Rosszfiúk
(1999)
Két
évvel ezelőtt az HBO forgatókönyv pályázatán Czető Bernáth András forgatókönyve
nyert, és az HBO és a Magic Media gyártásában film is lett belőle, Sas
tamás rendezésében.
A
Rosszfiúk egy olyan film, ami az élet kemény oldaláról szól. Javító intézetbe
került srácok küzdenek a boldogulásért. Látjuk a kemény élet összes atributumát,
joggingos, kétméteres csávókat, amit lezúznak valakit, látjuk a kemény
srácokat, amit poharakat harapnak szét egy sima esti kocsmázás során, látjuk,
hogy hogy múlatják az időt az intézetben
a srácok, látjuk, hogy verik szét egymás fejét baseball ütővel, szóval
minden szerepel ebben a filmben, amit az élet kemény oldaláról tudni akarsz.
Ha
összehasonlítanánk néhány ország napi sajtóját, kiderülne, hogy a fejeletlenebb
országokéban mekkora túlsúlyban vannak az erőszakos és brutális történésekről
szóló hírek. Az ex. Szovjetunió területén például hatalmas biznisz (még
mindig) a rendőrségi rajtaütésekről szóló tévéműsorok készítése és sugárzása,
amolyan "Cops"
stílusban. Nálunk is rendesen tartja magát a kék hírek stílus, napilapok,
tévéműsorok, beleértve az egész ország salátástálát, a Fókuszt, Cserhalmi
György túlélős műsorát, és van a TV2-n az a szőke nő is, aki a "szpotban"
mindig csak jön, jön és jön, éreztetve, hogy műsorában a minimum, hogy
valaki felgyújtotta magát.
A
másik népszerű "téma" a politikai harcok kulisszái
mögött folyó ügyletek, jogi és pénzügyi botrányok tálalása. Egy szó, mint
száz, az élet harc, azt tanulják meg a fejlődő országok polgárai, és ezt
bámulják éjjel nappal az összes létező médiában, (leszámítva a mozit).
És miközben ezeket a botrányokat, horrorokat nézzük és olvassuk, szinte
észre sem vesszük, hogy maguk a médiák is (eltekintve a pozitív kivételektől)
milyen kezdetleges cipőben járnak a tájékoztatás terén. Például ebben a
hónapban felrobbant egy gázvezeték, és az összes híradó bemondta, hogy
az elszabadult gázok nem veszélyesek,
satöbbi, de egyik sem nevezte meg ezeket a gázokat. Az USA-ban egy ilyen
tudósítás úgy nézne ki, hogy minden híradó, egymással versengve hívná be
a vegyi szakértőket, hatalmas ábrákon, mutatópálcákkal mutogatnák a vegyületek
rajzait, és percek alatt mindenki megtudná, mik ezek a gázok, mert a közönségnek
joga van tudni erről.
Szóval,
itt van kis hazánk, tele erőszakkal, szervezett bűnözéssel,
és nemcsak a bűnözők, hanem a média is ebből termel bevételt, a fogyasztók,
(állampolgárok) pedig alig kapják meg a színvonalas tájékoztatást. (Például
elég érdekes, hogy a legtöbb állampolgár alig tud ingyenesen hozzájutnia
törvényekhez, és az interneten is a SZTAKI és JURIX jóvoltából elérhetőek
egyáltalán ezek a dokumentumok, amikhez bárki hozzá kellene, hogy férhessen
különösebb nehézségek nélkül és ingyen.
Szóval,
a helyszín Magyarország, ami film-kulturális téren is kicsit le van maradva,
hiszen még mindig nincs meg az igazi magyar film, (jók már szerencsére
vannak, de a 80-as évekhez képest ez még elenyésző), nincs meg a stílus,
és a legtöbb mozgóképes élményét az emberek zöme primitív tévé minisorozatokból
szerzi abban a témában, hogy "élet Magyarországon".
Erre
a talajra landolt tavaly januárban a Kalózok.
Sajnos -példátlan módon- a rendező, Sas Tamás a film bemutatójának hetében
hatalmas interjút adott a Népszabadságnak, hogy mennyire rossz ez a Kalózok,
ilyenre azért nem igazán lehet példát találni, leszámítva David Lynch-et
és a Dűnét. A film rendezője
olyasmit is nyilatkozott, hogy a "plázákban megy a film, ahol elefánttalpú
cipőkben járnak a fiatalok", de máshol nem annyira. Aztán az Internettón
megírták, (Kalózok -Padlózók), hogy a Kalózok lepadlózott, alig pang néhány
ember az Uránia Moziban, amit azóta be is zártak, mert nemcsak a Kalózok-on
volt pangás.
A
másik hendikepje az volt a Kalózoknak, hogy a fiatalok, (tehát mi mind)
úgy vettük, mintha a Tilos Rádióról szólna a film, amihez képest egy egész
más stílusban volt előadva az egész kalózkodás.
