What
is love? -Várható
szerelmi trendek a "0-ás" években
A dátumváltás
után várható, hogy a divat is érzékeny változásokon megy majd keresztül.
A divat az élet szinte minden területét érinti, beszélhetünk háztartási
divatról, zenehallgatásiról, és ugyanígy szerelmi divatról is, hiszen
a divat az a dolog, ami egyrészt a legtöbb embernél ugyanúgy van,
másrészt az a dolog, amit a legtöbb ember szeretne, ha nála is ugyanúgy
lenne.
A
legtöbb dolgot, mint öltözködés, zenéket jól nyomon követhetünk a reklámokban,
eladási statisztikákban, nyomtatásban megjelent fotókon, és könnyű áttekinteni,
mik a trendek. A szerelemmel természetesen tök más a helyzet. De vegyük
sorban, egyáltalán mit lehet tudni erről a jelenségről? Ha belegondolunk,
eléggé keveset.
Régebben,
mármint nagyon régen,
a történelmi időkben, (tehát például 1985 előtt) mindenki nagyon be volt
indulva erre a dologra, hogy szerelem. Az MTV, a Music Television, (Csehországban
nyilván nem kell ezt hozzá tenni, mert ott nincs olyan plusz csatorna,
amit szintén MTV-nek rövidítenek), szóval az MTV-n 81 óta villódznak a
videóklipek, és napjainkban vagy 300 millió fiatal szemébe-fülébe jutnak
el.
Mivel
a popzene
mindig is erősen kötődött a szexualitáshoz, valamint ahhoz a dologhoz,
hogy szerelem, biztos, hogy az MTV komoly befolyást fejtett ki ezen a területen.
Korábban
a szerelem olyasmit jelentett, hogy Rómeó és Julia, ebből mára már leginkább
csak az erkély maradt meg. A történelem során egész sor kis szerelmi románcot
írtak meg, és ha csak az ilyen kettős-párosokat vesszük, mint Trisztán
és Izolda, Mester és Margaréta, Bonnie és Clyde, Nárcisz és Psyché,
arra gondolhatunk, és tehetjük mindezt teljes joggal, hogy a szerelem valami
baleset-szerűség, ami nagy hirtelenséggel megtalálja a fiatalokat, és aztán
valami rossz sül ki a végén, amely hagyományt még a Thelma
és Louise is követi, pedig ők egy baráti páros.
Ha
a régi történeteket figyeljük, kiderül, hogy a hangsúly azon van,
hogy valakit nem tudnak megkapni, vagy legalább is nem teljesen,
vagy nem bármikor, vagy nem meghatározatlan időre.
A másik fontos részét pedig az, hogy mint valami nagyon kemény drog, a
szerelem is valahogy nagyon a résztvevők
fejébe száll, és kiragadja őket a korábbi egész életükből, és visszacsinálni
már nem lehet, és végső soron mindenki nagyon szenved, és mindenkinek komoly
hiánya van a másikból. A képlet egyszerű, a szex előtti vad vágyakozás,
valamint a friss szex-élmény nyomán támadt nagy összetartozás élmény jellemzi
a historikus helyzeteket.
Az
egész nagy történelmi periódusnak az vetett véget, hogy felfedeztük a "safe-sex"-et,
plusz a női nem rendesen emancipálódott, és a férfi-női viszony szépen
elmozdult az egyenlő rang irányába. Globális sztárjaink, mint Madonna egy
életre leszoktattak mindenkit arról, hogy a patetikus
és nyomasztó "I am a
woman in love" szerű
szitukat egyáltalán komolyan lehessen venni. És a 90-es években már beköszöntött
az eszelős flörtök és a papás-mamás (próbaházasság-szerű kapcsolatok) boldog
időszaka. Ez az új időszak már arról volt híres, hogy az emberek a szerelmet
nem genetikailag előre-kódolt időzítet bombaként kezelték, hanem egzisztenciális
érvényesülésük, vagyis a "túlélés" egyik beépített eszközeként.
Vagyis
a Wall Street erre a területre is betette a lábát, és ha egy "kapcsolat"
gyümölcsöző, illetve jók a mutatói, akkor a résztvevők boldogok benne,
(ami körülbelül annyit tesz, hogy jól érzik magukat). Ennek nyomán
szépen kialakult a papás-mamás, a házasság-imitáció.
A
papás-mamás
furcsa lehet például Austin Powers számára, aki a 70-es évek idején tudatilag
megrekedt, hiszen arról van benne szó, hogy pontosan ugyanúgy csinálnak
a felek mindent, mintha házastársak lennének, egy "céget alkotnak", egy
érdekközösséget, és így haladnak előre az élet mezején, mintha társasoznának.
Az összes tinifilmben kábé így ábrázolják a fiatalokat, és nehéz is lenne
másképp elképzelni, viszont azt a napot, amikor ez a dolog (egy kapcsolat)
létrejön, szinte teljesen jelentéktelennek is nevezhetnénk, mert tényleg
csak annyiról van szó, hogy "mikor jöttetek össze", és maga az összejövés
is elég egyszerű (mint minden globális fogalom). Az összejövés egyszerűen
az első közös szexet jelenti, amire a historikus időkben végig vágyakoztak.
A
kapcsolat
kezdeményezője (általában a csajok) pedig, mint Monica a Jó Barátok-ban,
elkezdi a közös időszámítást, amit mindkét félnek komolyan kell
venni. És akkor úgy megy ez az időszámítás, mint egy szemeszter
az egyetemen, "de jó, már megcsináltam három vizsgát, ügyes vagyok".
És minden szépen halad előre, egészen addig, amíg valamelyik fél
fel nem vesz egy másik szakot. A "papás mamás"-ra az egyébként talán
a legjellemzőbb, hogy a Demi More -
Bruce Willis féle házasság a mintaképe,
illetve az inspirációs gyökere, hiszen ha egy házasságról is kiderülhet,
hogy az is csak egy kapcsolat, és hogy még a nagyok is bénáznak,
akkor ez inspiráló a "kicsikre", hogy fordítva is igaz lehet. Ez
volt körülbelül a 90-es évek pályája, és mint minden dátumváltás,
nyilván ez is egy új divatot fog hozni, már csak az a kérdés, hogy
vajon milyet?
A
régi klasszikus szerelmet ma már csak a hormonok háborújának, vagy a szex
közös felfedezésének, vagy súlyos védelmi hibának nevezzük. A 80-as évek
felerészben még mindig romantikus (tehát balesetszerű) stílusa is a múlté,
a 90-es évek "papás-mamás"-os mini-házasságára is várhatóan ugyanez vár.
Egy évvel később már biztos könnyebb lesz megállapítani, hogy milyen változások
mentek végbe, most pedig még semmi sem látszik. Szakértők,
(ha ez egy tévés
show-műsor
lenne, pl. Larry King műsora), nyilván azt mondanák ezen a ponton, hogy
vihar előtti csend, s hogy várhatóak elmozdulások-valamilyen irányba.
Azt
is elmondanák ezek a szakértők, hogy végeredményben két irány az, ami elképzelhető.
Az
egyik az, hogy merészebbé válnak a kapcsolatok, és a hangsúly áttevődik
arra, ami ezeken a kapcsolatokon belül van, szemben az eddigi kirakat-formációval,
hogy kívülről izgi, belülről uncsi. A másik irány pedig az lehetne, hogy
méginkább minden a miniházasságok irányába mozdul el, csak most már a miniházzasságokat
(is) sokkal komolyabbként értelmezve. Mivel az új dátum, és a 2000-res,
(illetve a 0-s) évek még új jelenséget képviselnek, várható, hogy először
az utóbbi tendencia fog érvényesülni. De aztán márciusban, (tavasz környékén)
ez megváltozhat, és jöhet a merészebb verzió.
