A
vide�klipek
st�tusza el�g komoly v�ltoz�sokon ment �s megy kereszt�l szinte a szem�nk
l�tt�ra. Tulajdonk�ppen egy rapid verzi�ban ugyanaz lefutott, ugyanaz a
t�rt�net, mint a rendes rekl�mok ter�n. Vagyis, ami kezdetben "extra" el�nyt
jelentett, az m�ra elengedhetetlen minimum.
Ma
m�r nem az�rt csin�lnak klipeket, hogy n�velj�k a lemezelad�st, vagy seg�ts�k,
hanem, hogy egy�ltal�n l�trej�jj�n a dolog. Ezen fel�l tov�bbi st�tusz-eltol�d�s
is megfigyelhet�, els�sorban az MTV korl�tokat nem ismer� kezdem�nyez�sei
nyom�n. A vil�g sok-sok zenei csatorn�ja k�r�lbel�l �gy defini�lja, vagy
defini�lhatja azt, amit csin�l, hogy MTV m�s n�ven, vagyis egy zenei tv,
amiben futnak a klipek. De az MTV nem �llt meg ott, hogy ezt a m�fajt l�trehozta,
�s hogy 18 �ve tartja vezet� poz�ci�j�t a piac �s a st�lus ter�let�n, hanem
folyamatos "�j�t�sokkal" �l, melyek folyamatosan t�g�tj�k a vede�klip m�faj�nak
kereteit. Mondunk egy p�ld�t, a ByteSize
c�m� m�sorukban (amely komoly interaktivit�si lehet�sekkel is fel van szerelve)
minden klip el�tt lemegy egy f�lperces, n�ha perces "m�v�sz-klip",
egy-egy felv�tel, amely a klipben szerel� m�v�szt sz�laltatja meg valamilyen
form�ban, ha m�s nem, h�t egy sima interj� r�szlet l�that� ilyenkor.
Ez
az apr�s�gnak t�n� kis "artist-video"
el�g komoly v�ltoz�st jelent. A klip rekl�mozza a zen�t, a klipet
pedig az "artist-klip". Mindenki j�l j�r, a m�v�sz, (�rdekes, hogy az USA-ban
m�v�sznek nevezik azokat, akiket n�lunk el�ad�nak, �gy l�tszik ott �ltal�nosabb,
hogy valaki olyan dolgot ad el�, amit maga hozott l�tre), sz�val a m�v�sz
egy k�zvetlenebb kapcsolatot alak�that ki a n�z�vel, mert mintegy "civilben"
is megjelenik, a n�z� m�g t�bbet tud meg kedvenceir�l, �s nem kell direkt
portr�-m�sorokat n�znie ehhez, mert a zen�k folyamatosan j�nnek egym�s
ut�n tov�bbra is. Legjobban term�szetesen az MTV j�r, hiszen nem mindegyik
zene-t�v� tud interj�kat gy�rtani az �sszes m�v�sszel, vagyis m�ris tov�bb
er�s�dik vezet� poz�ci�ja. R�ad�sul am�g a klipek a lemezt�rsas�g tulajdon�t
k�pezik, addig az interj�k m�r nem, vagy nem felt�tlen�l, vagyis egyre
n� az MTV kopir�jtja al� es� m�sortartalom ar�nya. A m�faj is t�gul, s�t
�jabb teret h�d�t, mert a r�di�k azt ny�jtj�k a zene-t�v�khez k�pest, hogy
a sz�mok k�zt van "duma" is, �s ezzel az MTV m�ris fel tudja venni a versenyt,
a kis "m�v�sz-klipek" r�v�n, �s mindezt an�lk�l, hogy �l�
ad�st kellene produk�lnia,
ami nemcsak, hogy t�bbe ker�l, de a nonstop futtat�sa hat�rozottan k�r�lm�nyes,
viszont az "m�v�sz-vide�k" ugyan�gy komputervez�relt form�ban sug�rozhat�ak.
De nemcsak ez�ltal t�gul a m�faj, hogy most m�r a klipekhez is tartozik
egy-egy klip, hanem amiatt is, hogy maguk a vide�klipek kezdik elnyerni
azt a st�tuszt, hogy azok az eredetijei a sz�moknak, �s amit hallgatsz,
az "csak" egyfajta m�solat, vagy CD-n, vagy MP3-ban,
vagy b�rmilyen form�ban. A BMG
f�n�ke p�ld�ul az �sszes lemezt�rsas�g MP3- �s Internet-f�lelm�vel m�r
szemben �szik, �s �gy gondolja, hogy amennyire alaptalanul f�ltek
egykor a filmforgalmaz�k a vide�k�sz�l�kek elterjed�se miatt, (hogy mindenki
el�fizet egy csatorn�ra �s felveszi az �sszes filmet, �s m�r nem is akar
t�bb� filmet tv-n n�zni), ugyan�gy az internet, a zen�k internetes terjeszt�se
(persze nem kal�z m�don) is csak �s kiz�r�lag n�veked�st jelenthet a zenei
piac sz�m�ra. P�ld�ul a Public Enemy is leg�jabb album�t m�r el�sz�r interneten
kereszt�l �rt�kes�tette.
