Interjú
dj
radi0edit-tel
DJ
radi0edit
profi web designer, reklámszakember, újságíró, valamint az Elte Bölcsész
karának művészet történet szakos hallgatója, civil neve
Blaumann Edit.
Az, hogy a Tilos Rádió DJ-je egyáltalán nem okoz fura kettősséget az életében,
sőt, valójában minden egybevág. A Tilos Rádió DJ-i egyébként is, -ahogy
Edit mondta - kicsit "lefedik" a magyar internetet, Simó és Nádori például
az Origó, Alien a PangalaktikMedia, maga radi0edit pedig az InsiteGrafx
képviselője, szóval a paralel karrier ebben a szövegösszefüggésben teljesen
normális jelenség.
cspv:
Mitől jó egy DJ?
radi0edit:
Egyrészt rá kell éreznie arra, hogy aktívan milyen egy parti. Ez pszichológia,
hogy akik ott vannak, fejek, azok mit akarnak ott hallani, hogy hogyan
építi fel a programját, hogy például elindul egy down-tempóval és az emelkedik
föl, hogy hánykor kezd el játszani, és ahhoz képest meddig fog tartani
a parti, és a szetten belül milyen lemezek vannak. Tehát a program az nagyon
fontos, a pszichológia, meg hogy milyenek a fejek, akik ott vannak.
Lehetsz
olyan DJ, hogy többféle zenei stílusból építed föl, és akkor, ugye vannak
"hardabb" és a szolidabb műfajok, és ezekből dolgozol. Például az
elején, mondjuk kilenckor a szolidabbak, és később keményíthetsz. És aztán
vannak a specifikus DJ-k, akik egyféle stílust játszanak, mondjuk Drum & Bass-t, vagy Electro-t, vagy bármi mást. Így, egy műfajon belül is
lehet programot építeni, nyilván , mármint tematikusan, ebben az esetben
egyszerűen másféle témákat játszol a parti elején, és másféléket a végén.
cspv:
Te ugye Drum & Bass vagy?
radi0edit:
Igen, illetve újabban Break-Beat -et játszom, de a Drum & Bass-hez
azért mindig visszatérek ..
cspv:
És akkor ott vannak ezek a számok, ezeket hogyan rakod egybe?
radi0edit:
Vágás, keverés, mindenféle verziók vannak. Nagyon fontos az, hogy végig
egy tempóban menjen a buli, mármint viszonylag, mert ez is attól függ,
hogy milyen népek vannak ott, mert van akik pont nem fogják szeretni azt,
ha végig egy tempóban megy a buli, hanem azt szeretik, ha hirtelen váltások
vannak, és ez is a pszichológia része. Mert lehet profi egy parti úgy is,
ha nem egy nagy mix-master van ott, hanem a DJ egyszerűen a jó lemezeket
választja ki a jó helyen, egymás után, mondjuk "változatosság gyönyörködtet"
alapon. Egy házibulin például nem biztos, hogy azt szereti a nép, amit
egy nagy bulin, hogy végig nyomják az egyeket, és hajnalban, amikor
már elfogytak a sörök, akkor már másféle zenét kell játszani, mint egy
partin, ahol egy nagy színpadon játszol, és arról szól a dolog, hogy mennyire
csipog villog egybe az egész. Egy intim hangulatban tehát tök más zenét
kell játszani, mint egy nagyon nagy partin.
A
keverés maga meg szól tempóról, nyilván, szól hangnemekről, nyilván, meg
mondjuk, hogy a jó helyen hagyd meg a kiállásokat. A techno ugye ilyen
loop-okból, egyforma elemekből épül össze, ezért nagyon jól kompatibilizálható
minden, és ezért lehet egy nagy folyam az egész. És van olyan DJ,
aki azt szereti, ha kiállás nélkül, egy pillanat szünet nélkül küldi végig
az egészet, hogy "na most ti táncolni fogtok, és abba az irányba mentek!",
és ez is egy lehetséges jó megoldás egyébként, de ...
cspv:
te ezek szerint nem ilyen DJ vagy?
