|
|
A
Coca-Pepsi effekt
Utazz le Gyöngyösre,
és fura érzésben lesz részed. Körülbelül 50 perc alatt esik majd le a tantusz,
hogy mi olyan különös ebben a városban. Nincs Coca-Cola, egyszerűen lehetetlenség
hozzájutni, a Pepsi egyedül uralja a terepet.
Az
ember úgy elveszíti az egyensúlyérzékét, mintha egyik szemét behunyta volna.
Tanulság, nem lehet eléggé megbecsülni a szabadversenyt.
Amikor
osztódik egy piac, a fogyasztó örül, a jelenséget, az osztódást pedig jelképesen
Coca-Pepsi effektnek nevezzük. Nincs is jobb, mint amikor kiderül, hogy
ugyanaz a termék-kategória több gyártót, szolgáltatót is el tud tartani.
Vajon
mi olyan varázslatos NY-ban, ha nem az, hogy kávézók, éttermek, mozik,
klubok, és általában minden szolgáltatás széles skáláját találhatjuk meg
benne.
A
verseny során minden versenytárs egyre jobban specializálódik, és végeredményként
egy nagyon kifinomult szolgáltatási hálót kapunk, ahol mindenből a legprofibbat
kapod. Ez egy nagyon komoly fejlettségi szint, amire nem könnyen tehet
szert egy város, egy kultúra, érlelődnie kell hozzá, mint egy jó bornak.
N.Y. City kétségtelenül egy aszú, de volt is hozzá jó sok ideje, hogy így
beérjen, hazánkban mostanában kezdtük észlelni a Coca-Pepsi effektet, és
örülünk neki.
Mondunk
példákat:
A
Kálvin téri Irish Cat közvetlen szomszédjában két kávézó nyílt, a Montmartre
és az Andersen, mégpedig elég rövid időn belül, vagyis a két hely nem azért
jött létre, mert látták, hogy a környék még biztosan elbír plusz egyet.
Mellesleg, úgy látszik, simán elbír. Az Oktogon-i McDonald’s mellett megnyílt
az Ali Baba nevű Török gyros-büfé, ami két szempontból is érdekes.
Egyrészt
a Meki mellett is elfér, amely mellesleg szemben helyezkedik a város legnagyobb
Burger King-jével, másrészt a Jászai-Oktogon tengelyen immár az Ali
Baba a Harmadik Török
kajázó, a zseniális Három
Testvér és a Török
Kínai mellett. Ali Babában
külön szeretjük, hogy nem tekert tésztába, hanem hagyományos pitába csomagolják
a husit, meg az egyéb cuccokat.
Szintén
Kálvin téri példa a World of Vision napszemcsi-bolt tőszomszédjaként felbukkanó
Ofotért Optika szalon.
A
World
of Vision egyedül vészelte
át a telet, ami napszemcsik esetén viszonylag húzós, és ahogy megnyílt
a szezon, máris szomszédot kapott.
A
Matáv mellett megjelent a Netphone szolgáltatás, amely külföldi hívásokat
kínál meglehetősen olcsó áron.
De
mind közül a kedvenc példánk a Nincs Pardon szórakozóhely cabrió verziója,
amely Zöld Pardon
néven ismert.
|
|
A
Zöld
Pardon a közkedvelt
Rác Kert versenytársaként dobta be magát a piacra, 3 hete működnek, ugyanúgy
szabad ég alatt.
Amíg
a Rác Kert kellemes kavicsos talajon fogadja az érdeklődőket, addig a Zöld
Pardon füves terepen, illetve egy betonozott táncparkettel, ami rendes,
komoly zsúfoltságot szokott tudni felmutatni. A Zöld pardon a Petőfi Híd
budai hídfőjén található (bal oldalt), addig a Rác Kert az Erzsébet Híd
lábánál rendezkedett be, a szimmetria szembeötlő. Visszatérve
a Zöld Pardonhoz, reggel 9-től van nyitva hajnal 6-ig, a korsó sör ugyanúgy
250, mint a Rácban, az üveges (Amstel) itt viszont 350 szemben a Rác (Dreher)
250-ével, de Heineken-t is lehet kapni, 450-ért cserébe, Malibu-Cola 520.
Reggel
9-től hajnal 6-ig tart nyitva, igényes fonott asztalok és fotelek, plusz
mécses, valamint egy mini-kulipálya, betonozott táncparkett, (amely elég
komoly zsúfoltságot tud felmutatni), DJ vagy koncert jellemzi.
A
kiszolgálás skandináv típusú, amatőr, de barátságos, marokkal szórják a
jeget a piádba, de gyakran nevetnek. A Zöld pardon Marlboro-s napernyőket
alkalmaz, és a kóla Coca-Cola, a Rác Kert csapjaiból Pepsi-Cola folyik,
ez is elméletünket párnázza alá.
Örülünk,
hogy 99 nyarára Magyarország is elérte kamaszkorát,
amit a Coca-Pepsi effekt tüneteinek felbukkanása jelez nekünk, és azon
az úton halad, hogy árnyalt kínálat-rendszer bontakozzon ki, mint NY-ban.
Illetve, mint ami NY-ra szinte mindeddig jellemző volt.
N.Y.,
a "Big Apple"
már lehet, hogy túlérett, és a N.Y.-iak számára megdöbbentő módon sorra
ütik fel a fejüket a láncolatok, ami szinte a város stílusát veszélyezteti.
Legjobban
a Seattle Starbucks Coffee
kávéház-láncolatot utálják, ami úgy bukkan fel a város legkülönbözőbb pontjain,
mint kanyarós kiütések. Ruházat területén a GAP,
amit mi nagyon bírunk, de a NY-iak simán konfekcióként tekintenek rá, a
Banana
Republic és az Urban
Outfitters áruházláncolatok
hódítanak. Ezeknek hatására mindenki khaki gatyókat, és pántos toppokat
vásárol, és a NY-iak szerint, NY-hoz méltatlan módon mindenki ugyanúgy
néz ki.
Gyorskajában
a McDonald’s a Wendy’s, a Pizza Hut a Dunkin és a Taco Bell hódítják
meg rohamosan a várost, amit eddig elkerültek a láncolatok.
Ezelőtt
csodás pizzériák százai közül lehetett válogatni, amiket családok üzemeltettek,
és egy dollárért beültél és kaptál egy (jókora) szeletet. Most a helyükön
pizza-láncolatok virulnak, a helyiek szerint rémes pizzákkal.
És
itt vannak a "family restaurant" hálózatok, mint Roy Rogers és az Olive
Garden, amely a történelem legrosszabb olasz kaját produkálja. Fagyizókban
a Ben & Jerries
c. láncolat teszi be az ajtót a város eddig legendásan kifinomult választék-gazdagságának,
ami nálunk még csak most kezd kialakulni a kedvező Coca-Pepsi effekt hatására.
R-ic
|