Összességét
tekintve a Kalózok, akármennyire is teszik, nem tetszik
nekünk, voltak figyelemre méltó értékei. Mai történet,
mai dialógusok, eredeti hang-felvétel, zenék. És bevétele is volt neki,
80 millió, és ha kicsit koncentráltabb lett volna a gyártás, elképzelhető,
hogy ennyiből is meg lehetett volna csinálni, vagy esetleg kevesebből,
és akkor a Kalózok lett volna az első sikerfilm.
És
erre a talajra érkezett most a Rosszfiúk. Sas Tamás
második tinédzsereket megcélzó filmje, másodi mai modern filmje sok zenével,
(idén a Jazz + Az helyett Gangsta Zolee magyar rapper előadásában).
Szinte
azt lehetet gondolni, hogy tök béna film lesz, de meglepő módon nem így
alakult.
Úgy
kezdődik, mint a Drogosztag, bemutatják, ahogy a különféle arcok bebuknak,
ahogy elkapja őket a rendőrség valami miatt. Már itt érdekes dolgot figyelhettünk
meg, meglehetősen natúr felvételek voltak, autófeltörésekről például, ami
bevezette a film stílusát.
A
javító intézetben aztán elkezdődik a film, és kiderül, hogy a Rosszfiúk
is tudja, amit a Kalózok, az eredeti, valóságos párbeszédeket, valósághű
karaktereket. (Ebben a filmben a Gangsta Zolee segített rá a dialógus írásra).
Amikor valaki egy kemény csávóval beszél, vagy kemény csávók beszélnek
egymás közt, mindi olyanokat mondanak, hogy te nem tudod, mi az élet, otthon
ülsz, eszed a hamburgert, nézed a tévét, és nem tudod, milyen az egy börtönben
rohadni, nem tudod, milyen az, amikor a szádba nyomnak egy stukkert, nem
tudod, milyen az, szétrúgják a vesédet, nem tudod, milyen eltörni valakinek
a nyakát puszta kézzel, nem tudod, milye a börtön-hierarchia, nem tudod,
miken megy keresztül, aki volt már ott.
Mel
Gibson-t is a Váltságdíj-ban megtalálja az emberrabló,
és elmondja neki, hogy Mel Gibson csak azt hiszi, hogy a magafajták irányítják
a dolgokat, csak azt hiszi, hogy a világ az, aminek látja, de a dolgok
a mélyben történnek, csak erről Mel Gibsonnak fogalma sincs, és időről
időre felbukkan onnan, lentről valaki, és elragad egy Mel Gibson féle naiv
fejet, és nincs mit tenni ellene.
Kétségtelen,
hogy ezek a fogalmak, tapasztalatok adott esetben nagyon is szükségesek
a túléléshez, de az is kétségtelen, hogy a civilizáció arra törekszik,
hogy az emberek soha ne kerüljenek ilyen helyzetbe, vagyis nem biztos,
hogy jó befektetés direkt harcosként és gengszterként kezdeni az életet,
például iskola helyett.
A
Rosszfiúkban szépen bemutatják a kemény élet atributumait,
a már említet pohárharapdálás és ilyenek. Külön értéke a filmnek, hogy
jó sok cigányszereplőt tisztelhetünk a vásznon, sajnos, még mindig nem
tartunk ott, mint az Egyesült Államok, hogy a 70-es évek óta feketék is
játszhatnak főszerepet, de még ott sem tartunk, hogy a menő női magazinok
címlapján a fehértől lényegesen eltérő tónusú bőrszínű modellek képeit
közöljék (ez szerkesztőségi irányelv), kivéve Naomi Campbell-t. Szóval,
nagyon jók a srácok, és nagyon jó, Bodó
Viktor is, a Kalózok
Sztárja. Egyébként nemcsak Bodó Viktor, hanem a DOP, Pohárnok
Gergely is a Kalózokból
jött át, plusz a gyártás is. Gubás Gabi helyén most Pálmay
Anna, (Ági) szerepel.
Van tehát a kemény háttér, és erre jön rá a szerelmi történet, melynek
csúcsa egy rövid érzékeltetés szintjén bemutatott ágyjelenet, amiben Pálmay
Anna egy un, csipke férfialsóban van, amiért a ruha osztályt külön dicséret
illeti, mert borzasztó béna lett volna egy hagyományos háromszög, vagy
esetleg tanga, persze csipke nélkül, mondjuk egy Skinny még jobb lett volna.
A szerelmi történet nemcsak gyér, de meglepően egyszerű is. Ellentétben
a kemény élet ábrázolásával, a szerelmi szál olyan, mint egy bénácska szappanopera
egyik szála, amit csak azért nem bánunk, mert ha Pálmay Anna nagyobb szerepet
kap, biztos veszélybe került volna, és tekintve a film direkt anti-happyendes
stílusát, esetleg őt veszíthettük volna el Bodó Viktor helyett, (bocs,
Viktor, de ha választani kell, inkább te, mint az Anna).
