|
|
Cukorkékség
Pohárnok
Gergő és Hazai Attila filmje
|
Amikor belekukkantottunk
a filmszemle műsorfüzetébe, és megláttuk a cukorkékség címet, meg a hozzá
tartozó fotót, úgy olvastuk, hogy cukoréhség, és arra gondoltunk, ez a
film biztos arról szól, hogy vannak olyan fiatalok, akik nagyon kívánják
a cukrot, és folyton ice-teát, meg csokit rendelnek minden helyen, mindig,
mert a szervezetüknek szüksége van rá. Nem tévedtünk sokat, szerencsére.
Ha azt mondják, ebben és
ebben a filmben az van, hogy megérkezik egy csávó egy városba, és kivesz
egy szobát, hamarosan megtudjuk, hogy nagyon szereti a csokikat, és később
megismerkedik Veronique-al, (aki Stuttgartban és Brüsszelben is pszichiáter),
együtt tengődik mindenféle lepattant underground alakokkal, sodródik,
csak úgy, majd a végén megvilágosodik, ami egyrészt abban áll, hogy egy
sima boltos-néniben felismeri az anyját, és arra is rájön, hogy Veronique
a kedvenc szerelme, és hogy nem jó dolog cukrot enni, szóval, ha ezt így
elmesélik, nem valószínű, hogy ugyanazt fogod elképzelni, mint amit a filmben
látsz. Ennek oka, hogy nagyon olcsó film.
Az "enterprize"
Pohárnok Gergő szervezésében
lejárt szavatosságú, "romlott" film-nyersanyagokra forgatták az egészet,
előhivatták, és lényegében ebből állnak a költségek, amik hajmeresztően
alacsonyak egy 75 perces filmhez képest. 1.5 millió HUF. Gyakorlatilag
tekercsről tekercsre, (darabonként 10 perc) szerezték be a nyersanyagot.
Az utolsó pillanatban történt egy kis gixer, és valamit újból elő kellett
hívni, és az még 300 ezer-be került, de akkor szerencsére beszállt
a "Balatonszelet", mint támogató. Szóval ilyen ez a film, ne várjatok DDTS
hangminőséget, liftező kamera- mozgásokat, színes és ragyogó képeket. Ugyanakkor
a produkció kaliberének megfelelő témát, a beteges underground egyfajta
bemutatását célozták meg, amihez ezek a paraméterek megfelelőek.
A filmet Pohárnok Gergő
vette fel, vagyis ő volt a DOP, de ennél nyilván sokkal több is, de szerencsére
volt egy társa, Hazai Attila, aki írta a filmet, és akivel együtt rendezték
és szervezték az egészet. A köszönetet mondunk című lista a film végén
meglehetősen hosszú, látszik, hogy volt vele munka bőven. A filmet eredetileg
16 milliméteres nyersanyagra forgatták, és arról nagyították fel.
Milliméterek
A nyolcvanas években volt
egy olyan pletyka, hogy a Stranger than paradise (Florida, paradicsom)
c. filmet is "16-os ról nagyították fel", de ez nem igaz, hanem az volt
a helyzet, hogy ahhoz, hogy pénzt szerezzen Jim Jarmus a filmjére, először
16-mmes kamerával forgatott egy "demót". A Nicolas Cage-es "8mm"
c. film egy tekercs 8 milliméteres film körül
forog, nyolc milliméteres
filmet nem lehet ilyen felnagyításos módszerhez alkalmazni, mert ennek
a formátumnak nincs negatívja, meg túl pici is a kép.
Hazai Attila író,
több könyve is megjelent már, a mindennapokban pedig egy reklámügynökség
számára ír, mint "BTL író", Pohárnok Gergő főiskolai hallgató, értelemszerűen
operatőri szakon, a Kalózok-ban társoperatőrként működött közre.
A filmszemlés katalógusban az állt, hogy 62-ben született, de 68-ban.
A szereplők között olvashatjuk Marozsán Erika nevét is, de ő csak pillanatokra
tűnik fel, mint "special guest", Hazai Attila előző filmes megmozdulásában,
a Rám csaj még nem volt ilyen hatással c. filmben ő volt a főszereplő.