A
merészebb és a még-miniházasságosabb verzió között az a legfőbb különbség,
hogy a miniházasságok viszonylag nehezen jönnek létre, sok filózás előzi
meg őket, oda-vissza. A merészebb "0-ás"
verziót ezzel szemben az jellemezheti, hogy sokkal nagyobb hangsúly kerül
a szimpátiára, a rokonszenvre, és a legelső benyomásra, és sokkal könnyebben,
illetve gyorsabban jönnek létre ezek a kapcsolatok, mert egy fokkal elemibb
ösztönön alakulnak, az egzisztencia helyett a szexualitáson, (ami olyan,
mint egy jéghegy, aminek a szimpátia
csak a csúcsa).
Ez
utóbbi verziót támogatja a safe-sex egy körrel mélyebb kulturális rögzülése
a napi szokások körében, ami biztonságérzetet ad majd egyfelől. Másfelől
pedig onnan érkezik a megnövekedett biztonság-érzet, hogy mindenki nagyon
sok filmet látott már életében, amiben remek és pontos ábrázolásait láthattuk
a kapcsolatoknak, és eljön lassan az ideje, amikor az ezekből szerzett
ismereteket kamatoztatni lehet, vagyis eljön az ideje, amikor az emberek
ítélőképessége feljavul. Így
ha egy csaj találkozik
egy pasival mindkét fél részéről megnövekszik a döntéshozás sebessége,
hamarabb átlátják, mi lenne a megfelelő pálya, és így hamarabb kerülhetnek
közel egymáshoz, vagyis gyorsabban, vagyis intenzívebben. És mivel minden
kapcsolat kábé olyan, mint ahogyan indul, a mini-házasságokra jellemző
lassú megszokást felválthatja egy "enjoy"-jellegűbb társ-felfogás, és a
felek, mivel látják, hogy akivel együtt vannak, tulajdonképpen egy idegen
lény, és nem egy bútor vagy "accessory", nagyobb lehet az esélye, hogy
az együtt töltött idő során jobban kiaknázzák egymás társaságát, és sokkal
kevesebbet unatkoznak, ami azért pozitív fejlemény lehet.
A
"0-ás" verzióhoz nemcsak a safe-sex és a begyorsult ítélőképesség szolgálhatnak
katalizátorként, hiszen még mindkét nemnek
(tömegében tekintve) van fejleszteni valója. A csajok például hozzászokhatnak
a számlák felezéséhez, ami azért az emancipáció vívmánya, tehát végső fokon
az ő érdeküket szolgálja. A pasik elfelejthetik a "nők buták" című sztereotípiát
annak minden verziójával együtt, hiszen ez az egész nézet egyedül abból
származik, hogy a pasik elvárják, hogy a csajok az ő hobbijukat magukévá
tegyék, vagyis a válasz az, hogy "édesem, ez nem az én hobbim, hanem a
tiéd".
A
"0-ás" verzió, az új
szerelmi divat beköszöntésének már az egész 90-es évek során láthattuk
az előjeleit. A videóklipekből kihaltak az érzelgős "szerelmi számok",
már nem a szerelemről beszélnek, és mint ahogy hálistennek az is kihalt
hogy a számban olyan szöveg van, hogy "ez a dal", "I'm singing this song",
(bár a Ray of Light még tartalmaz egy ilyet). Szóval nem a szerelemről
szólnak, hanem a szerelmet, a kapcsolatokat már eleve feltételezik, és
arról szólnak, ami ezen belül található. A dalszövegek elmentek egy "touching"
irányba, lényeg, hogy valahogy eltaláljanak téged, és identitást diktálnak
a fejedbe ahelyett, hogy arról csacsognának, hogy "de izgi dolog a szerelem".
A szerelem-szövegek helyett viszont ott van a sok -sok szexualitást árasztó
kép, ami a tinédzsereket beizzítja, (és engedelmes fogyasztóvá neveli),
és ez a képözön
(vegyük csak a fekete videókat, mint Dr. Dre), már évek óta bombáz minket,
vagyis várható, hogy mint a villámlásnál, a kép után a hang is lassan megérkezik,
és beüt a "0-ás" verzió. Mondjuk 2000 Márciusában - tegyük fel ..
-zé-
|