid és Góliát meccsre, hogy a végén Dávid közölje, bocsi, a vak is
látja, hogy nincs esélyem, szóval csöndben hazamegyek.
De
a Bennfentes nem ilyen, sőt,
nemcsak hogy jó film, hanem gyakorlatilag a HEAT ikertestvére, mind a minőséget,
mind a látásmódot tekintve.
Jeffrey
Wigand A
Brown
& Williamson dohányipari vállalatnál dolgozik,
kémikusi végzettségével egészen az alelnöki tisztig vitte a cégnél. Aztán
egy szép napon a cég végrehajt egy vizsgálatot a termék összetevőit illetően,
amiből Jeffrey Wigand
számára új dolgok is kiderülnek. Eddig is tudta mint professzionális kémikus,
hogy a cigaretta egy addiktív anyag, vagyis drog, azt is tudta, mint a
cég vegyésze és alelnöke, hogy a dohányleveleket különleges bánásmódban
részesítik, tudta, hogy ennek a kezelésnek az a célja, hogy a nikotin minél
hatékonyabban szívódjon fel az emberi szervezetben, és hogy minél maradandóbb
kötődést váltson ki a dohányosban, de nem tudta még, hogy az egyik anyag,
("kundrin"?) amit egyebek közt erre a célra bevetnek rákkeltő. Így viszont,
hogy erről a tényről értesült, mint felelős beosztású vezető javasolta,
(ahogy ezt olyan nagy cégek, mint a Johnson & Johnson is megtették)
vonják ki a forgalomból a káros hatású termékeket, és állítsák le ennek
a bizonyos anyagnak az alkalmazását. Ez idáig egy teljesen egyszerűnek
mutatkozó ügy, csakhogy, amint a vezetőség
többi tagja megkapta Jeffrey feljegyzését, elszabadult valami, ami először
gleccsernek tűnt, majd lassú lavinának, később pedig maga lett a pokol.
A
filmekben az a jó, hogy egyszerre két dolgot csinálnak
a nézővel, egyrészt tapasztalatokat adnak neki (nekünk) át, másrészt szórakoztatják.
A szórakoztatás ebben a csomagban maga az érzéstelenítés, ami lehetővé
teszi, hogy tanuljunk, hogy élményekkel gazdagodjunk, (mert amúgy lusták
és kényelmesek vagyunk, és imádjuk ezt). Természetesen vannak olyan filmek
is, ahol az érzéstelenítés annyira hatásos, hogy alig vesszük észre, hogy
oktatásból nem kapunk semmit sem, mint az olyan szervizek esetében, ahol
csak mondják, hogy ezt meg azt is kicserélték. A
legtöbb filmben úgy szokott lenni, hogy véresen
küzd a főhős, az egész film során, míg végül egy utolsó mozdulattal dob
egy kosarat, és egy floppy-n, vagy más adathordozón eljuttat egy anyagot
egy tévécsatornához,
vagy FBI-hoz, vagy valahova, és a nyilvánosság megoldja a helyzetet, mindenki
lelepleződik, satöbbi. Természetesen a
nyilvánosság nem kis dolog, lásd, a Watergate botrány,
ahol a Washington Post újságíróinak cikksorozata vezetett egészen odáig, hogy
Richard Nixon lemondott, és mellesleg a Vietnámi Háború is befejeződött,
(ezzel kapcsolatban létezik egy hihetetlenül jó könyv, David Halberstam
könyve, Mert Övék a Hatalom címmel, - The Powers That Be-, amely két köteten
keresztül végigvezeti az olvasót a legnagyobb amerikai médiák történetén,
a születésüktől kezdve, és csak a végén derül ki, hogy a Watergate a főpoén.
David Halberstam egyébként a legtöbb információt nem is másodkézből szerezte,
hiszen maga is a Times-nál dolgozott, és Vietnámban is ott volt, meg még
egy csomó helyen, ahol fontos emberek fontos dolgokat mondtak.)
Szóval
a nyilvánosság nem kis dolog, leszámítva esetleg kis hazánkat, ahol a remek
újságírók és a pár remek média által leközölt hírek nyomán kialakult botrányok
gyakorlatilag semmilyen visszahatást nem fejtenek ki a botrányok forrásaira.
Az USA-ban (lásd még akár a Lewinsky ügyet is), a nyilvánosság igenis aktív
tényező. Mégis, a filmekben túl egyszerűen alakulnak ezek a "leközlések"
és happy endek.
