|
|
MTV - "You’ve come a long way,
baby"
Tavaly az volt az
MTV szlogenje, hogy "MTV is Music Television", idén pedig szépen átváltottak
az "MTV - Beat, don’t follow!" -ra.
Nem
csupán szlogent cseréltek, (na nem, mintha valami panasz lett volna a korábbira),
de részletről részletre, több lépésben szépen átalakították a műsor-szerkezetét
is. A televízió kezd átváltozni univerzáslis információs csatornává, ahol
szó szerint csak úgy lüktet a sok infó.
Ez
a kampány, illetve program az MTV Exlusive-val szoros összefüggésben jött
létre.
Az
MTV Exclusive egy klip-kategória, az olyan klipek jobb felső sarkában,
amiket az adott időben még csak és kizárólag az MTV-n lehet látni, megjelenik
az Exclusive felirat. Éppen úgy, ahogy az MTV Fresh citrom-emblémája, illetve
most már az MTV- New-é szokott. Az Exclusive korábban létezett, mint a
"Beat, don’t follow", így nem sima váltásról beszélhetünk, hanem egy nagyon
komoly tudatossággal végrehajtott fejlesztésről. Megnézték, hogy mijük
van, és meghosszabbították, de annyira, hogy a végén vadiúj legyen az eredmény.
Az
"MTV
- Beat, don’t follow!"
programhoz egy remek kis MTV "klip" tartozik, egy repülő
csészealjban utazik egy rövid hajú csaj, és zenéket kever le és fel, és
hallgat, szóval az MTV-n látható klipek között böngészik. Monitorán pedig
az Exclusive kategóriában megjelent videókból látunk részleteket,
megjelenésük dátumával, és hozzá bemondják: "We’ve
brought you these first"
(Ezeket mi hoztuk nektek először), és amikor a csészealj tovaröppen, és
bemondják, hogy "beat, don’t follow", vagyis hogy ne kövesd az ütemet,
a jelenidő ütemét, azt, ami a legújabb pálya, a legfrissebb dolgokat ne
kövesd, hanem te is rezegj velük együtt, az MTV-vel. És mivel felsorolják
neked, hogy egy jócsomó kedvenced az MTV-n láthattad legelőször, el is
hiszed, hogy ebben az űrhajóban utazni nem a beindulás követését jelenti,
hanem ott vagy, azon a helyen, ahonnan a rezgések kiindulnak.
Ahhoz
képest, hogy annak idején úgy indult a videó-klip biznisz, hogy csekély
nevezési, regisztrálási díj ellenében felvették az adott zenekar klipjét
a többi közé, és akkor nyomták le, amikor akarták. Majd, értelemszerűen
plusz lejátszási lehetőségeket is kaptál, ha külön fizettél értük. És a
szisztéma csúcsaként végül, ha exkluzív szerződést kötsz, és egy pici ideig
lemondasz arról, hogy minden zenei csatornán egyszerre kezdjék el nyomni
a kliped, és kezdetben "csak" az MTV Exclusive-val
vezeted be, nyilván csomó előnyt nyersz, akár még kedvezményt is, vagy
plusz lejátszásokat. A helyzet azért különleges, mert ezáltal, hogy tulajdonképpen
az MTV mutat be egy klipet, és nem csak nyomja, ami érkezik, hanem
produceri, terjesztési pozíciót is betölt, valójában klip-kiadóvá vált.
Az
MTV-nek egyébként mindig is exkluzív jogai voltak a hozzájuk beadott videókkal
kapcsolatban, ha például egy műsort dobtak össze, mindig is lazán használhatták
az náluk lévő klipek zenéit, sőt, a műsorok közötti saját klipjeik-hez
akár képeket is simán kölcsönvehettek. Party Zone c. műsorukban pedig rendesen
keverhetik a zenéket és klipeket, félórás, órás blokkokban, amiknek MTV
Party Zone Megamix lesz a címe, és még lemezen is kaphatóak.
Emiatt a rugalmasság miatt az MTV a zenék és klipek nagy olvasztótégelyévé
válhatott, ami miatt kábé olyan előnye van az összes többi csatornához
képest, mint az USA-nak volt Európával szemben.
|
Ehhez
a "Beat, Don’t Follow" periódushoz egy nagyfokú műsorátképzés is társult.
Eltűnt
például a Singled Out, a randevú-vetélkedő műsor, ami nagyon jó volt,
de az új vonalból kilógott, mert nem volt elég letisztult, infó-jellegű.
Ezzel párhuzamosan megjelent a Bytesize,
ami egy olyan műsor, amiben -senki ne lepődjön meg- klipeket nyomnak. Szinte
csak apróságok társulnak ehhez, hogy például amikor megy egy klip, vagy
egy bejátszás a klipben látható zenekarról, mindig ki van írva, hogy hány
perces az adott anyag, hol tartasz a nézésben, és mennyi van még hátra.
Apróság, de határozottan komoly változást tud előidézni tévénézési szokásainkban.
