|
|
98 nyara kicsit
bénácska volt, de 99 nagyon ott van, hála egyebek közt a Kegyetlen Játékoknak.
Amíg
tavaly
egy darab Szökevény-kettőt tudtunk felmutatni, mint nyári film-mulatságot,
(és milyen rossz volt), addig idén szinte kényeztet minket a sors és a
film-ipar. A Kegyetlen Játékok személyében pedig remek film-alkotást üdvözölhetünk,
aki az utolsó percekben még szépen becsúszott a 90-es évek legjobb filmjei
közé.
Eddig
még "csak" az MTV Movie Awards-on jelölték díjra, "best kiss" kategóriában,
Sarah
Michelle Gellar és Selma Blair duóját,
ami kezdetnek nem is rossz.
Roger
Kumble átemelte De Laclos
regényét a jelenbe, NY, Manhattan. Ezáltal nemcsak mi jártunk jól, hogy
megszabadultunk a kosztümöktől, és a történelmi kor távolságától, hanem
a regény is, mert ismét
életrekelt.
Roger
Kumble nagyon belezúgott a regénybe, az összes megfilmesítésén kívül, az
összes komolyabb színházi adaptációját is jól ismerte. Íróként ez a második,
rendezőként pedig az első filmje, de a Dumb és Dumber írásában is közreműködött,
noha a stáblistán nem jegyezték, valószínűleg azért, mert baráti alapon
tette.
A
66-os születésű Kumble
eredetileg egy alacsony költségvetésű (low budget) filmként képzelte el
a Kegyetlen Játékokat, amit art mozikban lehet majd látni. A low budget
1 millió dollárt jelent. Ez azonban nem jött össze neki, mert a főszereplők
közé be-szereposztotta a Tudom mit tettél tavaly nyáron két "tini-sztárját",
Ryan Phillippe és Sarah Michelle Gellar személyében, és ettől kicsit több
pénz dőlt be a filmhez, és 11 milliós darabként készülhetett el. A stúdió
vezetője mondjuk rábeszélte, hogy kicsit vegyen vissza a kegyetlenkedésből,
és kicsit konkrétabb befejezést adjon neki, de nem bánta meg, és mi sem
bánhatjuk, sőt.
A Kegyetlen
Játékok a fiataloknak és fiatalokról szóló fiatalos filmek kellemes csoportjának
a tagja, az eddigi csúcstartó, a Nyakunkon
az Élet (Reality Bites)
után most a Kegyetlen Játékok foglalta el a trónt. A Hackers,
a Spinédzserek (Clueless),
és
a Zenebirodalom Visszavág
(Empire Records),
valamint a Shopstop
(Clerks),
és maga a Nyakunkon az Élet nem bánják ezt, de például az A csaj nem jár
egyedül kicsit máris elsápadt az újdonsült csúcstartó érkezésekor.
Azzal
együtt, hogy fiatal-film, az egyébként egészen remek Tökéletes Gyilkosság-ot
is maga mögött hagyta, mert ugyanúgy bevezet egy "sharp" Manhattan-i világba,
ahol a felső tíz pengeéles stílusa és végtelen gátlástalansága éldegél,
de mégis sokkal modernebb, mert nem érezni, hogy ez egy régebbi történet
feldolgozása.
A
fiatalokról fiataloknak szóló filmeket a filmstúdiók simán tini-moziknak
nevezik, de minden lebecsülés nélkül, hiszen a tini-mozik nagyon jó üzletet
jelentenek.
|
|
Az
egyesült államokban hatalmas
divat a tini-mozi műfaja,
szinte hetente jön ki egy-egy újabb fiatalokat megcélzó film. Nem is nagyon
csodálkozhatunk ezen, hiszen a legaktívabb mozibajárók a fiatalok,
a legmegbízhatóbb, legerősebb piacot jelentik. Az ilyen filmek elkészítése
a "felnőttes" filmek költségeinek töredékéből kijön, (például azért is,
mert pályakezdő és "olcsó" színészekkel dolgozhatnak), és mindig nagyon
rendesen kasszálnak. A She’s All That 15 millió volt, és 26-ot termelt
az első hétvégén, a Kegyetlen Játékok 11 volt, és 20.5-öt, szintén az első
hétvégén. Tökéletes üzlet. Lásd a Tudom mit tettél tavaly nyáron-t, szintén
Neal H. Moritz producelte, mint a Kegyetlen játékokat, és (anyagilag) bomba-siker.
Amúgy elég béna film, ráadásul Ryan Phillippe és a szegény kicsi aranyos
Sarah Michelle Gellar jól kipurcannak benne. A második rész sokkal jobb,
(Még mindig tudom ..), de a buta és béna horror-jeleneteket ki kellett
volna hagyni.
Közben,
persze, felmerül a kérdés, hogy Magyarországon
miért van lakat alatt a "tini-mozik" műfaja. Az egy darab Kalózokon, és
az egymillióból, saját, független produkcióban készített Cukorkékségen
kívül nem nagyon vállalkoznak ilyenre a magyar filmesek. Miért lehet ez?
Arra gondolunk, hogy hazánkban a filmeket még mindig a szakmának készítik,
mármint a rendezők. Persze nem a színészeknek, director of photography-k,
és egyéb filmes szakemberek számára, (akik szeretik a közönséget) hanem
például az MMA-nak
(Magyar Mozgókép Alapítvány), ahonnan a például a Honfoglalás merítette
a jókora költségvetéséhez szükséges pénzt, és ami a magyar filmek elsődleges
finanszírozási alapja. Az MMA kuratóriuma olvassa el a magyar forgatókönyvek
zömét, és hoz döntéseket, és bizony a kuratórium nem fiatal lányokból
áll, (ahogy szeretnénk).
Aztán
itt van a filmes értelmiség, lásd a Népszabadság Kegyetlen Játékok kritikáját,
amit a tiszteletre méltó Almási Miklós írt, az ELTE esztétika szakának
a feje, és az volt a véleménye a filmről, hogy "nincs benne szufla". Egy
ilyen kritikán nem lehet csodálkozni, és persze mindenkinek a véleménye
szent, csak hozzá kell gondolni, hogy a show-biznisznek érdeke, hogy a
néző jól szórakozzon, mert a nézőkből él, az esztétika tudományának
pedig nem érdeke az ilyesmi.
De
fenti két oknál döntőbb tényező, hogy senki nem tud mai
és fiatal stílusban párbeszédeket
írni, történeteket kitalálni, meg ami kell. Így a magyar fiatalok vagy
koravén magyar filmeket nézhetnek, vagy maradnak az amerikai tini-mozik.
De
lássuk a filmet ..
|