90 millió $-os románc
Meet Joe Black!
A Csapnivalónak általában szerencséje van, és a brutálisan rossz filmeket soha nem is kapjuk ki, de Joe Black barátunk rendesen megtréfált minket. A Joe Black valószínûleg viccek, tréfák, humorok forrása lesz, (amíg teljesen feledésbe nem merül). Például az "olyan, mint .... Joe Black" elsõsorban az "unalmas" kifejezés helyettesítõje tud lenni. Filmekkel kapcsolatban azt mondani, hogy "az egy Joe Black", az abszolút nulla pontos film kategóriájába sorolja az adott cuccot. Ha egy lány a véleményét kérdi valakinek egy csávóról, és azt mondják neki, hogy "õ egy Joe Black", röviden annyit jelent, hogy egy zéró kimenetelû kapcsolat várható. De jelentheti azt is, hogy úgy néz ki, mint pl. Brad Pitt, de semmit nem tud, amit kellene neki, vagy amit gondolnánk, hogy tud. Vagy egyszerûen a "rémes" helyett  használható. "Milyen volt a napod, szivi?" "Joe Black". stb. 

Ha megpróbálná valaki a dolog jobbik oldalát nézni, az az lenne, hogy  rossz filmek után mindig megnõ az ember "lendülete", sokkal jobban tudja egybõl, mi a jó neki.  És különben is, annyi jó film van, amik állandóan az ember fejében zizegnek, beugranak, mint emlék, viszonyítási alap és minta, (az amerikaiak hanghordozást is képesek, sõt mimikát, és gesztusokat is hullám szerûen elsajátítani filmekbõl). Sz’al egy ilyen film (egy ilyen beégés) valóságos kisülést okoz, ami lehetõvé teszi egybõl, hogy az emberek fejét konkrét dolgok töltsék meg, ami olyan lehet, mintha oxigént engednének a Balatonba. 

De tegyük félre a tréfát. Visszagondolva olyan, mint egy nagyon komoly klasszikus film. Napokkal késõbb pedig el is felejted, hogy közben rossz volt. Egyébként már a történet is kicsit béna, "jön egy arc, aki maga a halál", ilyenkor felmerül a kérdés, hogy néz  ki ez a moziban? Mint Brad Pitt? Mindenesetre a szereplõknek valami megfoghatóra kell koncentrálniuk, amikor szerepelnek, és ez ebben a filmben is így történt. Brad Pitt folyamatosan azt játszotta, hogy õ E.T. , akinek minden új, a mogyorókrémtõl a szexig, de közben mindent tud. ( A "The New Yorker" egyenesen azt kérdezte, "miért szellemi fogyatékosként kell a halálnak megjelennie?" 
A lány, a film elején egy Andie MacDowell-t játszott, (pl. a Zöld kártya Andie-jét), akinek van egy jólmenõ pasija, "csak" -állítólag - hiányzik az életébõl a szenvedély. Mellesleg, ne felejtsük el, hogy a szenvedély a szenvedés címû szóból származik, ami pedig milyen dolog. Szóval Claire Forlani beugrik egy kávéra, munka elõtt egy hangulatos kis helyre, és mit hoz a sors, ott telefonál maga Brad Pitt (!), akirõl percek alatt kiderül, hogy nagyon rendes fej, pont férjnek való, hiszen, mint mondja, ha a barátnõjének több pénz kellene, õ egyszerûen karriert változtatna, ez pedig valóban nemes gondolat, és nyilván csak egy ilyen döntésen múlik, kinek mennyi az éves jövedelme. Megkedvelik egymást, aztán lekopnak, és két ellentétes irányban indulnak útjukra. Mind a kettõnek átfut a fején, többször is, hogy "mi van, ha õ az igazi", amit szerencsére a hihetetlenül jó "Mint a kámfor"-ban már megcsodálhattunk, mint olyat. Szóval, hátra hátra bámulgatnak, de sosem pont egyszerre, így csak egyre távolodnak, mígnem Brad-et jól elüti egy autó, és még a feje is lerepül. (Tanulság: ne bámészkodj a levegõbe, inkább mondd meg a másiknak, amit akarsz.) Amikor, percek múlva ismét Brad-et látjuk, õ már nem ugyanaz, hanem a "halál", aki Brad bõrébe bújt.
Mr. Parrish (Anthony Hopkins) és a lánya, (Claire Forlani)