Mint egy forma 1-es pilóta, sokkal több infót kapsz a pillanatnyi helyzetedről,
és egyébként is kényelmes és friss dolog, ha látod, hogy ebből a klipből
még 15 vagy 180 másodperc van még hátra, mert közben megejthetsz egy telcsit,
folytathatod a munkád, vagy bármi, és ha szeretnél látni egy kedvencet,
akkor további kényelmet is
kínál az adás, mert reklámok előtt is kiírják, hogy következő ez és ez
a klip lesz. Kiírják, hogy az adott műsor az MTV Network melyik országában
készült, stb., csak hogy tényleg úgy érezd magad a tévéd előtt, mint egy
űrhajó kezelőpultjánál, sok-sok infóval.
Ehhez
társul ugyanennek a műsornak a keretein belül az interaktivitás. Az interneten
keresztül animációkat küldhetsz
be nekik, és a műsort taglaló szünetekben bemutatják őket, és kiírják a
neved és a site-od nevét is.
A
műsor filozófiája, hogy egy ilyen hatalmas tévé adását egyetlen sima kis
PC-ről lehessen működtetni. Abszolút idealisztikus, de mégiscsak beküldheted
az animációidat, sőt, kérhetsz számokat is, mégpedig úgy, hogy felveszed
magad videóval, és elküldöd a felvételt, ahogy beszélsz, és kérsz valamit,
szintén interneten keresztül. Egyéb műsorokban pedig interneten keresztül
szavazhatsz, hogy a lehetséges számok közül, melyeket szeretnéd, ha lemennének.
És olyan is van, hogy a kívánságod szövege megjelenik a képernyőn, például
a Total Request c. show-ban. |
A
Total
Request az MTV ID-ból
lett a , és ez is az interaktivitás vonalát lovagolja meg, azon felül,
hoy a PC-ddel is tudsz kérni, utcán megszólított fejek konferálják fel
kedvenc számaikat, és küldik azokat barátaiknak, így tulajdonképpen
nincs műsorvezető, hanem maguk a fiatalok látják el ezt a funkciót.
Másfél
éve lement egy klip,
ami lavinát indított el. Nem is a klip, hanem a rajta megjelenő feliratok.
Annak idején korszakalkotó ötlet volt a televiziózásban, hogy
feliratokat tettek a képekre, így a közvetítés során nem kellett a bemondónak
külön elmesélni, hogy most ki fog beszélni. Ugyanezt találta fel az MTV
a klippekkel. Lou Reed Perfect Day c. száma volt az első, kicsi feliratokat
olvashattunk arról, hogy hogyan készült a klip, hogy például az összes
fellépő 100 dollárt kapott azért, hogy fellépjen, és ráénekeljen a számra,
és hogy Elton John mennyit keres. Aztán lehetett látni egy ugyanilyet a
U2-tól, amiből sokat lehetett tanulni az együttesről a popról, de még arról
is, hogy Michael Stipe mennyire sietett leutazni egyik koncertjükre. Aztán
pár hónap eltelt és létrejött egy külön műsor, ahol az összes klipet feliratok
kísérték végig. "Data
Videos" címmel.
Ennek az info szolgáltatásnak nem kicsi érdeme, hogy az emberek megismerik
a videók rendezőinek a nevét. Rögtön az MTV után a szintén VIACOM tulajdonban
lévő VH1
is bevezette ezt az info stílust, és büszkeségünk, hogy a hazai ZTV
is csinál már ilyet.
Az
MTV-nek valójában egyetlen élő adása van, amúgy 4-6 órás blokkokat láthatunk
a különböző műsorokkal ismétlődni, mint ahogy ez már a nyolcvanas évben
is így volt. Ezeket a blokkokat komputer vezérli, automatikus
adásbonyolítás üzemmódban. A dolog szépsége, hogy a különböző
MTV-k, pl. az MTV Europe és mondjuk az MTV Italy komputerei össze vannak
hangolva egymással, egy szépen működő hálózatot képezve, beleértve a website-ot,
az mtve.com címen. |
Az
élő műsor, a Select MTV,
amiben Ulrika az állandó tag, tavalyi partnere, Thomas már a múlté. Őt
Kiki, egy szőke csaj váltotta föl, aki villámszerű gyorsasággal ette be
magát a show-ba. Egyik nap mint a műsor asszisztensét becitálták a kamera
elé, mert szülinapja volt, aztán napokkal később már Thomas helyett nyomult.
(Ok, természetesen egyáltalán nem biztos, hogy tényleg szülinapja volt
neki akkor).
Kiki
betársult Ulrika mellé, és hamarosan a híreket is ő mondta, sőt, amikor
Ulrika máshol volt kiküldetésen, például a Music Video Awards-on, Olaszországban,
Kiki egyedül nyomta, (és nagyon élvezte).
Kiki
Továbbra is látható, de bejött egy új fej, Trey,
egy nagyon helyes srác. Nemcsak helyes, hanem cool is, mert például, amikor
Eden, aki a European Top 20-ből, a saját műsorából néha átszállingózik
a Select MTV-be, és felteszi a lábát az asztalra, Trey rászól, hogy ne
tegye.
Nagy
utat tett meg az MTV, ami az "MTV
- Beat, Don’t Follow"
-ban teljesedik most ki, és az benne a legszebb, hogy folyamatosan csak
azt hozza ki magából, ami tulajdonképpen a kezdetektől benne volt. Összesen
csak annyit csinál, hogy halad a korral, illetve egy picivel az előtt. |
-(xx)-
|