|
|
|
|
A rendes film úgy néz ki, hogy figyelembe veszi hogy a magyar közönség (is) látja az amerikai filmeket. Ha megkérdezünk egy átlagembert, kedvenc filmjei leginkább amerikaiak, és csak a végén kérdezi meg, hogy "mondjak (külön) a magyarok közül?". Miért kell ez a "külön" ? Nem ér az a szitu, hogy az alkotók (elsõsorban a rendezõk) megnézik a "külföldi" filmeket, és azután csinálnak egy magyar filmet, ami "más". Egyszóval a rendes film olyan film, amit pontosan ugyanazzal a szemeddel tudsz nézni, mint amelyikkel a kedvenc filmjeidet, nem igaz? A rendes
film, a magyar filmek (és a 90-es évek) esetében azt
jelenti, hogy a "magyar" minõségjelzõ nem mínuszként,
hanem pluszként jelenik meg, mintha nem azért kellene szeretned
a zseniális Rablóhal c. filmet, mert Coppola lányával
jársz, hanem mert hibátlan film, és plusz még
a rendezõt is ismered. Egy rendes film Magyarországon
azonban nem egy hagyományosan létezõ kategória,
hanem nagyon is friss mûfaj, ha egy film ebbe beleesik, az egyben
egy "breaktrough" film is, nagy-áttörés-film, ami a
mûfaj meglévõ határain keresztülsétált,
vagyis lerázta magáról a Bagaméri szerû
átkot. És akkor összegyûjtötted a tartalék
lelkesedésedet, ami annyit tesz, hogy egy mozijegy-vásárlás
10-perces tartamára azt képzeled, hogy hátha pont
ez lesz az igazi, szóval beülsz, és látod,
amit látsz, hogy a Kalózok hibátlanul beleesik ebbe
a "breaktrough" kategóriába, és hogy a Kalózok
egy rendes film.
Egy
valamit már elõre lehetett tudni, és
ez az, hogy nem egy olyan film lesz a nagy áttörés,
aminek a hangját nem a helyszínen rögzítették.
A három testõr Afrikában-t pl. meg sem kellett nézni,
mert már a bemutatóból látszott, hogy Piedone-koppintás,
és hogy totál utószinkron a egész, pedig hatalmas
mennyiségû pénz volt benne. Ne felejtsük el, hang
stáb minden forgatáson van, csak be kel mondani felvétel
elõtt, hogy "csendet kérünk" "Quiet on set". A Kalózok
-nak nem csak direkt-hangja van, hanem sok egyéb mindene is,
ami kell.
|
Profi szereposztás, ami nemcsak azt jelenti, hogy profi színészek, hanem hogy megfelelõ színész a megfelelõ karakterhez, (az elsõ tíz percet azzal töltöd, hogy ámulsz, milyen tehetséges "bátyja" van Matt Damonnak, Bodó Viktor személyében). Profi képek, rendesen mozgó kamerák, nem kevés helyszínen játszódott, amit pl. a Presszó nem tudott felmutatni, (és a hangja is béna).
Nem a múltban játszódik, hanem a 90-es években, (nem úgy, mint a 6:3), tökéletes dialógusok vannak benne, olyanok, amiket csak az életben hallhattunk eddig, magyar filmen még soha, a színészeket nem mint színészeket, hanem mint az általuk alakított karaktert nézhetjük. Van benne feszültség, zene, szerelem, izgalom, élet, sõt kaland is. Egyszóval, minden, ami kell.
Ellentétben azzal, amit az internetes újságok egyikében lehetett olvasni, a közönség, ahol és amikor mi láttuk (este), rendesen megtöltötte a termet, és végig szórakozta a filmet, nevetés, meg minden. Sokan panaszkodnak (mielõtt megnézték volna a filmet), hogy tele van zenével, hogy "21 darab klip-bõl áll", pedig nem is igaz. Még véletlenül sem kelti a "zenés film" hatását. A normális filmekben jó sok zene van, a Kalózok pont ilyen. Van vagy hat jelenet, ami zenekari próbán játszódik, de tökre a film dramaturgiai keretein belül. És ezek is elég jók. Akik most a sok zene miatt rinyálnak, azok egyrészt valami lehangoló drámát szeretnének látni, másrészt kb. 15 évvel ezelõtt szinte tuti, hogy lelkes rajongói voltak vagy az Eszkimó asszony fázik, vagy a Kutya éji dala c. filmeknek, és mondani sem kell, mindkettõ alaposan tele volt zenével. Nem is említve az alternatív kistesóját a Kalózoknak, a Kolorlokál -t, ami a Tilos Rádió -ról szól, és naná, hogy tele van zenével. Egyébként tökmindegy, úgy jó, ahogy van. Az + hogy a vakítóan szép hangú vokálos csajokat nehéz elfelejteni, talán nem is akkora probléma, amekkorának páran látják. (Tudtátok, hogy Orsi, a "legkisebb" vokálos egyenest a Tereskovából csúszott át a Jazz+Az -ba?) |
|