|
|
Kegyetlen
Játékok (1999)
Sejteni lehetett,
hogy jó kis film lesz, de az eredmény minden várakozásunkat felülmúlta.
Egy
film legérzékenyebb pontja az eleje, a Kegyetlen Játékok magasan a léc
fölött veszi ezt az akadályt. Zene indul, helikopter-fahrt, aminek a végén
megpillantjuk Ryan Phillippe-et, sötétzöld Jaguar Roadsterjében, ahogy
NY City szíve felé hajt. A tető le van tekerve, haját borzolja a szél,
fekete napszemcsit visel. Mellette, az ülésen ott utazik a naplója, bőr
kötésben.
Friss
és energiadús kezdés, De Laclos 1782-es levél-regénye szó szerint életre
kel. Mi pedig örülünk, mert nemcsak remekül szórakozunk a határozottan
izgalmas, fiataloknak szóló filmen, hanem módunk van megcsodálni egy klasszikus
regényt élőben, anélkül, hogy a rizspor, a parókák és kosztümök kirakatüveg-
szerű falat vonnának közénk és a történet közé. Az olyan lányok is, akik
a Veszedelmes Viszonyokat
nagyon szerették, sőt a regényt is elolvasták, és az is nagyon bejött,
azt mondják, a Kegyetlen Játékok tökéletes. Roger Kumble ötlete bevált.
"A
főiskolás korosztály meglehetősen rosszindulatú, már-már gonosz, és amikor
vagy két és fél éve újraolvastam a könyvet, hirtelen rádöbbentem, hogy
a regény főszereplőihez mennyire hasonlóan cselekszenek a mai srácok."
(Roger Kumble, a rendező és forgatókönyv író)
Szóval,
a helyszín Manhattan, Upper East Side, Kathryn
és Sebastian egy hatalmas
apartmanban laknak, ez a főhadiszállásuk. Mostohatestvérek, a lány anyja
nem is olyan rég házasodott össze a fiú apjával.
Főszórakozásuk
értelem szerűen a csajozás és a pasizás, és az, hogy úgy hajtanak keresztül
az embereken, mint mások a piroson. Ja, és még egy apróság, két darab arcuk
van.
Amikor
Kathryn fogadóórát ad, és Mrs. Caldwell elhozza Cecile
nevű lányát, hogy majd Kathryn felkarolja, szárnyai alá vegye az isiben,
egy keresztbetett lábú, borzasztóan elegáns, választékos beszédű Kathryn-t
látunk.
Két
másodperccel a vendégek távozása után előkerül a kokain, és csak úgy röpködnek
a "fucking"-ok a beszélgetésben. Ekkor kerül sor a konfliktust képező fogadásra
is. Kathryn-t, minden igyekezete (amely orális szexet is magában foglal)
ellenére ejtette az ügyeletes pasija, mégpedig Júlis
4.-én. A futó társasági
hírek között még mindig vezető helyen áll ez a kis headline, és Kathryn
mindenképp ki akarja köszörülni a csorbát. Cecile Caldwell (Selma
Blair) volt az a csaj,
aki miatt Kathryn lapátra került, és most itt az idő, hogy Cecile megkapja
a magáét, gondolja Kathryn, és első közelítésben ara buzdítja Sebastian-t,
hogy szedje fel a kis Cecile-t. De már itt elakad a terve, mert Sebastian
közli, hogy ilyen uncsi feladatokat már nincs kedve bevállalni. Szinte
érthető is, mert az a heti hét darab csajozása mindig megvan neki, még
akkor is, ha nem akarja. Sebastian (Ryan Phillippe, aki a Kathryn-t alakító
Sarah Michelle Gellar -ral együtt szerepeltek a Tudom mit tettél tavaly
nyáron-ban, és mindketten jól szörnyet is haltak ) előkap egy "Seventeen"
című magazint, és Kathryn orra alá dugja, hogy lapozzon az 56. oldalra,
ha érdekli, mi számára a kihívás.
Ezen
az oldalon egy portré interjú található, amelyben Annette Hargrove (Reese
Witherspoon) Kansas City, Kansas-ból érkező új diáklány rendes kis manifesztót
produkál arról, hogy "miért vár".
Mármint
a szex-szel, addig, amíg az igazi szerelem bekövetkezik. Sebastian közli,
hogy őt szeretné megkaparintani. Kathryn szerint semmi esélye, és percek
alatt kialakul a fogadás.
Ha
Sebastian lefekteti a lányt, megkaphatja Kathryn-t, ha nem, a finom
kis 56-os Jaguar Roadster
Kathryn tulajdonát fogja képezni. Persze, Sebastian nem egyből ment bele
ilyen fogadásba, először azt kérdi Kathryn-től, miért akarnálak téged ennyire,
hiszen ez egy nagyon drága autó? Kathryn azt feleli, "azért,
mert én vagyok az egyetlen csaj, akit nem kaphatsz meg, és ez nyilván halálra
kínoz téged." Kathryn-nek igaza
van, de azért még hozzá kell tennie, hogy Sebastian bárhova bedughatja,
hogy tényleg fogadás legyen belőle.
Jellemző
a filmre, hogy a dialógusok zöme alig viseli el a nyomdafestéket, de ez
Roger Kumble profi írói vénáját dicséri, mert sikerült rendesen ábrázolnia,
ahogy a fiatalok a valóságban beszélnek, például a most látható három tini-film
közül magasan
ennek a legjobbak a szlengjei.