Innentõl kezdve az a történet,
hogy amíg a lány apja szórakoztatja a "jövevényt", meg amíg "fogyatékos" barátunknak kedve tartja, addig itt tartózkodik, és együtt nyomul a sikeres ügyvéd apukával, még a tanács-ülésekre is. A film 1934-es eredetijének a címe "A halál szabadságot vesz ki". A Joe Black  talán épp a komoly elõd nyomasztó árnyéka miatt lett ilyen uncsi, a hossszú és archaikus dialógjaival.
 Közben a csaj fejét fûzi, és szegény Claire Forlani -nak annyit kell szenvedélytõl remegõ arckifejezést produkálnia, hogy ez egy óra elteltével már nem bír senkit lekötni. A film három órás. Ehhez képest egy komolyabb helyszínt kapunk, egy épülõ szülinapi parti díszletet a hatalmas kertben, vagy parkban, vagy hol. Amúgy a ház, egy kórház, ahol Claire dolgozik, meg az igazgatósági tárgyaló. Szinte mintha egy színdarabot látnánk. És akkor itt van a komoly emberi dráma, hogy a sikeres jogász, a nagy ember elõre tudja, hogy meg fog halni, és ezért kicsit máskép látja az életet, és jószívûvé válik. Mindez annyit tesz a filmben, hogy a nagyobbik lánya szervezi a szülinapi partit, és mindenféle sznob kellékeket vonultat fel, de nagyon szomorú, hogy az apja (szó szerint) "le se szarja" hogy pl. melyik tortát rendeljék meg. És akkor a nagy ember egyszercsak elõkap egy kiskanalat, és megkóstolja az egyik mintát, és mindenki odáig van, hogy a nagy ember  mégis "leszarja". 
 

A film végén, a komoly partin, az apa nagy-sejtelmesen bejelenti a lányainak, hogy szereti õket, és a kisebb, (Claire) természetesen megsejti, mi a menet, és nagyon szomorú, és percekkel késõbb már magától tudja, hogy a papa elsétált Braddel, aki a halál volt maga. Igen, ezeknek a nagyon gazdag fejeknek eszükbe sem jut felhívni egy orvost, vagy lefolytatni egy vizsgálatot, hanem csak úgy megkajálják, amit mondanak nekik. A nagy ember elvesztése felett érzett fájdalmunkat azzal csillapítja a film, hogy cserébe visszakapjuk az élõ Brad Pittet, a film elejérõl. Csak, persze, ekkor már ki emlékszik rá, már csak a három órán keresztül megszokott E.T. jellegû Brad jut az eszünkbe. Még a remek Face/Off-ban is nehéz volt visszacserélni a karaktereket, és volt egy (béna) Meg Ryan -es film is, amiben Meg -be egy idõs bácsi költözik bele, már csak ebbõl a filmbõl is le lehetett volna szûrni, egy filmben egy színész általában egy szerepet tud eljátszani, de ha kettõt, akkor az lesz az igazi, amelyiket többet látjuk. 
A közönség általában türelmesen végigvárta, hogy mit akarnak mondani a lassított dialógokban, és csak utána nevetett. Az autós elütésnél is mindenki nevetett, (szerkesztõségünk jelenlévõ tagja mondjuk megijedt). Az egyetlen hatásos rész az volt, amikor infarktust akart kapni Anthony Hopkins, azt a mély hangok erõs lüktetése, és a hirtelen vágások egészen jól ábrázolták. Calire Forliani,
akit a nagyon béna Shop-show-ból ismerünk, (ami a zseniális Shop-stop második része akart lenni), és még a Sziklában is õ volt a lánya Sean Connery-nek, és még a Rendõrakadémia Moszkvai epizódjából is, szóval, õ nagyon jól néz ki, ügyes, és sejtelmes színésznõ, Liv Tyler és Gwyneth Paltrow találkozása. Bizonyára õt is érzékenyen érintette végigülni a film bemutatóját, de lehet, hogy tévedünk, lásd a Claire Forlani cikkünket
Ami N.Y.-ot illeti, 
(írja Bess Rattray, tudósítónk)

"Körbekérdeztem mindenkit az irodában (értsd a Vogue szerkesztõsége) de senki nem látta.
Nem alakult valami fényesen a jegyeladás, a box-office. És ahogy tudni lehet, nem nagyon kedvelték az emberek. Lásd a The New Yorker véleményét is. 
Talán nem eléggé csábító ajánlat Brad Pitt arcát bámulni három óráig, és egyébként is  túl sok film készült az ügyvédek szíve-változásáról, hogy a kemény és rideg karakter átmegy kedvesbe és szeretnivalóba. Mellesleg legközelebb éppen John Travoltát láthatjuk ilyen rossz ügyvéd-jó ügyvéd filmben, az "A Civil Action" c. filmben." 

-yop-


Universal Pictures / Intercom



oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16