Csúcsformában - Rush Hour - (1998)

12 éve nem forgatott Hollywood-banChris Tucker-t nem kell bemutatni, az Ötödik Elemben egy életre fülünkbe véste idióta hangját, és még ha álmunkból felébresztenek, akkor is látjuk az ehhez tartozó idióta arcot, és nagyon csípjük őt. 
A Pénz Beszél nem a legjobb film a világon, és Charles Sheen kicsit formája alatt produkál, de Chris abszolút élvezetes élmény szintjére hozta fel a filmet. Amikor az olasz-amerikai apukával (Paul Sorvino) tárgyal, elviszi őt az árverésre, vagy beszól Heather Locklear-nak, hogy pufi, vagy amikor menyasszonyával folytat csevegést, vagy maffiózó haverját (Michael Wright) emlékezteti a gyermekkori szépidőkre, mind emlékezetes pillanatai az egyetemes filmtörténelemnek. Professzionális dumcsizó-gép, a fekete színész-férfiak közül a beszélőkéje emeli ki. Will Smith sem akárki, sem Martin Lawrence, (Will társa a zseniális Bad Boys-ból), (egyébként lesz Bad Boys 2, 2000-ben!), vagy Chris Rock, aki legutóbb a Halálos Fegyver 4-ben volt látható, mint a fiatal nyomozó, aki Danny Glover lányára van beindulva, és mellesleg hasonlít is Tucker barátunkra, vagy a nagyszerű Ving Rhames, a Ponyvaregény Marselus Wallace-a, aki a 98-as Golden Globe-on a legjobb férfiszereplő díját televíziós film illetve tv-minisorozat kategóriában megnyerte, és a díjat habozás nélkül átadta Jack Lemmonnak, akit Rhames nagyra tart, és akit szintén jelöltek erre a díjra.  Szóval, amikor azt mondjuk, hogy Chris Tucker az egyik legjobb fekete vígjátékhős, igazán komoly mezőnnyel lehet számolnunk, (és Eddie Murphy-t és Wesley Snipes-t még nem is említettük).

A bomba-szakértő,A Rush Hour (Csúcsformában) a tavalyi év őszén öntötte el az Egyesült Államokat, és azóta a zenei tévé-csatornákon folyamatosan láthattuk Chris Tucker-t és Jackie Chan-t autózni Dru Hill "How Deeep Is Your Love?" c. klipjének az elején. Amikor végre a mi mozijainkba is bekerült a film bemutatója (trailer-je), már abszolút fel lehettünk csigázva, hogy jön valami, amit feltétlenül látnunk kell. A zenei klipek nagyon jó reklám-kampányt jelentenek, klásd Men In Black, Wild Wild West, A Holnap Markában, vagy a Rómeó és Júlia, vagy az Angyal, aminek a Sneeker Pimps adott kölcsibe egy remek kis számot, kábé ugyanakkor, amikor a Smashing Pumpkins a Batman és Robinnak. 
Chris Tucker A Rush Hour kifejezés csúcsforgalmat jelent, és ehhez hűen a filmben tényleg jókora a jövés-menés. Nem lehet azt mondani, hogy a világ legeslegjobb filmje, nem biztos, hogy van olyan jó, mint a Pénz beszél, és az sem biztos, hogy a Taxi után még pályázhat-e a nyár legjobb vígjátéka címre, de abszolút kimerítő szórakozást nyújt, kihagyni pedig éppenséggel lehetetlen. Rendezője, Brett Ratner eddig, a Rush Hour-rel és a Pénz Beszél-lel együtt összesen három filmet készített, és elégedett lehet eddigi munkásságával, hiszen például a Rush Hour nemcsak hatalmas bevételt produkált, hanem a nézőket is határozottan pozitív élménnyel lepte meg. A Jackie Chan filmek érdekes kis külön kategóriáját jelentik a világ filmjeinek, ha szépíteni akarunk, azt mondhatjuk, vicces kung-fu. Ez a vicces kung-fu egészen népszerű az amerikaiak körében, egészen intellektuális fejek is, és gyakorlatilag az összes film-szakmabeli komálja Jackie-t. Gyakorlatilag a 70-es 80-as évek  tucat-kungfujait éleszti újra, verekedés-jelenetei habkönnyűek, de nagyon akrobatikusak, és köze van az igazi kungfu-hoz, Jackie Chan harcművészeti szakértőként és harcjelenet koreográfusként kezdte a pályáját, szóval ért hozzá. Filmjeiben általában nagyon kevés ember hal meg, ami tényleg képes felkelteni a szórakozni vágyók szimpátiáját, plusz Jackie Chan bevált recept, és mindig pontosan azt kapod, amire befizettél. 
Soo Young - (Julia Hsu) + Mr. TuckerMaga Jackie Chan egyébként határozottan rokonszenves egyéniség, és az ötlet, hogy a szokásos fehér zsaru  - fekete zsaru páros helyett afro-amerikai-kínai páros vigye végi a másfél órát, rendesen üdítő fogás. A film azonban nem Hong Kong-i, hanem amerikai, (Jackie Chan az elmúlt 12 évben most először játszik amerikai filmben), így az amerikaiak végre úgy ülhetnek be a moziba, hogy hazai termékért fizetnek, és nem egy Hollywood ellenes mozifilmre, aminek Jackie filmjeit általában titulálják (készült róla egy Égj, Hollywood, Égj ! c. portré-film is). A kungfu a 90-es években kultikussá vált a fiatalok körében, ami körülbelül hasonló alapokon jöhetett létre, mint ahogyan nálunk is kultikussá váltak a szocializmus kulturális elemei, szóval intellektuális nosztalgiából. A kungfu-filmek másrészt egyfajta közös nevezőt tudnak jelenteni, ha két ember számára nem az a legfontosabb, hogy mit néznek meg, hanem az, hogy együtt nézzék, jöhet a kungfu, és Amerika nagy, és a párkapcsolatok kezdeténél nem okos dolog finnyáskodni. Másrészt a beindultabb fiatalok direkt buknak a kungfu filmekre, mert viccesek. A Tiszta Románc-ban  a srác minden szülinapját egy kungfu-filmmel ünnepli meg, és minden csajjal kungfu-filmekről dumál. 
A Rush Hour és a kungfu-filmek között azonban van egy jó kis különbség, mégpedig az, hogy direkt vígjáték, és nem az esetlenségénél fogva vicces. Plusz nagyon jók a karakterek, a szőke negatív srác kiemelkedő, de ami a filmnek az igazi ízét adja, az Soo Young, (a 12 éves Julia Hsu). 
-skót-


oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13