|
|
1999 |
Mátrix:
Próbálj meg kilépni a köreidből...
Ismét
egy telitalálatos film a mozikban.
A Mátrix egyike
azoknak a filmeknek, amelyek elsöprően sok embert vonzanak , sőt, a remekbeszabott
trailerrel
még azt is elérték a készítők, hogy a legtöbben alig várták a bemutató
napját, mert azt lehetett tudni előre, hogy kicsit különleges lesz a film,
és mindenképp nagyon látványos.
És a Mátrix
nagyon nagy százalékban be is váltja a hozzáfűzött reményeket, tényleg
olyan jó, mint amilyennek elképzeltük.
Ugyanez
nem mondható el arról a világról, amelyben a szereplők mozognak, Thomas
Anderson (Keanu Reeves) nem nagyon találja a helyét egy élvonalbeli cég
programozójaként, éjszakánként inkább Neo néven hackerkedik, végére szeretne
járni a mátrix-kérdésnek, amiről egyelőre csak érzi, hogy létezik, de nem
sok megerősítést kap ebbéli gyanújában.
Aztán
egy Trinity
nevű ismeretlen szépség (Carrie-Anne Moss) hirtelen kizökkenti és bevonja
egy kis csapat munkájába, akik egy rebellis mátrix-ellenes brigád, és mivel
nagy valószínűséggel Neo a kiválasztott (
The One ), aki képes
lehet megváltoztatni a mátrix-világot, kimenekítik a szuperügyes ügynökök
( mátrixvédő-kapuőrök) karmaiból, és ezzel elkezdődik a másfélórás küzdelem
a világ átrendezéséért.
Morpheus
(Laurence Fishburne) beavatja Neo-t egy másik valóságba, mint amit eddig
ismert, egy kapszulával "felébreszti", és megmutatja neki, hogy minden,
amiben eddig élt, az egy digitálisan programozott világ, és a valóságban
nem is létezik. Ami létezik, az egy földalatti "sci-fi farm", ahol az emberek,
mint a csirkekeltetőkben, meztelenül vegetálnak és termelik az energiát
az MI, a Mesterséges Intelligencia számára. Kiszöktetik ebből a kábulatból,
és a keltetőből, és magukkal viszik a hajójukon. A hajó a bázis, és innen
úgy léphetnek be a világba, mintha komputerjátékot játszanának.
Neo
nincs meggyőződve arról, hogy ő hivatott erre a feladatra, mások is így
vannak ezzel, például a Jós, aki ebben szakavatott döntést hozhat,
őszerinte sem Neo az igazi messiás ebben a küldetésben.
Mégis,
úgy tűnik, ütőképes lenne a kis csapat a mátrix ellen, csakhogy
belülről is támadás éri őket, áruló lesz az egyik tag, aki utálja már,
hogy felébresztették, és szeretne visszakerülni a boldog tudatlanságba,
ahol még tudta élvezni az élet finomságait, mint a steak, nők és egyebek...
A
film forgatókönyvét Andy
és Larry Wachowski írta,
ők készítették a Fülledtség c. filmet is, amit C.A.Moss is nagyon bírt,
így nagy kedvvel kezdett a Trinity-alak megformálásába. Amúgy is kellemes
lehetett neki a felkérés ebbe a nagyszabású produkcióba, hiszen amellett,
hogy igazán gyönyörű és jó színésznő, eddig nem kényeztette
a sors nagy filmek nagy szerepeivel.
|
|
Kanadai
színésznő, a CSPV először egy kanadai filmben (
Lethal Tender) szúrta
ki őt, hogy milyen izgalmas női főszereplő, izgalmasabb volt, mint maga
a film. Ez volt C.A.Moss
először, és azóta sem lehetett látni másban, bár a filmográfiája szerint
van még két mozifilmje, egy pedig készülőben (New Blood).
Neo
karakterét
a forgatókönyvíró - rendező testvérpáros eleve Keanu Reeves-re formálta,
aki véletlenül szintén kanadai, s aki elég régen nem mutatkozott már igazán
jó filmben. Talán
Az
Ördög
Ügyvédjében volt utoljára
rendes formájában, de a Mátrix most megint helyrebillentette a karrierjét,
remekül tudta bemutatni a kívülálló Neo
személyiségét,
aki a vészhelyzetekben lendül csúcsformába (létezik egy ilyen embertípus),
s akiben még mindig több van, mit amit az addigi megnyilvánulásai
nyomán képzelnénk róla.
Nagyon
érdekes az a vonal a filmben, hogy mi van akkor, ha mégsem Neo a kiválasztott,
a néző úgy érzi, hogy az sem nagy baj, mert egy ilyen érzékeny és eredeti
srác csak jót tud tenni az ügynek, és nagyon bízunk benne mindvégig.
Laurence
Fishburne-ről nem kell külön említést tennünk, vele is betalált a casting-stáb,
ő egy igazi Morpheus-vezér, egyébként a filmbeli nevét egy ókori görög
istenről kapta, aki az alvás és az álmok istene.
Az
elpusztíthatatlan Smith
ügynököt egy ausztrál színész játssza, Hugo Weaving, ő is részt vett Wo
Ping kaszkadőrspecialista négy hónapos kung-fu képzésén, ami a harci jelenetek
felvételéhez alapfeltétel volt.
Az
akciójelenetek látványosságát tehát a távol-keleti harci
koreográfiának ( huzalokkal való reptetése a színészeknek), illetve a legprofibb
számítógépes technikának köszönheti a film, ami a filmes és az animációs
eljárásokat ötvözve az eddig ismertekhez képest hitelesebb keretet adott
a küzdelmeknek, földön és levegőben
egyaránt.
Alapvetően
nagyon friss és újszerű az egész film, pedig az alapgondolata már más filmekben
is felbukkanni látszott: vegyük például a Dark
City-t ( az emberek identitása
felett külső erők rendelkeznek, a személyesnek tűnő emlékképek nagy valószínűséggel
valaki másnak az emlékei), a Truman show-t ( a főszereplő itt is egy mesterségesen
berendezett világban él, ami csak neki tűnik valóságosnak, míg fel nem
ébred, és át nem látja a szándékos irányítottságát mindennek, ami körülveszi),
vagy érintőlegesen megemlíthetjük David Lynch Dűnéjét is, ahol
Paul Artredisnek fel
kell ébrednie ahhoz, hogy kiválasztottként beszűntesse a spice-bányászatot,
és újra rendet teremtsen ezáltal, szóval voltak előfutárai a Wachowski-fivérek
gondolatának, ettől függetlenül kevesen nem akarnak eljátszani a gondolattal,
vajon ha a világ valaha ilyen mátrixszerűen
kezdene el működni, no vajon azt észrevennénk-e? Mindegy is, mert legalább
született egy film, amit többször is meg lehet nézni, lehet keresni benne
logikai inkoherenciát, furcsa kis eldugott utalásokat, egyszóval szórakoztató
és rendkívül élvezetes a fogyasztása, ajánlom mindenkinek.
-lido-
|