Antal Nimród  októberben államvizsgázott az Színház és Filmművészetin, nálunk Daniel Young "Roarsch" c. filmjével kapcsolatban olvashattatok róla, ugyanis ő volt a főszereplő. 
Daniel Young választása eléggé biztoskezű lépés volt, lehetett sejteni, hogy Nimród ügyesen meg fogja oldani a szerepet, megnézve a filmet azonban kiderül, ennél jóval többet tett az ügy érdekében, egyszerűen nagyon-nagyot alakított, mint aki direkt erre született. De a Filmművészetin rendezői szakon vizsgázott, és most, hogy elkészült Biztosítás c. filmje, elmondhatjuk, hogy új rendezővel gazdagodott a választék, akitől nyugodt lélekkel számíthatunk néhány Tarantino-szinten jó filmre a jövőben. 
A Biztosítás elég komor hangulatú film, egy fantázia-teremtette világban játszódik, és röviden úgy írhatnánk le, hogy nagyon-súlyos. Emlékeztek a Szarvasvadászra? Amikor Vietnamban orosz rulettet játszanak, és minden pillanatban az életük a tét, és iszonyatosan kemény alapokon folyik a meccs?
Egyrészt ebből kaptok egy adaggal a Biztosításban, ebből a súlyos egzotikus kalandból, másrészt pl. David Cronenberg és Crash c. filmjének nagyon sajátos atmoszférájából, vagy Besson Nagy kékség c. filmjének őrült mélység-imádatából. Elég is lesz a felsorolás, a Biztosítás nem hasonlít a fentiekre, csak ezekben is van valami, és ez a valami hasonló. Talán a nagyon erős feszültség, és persze az őrület, mint olyan. 
Létezik egy lista, amin azok a maximális sebességek szerepelnek, amivel egy adott autó frontálisan karambolozni tud, úgy, hogy a pilóta még túléli. Ez a lista a Biztosítás c. filmben létezik, a pilóták földalatti világban élnek, testük tiszta sebhely, égés, törés, vágás, amit akartok, hemzsegnek a varratok. Ez a földalatti világ egy kocsma, (amilyet szerencsére még nem láttatok), ahol a pilóták "vannak", a vannak esetükben alkoholt, őrült párbeszédeket, és várakozást jelent, ott csörögnek a telefonok, a megrendelők telefonjai. Mit rendelnek?
Autó-törést. Biztosítási pénz érdekében összetöretik az autóikat a vállalkozó-kedvű összevarrt pilótákkal. Az a nagyon őrült a filmben, hogy hátborzongató, kísérteties módon folyton érkeznek megrendelések Ladákra. A srácok folyton Saab-okról, Renault-okról, BMW-kről beszélnek, de egyre csak jönnek a Ladás melók. A Ladával az a gond, hogy a nagy-sebességű frontál-puszik során a pilóta nagyon rosszul végzi. Az információ hatalom, és mondanunk sem kell, hogy a friss infókat tartalmazó lista valahogy sohasem jut el idejében a srácokhoz. Virgil, egyik kollégájuk, aki nemrég egy Ladát kapott ki, most is ott kísért a wc-helységben, Szabó Győzőt halálra rémíti, "pedig" hihetetlenül jól eljátszotta a főszerepet. 

Pindroch Csaba is egyszerűen zseniális alakítást nyújtott, az ő karaktere korábban összeégett, és most nagyon fél az öngyújtó-lángtól is, és nagy-adagokban hozza az őrület hangulatát a filmbe. Csajok nem szerepelnek, csak a háttérben, Szabó Ági, (akiről a Cosmo c. magazin, mint sikeres és tehetséges lányról elsőként közölt portrét, festőművész, és reklámokban art-direktor, például a Kent superlight kampány is az ő keze munkája volt), szóval Szabó Ági hozta létre ezt a fantasztikusan kísérteties világot, Nimród elmondása szerint gyakorlatilag a semmiből. 


 

Aztán jön a nagy pillanat, csörög a régi, szakadt telefon, és Barnát (Szabó Győző) keresik, hogy elvállalna-e egy törést, ilyen és ilyen sebességen. Elvállalja, örül a melónak, de megkérdi, "mit is mondott, nem értettem, milyen típusról lenne szó?" Képzelhetitek, hogy egy Lada. 
A végzet hatalma. Barna, mint egy őrült, akit sarokba szorítottak, és egyetlen menekülési útvonala az, hogy az ütközés után esetleg valamilyen szinten túléli, hiszen ha megfutamodna, az egész (primitív) élete dugába dőlne, szóval, hajt, mint egy őrült, keresztül a (Lágymányosi) hídon, az autó oldalát hozzádöngölve az elválasztó-korláthoz, hogy csak úgy röpködnek a szikrák (a pirotechnika jóvoltából). Pindroch Csaba
A Legvégén, a finishben pedig egy-az egyben belerohan egy álló villanypóznába (a kaszkadőr).
Nimród azt mondja, szerinte nem kell vészesen komolyan venni a filmet, nem kell annyira izgulni, szerinte sima szórakoztató-filmként is meg lehet nézni. Köszike, mondjuk mi, nekünk kicsit gyengébbek az idegeink. 
Szabó Győző és Pindroch Csaba
Miután végeztünk az interjúval, életvidáman bedobált pár érmét a helyszínen található harci-videó-játékba, és nevetve verte ronggyá kiküldött kollégánkat. Ja, és van még egy érdekes vonása Nimródnak és a Biztosításnak. 91-ben jött Magyarországra (Los Angeles-ből), az akkor induló (nagyon profi) külföldi osztály akkor indult u.i. a Filmművészetin. Már rögtön az elején találkozott egy illetővel, aki mesélt neki valamit a biztosítási autó-törésekről. 

A képzeletét ez annyira megragadta, hogy már 92-ben (Akkori filmje a "Bohóc vadászat" még ki sem hűlt) meg volt a Biztosítás terve, még azt is tudta, hogy mennyibe fog kerülni (7 millió, most kicsivel több lett, az infláció révén).  Időközben rendezett néhány videó-klipet, pl. a War Pigs zseniális Szandál c. klipjét, pár reklámot, ja és végezte az iskolát. Elég intenzív életet él, ahogy így elnézzük, nem is csoda, hogy amikor néhanapján élőben megjelenik valahol, az az érzése van az embernek, hogy csak a jéghegy csúcsát látja. 
A filmet a Pioneer Productions gyártotta, ők egy olyan (fiatalokból álló) filmes cég, akik reklám-ügynökségeknek gyártanak le, szállítanak le egy-az egyben filmeket, profi specialisták, aki időről időre producelnek egy-egy rövidebb mozifilmet is, pl. a svájci Győrik Mihály Crossroads c. filmjét is. Gyártott reklámfilmjeik közül a kedvencünk a Sony Stamina kamera kampány legjobban sikerült darabja, amikor a lány átmegy az úton, hogy vegyen valamit a szemközi boltban, és minden összeomlik, a végén még egy autó is berepül a képbe, legközelebb pl. a Netscape-nek csinálnak reklám-filmet, sajna, az angol tv-csatornákon lesz "csak" látható. 

-xxx-

PS: Szintén látható volt a filmszemlén




oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16