radi0edit:
Én szeretem azt, ha vannak jó kiállások, mert egy jó kiállás után jobban
beindul a buli. Nem kell túl sok, de ha megcsinálsz egy két jó kiállást,
akkor utána elindul a "vinnyogj, sikíts, vágtass" műfaj, és mindenki sokkal
jobban érzi magát. Például a Cinetrip-en volt egy olyan, hogy a zenében
rövid szünet keletkezett, mert a cigarettás hostessek ki akarták sorsolni
a sapkákat meg ilyeneket, de népek egyre csak a zenét akarták, és ilyeneket
kiabáltak, hogy menjetek már onnan, meg minden. Ezalatt egy down-os szám
ment, aztán, amikor vége lett ennek a sorsolásnak, olyan hajnal kettő körül,
(mert háromkor van vége a Cinetrip-nek), és a Titusz folytatta a zenélést
hihetetlen sikere lett, életre kelt az egész hely, sokkal jobban, mintha
csak úgy folytatta volna, és a számot csak úgy odarakta volna, jó tempóban
egy másik számra. Szóval jó dolog tud leni egy-egy kiállás ..
cspv:
Amikor így zenélsz, akkor rögzülnek benned szám-kombinációk, hogy mi után
mi jó, vagy már otthonról hozod magaddal fixen ..
radi0edit:
Egyrészt van az, hogy miközben zenélsz látod, hogy mi van, és ha látszik,
hogy itt még mindig emelkednie kell a hangulatnak, akkor azokat a lemezeket
választod ki, amik a kívánt pontra eljuttatnak. Először is van egy szett,
mert ugye, nagyjából úgy rakod be már eleve a lemeztáskádba a lemezeket,
ha egy szép ívet építesz, hogy már nagyjából annak az ívnek megfelelő sorrendben
van minden. De ez persze változhat a helyzettől függően, mert lehet, hogy
csak például négy lemez múlva érnél csak el arra a számra, de látod, hogy
a nép már nagyon táncolna rá, és akkor kihagysz kettőt. Lehet, hogy ettől
ugrik maga a szett egy kicsit, szóval nem annyira szép kompozíció, de ezeket
egyrészt össze lehet húzni, azért van a DJ, másrészt a buli is sokkal jobb
lesz attól, hogy te kihagytad azt a két számot, ..
cspv:
Mondod, hogy "szettek", meg "lemeztáska", .. milyen kellékek vannak ?
radi0edit:
Mik a DJ attribútumai?
cspv:
Igen ..
radi0edit:
Hát lemezláda, az játszik, az abszolút kell .. lemezládával egyszerűen
komolyabban néz ki az ember, főleg, hogyha lány. Mert megy, mondjuk, egy
táskával, és akkor az olyan, hogy "a kiscsaj ma játszani fog", de ha lemezládával
érkezel, az eleve egy komolyabb valami.
cspv:
Miért, milyen egy lemezláda?
radi0edit:
Az enyém az mondjuk effektíve piros, jó, már úgy kaptam, tehát nem direkt
piros, amúgy pedig egy nagy fém "rack", egy ilyen fém láda, eleve baromi
nehéz, nagy görgők vannak a sarkain, meg tele van matricákkal különböző
magazinokból. Tehát tök pop és tök jól néz ki már így magában is
mint tárgy, másrészt több hasznos funkciója is van. Amikor várod a buszt
és hullafáradt vagy, és már nagyon hajnal van, akkor szépen ráülsz. Másrészt
ha kint játszol Törökbálinton, vagy a Frankhegyen, akkor nem lesz dzsuvás,
nem lesz csurom vizes az összes lemezed.
Kell
persze jó turn-table, jó lemezjátszó, ami persze nagyon drága ..
cspv:
Mármint nem a lemezjátszó, hanem a lemezek drágák, nem ?
radi0edit:
Egy lemezjátszó, egy rendes ilyen pro, az ...
cspv:
olyan húsz rongy?
radi0edit:
száznegyven ezer forintba kerül újonnan, plusz áfa, per darab !
cspv:
Ne! Én ismerek egy DJ-t aki olcsóbban vette ..
radi0edit:
Az olyan is, biztos könnyű a teste és nem lehet rajta scratch-cselni, ..
cspv:
tehát a tied is 140 volt?
radi0edit:
Az enyéim darabja 100 volt, de használtan vettem őket ..
cspv:
Amindenit ...
