|
|
Straight
Story (1999)
Csendben ballagtunk ki önmagammal
a moziból, és nagyon kíváncsi lettem sokmindenre. Tulajdonképpen azért
mert láttam a nagyon megkapó, gyönyörüen megkomponált filmet, egy olyan
rendezőtől, akit nem erről az oldaláról ismertem. Ideje volt egy kicsit
beszélni David Lynchről azzal az oldalammal akit eddig szintúgy alig ismertem.
Dude:
Most várjál, hogy is van ez? Ez a Lynch ugyanaz a Lynch aki a Lost Highway-t
csinálta? Az a pasi aki teljesen rá van kattanva arra, hogy minden filmjében
végignézhesd ahogy felizzik egy cigaretta, aki állandóan az idétlen sárga
amerikai felezővonalat mutatja és állandóan megkattant emberek a főszereplők?
Skizo:
Ja. De bejött a film, nem?
Dude:
Nagyon. Olyan szépek voltak a képek, meg ez a kis öregember is annyira
szeretetreméltó figura volt, hogy az valami hihetetlen. Attól meg duplán
bejött az egész, hogy végre egy olyan mozit nézhettem meg, amiben nem amiatt
izgulok, de úgy igazán és őszintén, hogy most ki a gyilkos, mikor fogok
szívrohamot kapni a következő lövéstől, meg, hogy ki kukucskál be az ablakon
símaszkban, hanem attól, hogy egy kis 73 éves öregember megy egy fünyíróval
az országúton, és hogy vajon sikerül-e befejeznie amit elkezdett, hogy
ugye nem esik semmi baja, hogy nem kaszálja el egy hozzá képest brutális
méretü kamion, hogy amikor lehajol a kalapjáért akkor képes lesz-e újra
felegyenesednie. Tulajdonképpen, ez hogy fér bele a Lynch munkásságába.
Skizo:
Én azt hiszem azt mondanám, hogy aki jó és akiben van fantázia, az tud
ilyent is csinálni. Bár a jó az egy elég tág fogalom. Szerintem Ő attól
olyan jó rendező, hogy egy ilyent is képes megkomponálni.
Dude:
Amúgy Te mit tudsz róla? Mert rengeteget filozofáltam annak idején arról,
hogy amikor valaki ilyen teljesen elkattant filmeket csinál, mint pl. Lynch
akkor amögött az ember mögött mi van? Szóval ilyen brutális gyerekkorra
gondolok, meg méretes paranoiára, és hasonló vicces dolgokra.
Skizo:
Hát most meg fogsz lepődni ember! A pasikám 1946 januárjában született
Missoula-ban. Ez asszem Montana-ban van. És tök normális volt a gyerekkora.
Dude:
Ne már! Pl. szerintem a Tarantino ha nem csinálhatna filmeket, akkor valami
izmos sorozatgyilkos, vagy tömeggyilkos lenne. Szóval a vásznon éli ki
ami benne van. De ez most lehet, hogy teljes hülyeség.
Skizo:
Szóval a Lynch ilyen teljesen normális családban nőtt fel, egy erdő közepén
laktak, minden oké volt, boldog család, egy John nevü öccs, és egy Margaret
nevü nővér. Nem volt ilyen Oliver Stone-os, anyu prosti stb, stb.
Dude:
Az "erdő közepén laktak"-ról jut eszembe, hogy már értem miért van az erdőre
is rákattanva.
Skizo:Képzeld,
az apja kutató volt a Forest Service-nél. Állandóan az erdőben autóztak
a kis Lynch fiúval, és egy alkalommal kirakta a srácot az erdőben, és elhajtott.
És a fenséges, gyönyörü erdő máris misztikummá változott. És erre csak
annyit mondott David bácsi: "Ebben a fajta világban nőttem fel." Aztán
a másik dolog ami szintén nagy hatással volt rá, hogy a nagyszülei Brooklyn-ban
laktak. Képzeld el, hogy milyen furcsa lehetett egy gyereknek az erdő-mező
feelingből átcsöppenni a New York-i dzsungelbe.