Sz�val,
maguk a zen�k kezdenek elszakadni a hordoz�kt�l, a vide�k pedig kezdenek
hozz�n�ni a zen�khez, �s plusz csatolt klipek teszik teljess� a rekl�moz�s
m�velet�t, �s maguk a vide�k a zen�k eredetijeik�nt kezelend�ek. A Vide�k
az eredetik, �s hogy valamit ehhez k�pest ny�jtson a zene, amit megv�s�rolnak
az emberek, a vide�kba egyre gyakrabban levernek bele plusz jeleneteket,
(l�sd Will Smith), vagy ha nem is k�l�n plusz-jeleneteket,
akkor is k�l�n hangokat adnak hozz�, p�ld�ul becsap�dik egy ajt� a klipben,
azt manaps�g m�r gyakran direkt r�keverik a zen�re, pluszba.
Vegy�k
�szre, hogy mir�l van sz�, a vide�k �s a zen�k viszonya tulajdonk�ppen
kezd megfordulni, a vide� lesz az eredeti a zen�hez k�pest, �s ez 100%-ig
hasonl� a filmek �s a filmek soundrack-albumaik viszony�hoz. Na de l�ssuk,
milyen klipek futnak, amiket b�runk.
Sisqo
-"Got
to get it"
Sisqo
a Dru Hill egyik embere a n�gyb�l, (Jazz, WOODY, Nokio, �s Sisqo), persze
az egyszer� zenehallgat�k (teh�t a k�ztudat) azt hihetik, hogy Dru
Hill az egy ember, p�ld�ul
Sisqo, de ez ellen Sisqo
is sokat dolgozik, �lland�an felh�vja a figyelmet, hogy n�gyen vannak.
Sisqo �j saj�t vide�j�ban persze csak egyed�l van. �ltal�ban K�t
dolgot kell tudna egy vide�nak. Tartalmaznia kell, olyan elemeket, st�lusjegyeket,
amik illeszkednek a megc�lzott rajong�i t�bor �zl�s�hez. M�sr�szt kell
valami olyan be�ll�t�s, ami egyszer�en bele�get�dik a mem�ri�dba, egy "embl�ma-be�ll�t�s",
amir�l k�s�bb mindenkinek esz�be jut az eg�sz klip, a zene, �s nem utols�
sorban a m�v�sz neve, (mert ez alapj�n tudja megvenni az ember a zen�t).
A t�bbi k�p �s be�ll�t�s, akci�, sat�bbi, az mind ennek az embl�m�nak a
"gazdag�t�sa", "kiterjeszt�se". Sisqo vide�ja, a "Got
to get it" t�k�letes
mintap�lda egy profi vide�ra. A fekete zen�k szok�sos vil�g�t�sa, hatalmas
s�k ter�let, vizes aszfaltot id�z� csillog� talaj az alacsonyan megk�ld�tt
vil�g�t�s miatt. Megvan
teh�t a szok�sos elem. Sisqo feh�r sildes sz�rmesapk�ban �s ugyanilyen
anyagb�l k�sz�lt mell�nyben mozog a klipben, �s a felv�telek alapt�nusa
a z�ld. Tulajdonk�ppen ennyi. Megvan a k�t jegy, �s van egy kis plusz is,
A Nyer� P�ros c. film, (Double Team), amelyben Van Damme �s Dennis
Rodman k�zd Mickey Rourke
ellen, ez a film Dennis Rodman-t el�gg� belev�ste az emberek tudat�ba,
�s Sisqo egy az egyben Rodman-nek van �lt�ztetve ebben a klipben, ami j�
dolog. Egy�bk�nt a zene is t�k j�.
