|
|
közellenség
enemy of the
sate
|
Will
Smith a Fresh Prince,
a
milliomos srác, a csodagyerek most viszonylag drámai szerepben
jelenik meg. A szokásos stílusából annyi marad,
hogy lazán veszi a dolgokat. Szóval egy ügyvédet
játszik, akinek a felesége nézi a tévét,
és tesz egy megjegyzést, az éppen futó vitamûsorral
kapcsolatban, hogy azért ez a lehallgatósdi tényleg
tudja sérteni a magánember jogait, vagy szabadságát.
Will lazán válaszol, hogy ugyan, szívem, csak a rossz-fiúkkal
csinálják ezt. Ezért csinos árat kell fizetnie,
a következõ 2 órában mûholdakkal
fogják üldözni.
A
film felhívja a figyelmet az NSA (National Security Agency) létezésére,
ami a CIA-nél komolyabb kém és megfigyelõ tevékenységet
végez. Akcióik 1 millió $-ba kerülnek óránként,
és évi 8 milliárdot akcióznak el. Ebbõl
a filmben annyit látni, hogy percenként beszólnak
az NSA központjába fejek, hogy "kérek mûholdas
megfigyelést".
Alig vártuk
a filmet, mert jó
a történet, hogy Will-t mûholdakkal üldözik,
plusz Tony Scott miatt is, akinek a Tiszta Románc c. filmje, amit
Tarantino írt, a mai napig a fõ kedvencünk. Ja, és
Barry Pepper, a Ryan közelgény mesterlövésze miatt
is, aki itt NSA ügynököt játszott.
Az
Enemy of the state nagyon sokat vett kölcsön
a Hálózat csapdájában-tól. Ezt azzal
magyarázzák, hogy Jerry Bruckheimer producer, és partnere
Don Simpson elõször 1991-ben (!) láttak hozzá
a Közellenség munkálataihoz. Szerettek volna egy megdöbbentõ
filmet készíteni, amitõl leesik az emberek álla,
hogy "amindenit, hát erre is képes a technika".
Az
NSA-rõl 83-ban
jelent meg egy könyv, James Bamford írta, "The Puzzle Palace",
címen, 95-ben pedig a Baltimore Sun újságírói
írtak cikk-sorozatot ugyanebben a "témában".
A
film készítéséhez igénybevettek CIA-
szakértõket is, ami azért lehetett nagyon vicces,
mert hivataluknál fogva semmire nem adhattak választ, csak
bólintottak, vagy köhécseltek egyet, szóval sejtelmes
jelbeszéd, ez minden.
Valójában
nem is tudunk meg semmit a titkos technikákról, csak azt,
hogy telefonos lehallgatást beszéd-felismerõ
rendszerekkel végzik, elhangzó kulcs-szavak indítják
el a felvételt. Hozzá teszik, hogya 70-es évek vége
óta ezt már mindenki tudja, (ami igaz), és hogy képzeljük
el, "mi mindent tudhat még ez a technika!" Megtudjuk még,
ha nem tudtuk volna, hogy egy karóra számlapjáról
le lehet olvasni az idõt mûhold segítségével.
A film azonban leginkább a poloskák világában
merül el, beleértve a kép-rögzítõ
gomblyuk kamerákat.
|
|
- Will
a feleségét vidékre küldi, amíg elrendezõdnek
a dolgok, mintha ezzel lerázhatná a mûholdakat.
-Amikor
a legelején egy srác birtokába kerül a terhelõ
felvétel, egybõl kinyírják, amikor pedig Will-hez,
azt mondják, õt azért mégsem kéne megölni
egybõl, elõbb tegyük tönkre.
-Az
elején kinyírt srác felhívta egy barátját,
és mindent elmondott neki, ilyenért pl. a Végképp
eltörölni-ben már ölnek, itt nem jutott rá
idõ.
-A
leges-legviccesebb azonban az, hogy készül egy bolti videó
felvétel Will-rõl, és a nylon-szatyráról,
és akkor azt mondják a technikusnak, hogy nézzük
meg a másik oldalát is, pedig arról nem készült
felvétel.
-A
Tiszta románc nagy kereszt-tûz jelenetét, (amikor az
összes gengszter lelövi egymást egy szobában, de
a fõszereplõ megmenekül), egy az egyben elsütötték
megint. Mármint egy olyan filmben, ahol a valóságban
létezõ titkos technikák bemutatása a fõ
cél, vagy legalább is a szlogen.
-Vicces,
hogy amikor egy filmben van egy feleség, és egy "csaj", ha
a feleség fekete, akkor a csajt nyírják ki, ha nem
akkor fordítva.
A "csaj" egyébként
nagyon jó, úgy hívják, hogy Lisa Bonet, és
reméljük, a jövõben többet fogjuk látni.
Eddig az Angyalszívben láthattuk, 87-ben. 67-ben született,
L.A. -ben lakik, és van egy kislánya Lenny Kravitz-tõl,
akivel 88 és 92 között házasságban éltek.
Tony
Scott elõször nemet mondott a filmre,
de késõbb meggondolta magát. Az akció-jeleneteket
már Scott találta ki, a helyszín nézés
közben. A filmben két jelenetben feltûnik kedvencünk:
James LeGros, akit a Csapnivaló c. filmbõl ismerünk,
ahol seggfej színészt alakít.
A
film és maga a történet a demokrácia alap-dilemmáját
találja meg, hogy ugye a kormánynak igenis lehetnek, sõt
kell, hogy legyenek titkai a fogyasztóival szemben, hiszen, ha a
fogyasztók tudják, hogy milyen berendezések vannak
használatban, akkor azt az egész világ tudja, és
akkor oda az elõny, a biztonság. Ez azonban azt jelenti,
hogy ugyanúgy, mint a középkorban, a fogyasztóknak
most is csak két esélyük van, az hogy kormány-pártiak,
és azt mondják, "ezek a fiúk tudják, mit csinálnak,
és azt a mi érdekünkben teszik", vagy szkeptikusak,
és azt mondják, "a fogyasztók, a polgárok közössége
mindig vagy ötven évvel késõbb tudja meg, valójában
miben is élt, és azok a fejek bármit megtehetnek odafönt,
mert senki sem képes ellenõrizni õket".
A
film azonban, ne felejtsük el nem a Baltimore Sun újságíróinak
a filmje, hanem Jerry Bruckheimeréké, vagyis a célja
a filmnek elsõsorban (errõl szól a mûfaj) a
pénz-csinálás. Ha nem lenne (feltételezhetõen)
egy hatalmas létszámú közönség, aki
"a kormány piszkos dolgairól" szívesen megnézne
egy filmet, vagy egyetemisták milliói, akik szívesen
vitáznak a demokráciáról, és szintén
befizetnének egy ilyen filmre, akkor nyilván nem készül
el a film. Ezzel alapvetõen csak azt akarjuk mondani, hogy az ismeretek
szerzéséért nem feltétlenül a szórakozásra
kitalált mozikba kell mennünk. |