|
|
TAXI
(1998)
száguldozás minden mennyiségben
Tökéletes
vígjáték, ámultbaejtő hangminőséggel. Száguldó robogókkal az elején, majd
négykerekű verdákkal a továbbiakban. Peugeot versus Mercedes. Sok nevetés,
sok sebesség, hibátlan kikapcsolódás, szinte csak egy dolgon akad el a
néző, hogy miért kellett a film elejére a jóöreg "Misirlou" c. számot berakni
a Ponyvaregényből, de ezen is csak egy másodpercig.
Igen,
Luc Besson bemutatja nekünk a nyár legjobb vígjátékát, a filmet, amire
a legnehezebb jegyet kapni.
Hagyományos
értelemben a Taxi egyáltalán nem
Besson film, mert "csak"
írta, és producelte. Viszont ebből a helyzetből is látszik, mi a szerepe
a producernek.
A
producer kezdeményezése
révén jön létre a film, mint amikor valaki belefog egy ház építésébe, és
eldönti, hogy akar egy ilyen és ilyen házat. És a végén, amikor elkészül,
övé lesz a ház, amibe szépen beköltözhet a közönség, mint bérlő, a belépőjegyért
és a coca-colákért, szóval a pop-corn-ért cserébe.
Luc
Besson nem rohangált
építészekhez, hogy tervrajzokat készíttessen velük a házhoz, szóval forgatókönyvet,
mert arról (is) maga gondoskodott. Ekkor már csak arra van szükség, hogy
a gyártást és a befektetést végző filmstúdiót megtalálja, és megegyezzen
velük, milyen arányban osztoznak az elkészült házon. A Taxi esetében úgy
alakult, hogy APR produkció lett belőle, a Le Studio Canal+ és a TF1 Films
Productions valamint a Studio Images 4 és a Cofimage 9 közreműködésével.
|
Felmerül
a kérdés, miért nem Besson maga rendezte a filmet, de ez a kérdés nem komoly.
Általában, európai szemmel
a film rendezőjét tekintjük annak a személynek, aki elmondhatja, hogy a
filmben minden úgy történik, úgy van felvéve, ahogy ő akarta. A producer
ehhez képest háttér-melónak tűnhet, pedig nem érdemes elfelejteni, hogy
az egész film azért jön létre, mert a producer akarja azt, a producer viszi
végig a projektet, az előkészítéstől, a finanszírozás megoldásain keresztül
az utómunkálatokig és a film forgalmazásáig. És a film, ami elkészül, mindig
olyan, mint amit a producer szeretett volna. Pont olyan.
Vagyis
igazi
Besson filmről beszélhetünk,
hiszen Besson találta ki a filmet. Ő találta ki, hogy milyen legyen a film,
és hogy egyáltalán legyen, ő hozta létre.
Persze,
ha már úgy is velejéig az ő projektje, és úgy is jelen van a forgatásokon,
és ahogy a rendező, Gérard
Pirés is megjegyezte,
"Luc
folyton ott nyüzsgött, és mindenben segített", már
tényleg megrendezhette volna ő maga is, minden gond nélkül, de így, hogy
Gérard Pires volt a rendező, Besson nemhogy rosszabbul, hanem sokkal jobban
járt.
Nem
kellett bajlódnia a "butácska" vígjátékkal, nem kellet az Ötödik elem után,
vagy szinte mellett egy már meghaladott szintre visszaereszkednie, és filmes
karrierjében is egy minőségi ugrást hajtott végre, ami még nagyobb tekintélyt
ad neki. És a legfontosabb, hogy két részre oszthatta a filmet, az egyszerű
vígjátékra és a sebességre. Egyszerű
vígjáték "goes to" Gérard Pirés,
aki vígjátékairól híres, sebesség
"goes to" Besson, az
emberek úgy tekinthetik, hogy professzionalitást, és a Nagy Kékség-ből
ismert megszállottságot, extrém iránti beindultságot Besson vitte bele
az egyszerű vígjátékba. És ez igaz is, mert az ő nevével lehet eladni a
filmet, és ezért volt lehetséges olyan fényűzően kivitelezni a sebesség-jellegű
látványokat a filmben, ezért lehetett olyan jókora költségvetést produkálni
hozzá.
Másrészt
a nézők nem fognak rinyálni, hogy Besson elment abszolút Hollywood-i irányba,
és megcsinálta Európa leghollywood-ibb
filmjét, mert ő a sebesség részéért felelős a filmnek, és írói és produceri
székéhez csak a legkomolyabb kritikák érkezhetnek el, amik méltatják a
filmet, a komolytalansághoz továbbra is semmi köze. Egy szó, mint száz,
tökéletes húzás volt.