Britney
Spears - I Was Born To Make You Happy
Britney
Spears, a csodagyerekb�l el�l�pett csodateenager tudja felmutatni a leghat�sosabb
klipek egyik�t mostan�ban. A klip titka term�szetesen Britney maga, ahogy
�nekel �s t�ncol, ahogy agg�dik, ahogy kicsit fel van kavarva. A klipben
gyakorlatilag semmi k�l�nleges nincs, de ne felejts�k el, hogy nem is kell,
Britney zen�je, a sz�vegei, a t�ncosok,
akikkel klipr�l klipre (ugyanazokkal) egy�tt dolgozik m�r r�g megteszik
a hat�sukat. Ha Britney most lenne kezd�, val�sz�n�leg t�bb kreativit�st
kellene piacra dobnia, �s persze azt is biztosan meg tudn� csin�lni, (illetve
a lemezkiad�ja akkor olyan klipet rendelne neki), de jelen esetben a 100%
Britney m�dszer t�k�letesnek bizonyul.
Fiona
Apple - Fast As You Can (When the Pawn hits
the conflicts ...)
Fiona
Apple 98-ban megkapta a Best New Artist c�met az MTV Music Video Award-on.
A 77-es, NY-I sz�let�s� sz�ps�ges m�v�szn� 99-es albuma, a "Gyalog
�ti ...", imm�r rendelkezik
egy klippel is, ami
a Fast As You Can
c�m� remek sz�mb�l k�sz�lt. Fiona nagyon eredeti m�v�sz, amikor azt a bizonyos
d�jat �tvette, egy csod�s papucsban ment fel a sz�npadra, k�b� egy eg�sz
�vvel megel�zve az eg�sz vil�got st�lusban. A lemezbor�t�j�t is � maga
tervezte, �s az album c�m�nek a v�g�n az�rt van h�rom pont, mert val�j�ban
egy versr�l van sz�. Ugyanilyen a klipje is, a Fast as You Can, (amilyen
gyorsan csak tudod). Tele van hihetetlen�l kreat�v megold�sokkal, de m�gis
nagyon k�nnyen �lvezhet�, nem bonyolult vagy ilyesmi. Tulajdonk�ppen 100%
Fiona, ez a klip kulcsa
itt is, csak Fiona szellemi kreativit�s�t is nagy mennyis�gben illusztr�lja
a klip. Sima, de
t�k�letes feketefeh�r k�peket l�tunk az elej�n, �s ekkor m�r sz�l a k�l�nlegesen
dinamikus zene. Azt�n olyanokat csin�l,
hogy elkezdi t�r�lgetni a kamera optik�j�t, illetve a k�perny�t bel�lr�l,
�s t�k maszatos
lesz az eg�sz, k�s�bb csak �gy bekap egy �g� gyuf�t, �s a nyelv�vel oltja
el, a v�g�n pedig vid�man nevet, mintha azt �ll�tan� be a fej�nkben, hogy
� egy nagyon elr�ppent csaj. A klip, alkalmazkodva Fiona dinamikus egy�nis�g�hez
nem t�rt�net szintj�n pr�b�l hatni, hanem egym�s ut�n bevillan�, f�ggetlen
d�zisokban t�mad, �s nagyon j�l. Zene �s klip egyar�nt magasan
kiemelked� teljes�tm�nyt jelentetnek, �s m�r csak hab a tort�n, hogy ez
a Fiona leny�g�z�en gy�ny�r�, � a zen�k Angelina
Jolie-ja.
George
Michael - Roxanne
George
Michael eme kis sz�m�t m�g Stingt�l, illetve a Police-t�l ismerj�k, amolyan
aranyos, perg�, fi�s st�lusban. Nem titok, hogy a sz�m egy prostitu�ltr�l
sz�l, akinek Sting, illetve most Michael
azt mondja, hogy nem kell v�r�s f�ny, �s nem kell "azt" ruh�j�t haszn�lnia
ma este, vagyis sim�n lehetn�nek csak �gy egy�tt, mintha Roxanne-nek nem
is lenne ez a "mel�ja". Persze, az �let nem ilyen egyszer�, �s nem is ilyen
kegyes. George Michael el�ad�s�ban ez a sz�m egy k�l�n, �j �letre kel,
�s ami eddig egy s�k fel�let volt, most megtelik m�lys�ggel. A zene nagyon-nagyon
lass� a Sting
f�le verzi�hoz k�pest, �s �gy az eg�sz sz�m teljesen m�s jelent�st kap,
minden m�ly �s komoly, �s m�lab�s. A sz�m vide�ja ezt nem hagyja figyelmen
k�v�l ,�s az eg�szet erre a m�lys�gre �p�ti. Egyszer�en hihetetlen, hogy
milyen sz�p k�pek vannak benne! El�djei az Apollo 440 Row
Power-je, �s Sheryl Crow
Home-ja is egy kicsit, ahol az �let kem�nys�g�t, a bizonytalan, vagy �rthetetlen
egzisztenci�j� emberek vil�g�t nagyon profin �br�zolt�k. A Roxanne ezekhez
k�pest nem fekete-feh�r, s�t, tot�l tele van sz�nekkel, olyan remek k�peket l�thatunk,
hogy csak na, utca a k�k �r�kban, (amikor s�t�tedik), majd a klip v�g�n
hajnalban is, amikor bek�szik egy hatalmas merdzs�,
�s egy prostitu�lt behajol az ablakon. K�zben, a klip teljes hossz�ban
fantasztikus portr�-�rt�k� k�peket l�tunk k�l�nb�z� prostitu�ltakr�l. �s
az a legszebb az eg�szben, hogy minden n� nagyon-nagyon j�l n�z ki, de
az elm�ly�lt f�nyk�pez�si
technika miatt azt is l�tjuk, hogy ez nem tart �r�kk�, �s hogy �k is ugyanolyan
emberek, mint mi, nekik is sz�ks�g�k van, illetve lenne arra, mit az a
sz� jelent, hogy "home".
