|
|
|
|
Meet Joe Black! A Csapnivalónak általában szerencséje van, és a brutálisan rossz filmeket soha nem is kapjuk ki, de Joe Black barátunk rendesen megtréfált minket. A Joe Black valószínûleg viccek, tréfák, humorok forrása lesz, (amíg teljesen feledésbe nem merül). Például az "olyan, mint .... Joe Black" elsõsorban az "unalmas" kifejezés helyettesítõje tud lenni. Filmekkel kapcsolatban azt mondani, hogy "az egy Joe Black", az abszolút nulla pontos film kategóriájába sorolja az adott cuccot. Ha egy lány a véleményét kérdi valakinek egy csávóról, és azt mondják neki, hogy "õ egy Joe Black", röviden annyit jelent, hogy egy zéró kimenetelû kapcsolat várható. De jelentheti azt is, hogy úgy néz ki, mint pl. Brad Pitt, de semmit nem tud, amit kellene neki, vagy amit gondolnánk, hogy tud. Vagy egyszerûen a "rémes" helyett használható. "Milyen volt a napod, szivi?" "Joe Black". stb. Ha megpróbálná valaki a dolog jobbik oldalát nézni, az az lenne, hogy rossz filmek után mindig megnõ az ember "lendülete", sokkal jobban tudja egybõl, mi a jó neki. És különben is, annyi jó film van, amik állandóan az ember fejében zizegnek, beugranak, mint emlék, viszonyítási alap és minta, (az amerikaiak hanghordozást is képesek, sõt mimikát, és gesztusokat is hullám szerûen elsajátítani filmekbõl). Sz’al egy ilyen film (egy ilyen beégés) valóságos kisülést okoz, ami lehetõvé teszi egybõl, hogy az emberek fejét konkrét dolgok töltsék meg, ami olyan lehet, mintha oxigént engednének a Balatonba. De
tegyük félre a tréfát. Visszagondolva olyan,
mint egy nagyon komoly klasszikus film. Napokkal késõbb pedig
el is felejted, hogy közben rossz volt. Egyébként már
a történet is kicsit béna, "jön egy arc, aki maga
a halál", ilyenkor felmerül a kérdés, hogy néz
ki ez a moziban? Mint Brad Pitt? Mindenesetre a szereplõknek valami
megfoghatóra kell koncentrálniuk, amikor szerepelnek, és
ez ebben a filmben is így történt. Brad Pitt folyamatosan
azt játszotta, hogy õ E.T. , akinek minden új, a mogyorókrémtõl
a szexig, de közben mindent tud. ( A "The New Yorker" egyenesen azt
kérdezte, "miért szellemi fogyatékosként kell
a halálnak megjelennie?"
|
Innentõl kezdve az a történet, hogy amíg a lány apja szórakoztatja a "jövevényt", meg amíg "fogyatékos" barátunknak kedve tartja, addig itt tartózkodik, és együtt nyomul a sikeres ügyvéd apukával, még a tanács-ülésekre is. A film 1934-es eredetijének a címe "A halál szabadságot vesz ki". A Joe Black talán épp a komoly elõd nyomasztó árnyéka miatt lett ilyen uncsi, a hossszú és archaikus dialógjaival. Közben a csaj fejét fûzi, és szegény Claire Forlani -nak annyit kell szenvedélytõl remegõ arckifejezést produkálnia, hogy ez egy óra elteltével már nem bír senkit lekötni. A film három órás. Ehhez képest egy komolyabb helyszínt kapunk, egy épülõ szülinapi parti díszletet a hatalmas kertben, vagy parkban, vagy hol. Amúgy a ház, egy kórház, ahol Claire dolgozik, meg az igazgatósági tárgyaló. Szinte mintha egy színdarabot látnánk. És akkor itt van a komoly emberi dráma, hogy a sikeres jogász, a nagy ember elõre tudja, hogy meg fog halni, és ezért kicsit máskép látja az életet, és jószívûvé válik. Mindez annyit tesz a filmben, hogy a nagyobbik lánya szervezi a szülinapi partit, és mindenféle sznob kellékeket vonultat fel, de nagyon szomorú, hogy az apja (szó szerint) "le se szarja" hogy pl. melyik tortát rendeljék meg. És akkor a nagy ember egyszercsak elõkap egy kiskanalat, és megkóstolja az egyik mintát, és mindenki odáig van, hogy a nagy ember mégis "leszarja". A film végén,
a komoly partin, az apa nagy-sejtelmesen bejelenti a
lányainak, hogy szereti õket, és a kisebb, (Claire)
természetesen megsejti, mi a menet, és nagyon szomorú,
és percekkel késõbb már magától
tudja, hogy a papa elsétált Braddel, aki a halál volt
maga. Igen, ezeknek a nagyon gazdag fejeknek eszükbe sem jut felhívni
egy orvost, vagy lefolytatni egy vizsgálatot, hanem csak úgy
megkajálják, amit mondanak nekik. A nagy ember elvesztése
felett érzett fájdalmunkat azzal csillapítja a film,
hogy cserébe visszakapjuk az élõ Brad Pittet, a film
elejérõl. Csak, persze, ekkor már ki emlékszik
rá, már csak a három órán keresztül
megszokott E.T. jellegû Brad jut az eszünkbe. Még a remek
Face/Off-ban is nehéz volt visszacserélni a karaktereket,
és volt egy (béna) Meg Ryan -es film is, amiben Meg -be egy
idõs bácsi költözik bele, már csak ebbõl
a filmbõl is le lehetett volna szûrni, egy filmben egy színész
általában egy szerepet tud eljátszani, de ha kettõt,
akkor az lesz az igazi, amelyiket többet látjuk.
"Körbekérdeztem
mindenkit az irodában (értsd a Vogue szerkesztõsége)
de senki nem látta.
|
|