|
|
„A szomjúság
nem ismer évszakot" a kultúra pedig nem ismer kategóriákat.
Tulajdonképpen az egész (kultúra) azon alapul, hogy
valami kultikussá válik, hogy generációkon
keresztül, ismétlõdõen bukkan fel. Ilyenek Beethoven
zenemûvei, Thomas Mann írásai, értelemszerûen
kismillió példát lehet hozni.
A
reklámok is gyakran ismétlõdnek, és sokan látják
õket, viszont általában valamilyen aktualitással
bírnak.Elsõ ránézésre nem éreznénk
õket versenyképesnek a kultikussá válás
terepén. De itt vannak az „image építõ" kampányok,
amik nem direkt egy terméket hivatottak eladni, hanem a "márkát".
Persze, nem különülhet el élesen, mivel a termék
a márka része.
Jó
példa az a Levi’s film, amelyben egy fura és pedáns
hivatalnok külsejû fickó bemutatja életkörnyezetét
a nézõknek. Kinyitja a hûtõt, hogy „ez a kajám",
megmutat egy hajómodellt, hogy „ez a hajóm", mutat hat nõt,
hogy „õk az én hat feleségem". És csak ki van
írva a végén, hogy Levi’s. Konkrétan farmert
nem is látni a filmben. Persze, az mtv - spotok (lásd
a cikk) is tökéletesen kimerítik az image-építõ
jelleget, de ilyenkor, az ünnepek tájékán lehetetlenség
nem gondolni a Coca-colára.
Vagyis
a mikulásra, illetve arra ahogyan kinéz, ahogy megszoktuk.
Eredetileg sima reklámnak indult, de komoly image - építés
lett a vége. És nemcsak a Coca Cola "Coke" image épült,
de a mikulásé is.
Eltekintve
a mégkorábbi elõdeitõl, a Mikulás legenda
a 4. század óta létezik, mégpedig St. Nicholas,
néhai Püspök személye nyomán, aki a mai
Törökország területén tevékenykedet
(Myra-ban). Ehhez képest, csak 1931-ben nyerte el mai formáját,
mégpedig a Coca-Cola Company megbízásából.Ezt
nevezzük image-építõ kampánynak!
Haddon Sundblom-t kérték fel az „A szomjúság
nem ismer évszakot" c. kampány Mikulás-figurájának
megrajzolására. Sundblom egy bõ középkorú
ügynök férfit használt modellnek. Santa Claus azideig
egy manószerû alak volt, és még a ruhájának
a színe sem volt lefixálva. Sundblom és a Coca-Cola
azonban pontot tett ennek a mulasztásnak a végére.
31 óta pontosan ugyanígy néz ki, vagyis azt is elmondhatjuk,
hogy a mikulás, akármi történjen is a nagyvilágban,
már nem fog fejlõdni. Kijárta azt a pár évszázad
isit. Most mondja valaki azt, hogy a reklámoknak nincs kultúra-formáló
hatása. |
Cherilyn
LaPiere Sarkisian |
Dec.
6.-a tulajdonképpen nem egy egynapos ünnep, ilyenkor belépünk
a karácsony címû ünnep-komplexumba, annak is a
gyorsító részlegébe. Elhatalmasodik az embereken
a melegség és a hóesés, a kedvezõ anyagi
helyzet és a shoppingolás iránti vágy. Eközben
a pörgés közben mindig van egy film, és egy zene,
ami az évnek ezt a kitüntetett periódusát kitünteti.
Tavaly ilyenkor A holnap markában c. James Bond, és rögtön
utána az Utánunk a Tûzözön világította
be a terepet, a zene csatornákon pedig Sheryl Crow A holnap markában
c. klipje. Idén a Mint a kámfor ,és még nem
mutatták be „Az utolsó dobás"-t (Snake eyes). Zenében
mindenképpen Cher „Believe" c. klipje jelenti, úgy értjük,
fogadjunk, hogy jövõre erre a zenére fog mindenki emlékezni,
ha a 98-as kari-periódusra gondol (vissza).
Cher
52 éves, kersztülment a legtöbb plasztikai eljáráson,
amik nagyon jól sikerültek, csakúgy, mint ez a „Believe"
videó. 81 -ben költözött NY -ba, hogy színésznõ
legyen. Szerepelt a Silkwood c. teljesen 70-es évek stílusú
filmben 83-ban, amit Mike Nichols rendezett, aki a „Graduate" c. 67-es
film révén lett nagyon népszerû, de a Dolgozó
lányt, és a Farkast is õ rendezte. Cher szerepelt
még az Eastwicki boszikban, A Moonstruck-ban (A Holdkóros),
amiért Oszkárt kapott 87-ben. Robert Altman színházában
kezdte, és a Játékosban is feltûnik, „mint
saját maga", a filmintézeti party-n, ahol mindenki feketébe
van öltözve, mert ez állt a
meghívón, és külön kiemeli a filmbeli tv-bemondónõ,
hogy Cher bezzeg pirosban jött, úgy látszik, ez jellemzõ
rá.
A
Believe nagyon jó zene, arról szól, hogy lekopik
egy pasi, és a lány azt mondja erre, hogy én túl
fogom élni, de nem hiszem, hogy neked van elég erõd.
Hiszel a szerelem utáni életben? A klipben egy gyönyörû
apródfrizuás tini lányt hagy ott a barátja,
egy szórakozó helyen, egy tolakodóbb típusú
lányért cserébe. A tini lány nagyon szomorú,
de a végén úgy távozik a helyszínrõl,
hogy túl van rajta, a fiú az új lánnyal megy
haza, de látszik, hogy egész életében nem
lesz még egy olyan barátnõje, mint most volt. Nagyon
egyszerû, és nagyon komoly történet, és
hála Chernek, az egész világ ezt nézi, de
hallgatni is arany. Cher hangja idõnként el van torzítva,
és ez egy nagyon jó effect, és emlékezetes
is, különösen, hogy a klipben a kép is eltorzul
ugyanott. A kislemez Okt 19. -én jött ki, (és borzasztóan
sikeres).
|