Dude:
Ja. Ez teljesen érthető. Képzeld el, hogy egésznap punnyadsz, virágok,
madárcsicsergés, kutya éppen kiássa anyád muskátlijait, aztán elugrotok
a nagyihoz, ott meg lőnek az utcán, zaj van és büdös és mindenki neked
megy. Hát nem csodálom, hogy így begörcsölt az öreg anagyvárostól. Mindketten
röhögni kezdtünk az egészen. Jól esett volna egy sör, úgyhogy behuppantunk
egy közeli ivóba, és rendeltünk két korsóval. Meg elég hideg is volt kint
az utcán beszélgetni (főleg magammal) úgyhogy pont ideális volt a meleg,
füstös, kicsit zajos hely. Szerencsére nem volt túlságosan zsúfolt, így
hallhattam a saját hangomat. A beszélgetés tovább folytatódhatott az eddigi
kellemes, kötetlen hangnemben.
Dude:
És csak mozival foglalkozott?
Skizo:
Nem-nem. Ha jól tudom, akkor festegetett is huszonéves korában.
Dude:Az
klassz. Szívesen megnézném a képeit. Csak úgy érdekességképpen.
Skizo:
Azt tudtad, hogy mikor csinálta az első filmjét? Meg úgy egyáltalán mit
ismersz tőle?
Dude:
Hát
nem tudom, hogy mikor készült el az első mozija, meg mi volt vele, nekem
David Lynch ott kezdődik, hogy Sailor szétveri egy fickó fejét a lépcsőn
az első bálján és ez pont egybeesett azzal, amikor belezúgtam Nicholas
Cage színészi munkájába is.
Skizo:
Az nagyon király film volt. Veszett a világ! Hü az nekem is nagyon ott
volt. Az bizony 1990. Willem Dafoe, mint Bobby Peru, talán még Cage-nél
is jobb volt.
Dude:
Hü az nagyon állat volt amikor felhúzza a kiscsajt valami gusztustalan
stílusban és amire a lány is tényleg felizgul, addigra közli, hogy "Csak
vicc volt!" és vigyorogva távozik a szobából. Nagyon komoly film.
Skizo:
És a Düne, azzal mi van?
Dude:
Á nagyon pici voltam még amikor láttam. Akkoriban még komoly durranás volt
a hangalámondásos VHS kópia. De ha jól emlékszem élveztem. Sting is nyomult
benne, ugye?
Skizo:
Ahogy mondod. Az első filmje az Eraserhead volt 1976-ból. Aztán 1980, Elephant
Man, Utána jött a Düne 1984-ben, aztán jött 1986 és a Blue Velvet...
Dude:
Ezt
épp most mondták nekem, hogy látnom kellene.
Skizo:
Állítólag
érdemes. Gyakorlatilag a brutalitásról és az erőszakról szól. Majd valamelyik
nap kikölcsönözzük egy tékából, aztán jól megnézzük. Folytathatom, a felsorolást
vagy nem érdekel?
Dude:
Dehogyisnem!
Persze, folytasd csak!
Skizo:
Szóval a Kék bársony után egy Le cowboy at le Frenchmen címü darab következett,
amiről viszont semmit nem tudok. Aztán a már említett Wild at Heart azaz
a Veszett a világ. - elmosolyodott. Tényleg csíphette a filmet, nem csak
a kedvemben akart járni - És hát
a
Twin Peaks sorozat, meg a mozifilm.
Dude:
Nagyon kajáltam a Twin Peaks-et. Angelo Badalamenti csinálta a The Straight
Story zenéjét is, akárcsak az Iker Csúcsokét.
Skizo:
Jó is volt! - válaszolta vigyorogva - Cooper ügynök (Kyle
MacLachlan)
a világ legcoolabb figurája. Meg úgy az egész annyira extrém és izgalmas
volt, hogy jó volt nézni. Akik meg nem nézték, azok jókat nevettek a Twin
Peaks-eseken, amikor azok rohantak haza "adásidőben" ...
