|
|
|
|
Milyen a reklámok
világa belülrõl?
Vannak a nagy „vezetõ" reklám-ügynökségek, a Ammirati Puris Lintas, Young & Rubicam és Bates Saatchi & Saatchi, meg a többiek, õk multinacionális ügynökségek, ügyfeleikkel (akiknek a termékeit reklámozzák / akiknek a kampányokat készítik), a kapcsolatot már Magyarországra érkezésük elõttrõl datálhatják, és a nagy szerzõdéseket õk kötik meg, például Londonban, vagy NY -ban, vagy akárhol máshol. -Tehát multi-cégeknek multi ügynökség . . Pontosan, de hát csak a multi cégek tudják megfizetni a multi-ügynökségeket, mert egyszerûen félelmetes pénzek vannak leszámlázva reklámra. Ugyanakkor nem lehetetlen a helyzete egy magyar ügynökségnek sem, mert megpróbálhatnak „megcsípni" nagy magyar cégeket, mint a Westel, a Pannon, .., meg a többiek. De õk tudtommal nagyon gyakran változtatnak ügynökséget, és ha nem egy multi-ügynökség vagy, tehát nem egy Lintas, egy Ericsson vagy a többiek, akkor nagyon sokat kell azért dolgoznod, hogy meg tudd tartani azt az ügyfelet. És sokkal több szolgáltatást kell nyújtani .. -És tényleg olyan gyakran váltanak? Igen, elég gyakran .. -Tehát most olyasmi történik, hogy a nagy hazai cégek „végigmennek" a hazai ügynökségeken, tulajdonképpen végigpróbálják õket? Így is mondhatjuk, igen, és akkor aki a legjobb szolgáltatást nyújtja, relatíve a legkevesebb pénzért, „ott az olyan megelégedéssel szolgál, és akkor ottmaradnak." Iszonyatos harc van az ügyfelekért, valami félelmetes.
-Milyen egy reklám-szakember élete? A reklám szakmában dolgozók élete úgy néz ki, hogy a munkáján van a hangsúly, az életén pedig úgy finoman. Egyértelmû, hogy az ügyfél az a minden, és akkor az ügyfelet pátyolgatod. Az „ilyen" Westel kaliberû ügyfeleknél ez úgy mûködik, hogy gyakorlatilag a napod 24 órájából 26-ot azzal töltesz, hogy akkor most csak nekik, és akármikor, ha szólnak, akkor most rögtön, és azonnal, és csináljuk, és akkor „most ez megy" ..
|
Mennyi idõ egy ilyen procedúra, a sok jogi vonzattal, meg ilyenek? Egy nap, na jó, kettõ. Fax, telefon, átutalás, gyorsposta.
-A stábot is meg kell szervezni, meg költségvetés, meg forgatás-tervezés? Erre általában egy „külön cég van", aki ezt csinálja. Szóval forgatás, vágás, szinkron, zene, ezek mind mind súlyos idõt jelentenek. -Maga a forgatás az mennyi idõ? Olyan két hét, de mindennel együtt, onnantól, hogy a terv el lett fogadva. -Vagyis az egész reklám-film olyan másfél hónap alatt jön létre legjobb esetben? Szerintem az már hosszú, három hét, vagy valamivel több. Tényleg gyorsnak kell lenni. -Úgy tûnik, amikor egy nagyszerû reklámfilmet látunk, az nem azért annyira jó, mert sok idõt töltöttek vele, hanem mert sokat, szóval intenzíven dolgoztak rajta. . Nyilván, de ne felejtsd el, hogy a reklám-ügynökségek munkája nem egyenlõ egy nagyszerû film készítésével, a feladat lényege a reklámozás, ahol ez a film egy eszköz, egy szerszám, ami egy konkrét célt szolgál. És csak akkor nagyszerû egy reklámfilm, ha megtette a megfelelõ idõben és a megfelelõ célcsoportra a kívánt hatást, amit végsõ sorban egyedül az eladási forgalom növekedésén lehet lemérni. És a nagyszerû szó helyett azt a kifejezést használjuk, hogy sikeres. Ez a kulcs-szó.
-Ezzel, gondolom, el is érkeztünk beszélgetésünk csúcspontjára, hiszen nyilván a sikeres reklámozás az, amitõl egy ügynökség jó, illetve versenyképes a piacon, vagy tévedek? Nem tévedsz, de nem az a lényeg, hogy egy ügyfélnek sikeres kampányt csináltál, hanem, hogy bízhasson benned a következõ, illetve mostani ügyfél, hogy ez a kampány, amin most dolgoztok, ez lesz sikeres. Ennek pedig leginkább az a kulcsa, hogy az ügynökséged dinamikusan mûködhessen, (amirõl az elején beszéltem), ehhez pedig az kell, hogy minden pozíció, minden munkatárs érezze a nagyon komoly háttér-támogatottságot a többi funkció, és maga az ügynökség részérõl, ami az inspiratív munka-környezet alapja, ami mindenkibõl képes kihozni a maximumot. Másrészt ugyanilyen fontos, valaki nagyon pontosan átlássa az egészet, hiszen minden kõkeményen le van bontva, már csak médiák alapján is, tévé, rádió, sajtó, outdoor (plakát, szórólap, és minden egyéb), gazdasági, szellemi, kivitelezõi, satöbbi szinteken is, amik együtt jelentik az adott kampányon folyó munkát. Szóval nagyon komolyan át kell tudni tekinteni is. -Jósvai Péter- |
||||||||||
oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |