nyomtat�bar�t verzi�
























 

A vide�klipek st�tusza el�g komoly v�ltoz�sokon ment �s megy kereszt�l szinte a szem�nk l�tt�ra. Tulajdonk�ppen egy rapid verzi�ban ugyanaz lefutott, ugyanaz a t�rt�net, mint a rendes rekl�mok ter�n. Vagyis, ami kezdetben "extra" el�nyt jelentett, az m�ra elengedhetetlen minimum.
Ma m�r nem az�rt csin�lnak klipeket, hogy n�velj�k a lemezelad�st, vagy seg�ts�k, hanem, hogy egy�ltal�n l�trej�jj�n a dolog. Ezen fel�l tov�bbi st�tusz-eltol�d�s is megfigyelhet�, els�sorban az MTV korl�tokat nem ismer� kezdem�nyez�sei nyom�n. A vil�g sok-sok zenei csatorn�ja k�r�lbel�l �gy defini�lja, vagy defini�lhatja azt, amit csin�l, hogy MTV m�s n�ven, vagyis egy zenei tv, amiben futnak a klipek. De az MTV nem �llt meg ott, hogy ezt a m�fajt l�trehozta, �s hogy 18 �ve tartja vezet� poz�ci�j�t a piac �s a st�lus ter�let�n, hanem folyamatos "�j�t�sokkal" �l, melyek folyamatosan t�g�tj�k a vede�klip m�faj�nak kereteit. Mondunk egy p�ld�t, a ByteSize c�m� m�sorukban (amely komoly interaktivit�si lehet�sekkel is fel van szerelve) minden klip el�tt lemegy egy f�lperces, n�ha perces "m�v�sz-klip", egy-egy felv�tel, amely a klipben szerel� m�v�szt sz�laltatja meg valamilyen form�ban, ha m�s nem, h�t egy sima interj� r�szlet l�that� ilyenkor. 
Ez az apr�s�gnak t�n� kis "artist-video" el�g komoly v�ltoz�st jelent. A klip rekl�mozza a zen�t, a klipet pedig az "artist-klip". Mindenki j�l j�r, a m�v�sz, (�rdekes, hogy az USA-ban m�v�sznek nevezik azokat, akiket n�lunk el�ad�nak, �gy l�tszik ott �ltal�nosabb, hogy valaki olyan dolgot ad el�, amit maga hozott l�tre), sz�val a m�v�sz egy k�zvetlenebb kapcsolatot alak�that ki a n�z�vel, mert mintegy "civilben" is megjelenik, a n�z� m�g t�bbet tud meg kedvenceir�l, �s nem kell direkt portr�-m�sorokat n�znie ehhez, mert a zen�k folyamatosan j�nnek egym�s ut�n tov�bbra is. Legjobban term�szetesen az MTV j�r, hiszen nem mindegyik zene-t�v� tud interj�kat gy�rtani az �sszes m�v�sszel, vagyis m�ris tov�bb er�s�dik vezet� poz�ci�ja. R�ad�sul am�g a klipek a lemezt�rsas�g tulajdon�t k�pezik, addig az interj�k m�r nem, vagy nem felt�tlen�l, vagyis egyre n� az MTV kopir�jtja al� es� m�sortartalom ar�nya. A m�faj is t�gul, s�t �jabb teret h�d�t, mert a r�di�k azt ny�jtj�k a zene-t�v�khez k�pest, hogy a sz�mok k�zt van "duma" is, �s ezzel az MTV m�ris fel tudja venni a versenyt, a kis "m�v�sz-klipek" r�v�n, �s mindezt an�lk�l, hogy �l� ad�st kellene produk�lnia, ami nemcsak, hogy t�bbe ker�l, de a nonstop futtat�sa hat�rozottan k�r�lm�nyes, viszont az "m�v�sz-vide�k" ugyan�gy komputervez�relt form�ban sug�rozhat�ak. De nemcsak ez�ltal t�gul a m�faj, hogy most m�r a klipekhez is tartozik egy-egy klip, hanem amiatt is, hogy maguk a vide�klipek kezdik elnyerni azt a st�tuszt, hogy azok az eredetijei a sz�moknak, �s amit hallgatsz, az "csak" egyfajta m�solat, vagy CD-n, vagy MP3-ban, vagy b�rmilyen form�ban. A BMG f�n�ke p�ld�ul az �sszes lemezt�rsas�g MP3- �s Internet-f�lelm�vel m�r szemben �szik, �s �gy gondolja, hogy amennyire alaptalanul  f�ltek egykor a filmforgalmaz�k a vide�k�sz�l�kek elterjed�se miatt, (hogy mindenki el�fizet egy csatorn�ra �s felveszi az �sszes filmet, �s m�r nem is akar t�bb� filmet tv-n n�zni), ugyan�gy az internet, a zen�k internetes terjeszt�se (persze nem kal�z m�don) is csak �s kiz�r�lag n�veked�st jelenthet a zenei piac sz�m�ra. P�ld�ul a Public Enemy is leg�jabb album�t m�r el�sz�r interneten kereszt�l �rt�kes�tette. 
Sz�val, maguk a zen�k kezdenek elszakadni a hordoz�kt�l, a vide�k pedig kezdenek hozz�n�ni a zen�khez, �s plusz csatolt klipek teszik teljess� a rekl�moz�s m�velet�t, �s maguk a vide�k a zen�k eredetijeik�nt kezelend�ek. A Vide�k az eredetik, �s hogy valamit ehhez k�pest ny�jtson a zene, amit megv�s�rolnak az emberek, a vide�kba egyre gyakrabban levernek bele plusz jeleneteket, (l�sd Will Smith), vagy ha nem is k�l�n plusz-jeleneteket, akkor is k�l�n hangokat adnak hozz�, p�ld�ul becsap�dik egy ajt� a klipben, azt manaps�g m�r gyakran direkt r�keverik a zen�re, pluszba. 
Vegy�k �szre, hogy mir�l van sz�, a vide�k �s a zen�k viszonya tulajdonk�ppen kezd megfordulni, a vide� lesz az eredeti a zen�hez k�pest, �s ez 100%-ig hasonl� a filmek �s a filmek soundrack-albumaik viszony�hoz. Na de l�ssuk, milyen klipek futnak, amiket b�runk. 

