Agyament
Harry (1997)
Deconstructing
Harry
A Woody
Allen filmek külön műfajt jelentenek, és nem is az a kérdés, hogy egy-egy
filmje mennyire jó, hanem hogy mennyire jó Woody Allen.
Az
Agyament Harry borzasztóan mulatságos film, és annyira könnyed és fantáziadús,
hogy gyakran úgy érzed, felveszi a versenyt egy jó kis Monty
Python-nal.
A
film reklámja azt sugallja, hogy Woody-t, illetve Harryt lelövik, és a
pokolba kerül, de, szerencsére
ennél sokkal jobb a történet. Tulajdonképpen lélegzet-elállító, mintha
egy Vonnegut-ot olvasnál. És nagyon sokat lehet rajta nevetni.
A
nevetség fő forrása Harry, aki a szokásos psycho-analitikus Woody Allen
stílust nyomja, ami azon alapul, hogy a filmen a lehető legdurvábban értelmezi
saját magát, és minél meggyőzőbb, minél inkább elhiteti velünk, hogy lerántotta
a leplet saját magáról, annál jobban kedveljük, mert mégiscsak neki köszönhetjük
az egészet. Az Agyament Harry -ben Woody Allen rendesen kihasználja, hogy
idős férfinak tekinthető, végülis 1935-ben született, csak számolj utána,
így még Woody Allenesebb
karaktert tudott létrehozni magából. A szexhez, a "csajozáshoz", a házassághoz
való viszonya mindig is fura volt, az összes karakterben, amit megalkotott,
itt pedig egyszerűen túllép minden határt.
Egy
igazi "segg-fejet" alakít, akinek legsúlyosabb problémája, hogy a fiatal
barátnője, (Elisabeth
Shue) összejött egy régi
haverjával, mármint
Harry egy régi haverjával, akit Billy Crystal alakít. Shue azzal védekezik,
hogy "de hisz Harry figyelmeztette, hogy ne legyen belé szerelmes, és most
egyszerűen az van, hogy nem szerelmes". Helyette Crystal-ra bukik, aki
egy közértben elhívja őket East Hamptoni kéglijébe, East Hampton az a hely,
ahol Spielberg, Clinton és mindenki, aki nagyon nagy nyaralót vásárol.
Elisabeth Shue egyből rábukik az ajánlatra, Woody Allen hiába sorolja a
hely hátrányait, mint cápák, és mindenféle képtelenségek. Harry úgy érvel
Shue-val kapcsolatban, hogy először
rajongó, majd tanítvány,
majd szobatárs, és észbe sem kapott máris ő kezelte a távirányítót.
Ez,
amit most leírtunk, pár percet tesz ki a filmből, ami olyan szövevényes,
hogy Tarantino csak annyit mondhat, le a kalappal. Egy igazi "seggfej",
aki hihetetlen hidegvérrel érvel, és nincs olyan határ, amit ne lépne át.
A film folyamatosan két külön világban játszódik, amik néha rendesen át
is mennek egymásba. Harry regényeket ír, szóval író, és az ő kis kalandjai
váltják a regényeiből legtöbbször bombaként odazuhanó jeleneteket. A regény-jeleneteiről
persze folyton kiderül, hogy az életéből merítette őket, és rendesen eltúlozta,
és gátlástalanul interpretálta őket. Így lesz Billy
Crystal -ból maga az
ördög, akinek Woody rendesen beszól, hogy nem is tud annyit mint ő, mert
mégiscsak egy bukott angyal, ő pedig sosem volt angyal, mindig is rossz
fej volt. Tényleg nagyon rossz fej, Beavis
és Butthead összes bunkóságát
egyesíti magában, és nem is neveti el, ez a közönség szerepe.
Egyik
kedvenc részünk, amikor az egyik regény-szereplő, akit a saját anyja után
mintázott (a filmbeli Harry) megtudja, hogy a férjének, akivel harminc
éve együtt élnek boldogan, volt egy kis előélete. Egy
barátnője elpletykálja neki, hogy a férj, Max, korábban nős volt, és voltak
gyerekei is. És akkor mindegyiket megölte. És úgy tüntette el a nyomokat,
hogy megette őket.