Dude:Persze
lehetett is, mert egyáltalán nem szabad komolyan venni a filmet. És ha
nem veszed komolyan, akkor lesz csak igazán komoly. Pokoli jók voltak a
karakterek! Audrey Horne (Sherilyn Fenn) a szállodás lánya, az maga volt
az élő-mozgó pornográfia. Halál jó volt amikor a bordélyba akar bekerülni
és a "felvételin" csomót köt a
szájában
a cseresznye szárára, úgy, hogy csak a nyelvét használja. Imádtam. A Balatonon
néhány éve láttam egy sirály pólót azzal a felirattal, hogy "I killed Laura
Palmer!" Leröhögtem magam az asztalról. De az egész sorozatban a legnagyobb
ötlet Dianne, a napló volt, amiből csak annyit láttunk, hogy egy diktafon,
amit mindig Dianne-nek hív Mr. Cooper. A Twin Peaks-től kezdve már én is
képben vagyok ám! 1997 Lost Highway, egy szintén elvarázsolt misztikus
világ, hihetetlen képek, ötletek, horrorisztikus környezet, Bill Pullmann
pedig zseniális volt. Patricia Arquette ugye a Nicolas Cage felesége?
Skizo:
Nem tudom biztosan, de azt hiszem igen.
Dude:
Na az a csaj nagyon bejön.
Skizo:
Hajaj! Hideg az egész filmben, mint egy üveg sör, de van
mögötte
valami megfoghatatlan melegség, amiből alig látszik valami. Atom izgalmas.
Amúgy a Straight Story-ról mit tudsz?
Dude:
Hát, hogy ez a tényleg megtörtént sztorin alapul, és egy újságcikk kapcsán
készült el a történet, a Lynch pedig azonnal beleszeretett az öreg ember
figurájába, egy interjúban annyit mondott az egészről filmről, hogy "It's
a very slow road-movie". Nagyon jót röhögtem ezen a mondatán.
Skizo:
Ez tényleg találó.
Dude:
A 73 éves Alvin Straight (Richard Farnsworth) elindul egy fünyírón, hogy
meglátogassa a testvérét, akit sok-sok éve nem látott. Richard Farnsworth
a 60-as években nagysikerü kaszkadőr volt western filmekben. Már nyugdíjba
vonult, amikor Lynch megkereste a forgatókönyvvel, nagynehezen vállalta
csak el a dolgot, hiszen már Ő is bőven túl volt a 70-en. De mindenképpen
öröm számunkra, hogy aztán mégis belement. Hihetetlen arca van a kisöregnek,
és minden mondata pokoli hiteles. Mellesleg a valódi Alvin Straight 76
éves korában hunyt el. Sissy Spacek pedig nagyon pengén alakítja a fogyatékos,
és igen érzékeny Alvin lányának szerepét. Először kegyetlenül idegesített,
hogy dadog, aztán pedig már azon rágódtam, hogy ezt, hogy a francba tudja
ennyire jól csinálni?
Skizo:
És milyen szépek voltak a táj-fotók, meg az egész környezet
amiben
a film játszódik?
Dude:
Mármint a végtelen szántóföldekre gondolsz?
Skizo:
Arra. - röhög - Nagyon régen láttam ennyire finom mozit, megbékélésről,
célokról, öregekről, fiatalokról, szeretetről, és arról, hogy emberek vagyunk,
akik akarattal, szeretettel, türelemmel hihetetlen dolgokat tudnak véghezvinni.
Dude:Ezt
normális esetben kicsit nyálas dumának tartanám, de a film után mégis azt
mondom: Ámen. Tényleg érdemes megnézni. Lynch miatt is aki, mintha erre
a filmre kifordult volna önmagából meg a történet miatt is. Basszus, most
mit ragozzam: tényleg jó, na! Meg kell nézni!
Skizo:
Szépen lassan haza kellene sétálnunk, nem? Te figyu, a Hatodik érzékről
nem lenne kedved majd dumálni?
Dude:
Majd meglátjuk! Fizessünk és menjünk!
Megittuk
a maradék sört, fizettünk, aztán kiballagtam a hideg utcára. Boldog és
furcsa mosollyal néztem a mogorva tekintetü embereket akik a járdán rohantak
valahova. Talán ha néhány óráig olyan nyugisan szemlélem a világot én is
ahogy Alvin tette, akkor már megérte. Ha pedig sokat gondolkodom a hallottakon,
és élvezem egy darabig azt a szépséget amit a képek árasztottak magukból,
végre egyszer nyugodtan alszom. Hogy aztán holnap már én is rohanjak, mint
egy megveszett, megállíthatatlan kamion, aki mit sem törődik egy fünyírós
pici öreggel és ha útjába akad mégis egy, akkor nem hülyének tartsa, hanem
büszkén nézzen rá, és ha bajba szorul, szívesen segítsen.
-Dude-
|