Interjú egy reklám-szakemberrel
Bánvölgyi Judith-tal

Milyen a reklámok világa belülrõl?
Fel van pörgetve, kb. 300%-os hatásfokon élnek a reklám-szakemberek, ezt lehet mondjuk optimalizálni olyan 150-re, de iszonyatosan gyorsan kell mindent csinálni, mert borzasztó nagy a verseny.
A nagyon kicsi reklám-ügynökségek  - szerin- tem- kész csoda, hogy egyáltalán fenn tudnak maradni. 
-Miért mondod ezt? Kicsiben nem lehet ugyanazt ..?
Nem igazán, mert alapvetõen úgy mûködik a dolog, hogy minden ügynökség a nagy cégeket akarja megcsípni magának, és nem is nagyon tehet mást, mert csinálni mondjuk egy egymillió forintos kampányt (és keresni rajta vagy 50ezer forintot) nem valami életképes üzlet, és akkor még ott van a kérdés, hogy mennyi idõ alatt! Vagyis, ahogy a reklámoknál az a lényeg, hogy hatást gyakoroljanak a potenciális vásárlókra, a közönségre, úgy az ügynökségek esetében a termelékenység a fõszempont, az pedig legegyszerûbben úgy valósulhat meg, ha nagy szerzõdést kötsz. 
Vannak a nagy „vezetõ" reklám-ügynökségek, a Ammirati Puris Lintas, Young & Rubicam és Bates Saatchi & Saatchi, meg a többiek, õk  multinacionális ügynökségek, ügyfeleikkel (akiknek a termékeit reklámozzák / akiknek a kampányokat készítik),  a kapcsolatot már Magyarországra érkezésük elõttrõl datálhatják, és a nagy szerzõdéseket õk kötik meg, például Londonban, vagy NY -ban, vagy akárhol máshol. 
-Tehát multi-cégeknek multi ügynökség . . Pontosan, de hát csak a multi cégek tudják megfizetni a multi-ügynökségeket, mert egyszerûen félelmetes pénzek vannak leszámlázva reklámra. 
Ugyanakkor nem lehetetlen a helyzete egy magyar ügynökségnek sem, mert megpróbálhatnak „megcsípni" nagy magyar cégeket, mint a Westel, a Pannon, .., meg a többiek. De õk tudtommal nagyon gyakran változtatnak ügynökséget, és ha nem egy multi-ügynökség vagy, tehát nem egy Lintas, egy Ericsson vagy a többiek, akkor nagyon sokat kell azért dolgoznod, hogy meg tudd tartani azt az ügyfelet. És sokkal több szolgáltatást kell nyújtani ..
-És tényleg olyan gyakran váltanak?
Igen, elég gyakran ..
-Tehát most olyasmi történik, hogy a nagy hazai cégek „végigmennek" a hazai ügynökségeken, tulajdonképpen végigpróbálják õket?
Így is mondhatjuk, igen, és akkor aki a legjobb szolgáltatást nyújtja, relatíve a legkevesebb pénzért, „ott az olyan megelégedéssel szolgál, és akkor ottmaradnak." Iszonyatos harc van az ügyfelekért,  valami félelmetes. 
-Mit értesz azon, hogy „harc"?
Azt, hogy a lehetõ legrövidebb idõ alatt kell a lehetõ legjobb minõséget produkálni. Szinte azonnalra, tehát az, hogy  valami mondjuk, „tegnapra kellene", az teljesen megszokott. Ebbõl talán máris látszik, mitõl olyan „feszített" szakma ez.
-Milyen egy reklám-szakember élete?
A reklám szakmában dolgozók élete úgy néz ki, hogy a munkáján van a hangsúly, az életén pedig úgy finoman. Egyértelmû, hogy az ügyfél az a minden, és akkor az ügyfelet pátyolgatod. Az „ilyen" Westel kaliberû ügyfeleknél ez úgy mûködik, hogy gyakorlatilag a napod 24 órájából 26-ot azzal töltesz, hogy akkor most csak nekik, és akármikor, ha szólnak, akkor most rögtön, és azonnal, és csináljuk, és akkor „most ez megy" ..
-Milyen gyorsan jön létre egy-egy reklám? Hosszú hónapok?
Dehogyis, a két három hét az már elegendõen hosszú idõ, de persze attól függ, hogy mit akar az ügyfél. Egy sajtó-reklám akár két három nap alatt meg is tud jelenni, hiszen ahhoz „elég" megfelelõ képanyagot találni, ami napjainkban, ezekben az internetes idõkben, meg a képügynökségek korában elég gyorsan tud menni. 