(Ez azért milyen?) Aztán egy sima vacsora alkalmával a néni duzzog, és
tesz egy célzást, hogy férje falánk.
Erre
a férj azt mondja, ok, van aki elássa, van aki elégeti, én megettem a hullákat,
nagy dolog. Agyament
Harry-nek volt kitől örökölnie.
Persze a testvére nem értett egyet szüleik ilyen szélsőséges ábrázolásával,
de Harry az író.
Azt
mondtuk, Harry idős, de nem annyira, hogy ne hívna folyton prostituáltakat
házhoz. Mindig van nála prostipénz, mert egyszer csekkel fizetett, és az
adóhatóságok megtalálták érte. Cookie, a fekete prostituált csodálkozik
is ezen, hogy ennyi kézpénzt tart magánál, de ez van. Harry egyébként egy
tiszteletbeli díjátadásra igyekszik, ahol ki fogják tüntetni. Csak nem
tud kit magával vinni. Cookie kézreesik, plusz öt kilóért. De közben, biztos,
ami biztos, elrabolja a fiát is, hadd legyen büszke Harry apucira. Az anyuci
azért nem szereti, ha a fiuk Harryvel van, mert folyton trágárságokat beszél
neki, szex, meg minden.
Cookie
nagyon jó partner, mert kigyógyítja Harryt a lámpaláz szerű pánik
okozta súlyos rohamból, amit egyik regényhőse, Robin Williams is elkapott,
és szem nem maradt szárazon a nevetéstől. A roham tünete az, hogy "out
of focus", életlenség. Amikor Robin Williams elkapta, színészként egy forgatáson,
úgy értjük, amikor ezt Woody Allen kitalálta, írói rekordot döntött. Filmen
akkorát alakított, mint Vonnegut írásban, vagy Franz Kafka, és közben Quentin
Tarantino Ponyvaregényében kiötlött legvadabb megoldásokat is egy pillanatra
maga mögött hagyta, szóval elröppent. A Robin
Williams -es forgatás
jelenet arról szól, hogy a DOP (Director of Photography) odaszól az élesség
állító fiúnak (Focus Puller), hogy életlen. Egy fél percig még az optikára
gyanakszanak, de rájönnek, hogy maga Robin Williams az, aki élből életlen.
Hazaküldik pihizni.
Zseniális humor.
Az
egész történetet egyébként leginkább Woody Allen ismerte a film elkészülése
előtt, a szereplőinek csak azokat az oldalakat adta oda mindig, amit le
kellett nyomniuk. Soha semmi próba vagy ilyesmi. Nem túl sokan űzik ezt
az ipart ezen a planétán, de ha sok hasonló rendezőt ismernénk, ő akkor
is nagy lenne köztük.
Meg
kel azonban jegyezni, hogy egyáltalán nem vártunk sokat a filmtől, pár
poént, egy kis művészfilmes élményt, amit hazavihetünk, és cserébe esti
olvasmányélményeinket megspóroljuk, és rendesen fel voltunk készülve, hogy
a Lövések a Broadway-n-t és az Annie Hall-t hozzuk fel mint "jó
Woody-kat", és az Árnyékok
és Köd-öt pedig mint rossz példát, plusz a rejtélyes Manhattan-i halálesetet.
De nem így történt, a Deconstructing Harry rendes dinamit, ötször olyan
jól van megírva, mint a Jackie Brown, és kétszer olyan könnyen nézhető,
és negyvenötször humorosabb. Humorosabb még a Boldogságtól Ordítani -nál,
és a Ravasz az agy és két füstölgő puskacső -nél is. (Amennyivel humorosabb,
annyiszor több alkalommal lehet nagyot
nevetni).
A
Deconstructing Harry azért nagyon jó cím, mert azt fejezi ki (lebontani),
hogy mint egy pszichiáternél, Harry világát a legapróbb
darabokra szedi szét
a film, illetve maga Harry, aki magát csak a legjobb színben képes látni,
és folyton oda-ír magának egy-egy tini rajongócsajt.
- bob-
|