Mert
mi van akkor, hogyha Wigand egyszerűen nem beszélhet arról, amit a dohánykezeléssel
kapcsolatban kiderített. Mert
ha megszegné a testületi titoktartást, elúszna a végkielégítése, és ezzel
a nagyobbik gyermeke (méregdrága) orvosi kezelése is. És akkor vegyük a
kiskaput, hogy tanúk padjára idézik, ami felmentést ad a testületi
titoktartás alól. Ez sem olyan egyszerű,
mert ha mégegyszer beteszi a lábát Kentucky államba, akár le is tartóztathatják,
és akkor jó pár év börtön vár rá. Az egész vallomástételre pedig egyedül
azért van szükség, hogy az interjú, amit a CBS-nek (Clolumbia Broadcast
Corporation) adott, illetve Al Pacino-nak, anélkül leközölhessék, hogy
Wigand megszegné a testületi titoktartást. És mi van akkor, ha esetleg,
(mert ki tudja?), Wigand vallomást tesz, de a CBS-nél megjelenik egy nő
a jogi osztályról, (Gina
Gershon), aki elmagyarázza,
hogy egy ilyen interjú közlése gyakorlatilag az egész CBS-t átruházhatná
a Brown & Williamson tulajdonába? És ha Al Pacino-nak el kell magyaráznia
Wigand számára, hogy bocs, mégsem lesz leközölve az interjú?
Bizony,
ha ezek a fordulatok bekövetkeznek, akkor a sima
rutin nem segít, és olyan komoly tettekre
van szükség, mint amit Ashley Judd hajtott végre azzal, hogy jelzett Val
Kilmer-nek, ott azon az erkélyen a HEAT-ben.
De
ne vágjunk elébe a dolgoknak, elégedjünk meg azzal,
hogy nem dokumentum film, "csak" valami okoskodó fikciós történet helyett
egy az életben megtörtént eseménysorozatot láthatunk az igazán látványos,
izgalmas és fordulatos filmben. Mindennek megvan az eredetije, Al Pacino-nak
Lowell Bergman, a CBS "60
Minutes" című legmenőbb híradóműsorának producere,
Russell Crowe-nak Jeffrey Wigand, de a bírósági vallomástétel államügyészét,
Michael Moore-t saját maga játssza. Moore tisztelettel adózott Michael
Mann komoly felkészültségének az ügy és annak előzményeinek összes részletét
illetően, a felépített tárgyalóteremben meg is jegyezte, hogy "igen,
pontosan így nézett ki, ötven vagy hatvan dohányipari ügyvéd gyűlt össze
a terem hátsó részében, néhányuk valóban rá is gyújtott, és füstkarikákat
eregetett, - életemben nem láttam még ennél arrogánsabb társaságot. De
amikor kiderült, hogy Jeffrey mégis vallomást tesz, az összes fickó rögtön
borzalmasan ideges lett."
A
tárgyalótermet fel kellett építeni, hiszen annak eredetije nem vehető igénybe
a forgatásra, a Montana-i havas helyszín hótakarójáról az angol Snow Business
cég gondoskodott, július közepén, két napon keresztül 15 tonnányi mennyiségben.
De Al Pacino
és Russell Crowe
Wigand eredeti házában játszották el
Bergman és Wigand találkozását. Filmeztek NY-ban is, ami nem kis dolog,
mert NY a legnehezebben megszerezhető helyszín, gyakran például Torontóban
veszik fel NY utcáit, vagy műteremben. De a CBS
stúdióiba is bejutottak, és az irodák is eredeti CBS irodák, és a film
kezdő képsorát alkotó Libanoni jeleneteket pedig Izraelben, és ez csak
egy pár a külsős helyszínek közül. Szóval elmondhatjuk, hogy igencsak
helyszíngazdag és eredeti a film. Az eredetiséghez Russell Crowe 20
kilót is felszedett,
de bizonyára nem ezért jelölték Oscar-ra mint legjobb férfi szereplőt,
hanem mert elképesztően profi karaktert hozott létre Jeffrey Wigand személyében,
valakit, akit még nem igazán láthattunk a vásznon. Egy érdekes férfi-típust,
aki gyerekesen ártatlan, talpig becsületes, de közben gyakorlatias, és
ha bepöccen, nem ragad géppisztolyt ugyan, de végsőkig képes a küzdelemre.
A terhelést pedig, ami egy ilyen küzdelemmel jár, úgy viseli, mint egy
elefánt. Tényleg élmény vele "találkozni".
Russell Crowe azonban nem így volt ezzel, kicsit félt találkozni a saját
eredetijével, mert már szépen felépítette magában a szerepet, másrészt
korábban még nem alakított létező embert, és félt, hogy egyfajta belső
nyomás nehezedik majd rá, hogy ne térjen el az eredetitől. De Michael Mann
ragaszkodott hozzá, és a találkozó természetesen jól sikerült, hiszen Russell
saját élménye alapján is meggyőződhetett arról, hogy
ráérzett az emberére.
A film Oscar jelölései közül egyébként Crowe-é csak egy a 7 közül,
legjobb film, legjobb férfi főszereplő, legjobb fényképezés, legjobb rendezés,
legjobb vágás, legjobb hang, legjobb adaptált forgatókönyv.
-zé-
|