|
|
Antal Nimród
októberben államvizsgázott az Színház és Filmművészetin, nálunk Daniel
Young "Roarsch" c. filmjével kapcsolatban olvashattatok róla, ugyanis ő
volt a főszereplő.
Daniel
Young választása eléggé biztoskezű lépés volt, lehetett sejteni, hogy Nimród
ügyesen meg fogja oldani a szerepet, megnézve a filmet azonban kiderül,
ennél jóval többet tett az ügy érdekében, egyszerűen nagyon-nagyot alakított,
mint aki direkt erre született. De a Filmművészetin rendezői szakon vizsgázott,
és most, hogy elkészült Biztosítás c. filmje, elmondhatjuk, hogy új rendezővel
gazdagodott a választék, akitől nyugodt lélekkel számíthatunk néhány Tarantino-szinten
jó filmre a jövőben.
A
Biztosítás elég komor hangulatú film, egy fantázia-teremtette világban
játszódik, és röviden úgy írhatnánk le, hogy nagyon-súlyos. Emlékeztek
a Szarvasvadászra? Amikor Vietnamban orosz rulettet játszanak, és minden
pillanatban az életük a tét, és iszonyatosan kemény alapokon folyik a meccs?
Egyrészt
ebből kaptok egy adaggal a Biztosításban, ebből a súlyos egzotikus kalandból,
másrészt pl. David Cronenberg és Crash c. filmjének nagyon sajátos atmoszférájából,
vagy Besson Nagy kékség c. filmjének őrült mélység-imádatából. Elég is
lesz a felsorolás, a Biztosítás nem hasonlít a fentiekre, csak ezekben
is van valami, és ez a valami hasonló. Talán a nagyon erős feszültség,
és persze az őrület, mint olyan.
Létezik
egy lista, amin azok a maximális sebességek szerepelnek, amivel egy
adott autó frontálisan karambolozni tud, úgy, hogy a pilóta még túléli.
Ez a lista a Biztosítás c. filmben létezik, a pilóták földalatti világban
élnek, testük tiszta sebhely, égés, törés, vágás, amit akartok, hemzsegnek
a varratok. Ez a földalatti világ egy kocsma, (amilyet szerencsére még
nem láttatok), ahol a pilóták "vannak", a vannak esetükben alkoholt, őrült
párbeszédeket, és várakozást jelent, ott csörögnek a telefonok, a megrendelők
telefonjai. Mit rendelnek?
Autó-törést.
Biztosítási pénz érdekében összetöretik az autóikat a vállalkozó-kedvű
összevarrt pilótákkal. Az a nagyon őrült a filmben, hogy hátborzongató,
kísérteties módon folyton érkeznek megrendelések Ladákra. A srácok folyton
Saab-okról, Renault-okról, BMW-kről beszélnek, de egyre csak jönnek a Ladás
melók. A Ladával az a gond, hogy a nagy-sebességű frontál-puszik során
a pilóta nagyon rosszul végzi. Az információ hatalom, és mondanunk sem
kell, hogy a friss infókat tartalmazó lista valahogy sohasem jut el idejében
a srácokhoz. Virgil, egyik kollégájuk, aki nemrég egy Ladát kapott ki,
most is ott kísért a wc-helységben, Szabó Győzőt halálra rémíti, "pedig"
hihetetlenül jól eljátszotta a főszerepet.
Pindroch
Csaba is egyszerűen zseniális alakítást nyújtott, az ő karaktere korábban
összeégett, és most nagyon fél az öngyújtó-lángtól is, és nagy-adagokban
hozza az őrület hangulatát a filmbe. Csajok nem szerepelnek, csak a háttérben,
Szabó Ági, (akiről a Cosmo c. magazin, mint sikeres és tehetséges lányról
elsőként közölt portrét, festőművész, és reklámokban art-direktor, például
a Kent superlight kampány is az ő keze munkája volt), szóval Szabó Ági
hozta létre ezt a fantasztikusan kísérteties világot, Nimród elmondása
szerint gyakorlatilag a semmiből. |
|
Aztán
jön a nagy pillanat, csörög a régi, szakadt telefon,
és Barnát (Szabó Győző) keresik, hogy elvállalna-e egy törést, ilyen és
ilyen sebességen. Elvállalja, örül a melónak, de megkérdi, "mit is mondott,
nem értettem, milyen típusról lenne szó?" Képzelhetitek, hogy egy Lada.
A
végzet hatalma. Barna, mint egy őrült, akit sarokba szorítottak, és egyetlen
menekülési útvonala az, hogy az ütközés után esetleg valamilyen szinten
túléli, hiszen ha megfutamodna, az egész (primitív) élete dugába dőlne,
szóval, hajt, mint egy őrült, keresztül a (Lágymányosi) hídon, az autó
oldalát hozzádöngölve az elválasztó-korláthoz, hogy csak úgy röpködnek
a szikrák (a pirotechnika jóvoltából).
A
Legvégén, a finishben pedig egy-az egyben belerohan egy álló villanypóznába
(a kaszkadőr).
Nimród
azt mondja, szerinte nem kell vészesen komolyan venni a filmet, nem
kell annyira izgulni, szerinte sima szórakoztató-filmként is meg lehet
nézni. Köszike, mondjuk mi, nekünk kicsit gyengébbek az idegeink.
Miután
végeztünk az interjúval, életvidáman bedobált pár érmét a helyszínen
található harci-videó-játékba, és nevetve verte ronggyá kiküldött kollégánkat.
Ja, és van még egy érdekes vonása Nimródnak és a Biztosításnak. 91-ben
jött Magyarországra (Los Angeles-ből), az akkor induló (nagyon profi) külföldi
osztály akkor indult u.i. a Filmművészetin. Már rögtön az elején találkozott
egy illetővel, aki mesélt neki valamit a biztosítási autó-törésekről.
A
képzeletét ez annyira megragadta, hogy már 92-ben (Akkori filmje a "Bohóc
vadászat" még ki sem hűlt) meg volt a Biztosítás terve, még azt is tudta,
hogy mennyibe fog kerülni (7 millió, most kicsivel több lett, az infláció
révén). Időközben rendezett néhány videó-klipet, pl. a War Pigs zseniális
Szandál c. klipjét, pár reklámot, ja és végezte az iskolát. Elég intenzív
életet él, ahogy így elnézzük, nem is csoda, hogy amikor néhanapján élőben
megjelenik valahol, az az érzése van az embernek, hogy csak a jéghegy csúcsát
látja.
A
filmet a Pioneer Productions gyártotta, ők egy olyan (fiatalokból álló)
filmes cég, akik reklám-ügynökségeknek gyártanak le, szállítanak le egy-az
egyben filmeket, profi specialisták, aki időről időre producelnek egy-egy
rövidebb mozifilmet is, pl. a svájci Győrik Mihály Crossroads c. filmjét
is. Gyártott reklámfilmjeik közül a kedvencünk a Sony Stamina kamera kampány
legjobban sikerült darabja, amikor a lány átmegy az úton, hogy vegyen valamit
a szemközi boltban, és minden összeomlik, a végén még egy autó is berepül
a képbe, legközelebb pl. a Netscape-nek csinálnak reklám-filmet, sajna,
az angol tv-csatornákon lesz "csak" látható.
-xxx-
PS:
Szintén látható volt a filmszemlén |