A
Taxi nemcsak, hogy Európa
leghollywood-ibb filmje, akció-vígjátéka, hanem ezen felül, és tényleg
nem utolsó sorban az is elmondható róla, hogy abszolút az európai hagyományokon
alapuló filmet hozott
létre. Vagyis nem irányt váltott, és európai helyett Hollywood-i stílusú
filmet írt, hanem bebizonyította, hogy ha igényesen és "cutting edge" színvonalon
vannak kivitelezve a közönséget magával ragadó sebesség-felvételek, szóval,
ha a filmből kihozzák a maximumot, megkapunk egy rendes, de tényleg nagyon
rendes Hollywood-i filmet.
Érdekes
magyar vonatkozás, hogy az Európa Expressz is -ha hiszitek, ha nem- egy
ugyanilyen projekt akart lenni. A Kántor
Nyomoz, és az összes
régi magyar vígjáték és bűnügyi film alapjait akarta nagyon profi szinten
kivitelezve eljuttatni a csúcsra. Sajna, az akciók, na és a "sebesség-felvételek"
nem jutottak el a kívánt színvonalra, (a száguldó vonat nem jött be, és
a vonat tetején való akciózások) és emiatt ma már furának tűnik, hogyan
lehet összehasonlítani a Taxi-val, pedig lényegét tekintve ugyanolyan projekt. |
De
térjünk vissza, hatalmas erőssége a Taxinak, hogy (végre) nem Párizsban
játszódik egy francia film, és hogy a rendőrség is tök normális felszereltségűnek
van ábrázolva. Akkor is, ha a Louis
De Funés filmekből megszokott
módon bénáznak (akció közben a miniszter autójára nyitnak össztüzet, miközben
a gengszterek elhúztak). Erőssége, hogy nem cicizik a negatív hősök nagyon
agyas kitalálásával, egyszerűen Mercedes-es rablók, német, Mercedes-szel
teperő bankrablók jelentik a célpontot, a Renault és a Peugeot (na és a
Citroen) hazájában. Az összetűzés pedig a sebesség frontján történik, és
semmi körítés.
További
erősség, hogy vadiúj színészeket alkalmazott a produkció, amitől még gördülékenyebb
az egész, a jobb hangulatú forgatás miatt. Régebbi, nagyon híres francia
színészek esetén nyilván előfordult volna a Hollywood-para,
hogy a színészek idegenkednek feloldódni a könnyű műfajban, gondolva eddigi
és jövőbeli karrierjükre egyaránt, vagy esetleg nem bíznak a film fogadtatásában,
és egyenesen attól félnek, hogy a kritika jó kis elkorcsosulással vádolja
majd őket, hogy művészet helyett pénzt választják, Európa helyett az USA-t.
Az ilyen parában az a legrosszabb, hogy nem a színész otthonában játszódik
le, hanem a vásznon. Vagyis, nemcsak a forgatás, hanem a nézők is sokat
nyertek ebből a megoldásból. |
A
forgatáson hemzsegtek a rendezők, sőt, Gérard Pires-t is helyettesíteni
kellett egy lovasbaleset miatt, Gérard
Krawczyk tette ezt meg,
rögtön a film elején, és Elisabetta
Villaggio neve is jegyezve
van mint co. rendezőé. Érdekelt volt még a filmben a francia autóipar,
illetve a Peugeot, Marseille, így rendes össznépi összefogásról beszélhetünk,
Luc
Besson producer rendezésében,
aki igazán örülhet, hogy az Ötödik Elem egyik feszült hónapját, a Taxi
megírásával töltötte, lazításként, (amikor a Columbia Pictures-től várta
a választ, hogy beszáll-e a Gaumont mellé) és hogy ez a "melléktermék"
megvalósult, mégpedig ilyen pompás formában. A megvalósult persze enyhe
kifejezés, mert bizony ezt ő valósította meg, mint producer, magának köszönheti.
A
Taxi színtiszta szórakozás,
nem érdemes kihagyni, de nem is hisszük, hogy valakinek ez eszébe jutna.
Közben viszont azt is reméljük, hogy a Taxi precedens
értékű filmmé válik, és leszokunk arról, hogy az akció-jeleneteket folyton
a valósággal vessük össze fikázás céljából. Amikor a jövőben azon rágódunk,
hogy Harrison Ford vajon hogyan ütötte ki a különleges kiképzésben részesült
Cortez-t a Végveszélyben végén, jusson eszünkbe, hogy a Taxiban is voltak
kisebb nagyobb csúszások, például a 40 méteres autópálya-töredék, amin
a merdzsóknak sikerült landolni, vagy olyan apróságok, hogy a pirosra váltott
közlekedési lámpák vajon milyen vizet zavartak. Hiszen ez már csak
az apró, a lényeg a szórakozás
minősége.
-skót-
|
|