|
|
A Civil
Action
Zavaros Vizeken (1998)
22 óra 45, Corvin
mozi, mindenki kénytelen kelletlen foglalja el a helyét. Egy csaj, veled
egy sorban arról beszél, hogy úgyis bukta lesz a film, mert a Népszabadság
megírta.
A Civil
Action minden egyes pontja tökéletesen a helyén van, ezzel együtt életed
egyik legkellemetlenebb élménye tud lenni - de nem mint film, hanem mint
a film által közvetített valóság.
Mindenki
utálja a kudarcokat, "utálom, amikor nem úgy mennek a dolgok, ahogy szeretném",
mondja Kathryn
a Kegyetlen Játékokban. A kölyök oroszlánok már egy hetes korukban megtanulják,
hogy vannak ehetetlen állatok, mint a sündisznó. Direkt nem is süninek
nevezik, hanem disznónak, hogy ezzel is leverjék rajta az "ehetetlenségét",
a kudarcot.
A
Zavaros vizeken egy ilyen gigantikus kudarcról szól. Egy életre belevési
magát az agyadba, precedens
értékű történetté válik, és olyan, mintha a szemed előtt ütött volna el
valakit egy autó. Megtanulod, hova nem szabad lépni, és azt is, hogy csak
kívánhatod magadnak, hogy "bárcsak
velem ez soha nem történne meg".
Az
ember azt hiszi, az a történet, hogy sztárügyvéd, aki rutinból nyomja az
ügyeket, de egyszercsak egy ügy a szívügyévé válik, és ez mindent megváltoztat.
A
Zavaros Vizeken szinte mindenki számára úgy jelenik meg, hogy Travolta
átmegy jófiúba, (sztárügyvédből), és elkezd perelni egy csúnya nagy céget,
aki rosszat csinált a kisgyerekeknek, vagy valami. De, szerencsére nem
erről van szó.
Travolta
az elején megmutatja nekünk, hogy hogyan
harcol, és valójában
szemernyit sem változik a stílusa, mert amikor arról beszél, hogy az emberek
fájdalma, meg minden, akkor is tudjuk, hogy az fáj neki, hogy esetleg nem
győzhet. És amikor a végén már anyagilag lenullázta magát, és harcképtelenné
vált, és átadja az ügyet a környezetvédelmiseknek, ebben sem a megváltozott
szemléletet lehet felfedezni, hogy "mindegy,
csak győzzön a jó", hanem
azt, hogy akármilyen formában is, de szeretné legyőzni a nála sokkal hatalmasabb
ellenfelet.
Ahogyan
a Pókerarcok bevezet minket a Póker világába, ugyanígy a Zavaros vizeken
a Jogi procedúrák világába kínál virtuális utazást. Azért virtuális, mert
annak ellenére, hogy csak egy film, szinte a bőrödön érzed a helyzet súlyát.
Jogi hallgatók számára gyakorlatilag kötelező olvasmány. A film alcíme
az lehetne, hogy lidérces órák, és akkor a végén Travolta felébred, és
örül, hogy csak álmában játszotta végig a meccset. A történet egy rendes
kis oktatófilm, az elején Travolta osztja meg velünk meglehetősen humoros
tapasztalatait. Ami az ügyféllel való együttérzést illeti azt mondja, "minden
ügyvéd azzal jön, hogy átérzi ügyfele fájdalmát, de ez nem igaz, és ha
igaz lenne, azzal az ügyvéd sokat ártana az ügynek és az ügyfélnek egyaránt.
Olyan egy ügyvéd,
aki átérzi ügyfele fájdalmát, mint egy orvos, aki elájul a vér láttán,
és nem tud segíteni."
A
másik kulcsgondolat, amit szintén Travolta mond, az, hogy "egy jogi procedúra
egy háború. A hadüzenettel kezdődik, amikor benyújtják a keresetet, utána
pedig mindkét fél elkezd vadul költekezni, hogy a másikat legyőzze.
A
cél valójában az, hogy megmutassák (maguknak), hogy mire
képesek. Maguknak és
a másik félnek, és ezzel tudják végül térdre kényszeríteni. A költekezés
addig folyik, amíg valamelyik fél észhez tér, és aki hamarabb tér észhez,
az veszít." És még mellékesen megemlíti, hogy a per csak mellékterméke
ennek a háborúnak.
Komoly
gondolatok, és teljesen valóságosan vannak ábrázolva, apró fordulatokkal
fűszerezve.
|
|
A
részletesen bemutatott háború, mint egy sakkjátszma, lépésről lépésre tárul
elénk, tényleg, mint a moziban.
Ha
nem tudnánk, hogy megtörtént eset, azt mondanánk, hogy csak egyetlenegy
részlet nem stimmel benne, hogy az ügyvédi társaság habozás nélkül felteszi
minden vagyonát a perre, de megtörtént eset, nem lehet vitatkozni.
Robert
Duvall nagyon profi karaktert
alakít, és nagyon profin. Végül is két céget perelnek Travoltáék, egy kisebb
mamutot, és egy igazi nagyot.
A
nagyobb ellen még közvetettebbek a bizonyítékok, és az ő jogi képviselőjük
az érinthetetlen, Harvardot végzett Jerome Facher, akit Duvall alakít.
Ahelyett, hogy Porschékkel mászkálna, ősrégi aktatáskát használ, ebédidőben
pedig zsebrádiót hallgat, illetve meccset, mint egy földműves, vagy egy
autószerelő. Közben a bírókkal party-pertu
viszonyban van, ügyeiben véreskezű, és egyetlen pillanatot sem mulaszt
el, hogy ellenfeleit földig alázza. Egyszerűen megtestesíti a legyőzhetetlen
ellenfelet. Az igazi Facher, (mert a film rendes, megtörtént esetet dolgoz
fel) is le volt nyűgözve Duvall által megformált sajátmagán. Mellesleg
jókora párhuzamot látunk a Pókerarcok KGB
nevű karakterével, akit John Malkovich volt szíves megformálni nekünk.
Amíg
a film első harmadában Travolta oktat minket a jogi procedúrák mikéntjével
kapcsolatban, addig a második harmadtól Duvall karaktere veszi át az oktatást,
és miközben Travolta egymás után ejti
a hibákat, Duvall-t vágják
be, ahogy diákjait oktatja, éppen ezekkel a hibákkal kapcsolatban. (Például,
hogy nem szabd olyan kérdést feltenni egy tanúnak, hogy miért, vagy hogy
a büszkeséget soha nem szabad belevinni a játékba). A film nem egyebet
tár elénk, mint hogy mi a különbség egy profi és egy nagyon profi ügyvéd
között, mint a forma 1-ben, ahol első osztályú pilóták és gépek között
alakulnak ki klasszis léptékű különbségek.
A Civil
Action megtörtént eset, ez a film egyetlen rossz vonása, ettől olyan nyomasztó,
illetve lehangoló, és ettől nincs köze a szórakoztató mozifilmekhez, de
közben, ezzel együtt tényleg nincs benne semmi hiba, csak (ilyen) az élet.
Az MTV
Movie Awards legjobb "drámai
hallgatás" díját azonban
mindenképp ez a film, és Travolta kellett volna, hogy megkapja.
-element-
|