|
|
There's Something about Mary -
Keresd a nõt ! |
Elkészülni,
vigyázz, rajt, és eldurrantották a start-pisztolyt,
valamikor a 90-es évek elején,és a cél
nem is kicsi: Vajon a következõ évezredben / évtizedben
melyik filmre lehet úgy gondolni, hogy „olyan kiköpött
kilencvenes évek".
Ebben
a versengésben az a fura, hogy minél késõbb
rajtol valaki, annál jobb esélye van. A „Keresd a nõt"
biztos, hogy benne van az elsõ 50-ben, ami egyáltalán
nem kis szó (gondold el, 10 év filmjei között!).
Leginkább
a Dumb és Dumber-hez lehetne hasonlítani, de nem magát
a filmet, hanem az érzést, amilyen ezt a filmet nézni.
A Dumb és Dumber hógolyózós jelenete talán
a film egyik nevetési csúcspontja. Nem is azért különleges,
mert „nagyon-nevetsz", hanem mert túl megy egy határon, a
szemed láttára, és annyira meglepõ, hogy üt.
Síelnek, ez valójában egy klip, mint a Baywatch-ban
szokott lenni (meg mindenütt), zsánerképeket látni,
hogy hogyan csajozik a Dumb, meg hogy ez milyen idillikus. Az elõzõ
klip-részletben éppen odafagyott a nyelve a sí-lift
vascsövéhez, és így saját elhatározásából
tett néhány kört, sosem szállt le a végállomásnál,
miközben partnere, a lány, akibe fülig szerelmes lett,
észre sem veszi, gondolja, ez a heppje neki, hadd felvonózgasson,
õ majd addig síel egyedül (egész nap).
És
akkor jön az örömteli, felszabadult hógolyózás
jelenet, amiben a lány pajkosan megdobja Dumb-t, aki majdnem ugyanolyan
pajkosan, de annál erõsebben (gyakorlatilag teljes erejébõl)
dobja meg a lányt, és úgy arcon találja, hogy
ha még száz kilós lenne is, akkor is leterítené,
hát még így.
Nos,
kábé ilyen fajta nagyon súlyos humorral van tele a
„Keresd a nõt". Igaziból túl is megy minden határon.
A film szinte egyszerre állt a startvonalhoz a legjobb 90-es évek
filmjei között zajló versenyben a Wedding singerrel, de
már az elsõ tíz percben fölényesen lehagyta
azt. Pedig Adam Sandler a „Wedding" fõszereplõje nagyon-nagyon
nagy arc, lásd a Happy-ben.
Ben
Stillert a magyar közönség a „Reality bites" c. filmben
ismerhette meg, ami a 90-es évekre jellemzõ filmek egyik
legtutibb darabja. Abban jófej, de ostoba üzletember-srácot
kellett alakítania, aki Ethan Hawke-kal szemben rivalizál
Winona Ryder kegyeiért.
Ben
stiller tehetséges rendezõ |
A
forgatókönyv szerint Ethan nyert, de sok lány minden
bizonnyal Benre szavazott volna, olyan humoros volt. Mellesleg az, hogy
ez a Reality bites ilyen profi kis film lett, Bennek nem is kis részben
köszönhetõ, hiszen õ volt a rendezõje.28-29
évesen! NY-i srác. És ha már felhoztuk a "Happy,
a flúgos golfos"-t. Volt benne egy súlyos fordulat, Happynek
nem volt pénze, és kedvenc nénikéjének
egy nagyon szigorú öregek-otthonába kellett beköltöznie.
Hogy az életveszélyes vígjáték egy szál
„drámai" vonalát még szigorúbbra vegyék,
egy hihetetlenül gonosz, és kegyetlen „asshole" ápolót
szerepeltettek, aki ahogy nem figyeltek oda a hozzátartozók,
egybõl terrorizálta szegény bentlakókat. Szóval
ez a súlyos karakter sem más volt, mint Ben Stiller.