Sisqo -"Got to get it"
Sisqo a Dru Hill egyik embere a n�gyb�l, (Jazz, WOODY, Nokio, �s Sisqo), persze az egyszer� zenehallgat�k (teh�t a k�ztudat) azt hihetik, hogy Dru Hill az egy ember, p�ld�ul Sisqo, de ez ellen Sisqo egy tet�n mozog �s �nekelSisqo is sokat dolgozik, �lland�an felh�vja a figyelmet, hogy n�gyen vannak. Sisqo �j saj�t vide�j�ban persze csak egyed�l van. �ltal�ban K�t dolgot kell tudna egy vide�nak. Tartalmaznia kell, olyan elemeket, st�lusjegyeket, amik illeszkednek a megc�lzott rajong�i t�bor �zl�s�hez. M�sr�szt kell valami olyan be�ll�t�s, ami egyszer�en bele�get�dik a mem�ri�dba, egy "embl�ma-be�ll�t�s", amir�l k�s�bb mindenkinek esz�be jut az eg�sz klip, a zene, �s nem utols� sorban a m�v�sz neve, (mert ez alapj�n tudja megvenni az ember a zen�t). A t�bbi k�p �s be�ll�t�s, akci�, sat�bbi, az mind ennek az embl�m�nak a "gazdag�t�sa", "kiterjeszt�se". Sisqo vide�ja, a "Got to get it" t�k�letes mintap�lda egy profi vide�ra. A fekete zen�k szok�sos vil�g�t�sa, hatalmas s�k ter�let, vizes aszfaltot id�z� csillog� talaj az alacsonyan megk�ld�tt vil�g�t�s miatt. Fekete csaj egy k�nai negyedbenMegvan teh�t a szok�sos elem. Sisqo feh�r sildes sz�rmesapk�ban �s ugyanilyen anyagb�l k�sz�lt mell�nyben mozog a klipben, �s a felv�telek alapt�nusa a z�ld. Tulajdonk�ppen ennyi. Megvan a k�t jegy, �s van egy kis plusz is, A Nyer� P�ros c. film, (Double Team), amelyben Van Damme �s Dennis Rodman k�zd Mickey Rourke ellen, ez a film Dennis Rodman-t el�gg� belev�ste az emberek tudat�ba, �s Sisqo egy az egyben Rodman-nek van �lt�ztetve ebben a klipben, ami j� dolog. Egy�bk�nt a zene is t�k j�. 