A
következő vászonra felhordott réteg Stohl András,
az új intézet igazgató. Meg kell hagyni, nagyon jól csinálta, egyszerűen
elképesztő, nagyon ügyes színész. Az új börtönigazgató elkezdi megreformálni
a dolgokat. Küzdősport
edzéseket tart a srácoknak, és egy csapatot gyúr belőlük, aminek segítségével
leszámol a helyi maffiával. Már vártuk is, hogy a rendőrség elengedi a
fiúkat, kiemelkedően jó magaviseletük miatt, vagy felveszi őket rendőröknek,
és jöhet a nagy akció, amit követhet 2001 januárban a második rész, de
nem így lett. Bejött még egy réteg, ami az addigi Stohl karaktert is átértelmezte,
tényleg, mint egy újabb festékréteg. Stohl András összejön a helyi
tévéscsajjal,
akinek az eredetijét a Majd Megdöglik Érted Nicole Kidman karakterében
tisztelhetünk. Jó volt ezt a karaktert viszontlátni, (igaziból az összes
jó filmet szívesen megnéznénk magyar verzióban is). Szóval elkezdődik a
helyi szervezkedés, Stohl András egyre nagyobb helyi befolyásra tesz szert,
és a végén polgármesternek választják. Sas Tamás, aki az eredeti forgatókönyvet
újraírta, azt mondta, (az HBO forgatókönyv-pályázata ezek szerint inkább
filmötlet-pályázat volt, amely során az író a nyereményért cserében lemond
a jogokról) nyilatkozata szerint a film azonban mégsem politikai film,
hanem csak általában szól a hatalom természetéről. Stohl
András (Lehota igazgató)
aztán kiderül, hogy homoszexuális, és ezzel párhuzamosan elkezdi megosztani
a csapatot is, (a Baráti Kört, aminek jelképe ez a kalapács, amit a film
elején vicces formában beheggesztettek), és egy kábé olyan alacsony szinten
odavetett indok alapján, ami a Jeanne D'Arc-ban Jeanne angoloknak való
kiadását indokolta Bodó Viktor lesz a rosszkor rossz helyen arra járó ártatlan
csávó, és megölik. A Spangli nevű karakter (nagyon-nagyon jó alakítás Rajkai
Zoltán részéről) is pórul
jár, gyilkosság vádjával bíróság elé kerül.
Lehota
igazgató pedig polgármester lesz. De nem is ez az olasz maffiafilmek stílusára
emlékeztető fordulat bánt minket, hanem a film legvége, (ja egyébként ebben
a filmben is ugyanúgy van egy zenekar, mint a Kalózokban), ahogy Spangli
haverjai közös számukat énekelve rohannak a rendőrautó után, ami Spanglit
elviszi, rohannak, rohannak, amíg vége nem lesz. (A Kalózokban is egy ugyanilyen
kimerevített rohanás a vége, csak ott örülünk).
A
film biztosan megállja a helyét, ha az összes magyar médiában megjelenő
erőszakból indulunk ki, van rá igény bőven, több, mint a Kalózokra volt.
A film egyetlen szépséghibája, hogy Rajkai
Zoltán megsérült, amikor
a megverés jelenetet forgatták, (a kaszkadőr-koordinátor mit csinált ilyenkor,
kérdezhetnénk, de abból, hogy Rajkai László sérült meg és nem a kaszkadőre,
kiderülhet, hogy nem is volt ilyen). erre a kaszkadőrnélküliségre mint
iszonyatosan elmaradott dologként gondolunk, hogy az igazi színészek egymást
ütik-vágják a vásznon, ez valami olyan primitív dolog, hogy a színészek
szakszervezete simán tiltakozhatna ellene, hiszen az állatvédők sem hagyják,
hogy amikor egy kutya kiesik a negyedikről, akkor annak a kutyának tényleg
baja legyen, mert a film az film, az élőlény pedig élőlény. Amikor Bodó
Viktor tök magasból kimászott az sem kaszkadőr volt, még kész szerencse,
hogy biztonsági kötelet kötöttek rá, ami megintcsak helytelen.
A
Rosszfiúk, összességében egy határozottan jó teljesítmény,
a Kalózok b-verziója, dettó ugyanaz a séma, még a zene tekintetében is,
Sas Tamásnak a Kalózok ellen az volt a legfőbb kifogása, hogy a film egy
lemez promóciójaként
szolgál, ehhez képest
a Rosszfiúk stáblistáján szép nagy betűkkel ott van, hogy a film zenéje
megvásárolható CD-n és kazettán, és a film mozikban kiakasztott fotóin
is rajta van ez az infó. Mindegy, kíváncsian várjuk a harmadik részt, talán
jövőre? Vevők vagyunk, jó lenne például egy film a TKO-val.
-bojl-
|