Szóval
Kathryn-nek igaza van, akit egy srác nem kaphat meg, az megőrjíti, és ez
az az örök dolog, amiről a film szól. Csakhogy Annette-et sem igazán tudja
megkapni, valójában többször is lepattan a lányról, mint egy pingpong labda.
|
|
Ennek
oka, hogy Annette egyáltalán nem olyan prűd, amilyennek a manifesztója
alapján gondolni lehetne, már első este, Sebastian milliomos nénikéjének
NY környéki (barokk stílusú) házában kapható egy éjszakai fürdőzésre, sőt,
előtte parfümöt is küld magára. Amikor Sebastian bekapcsolja a Lovefool
c. Cardigans számot, Annette elmosolyodik, és amikor a fiú előkap egy (nyilván
nem százdolláros) hátitatyót, Annette nevével belegravírozva, ajándék gyanánt
az új iskolaévhez, rendesen megilletődik, hogy mennyire jó stílusa van
barátunknak, hátha mégsem akkora seggfej, mint amilyennek egy jóakarója
leírta.
Mert
bizony létezik egy levél, amelyben ez a jóakaró (Mrs. Caldwell) részletekbemenően
figyelmezteti Annette-et, hogy óvakodjon ettől a sráctól, mert akármi is
történik köztük, azt Annette nagyon meg fogja bánni, mert eddig még minden
lány megbánta. A néző nem kételkedik Mrs. Caldwell igazában, hiszen láttuk
a film elején, hogyan bánt el Sebastian a pszichiátere lányával, cserébe
azért, hogy a mami kicsit sokat számolt fel a kezelésért. Annette éjszaka,
egy kivilágított medencében, két centire a számára rokonszenves Sebastian-tól
egyszercsak közli, hogy ebből elege van. Nála az nem pálya, hogy csak az
erősségeit sorolják, hogy "határozott,
szép, okos, stb", az
ilyen dumákkal max. barátok lehetnek, de még az is kicsit húzós. Kisétál
a medencéből, és Sebastian csak néz, és Kathryn gondolatmenete alapján
egy életre beindult a lányra, többé, még ha akarná, sem tudná kiverni a
fejéből. És a fiú, mielőtt a lányt megérinthetné, már rég fülig szerelmes
belé.
A
film elég rendesen bemutatja, milyen egy fiú és milyen egy lány, amikor
igazán, de tényleg nagyon szerelmesek egymásba. Szebbnél szebb jelenetek
követik egymást, komolyabbnál komolyabb döntéshelyzetekkel.
És
akkor ott van a mozgólépcsős
jelenet, ami a szerelmi jelenetek között egy életre beírta magát a klasszikusok
közé. A lány lekopott Sebastian nénikéjének a házából, mert történt egy
s más az éjszaka folyamán (nem az, amire gondolsz, nem pont az), és amikor
a pályaudvarra érkezik, a srác ott várja kék ingjében, és a legszebb és
legtömörebb dialógus játszódik le köztük.
Annette: Paff vagyok
(I am impressed), Sebastian: Én pedig szerelmes (Well, I’m in love").
Mindez egy több perces autózás után, ami alatt az "I am colorblind" c.
szám megy, Sebastian hídon hajt keresztül, és lehet érezni, ismételten
hála a DOP-nek, hogy látása elveszítette a színeket, Annette-el együtt,
és tényleg érezni, amit érez.
Tökéletes
10 zsebkendős könnyfakasztó lenne, ha nem lennének a nagyon profi humorú
vicces jelenetek. Kathryn és Cecile piknik-jelenete a Central Parkban,
csókolózással egybekötve, Gregg, egy (másik) focista srác vicces áttérése
a lányokról a fiúkra, beleértve egy lemezválogatást,
amikor már rájött, hogy mégis homoszexuális, a régebbi pasi-zenék zömét
szépen kiválogatta és kukába dobta. Igazán vicces részek vannak a filmben,
de ez mind semmi ahhoz képest, amit a Cecile művel, ő egy igazi vígjáték-atombomba.
Selma Blair, egyszerűen elképeszt minket, nagyon egyszerű lányt alakít,
aki naiv, buta, büfög, gyerekesen dobálja magát, mégis ennivalóan aranyos.
Akrobatikus
képességei sem akármilyenek, nem lettünk volna meglepve, ha a feliratok
között Cecile kaszkadőrét is felfedeztük volna. Nemcsak hogy folyamatosan
dobálja magát, de mások is dobálják őt, Sebastian egy mozdulattal kidobja
az ágyából, a lány a földön landol, majd visszamászik, és azt mondja, bocs.
Miközben Kathrynnel beszélget, szintén többször nagyokat huppan,
egyszer vele is a földön találja magát. Zenetanárát pedig apró, nem egészen
lényegbevágó beszélgetésekkel szórakoztatja, barátnőjéről, aki tud egy
kézzel cigánykerekezni, sőt olyat is, hogy fejen állva szétterpeszti a
lábát, amit be is mutat, fél centire az epekedő zenetanár fejétől. De a
"secret society" c. spontán táncjelenete is a vígjátékok történelmének
kiemelkedő poénja. Ezenfelül előadja
a szexi-t, Sebastian
kamerája számára, és ekkora (aranyos) bénázást tényleg nem látott még senki.
Ezzel együtt, Selma Blair profi modell is, sőt, zenei tagozaton végzett,
vagyis feltehetően jobban tud csellózni, mint zenetanára a filmben.
Ami
a zenét és az életet illeti, a film tele van jobbnál jobb zenékkel, a Virgin
Records gondozásában, és mivel a Virgin Records és a lemezboltok elkövették
azt a hibát, hogy csak szokásos mennyiséget rendeltek, elég komoly utánajárást
igényelt, míg végre sikerült beszerezni a CD-t. Az életben pedig
az a helyzet, hogy Ryan Phillippe és Reese Witherspoon gyermeket várnak.
-zé-
Az
érem másik oldala (ha már láttad a filmet) |