Ebben a filmben Kepes Julika a lány-sztár, de ez nem azt jelenti, hogy
Marozsán Erikát leváltotta a Hazai csapat, hanem hogy egy hivatásos színésznőt
max egy-két napra lehet beszervezni egy forgatás munkálataiba, és kulcsfontosságú,
hogy
legalább a két főszereplő érjen rá teljesen. Kepes Julika nemcsak ráért,
de határozottan ügyesen is szerepelt, amikor feltűnik a színen, természetes
alakítása frissítőleg hat. De ez is a történet része, hiszen Feri,
a főszereplő el van tévedve, a nagy cukor-imádata miatt még a saját anyját
sem ismeri, még szép, hogy hozzá képest Julika, alias Veronique frissítőleg
hat. Julika nem hivatásos színész, és korábban Hazai Attila és Reich Péter
"Pepsi érzés" c. zenekarában énekelt, remekül iskolázott hangon. |
|
A film tele van "hetyke"
jelenetekkel, amik csak úgy vannak, hogy kitöltsék az űrt, vagy hogy bemutassák,
miről maradnak le azok, akik dolgoznak, és nem érnek rá "csak úgy" lenni,
szóval, hogy mit tud az underground kultúra. A film meglehetősen abszurd
párbeszédeket alkalmaz, mintha olvasnák, és nem valóságban történne meg.
Plusz, tele van hangrámondá- sokkal, amikor a főszereplő, mint Magnum kommentálja
az eseményeket. Ezeknek az az oka, hogy ez egy regény-film, Hazai Attila
regényének filmváltozata, kábé úgy néz ki a helyzet, hogy minél több pénz
van egy filmre, annál inkább képesek megelevenedni a film alapjául szolgáló
regényben leírtak. Kis kedvencünk az a rész, amikor az anya Feri
álmában azt mondja:
"Ez
a kalap pont neked való, fiam, gyere, gyere, fiacskám, gyere vissza a józan
életbe. Ham-ham, bekaplak, ham-ham, megeszlek, ham-ham, magamba szívlak." |
Az ilyen kisköltségvetésű
filmeket úgy lehet tekinteni (nem mintha sok lenne belőlük), mint valaminek
a "lebutított verzióját", ellentétben egy Walt Diesney produkcióval, itt
amit leírnak, nem egy-az egyben úgy elevenedik meg a vásznon, hanem belassulva,
kevésbé élénken, a természetes környezetéből kiszakítva. Például van egy
jelenet a Múzeum Cukrászda teraszán, amikor megérkezik "egy csaj", (a film
egyszerűen nem ismeri a feminizmust, de ezt humorból teszi, és az underground
ábrázolásához amúgy is passzol), Feri barátja pedig így nyit, a bemutatkozás
után, hogy "hadd adjak egy puszit". Tulajdonképpen vicces jelenet,
csak le van lassulva (lehet, hogy a sok cukor miatt).
A DOP iróniája
A sors iróniája, hogy éppen
a legkeményebben dolgozó alkotó munkáját lehet legkevésbé érzékelni, a
DOP-ét, hiszen hiába vannak benne jó képek, hiába egységes a stílus, természetesek
a vágások, ha ilyen nagy mennyiségben, és ekkora időtartamban nézel fekete-fehér
képeket, amelyek felvételénél nem lehetett jelen komoly lámpapark, egyszerűen
elfárad a szemed. Ugyanilyen ironikusan járt a helyszíni hang felvételét
végző kis hang-stáb is, akik nyilván kemény munkát végeztek, hogy belvárosi
forgalomban, villamosok között is halljuk az eredeti hangot, (ami nélkül
nem is érdemes filmet csinálni), az összbenyomás az, hogy mégsem egy dolby
digital stereo. Ebből is az a tanulság, hogy a Kalózok megérte a pénzét
(200 m). Persze, így is vannak nehezen felejthető részek, mint a Süss fel
nap c. szórakozó helyen készült felvételek, amik nagyon szépen néznek ki,
plusz Marozsán Erika is ott táncol a tömegben, és remek stílusban. Vagy
amikor kimennek a tavakhoz, (hiszen nappal egy nyitott helyen van elég
fény), amihez a pluszt Kepes Julika játéka adja.
Miért jó, hogy van?
A Cukorkékségben az a legnagyobb
teljesítmény, hogy elkészült, ennyi pici pénzből, másrészt meg attól olyan,
amilyen, hogy ilyen pici pénzből készült el. Ha ugyanezek az alkotók nem
a MMKA 4k kuratóriumához adják be a forgatókönyvet, hanem a Walt Diesney-hez,
akkor biztos élénkebb filmet kaptunk volna. Így egyszerűen megnézhetjük,
mit tudnak tehetséges fejek létrehozni 1.5-ből
-léc-
interjú |