 
-Azt mondod, képügynökségek? Azok micsodák?
Azzal foglalkoznak, hogy különbözõ képeket tartanak mintegy raktáron, és különbözõ katalógusokat adnak ki, különbözõ képekrõl, különbözõ témákban. És ezek bármelyikét megrendelheted, és akkor megkapod magát a képet, meg a jogot (amit persze ki kell fizetni) arra, hogy ennyiszer, meg ennyiszer megjelenjen, itt, meg itt, egy reklámban. 
Mennyi idõ egy ilyen procedúra, a sok jogi vonzattal, meg ilyenek?
Egy nap, na jó, kettõ. Fax, telefon, átutalás, gyorsposta.
-Ehhez képest egy reklámfilm? Az sokkal hosszabb idõ?
Hát igen, de már egy olyan „koncepciós" fotó elkészítése is, amin modelleket látsz, akik az adott terméket viselik, pl. egy farmert, már ez is egy hosszabb dolog, de a reklámfilm a legkomolyabb. Gondold el, azt megírják, de tényleg teljes részletességgel, hogy van egy középkorú férfi, ilyen és ilyen karakter, kék színû öltönyt visel, átmegy a zebrán, stb., és akkor ebbõl egybõl készül egy story-board is, amin mindezt lerajzolva, beállításonként még láthatod is, és akkor ez „el van küldve az ügyfélhez", õ megnézi, akkor szereplõ-válogatás, és forgatás. 
-A stábot is meg kell szervezni, meg költségvetés, meg forgatás-tervezés?
Erre általában egy „külön cég van", aki ezt csinálja. Szóval forgatás, vágás, szinkron, zene, ezek mind mind súlyos idõt jelentenek.
-Maga a forgatás az mennyi idõ?
Olyan két hét, de mindennel együtt, onnantól, hogy a terv el lett fogadva.
-Vagyis az egész reklám-film olyan másfél hónap alatt jön létre legjobb esetben? 
Szerintem az már hosszú, három hét, vagy valamivel több. Tényleg gyorsnak kell lenni. 
-Úgy tûnik, amikor egy nagyszerû reklámfilmet látunk, az nem azért annyira jó, mert sok idõt töltöttek vele, hanem mert sokat, szóval intenzíven dolgoztak rajta. .
Nyilván, de ne felejtsd el, hogy a reklám-ügynökségek munkája nem egyenlõ egy nagyszerû film készítésével, a feladat lényege a reklámozás, ahol ez a film egy eszköz, egy szerszám, ami egy konkrét célt szolgál. És csak akkor nagyszerû egy reklámfilm, ha megtette a megfelelõ idõben és a megfelelõ célcsoportra a kívánt hatást, amit végsõ sorban egyedül az eladási forgalom növekedésén lehet lemérni. És a nagyszerû szó helyett azt a kifejezést használjuk, hogy sikeres. Ez a kulcs-szó. 
-Jól hangzik. Mondanál nekünk egy példát nagyon konkrétan sikeres reklámra? 
Igen, például a Soproni Ászok „Egy jó pofa sör" c. kampánya a meglehetõsen sikeresnek mondható, a Lowe/GGK csinálta. 
-Ezzel, gondolom, el is érkeztünk beszélgetésünk csúcspontjára, hiszen nyilván a sikeres reklámozás az, amitõl egy ügynökség jó, illetve versenyképes a piacon, vagy tévedek?
Nem tévedsz, de nem az a lényeg, hogy egy ügyfélnek sikeres kampányt csináltál, hanem, hogy bízhasson benned a következõ, illetve mostani ügyfél, hogy ez a kampány, amin most dolgoztok, ez lesz sikeres. Ennek pedig leginkább az a kulcsa, hogy az ügynökséged dinamikusan mûködhessen, (amirõl az elején beszéltem), ehhez pedig az kell, hogy minden pozíció, minden munkatárs érezze a nagyon komoly háttér-támogatottságot a többi funkció, és maga az ügynökség részérõl, ami az inspiratív munka-környezet alapja, ami mindenkibõl képes kihozni a maximumot. Másrészt ugyanilyen fontos, valaki nagyon pontosan átlássa az egészet, hiszen minden kõkeményen le van bontva, már csak médiák alapján is, tévé, rádió, sajtó, outdoor (plakát, szórólap, és minden egyéb), gazdasági, szellemi, kivitelezõi, satöbbi szinteken is, amik együtt jelentik az adott kampányon folyó munkát. Szóval nagyon komolyan át kell tudni tekinteni is. 
-Jósvai Péter-

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12