Britney Spears - I Was Born To Make You Happy
Britney Spears, a csodagyerekb�l el�l�pett csodateenager tudja felmutatni a leghat�sosabb klipek egyik�t mostan�ban. A klip titka term�szetesen Britney maga, ahogy �nekel �s t�ncol, ahogy agg�dik, ahogy kicsit fel van kavarva. A klipben gyakorlatilag semmi k�l�nleges nincs, de ne felejts�k el, hogy nem is kell, Britney zen�je, a sz�vegei, a t�ncosok, akikkel klipr�l klipre (ugyanazokkal) egy�tt dolgozik m�r r�g megteszik a hat�sukat. Ha Britney most lenne kezd�, val�sz�n�leg t�bb kreativit�st kellene piacra dobnia, �s persze azt is biztosan meg tudn� csin�lni, (illetve a lemezkiad�ja akkor olyan klipet rendelne neki), de jelen esetben a 100% Britney m�dszer t�k�letesnek bizonyul. 

Fiona Apple - Fast As You Can (When the Pawn hits the conflicts ...)
Fiona Apple 98-ban megkapta a Best New Artist c�met az MTV Music Video Award-on. A 77-es, NY-I sz�let�s� sz�ps�ges m�v�szn� 99-es albuma, a "Gyalog �ti ...", imm�r rendelkezik egy klippel is, ami a  Fast As You Can c�m� remek sz�mb�l k�sz�lt. Fiona nagyon eredeti m�v�sz, amikor azt a bizonyos d�jat �tvette, egy csod�s papucsban ment fel a sz�npadra, k�b� egy eg�sz �vvel megel�zve az eg�sz vil�got st�lusban. A lemezbor�t�j�t is � maga tervezte, �s az album c�m�nek a v�g�n az�rt van h�rom pont, mert val�j�ban egy versr�l van sz�. Ugyanilyen a klipje is, a Fast as You Can, (amilyen gyorsan csak tudod). Tele van hihetetlen�l kreat�v megold�sokkal, de m�gis nagyon k�nnyen �lvezhet�, nem bonyolult vagy ilyesmi. Tulajdonk�ppen 100% Fiona, ez a klip kulcsa itt is, csak Fiona szellemi kreativit�s�t is nagy mennyis�gben illusztr�lja a klip. Sima, de t�k�letes feketefeh�r k�peket l�tunk az elej�n, �s ekkor m�r sz�l a k�l�nlegesen dinamikus zene. Azt�n olyanokat csin�l, hogy elkezdi t�r�lgetni a kamera optik�j�t, illetve a k�perny�t bel�lr�l, �s t�k maszatos lesz az eg�sz, k�s�bb csak �gy bekap egy �g� gyuf�t, �s a nyelv�vel oltja el, a v�g�n pedig vid�man nevet, mintha azt �ll�tan� be a fej�nkben, hogy � egy nagyon elr�ppent csaj. A klip, alkalmazkodva Fiona dinamikus egy�nis�g�hez nem t�rt�net szintj�n pr�b�l hatni, hanem egym�s ut�n bevillan�, f�ggetlen  d�zisokban t�mad, �s nagyon j�l. Zene �s klip egyar�nt magasan kiemelked� teljes�tm�nyt jelentetnek, �s m�r csak hab a tort�n, hogy ez a Fiona leny�g�z�en gy�ny�r�, � a zen�k Angelina Jolie-ja. 

George Michael - Roxanne
George Michael eme kis sz�m�t m�g Stingt�l, illetve a Police-t�l ismerj�k, amolyan aranyos, perg�, fi�s st�lusban. Nem titok, hogy a sz�m egy prostitu�ltr�l sz�l, akinek Sting, illetve most Michael azt mondja, hogy nem kell v�r�s f�ny, �s nem kell "azt" ruh�j�t haszn�lnia ma este, vagyis sim�n lehetn�nek csak �gy egy�tt, mintha Roxanne-nek nem is lenne ez a "mel�ja". Persze, az �let nem ilyen egyszer�, �s nem is ilyen kegyes. George Michael el�ad�s�ban ez a sz�m egy k�l�n, �j �letre kel, �s ami eddig egy s�k fel�let volt, most megtelik m�lys�ggel. A zene nagyon-nagyon lass� a Sting f�le verzi�hoz k�pest, �s �gy az eg�sz sz�m teljesen m�s jelent�st kap, minden m�ly �s komoly, �s m�lab�s. A sz�m vide�ja ezt nem hagyja figyelmen k�v�l ,�s az eg�szet erre a m�lys�gre �p�ti. Egyszer�en hihetetlen, hogy milyen sz�p k�pek vannak benne! El�djei az Apollo 440 Row Power-je, �s Sheryl Crow Home-ja is egy kicsit, ahol az �let kem�nys�g�t, a bizonytalan, vagy �rthetetlen egzisztenci�j� emberek vil�g�t nagyon profin �br�zolt�k. A Roxanne ezekhez k�pest nem fekete-feh�r, s�t, tot�l tele van sz�nekkel, olyan remek k�peket l�thatunk, hogy csak na, utca a k�k �r�kban, (amikor s�t�tedik), majd a klip v�g�n hajnalban is, amikor bek�szik egy hatalmas merdzs�, �s egy prostitu�lt behajol az ablakon. K�zben, a klip teljes hossz�ban fantasztikus portr�-�rt�k� k�peket l�tunk k�l�nb�z� prostitu�ltakr�l. �s az a legszebb az eg�szben, hogy minden n� nagyon-nagyon j�l n�z ki, de az elm�ly�lt f�nyk�pez�si technika miatt azt is l�tjuk, hogy ez nem tart �r�kk�, �s hogy �k is ugyanolyan emberek, mint mi, nekik is sz�ks�g�k van, illetve lenne arra, mit az a sz� jelent, hogy "home". 

RCHP - OtherSide (Califrnication)

A Red Hot Chili Peppers  �j klipje abszol�t remek teljes�tm�ny, �s annak ellen�re, hogy nem vagyunk direkt RHCP rajong�k, ez a Californication c�m� albumuk eddig az �sszes klipj�vel maxim�lisan eml�t�st �rdemelt. Ez a klip nemcsak nagyon st�lusos, hanem t�rt�net is van benne. 20-as �vek diz�jnja, abszol�t expresszionista n�mafilm st�lusban, d�szletek, m�terem, komor vil�g�t�s, stb. Egy sr�cot ment�k sz�ll�tanak, (ebben a n�mafilm-k�rnyezetben), �s gyakorlatilag  k�zd az �let��rt, ezt l�tjuk. Ezt a k�zdelmet jelen�tik meg �s, k�s�rik v�gig a zenekar tagjai. A 20-as �vekben m�g nem volt vide�klip, ez�rt git�r �s dobok nem is szerepelnek a klipben, a basszgit�ros, (Flea) egy magasfesz�lts�g� d�szlet-vezet�ken himb�l�zik, �s �gy pengeti a h�rokat, hasonl�k�ppen egy �ri�sh�rral k�zd a git�ros is, a dobos pedig egy templomi �ra k�t "karja" mutat�ja szerep�ben dobolja v�gig a vide�t. A sr�c k�zben k�zd a hal�llal, �s olyan az eg�sz, mit egy k�l�nlegesen rossz �lom. 
El�sz�r egy labirintusba ker�l, l�tr�n m�szik felfel�, majd kider�l, hogy ez a "felfel�" nem is annyira biztos ir�ny, mert a t�r folyamatosan elfordul, �s mint egy Ascher festm�ny v�gtelenn� v�lik, �s a sr�cb�l is egyre t�bb darab m�szk�l fel �s al�. Azt�n egy teremben tal�lja mag�t, ahol ott van egy festm�ny, ami term�szetesen expressz�v st�lust k�vet egy kis prekubista be�t�ssel, (l�nyeg, hogy l�tszik, hogy sokat t�rt�k rajta a fej�ket az alkot�k), �s akkor el�ugrik egy �rny�k, amir�l el�sz�r azt hissz�k, hogy a saj�tja, �s �gy k�zdenek, mint k�t Jedi. Azt�n a sr�c a festm�ny r�sz�t k�pez� hatalmas v�r�s sz�jat, (mint egy r�zsnyom) a karjaira er�s�ti �s sz�rnyk�nt kezdi el alkalmazni. Azt is hihetn�nk, hogy akkor megmenek�l, de nem �gy lesz, tal�lkozik egy hatalmas holl�val, ami Hitchcock-i m�don van belef�nyk�pezve a t�rbe, �s ez a nagy hal�lmad�r megpr�b�lja levad�szni, �s majdnem siker�l is neki. De ekkor a sr�c elkezd zuhanni, nem tudjuk, minek a belsej�ben, (tal�n egy sziklabarlang, aminek a tetej�ig k�vete �t a holl�). M�g itt is azt hissz�k, hogy mindj�rt ok� lesz minden, de kider�l, hogy m�r egy erd�ben zuhan, �s m�r meg sem �ll a talajig, ahol kiter�l. Nagyon r�vid, nagyon gyors, �s nagyon epikus kis klip, mindenkinek aj�nljuk. 

-bob-


oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22