radi0edit:
Aztán itt van a keverő, a másik súlyos műfaj, abból is van olcsóbb persze,
(az Omnitronic), de nekem Technics-szem van, ami azért egy paraszthajszállal
jobb, meg egy fokkal durvább is az ára, mondjuk 80 ezerrel .. Tudod, ez
olyan, mint a monitor, végül is a 14 collos monitor is monitor, de azért
egy 17-es, vagy egy 19-es.., az az igazi ..
cspv:
értem ..
radi0edit:
a pic-up-os doboz is nagy attribútum, az ilyen bordó bársonyban van, és
az nagyon szép, és abba is nagyon jól lehet pakolni .., és kell egy jó
füles, és lemezek ....
cspv:
Ez az, lemezek, hogy szerezed be a lemezeidet?
radi0edit:
Pesten van ugye egy pár jó lemezbolt, ahol az a nehézség, hogy egyrészt
nem hoznak be annyi lemezt, mint kéne, mármint egy-egy lemezből, amennyit
a sok DJ megvenne, másrészt nem hoznak be olyan skálán lemezt, tehát Pesten
azért nagyon kell küzdeni. Lehet tudni, hogy "na, szerdán háromkor érkezik
a szállítmány", és lehet startolni ..
cspv:
Tehát a szállítmányt egy az egyben átveszik a DJ-k ..
radi0edit:
Nagyjából. Ha ott marad egy-kettő, akkor ha szerencséd van esetleg még
le tudod vadászni őket másnap.
cspv:
Az pedig, hogy mit tartalmaz a szállítmány az mitől függ? A ti rendeléseitektől?
radi0edit:
Több verzió van, olyat is lehet, hogy te adsz le rendelést, de magát a
piacot azért nyilván a Palotai teremtette meg...
cspv:
Ne, ez komoly?
radi0edit:
De, igen. Egyrészt megteremtette, hogy legyen ilyen underground DJ-ség
ebben az országban, meg behozta ezeket a zenéket. És ha mondjuk megjelenik
a Bad Company-nak egy új lemeze, akkor ő egyrészt tudja, szinte név szerint,
hogy hányan és kik fognak ilyen lemezt venni.
cspv:
Ja, hogy neki van lemezboltja?
radi0edit:
Nem neki van lemezboltja, hanem a Tommy Boy-nak, de a Palotai ott dolgozik
és ő csinálja a rendeléseket.
cspv:
Ah, so ..
radi0edit:
Aztán van olyan, hogy el lehet ugrani Bécsbe, mert ott is van egy pár jó
lemezbolt ...
cspv:
ÉS honnan szerzi egy DJ az információit? Mert ugye ti, a DJ-k nem mainstream
zenéket nyomtok, tehát rádióban, MTV-ben sem nagyon lehet őket hallani
.. Tehát honnan tudsz magukról a zenékről, amiket játszani akarsz?
radi0edit:
Van a szombat esti igehirdetés, ez az egyik, a Palotainak a műsora, amikor
az új lemezeket letolja,
cspv:
Amindenit ..
radi0edit:
Én ezt így hívom, (nevetés), fater igét hirdet, szóval ez az egyik. Amúgy
megvannak a favoritjaid, pont úgy mint minden normális embernek, és figyeled,
hogy mi történik velük. Azt, hogy egy-egy új album megjelent, azt nyilván
onnan tudod, hogy egyrészt a Palotaitól hallod aznap este, mert ő megkapja
promóba, és akkor meg is érkezik egy hónap múlva, és megkapod, amikor ő
már szarrá játszotta, de mondjuk ez egy ilyen buli. A másik az, hogy azért
a hálón van egy csomó site, amiken azért meg lehet találni a jobb cuccokat,
Digital Noise, meg ilyenek,
cspv:
Site, mint újság?
radi0edit:
Újságok, rádiók, .. a Digital Noise például egy rádió ..
cspv:
Nyomtatott magazinok?
radi0edit:
Vannak nyomtatott magazinok is, amik tartalmaznak hasznos információt,
például a DJ Magazin, ..
cspv:
Az Magyar?
radi0edit:
Ah, dehogy. Szóval kábé ezek a források, meg ha utazol, és bezuhansz lemezboltba,
cspv:
Szoktál utazgatni?