RCHP
- OtherSide (Califrnication)
A
Red
Hot Chili Peppers
�j klipje abszol�t remek teljes�tm�ny, �s annak ellen�re, hogy nem vagyunk
direkt RHCP rajong�k, ez a Californication c�m� albumuk eddig az �sszes
klipj�vel maxim�lisan eml�t�st �rdemelt. Ez a klip nemcsak nagyon st�lusos,
hanem t�rt�net is van benne. 20-as �vek diz�jnja, abszol�t expresszionista
n�mafilm st�lusban, d�szletek, m�terem, komor vil�g�t�s, stb. Egy sr�cot
ment�k sz�ll�tanak, (ebben a n�mafilm-k�rnyezetben), �s gyakorlatilag
k�zd az �let��rt, ezt l�tjuk. Ezt a k�zdelmet jelen�tik meg �s, k�s�rik
v�gig a zenekar tagjai. A 20-as �vekben m�g nem volt vide�klip, ez�rt git�r
�s dobok nem is szerepelnek a klipben, a basszgit�ros,
(Flea) egy magasfesz�lts�g� d�szlet-vezet�ken himb�l�zik, �s �gy pengeti
a h�rokat, hasonl�k�ppen egy �ri�sh�rral k�zd a git�ros is, a dobos pedig
egy templomi �ra k�t "karja" mutat�ja szerep�ben dobolja v�gig a vide�t.
A sr�c k�zben k�zd a hal�llal, �s olyan az eg�sz, mit egy k�l�nlegesen
rossz �lom.
El�sz�r
egy labirintusba ker�l, l�tr�n
m�szik
felfel�, majd kider�l, hogy ez a "felfel�" nem is annyira biztos ir�ny,
mert a t�r folyamatosan elfordul, �s mint egy Ascher festm�ny v�gtelenn�
v�lik, �s a sr�cb�l is egyre t�bb darab m�szk�l fel �s al�. Azt�n egy teremben
tal�lja mag�t, ahol ott van egy festm�ny, ami term�szetesen expressz�v
st�lust k�vet egy kis prekubista
be�t�ssel, (l�nyeg, hogy l�tszik, hogy sokat t�rt�k rajta a fej�ket az
alkot�k), �s akkor el�ugrik egy �rny�k, amir�l el�sz�r azt hissz�k, hogy
a saj�tja, �s �gy k�zdenek, mint k�t Jedi. Azt�n a sr�c a festm�ny r�sz�t
k�pez� hatalmas
v�r�s sz�jat,
(mint egy r�zsnyom) a karjaira er�s�ti �s sz�rnyk�nt kezdi el alkalmazni.
Azt is hihetn�nk, hogy akkor megmenek�l, de nem �gy lesz, tal�lkozik egy
hatalmas holl�val,
ami Hitchcock-i m�don van belef�nyk�pezve a t�rbe, �s ez a nagy hal�lmad�r
megpr�b�lja levad�szni,
�s majdnem siker�l is neki. De ekkor a sr�c elkezd zuhanni, nem tudjuk,
minek a belsej�ben, (tal�n egy sziklabarlang, aminek a tetej�ig k�vete
�t a holl�). M�g itt is azt hissz�k, hogy mindj�rt ok� lesz minden, de
kider�l, hogy m�r egy erd�ben zuhan, �s m�r meg sem �ll a talajig, ahol
kiter�l. Nagyon r�vid, nagyon gyors, �s nagyon epikus kis klip, mindenkinek
aj�nljuk.
-bob-
|