Gyakorlatilag sportot ûz abból, hogy bármit el tud
játszani.
|
|
Egyáltalán
nem kis dolog az sem, hogy a Kábelbarát c. filmet õ
rendezte, ( és persze szerepelt is benne), attól függetlenül,
hogy milyen a film.
A
Keresd a nõt nagyon megdöbbentõ film. |
Nem a
történet teszi csupán, hanem a szereplõk hihetetlen
odaadása, hogy szét-játszották magukat (élükön
Ben-nel), ami nagyon különleges forgatási hangulatot jelez.
Cameron
Diaz egy bombázót alakít (a változatosság
kedvéért), akinek az a heppje, hogy a sérült
embereket szereti. Itt megjegyezzük, hogy a filmben semmi sértõ,
durva, vagy morbid nincs, nem ûz gúnyt fogyatékos vagy
sérült emberek sorsából.
Szóval
Cameron valahogy „erre" a típusra bukik, legalább is direkt
jótékony személy,
akit
saját bombázósága sokkal kevésbé
érdekli, mint mások. Ben még fiatal korukban, a szalagavató
napján részesül a kegyben, hogy elkísérheti
az isi legbombázóbb csaját, pedig eléggé
ronda abban a hetvenes évek stílusú parókában,
és a félkilós fém fogszabályzóival.
A dolog, ez a buliba-menés nem a legfényesebben sül
el, leírni is lehetetlenség, mi minden bírt történni
Bennel egy sima fürdõszobában! Konkrétan nehéz
elhinni, amit látsz. Tíz év múlva Ben fejébe
veszi, hogy ha már azóta is, és egyfolytában
Cameron-ra gondol, meg kellene talán keresnie. Hogy mást
ne mondjunk ez is eléggé kalandosan alakul. Matt Dillon,
(Cameron ex pasija, a valóságban) nagyon ostoba magán-nyomozót
játszik. Ben felbéreli, Matt meg is találja a nõt,
de azt hazudja Bennek, hogy dagi, tolószékes, közben
mellesleg prostituált, és japánba szokták importálni,
hiszen ott a súmósoknál van kultúrája
a százötven-kilósságnak, amúgy még
több tucat gyereke is van. Ben bénán érzi magát
ettõl a ténytõl, de alszik rá egyet, és
rájön, hogy még így is szereti a lányt.
Matt barátunk ekkorra már jócskán elõrehaladt
a csajozásban, Cameron szinte odáig van érte ...és
akkor elõjön Ben! Képtelen forgatókönyv,
képtelen jelenetek, képtelen karakterekkel, és elképesztõ
humorral. A gimis kori mosdó-jelenet rekordteljesítmény,
de nem ebben a filmben! Itt még vagy háromszor megdöntik
ezt a rekordot, pl. Matt Dillon a kutyussal, (többet nem mondhatunk),
akivel Ben is küzd egy alaposat, és akkor van még egy
zselés jelenet, de majd meglátjátok.
A
film nagyon jól sikerült, és a sok súlyos |
humor
mellett Cameron karakterében megismerhetjük azt a nõtípust,
ami a 90-es években leginkább a férfiak fejében
van. Abszolút sikeres, abszolút gyönyörû,
abszolút független, de mégis úgy gondol magára,
mintha valami rút kiskacsa lenne, mert nem sikerül neki komoly
és hosszú kapcsolatba kerülnie a férfiakkal,
és érzi, hogy ez az õ hibája, és hogy
valamit tennie kellene ez ellen. Vagyis ez a tök független nõtípus
rendelkezik egy gyenge ponttal, hogy szüksége van egy férfira,
akinek adhat egy csomó mindent, és így máris
megint középkori a beállítás. Úgy
értjük, a sikeres lányok megtudhatják, hogyan
tekint rájuk tudatuk mélyén a férfi-társadalom.
Szerencse, hogy ez is paródia!
-BoB-
20th
Century Fox / Forgalmazza az Intercom |
|