radi0edit:
Igen, és olyankor az a legszebb, amikor ügyesen válogatsz, és a lemezboltos
még hozzád is vág egyet, Camden-ben (Londonban), meg ugyanez volt Párizsban
is, sőt NY-ban is. Szóval ismerek pár jó lemezboltot....
cspv:
Még valamit mondjál már légyszi a mainstream-ről, hogy általában mit jelent
az egy DJ-nek, meg hogyan viszonyulnak hozzá, meg ilyenek ..
radi0edit:
Szerintem mi nem viszonyulunk sehogy sem a Sterbinszky-hez,
cspv:
Mihez?
radi0edit:
Sterbinszky-hez, az egy overground DJ, na jó, azt mondják mostanában, hogy
nincs ilyen, hogy underground meg overground, de ez nagyon nem igaz, hogyha
mondjuk Sterbinszky kap egy óráért mondjuk 300 ezret, az eleve különbség
már. Másrészt olyan zenét játszik, harmadrészt az RTL klub-ban mutatják,
meg a Radio 1-benmegy, meg a nem tudom, a Juventus-on.
cspv:
És ő egy Mainstream DJ?
radi0edit:
Ő egy overground mainstream DJ, aki house-t játszik, ami egyrészt sokkal
egyszerűbb zene, könnyebb megérteni, hogy miről van szó, hogy így négy
negyedben mennek az egyek, és ilyen nők azt mondják, hogy "ó, szexi!",
vagy nem tudom, és egy ilyen zenét sokkal könnyebben felfogsz, táncközben
jobban le tudod reagálni, le tudod, táncolni. Itt nincsenek olyan komoly
tört ritmusok, mint amilyenek az underground-ban.
cspv:
És mi a helyzet a mainstream zenékkel? Ha egy szám például népszerű az
MTV-n, akkor az már slágernek minősül, és azt már nem szokás lejátszani?
Létezik ilyen megfontolás?
radi0edit:
Létezik, de ez is közönségfüggő. Van olyan közönség, akinek örömmel és
bátran lejátszom olyan számokat, mint a Touch and Go "Would you go to bed
with me?"-je. De már a Saigonban nem játszanék, illetve nem játszottam
kommerszet. És már a Free Stylers is kommersznek számít. Ilyen layer-ek
vannak, körök, meg társadalmi rétegek, és mindegyikben más számít kommersznek.
Létezik olyan közönség, hogy a lemezeim 80 százalékát egyáltalán nem kajálnák,
ha nem a megfelelő kontextusban raknám fel őket. Volt, hogy egy középkorú
társaságnak csináltam zenét, az Oktogon c. újságnak volt a lapbemutatója,
és a Balázsovits Lajos háromkor, a parti végén már Drum & Bass-re táncolt,
mert úgy épült fel a szett, hogy nem vette észre, hogy Drum & Bass-be
mentünk át. Az elején még ilyen hatvanas évek volt, "easy" volt, lassabb
volt, táncos-dallamos volt, és utána, a végén már -ok, női hangos - éneklős
- de törtritmusú base-eket játszottam, és a Balázsovits Lajos is teljesen
élvezte.
cspv:
Hm, jól hangzik ... És mikor lettél DJ, hogy kezdődött?
radi0edit:
Emlékszem, amikor először álltam oda egy keverőhöz, olyan három éve. Épp
a tilosban dolgoztam, ilyen társadalmi és szociális alapon, amikor mondták,
hogy lesz most egy francia adás, és én fogom keverni, nagyon izgultam,
mert azt sem tudtam, melyik button kivel van, de aztán jól ment.
És
emlékszem, amikor az Almási téren volt egy Tibet parti, és egyik barátommal
ott ültünk a mélynyomóknál, és élveztük a mély hangokat, és akkor egyik
percről a másikra elhatároztuk, hogy Drum & Bass DJ-k leszünk. Ez is
olyan három éve lehetett, és olyan két és fél éve vagyok DJ.
cspv:
Tényleg, ide a végére még kellene egy gondolat a szegény Tilos Rádió-ról,
mondanál egyet?
radi0edit:
Éljen a szabad és független Kuba, és szeretjük a Tilos rádiót, és legyen
mindig !
cspv:
Köszi!
|