cspv logo
cspv szám: 44 / 02 címlap
keresés
cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 16 00204
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-10-25

Tudatlan Tündérek

Fate Ignoranti , Le 2000.

Felmelegített kapcsolat
A kicsi, másféle mozik és filmek barátai számára jó ajánlatnak tűnik ez a film, mint ahogy a vegák számára nagy kincs egy jó főzelékes étterem, a kérdés azonban ugyanaz marad (mint mindig), hogy milyen macska van a zsákban, mit rejt ez a "jó kis másféle film".

Rögtön az elején két darab kölcsönvett jelenettel is találkozunk. Az egyik korábbi kedvenc filmünk, a Van Damme féle Időzsaru elején szerepel, amikor Van Damme egy bevásárlóközpontban odamegy egy csajhoz, és úgy beszél vele, mintha most akarná felszedni, a nő pedig közli, hogy a barátját várja éppen. Hamar kiderült persze, hogy "a csaj" a barátnője volt, és így mindenki fellélegzett, aki akart. Itt ugyanez történik, csak egy múzeumban. A következő kölcsönvett jelenetre sem kell ám sokat várni, azt a Joe Black-ből vették át. Szépreményű főszereplő, megy át az úttesten, majd a szó szoros értelmében "elcsapja egy autó". A jelenet nagyon profi, a gyanútlan néző nem biztos megússza egy hangos "auu" felkiáltás nélkül. E két kölcsi-jelenet, plusz az ezeket követő intermezzo, az özvegyi lét unalmas és patetikus bemutatása után kezdődik el a film igazán, de ezt tényleg csak a későn érkezők kedvéért mondjuk.

Ekkor derül ki, hogy a férjnek volt egy titkos élete, ami már nem kölcsönzés (például a Goldie Hawn féle Megcsalatva c. filmből), hanem egy ebben a formájában nagyon is újszerű fordulat, mert ez a valaki egy férfi volt, illetve még mindig az. Az "ex pasim ex pasija", körülbelül így gondolhat Michele-re, a férfiszeretőre az özvegy.

Michele egy meleg közösségben éldegél, egy nagy lakás terasszal, valahol a külvárosban, egymást segítve éldegélnek, tényleg teljes joggal alkalmazhatjuk a kommuna kifejezést a kis csapatra. A dolog szépsége, hogy ez a közösség (szemben azzal, amit egy másik film, pl. a Mindent Anyámról után várnánk) nagyon is reálisan van ábrázolva, roppant jól működik ez a miliő mert semmi sincs túlspilázva, a karakterek egyszerű lények, és nem két lábon járó dráma-gépek. Egy olyan húsz perc után az ember határozottan, sőt, dicséretesen üdítőnek találjaennek a közösségnek a megformálását.

A történet szempontjából is teljesen profin működik a dolog, hiszen a nő mindent elveszíttet, ezen belül is mindent, amit szeretett, szóval teljesen érthető a spontán kötődés Michele-hez és az őt körülvevő közösséghez, nem is említve, hogy férje halála révén olyan magányossá vált, mint egy darab kő. A filmnek ezen a pontján egyéb kellemes benyomások is érnek minket, kezdve azzal, hogy kiderül, ez az egész férj-meghalasztás csak egy kötelező kör volt, amivel a művészfilmet kellő komolysággal léptethették be a nézők légterébe, most azonban, hogy túl vagyunk rajta, a film egyszercsak elkezdett vígjátékként viselkedni. nem az a kimondott fenékre-esős, röhögtetős vígjáték, hanem az élet kedvességein mosolygó, szívet melengető családias humor jellemzi a jeleneteket. Azt kell mondanunk kellemesen csalódtunk, jóllehet, tudatában vagyunk, hogy még mindig bármi lehet ebből a filmből.

Az igazság pillanata akkor érkezi el, amikor Michele és a nő arról beszélgetnek, ahogy a néhai férj és Michele megismerkedtek egymással. Egy könyvesboltban történt (meséli a srác), ugyanazt a könyvet akartuk megvenni mind a ketten, bla-bla-bla. Ekkor a néző egyetlen egyre tud gondolni, hogy most meg kell, hogy mondják, mi volt az a könyv, és amit mondanak, az életszerű kell, hogy legyen, különben az egész sztori a szappanoperaság szintjére zuhanhat. A film jelesre vizsgázik, nemcsak hogy megmondják, mi volt az a kötet, de a nő még el is szaval egy versrészletet belőle, sőt, azt is megtudjuk, hogy a könyv az ő számára lett vásárolva, ő az, aki ezt a költőt ismeri és szereti. Nagyon jó fordulat, amit persze lehet jól vagy kevésbé jól előadni, de itt abszolút jól sikerül.

Ezek után (hogy a film lazán vette az egyetlen buktatót) további bonusz vizsgák következnek, ugyancsak jelesre. Egyik jelenetben elmennek bulizni, tánc, ricsaj, emberek lötyögnek, meleg férfiak smárolnak, satöbbi. Ezek a jelenetek a filmek gyenge pontjai, ilyenkor markoljuk a cukrozott vizet (Edgar italt) erősen, ilyenkor nyomunk puszit a mellettünk ülő embereknek, satöbbi. Ez a film azonban (és tényleg nem először) az értelmes és érzelmes megoldást választotta. Zenei áttűnés, a lötyögő zenét felváltotta egy másik zene ( a vásznon persze mindenki táncolt tovább), és így, ezzel a zenével aláfestve figyeltük a szórakozó embereket. nagyon jó volt. Ez a zenei áttűnést mégegyszer elsüti a film, akkor is beválik, szóval biztosan nem a véletlen műve, vagy hirtelen vágói felindulás, hanem a rendező és a film jogos tulajdona. Ezalatt a finom buli-panoráma alatt fény derül arra is, hogy a nő féltékeny Michele-re. Itt a film legeslegfinomabb része következik, és akármilyen unalmasan is hangzik, a film folyamatosan ötösre vizsgázik. Kezdve a legelején, amikor a nő megkeresi Michele-t, azt mondja, "tudnom kell, mi volt a férjem előélete" , természetes önzés, teljesen érthető, jól ki van találva. Később, a kis kommuna kedvence, egy popsztár (valószínűleg a valóságban is az), akibe mindenki szerelmes, de senki nem kapta még meg, ki akar kezdeni a nővel, amire a nő barátságos elutasítással azt mondja, "de hát sokkal idősebb vagyok". Ahogyan ezt kimondja, annyira normálisan hangzik, hogy a néző tényleg a valóság részesének érzi magát. Ezután egyik alkalommal Michele és a nő elkezdenek csókolózni, hogy mondjunk valamit, már végignéztük Madonnát, amint összejön egy meleg sráccal a Második Legjobb Dolog-ban, nos hihetőség szintén az sehol sincs ehhez az egyszerű kis jelenethez, és ilyenek a jó filmek.

Azt, hogy ezt a féltékenységet hogyan kezelik, meg az érzelmeket, amik egymáshoz fűzik őket, most talán nem fejtenénk ki, csak annyit mondunk, a film tartja az iménti három példában megmutatkozó remek stílus- és valóságérzékét. Jó film, kedves és kellemes is, ráadásul a néző pontosan azt kapja, amit akkor remélt, amikor jegyet váltott rá.

-floyd-
2002-10-25
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18