|
|
Mimic |
-
A
Júdás Faj
(1997) |
Minden férfi és sajnos
minden nő életében eljön a pillanat, amikor ölni kell.
A szúnyogokat, legyeket,
hangyákat, esetleg pókokat, de semmi sem tud olyan durva lenni, mint egy csótány.
Egy
csótánnyal való találkozás önmagában rosszabb, mint egy horror-film. A
tavalyi nagyszerű Men In Black után már kezdtünk volna barátságosabb, vagy
legalább is felszabadultabb viszonyt kialakítani ezekkel a fura lényekkel,
de több Hollywood-i stúdiónak is az az ötlete támadt, hogy előveszi a rovarvilágot,
csak hogy ne érezzük magunkat jól. A borzasztó Múmiában szkarabeuszok jelentették
a fő poént, a Wild Wild
West-ben az aranchofóbiánkra
öntenek olajat (persze, a pókok nem rovarok), és itt van a Mimic, amely
a csótányokra szakosodott.
A
Mimic nagyon rossz horror film, talán azért, mert nem túl sok cselekményt
tud felmutatni.
Valamikor
a huszadik percben lesétálnak a metróba, és a film végéig nem jönnek fel,
odalent pedig egyetlen dolog érdekli őket, hogy vissza tudjanak jutni a
felszínre. Az, hogy a hemzsegő, ember-nagyságú csótány- mutánsokat elintézzék,
csak futólag, a film végén jut eszükbe. A srác, (Jeremy Northam) elintézi
az összes csótány-csajt, a lány pedig (Mira Sorvino) egy ügyes csellel
egyetlen pillanat alatt elintézi az egyetlen hímet, és ezzel a
kolóniának fuccs. Mira
fut a főhím elől, szerencsére elég gyorsan szedi a lábát, a főhím csak
a lányra koncentrál, és észre sem veszi, hogy szemből egy metrószerelvény
közeledik, Mira hirtelen elugrik, a főhím pedig, követve addigi pályáját
a szerelvény alá kerül. Az egész filmben összesen heten veszítik életüket,
(mondjuk ez is sok, de az embernagyságú
csótányokhoz képest nagyon
kevés). A Mimic cím abból ered, hogy a csótányok elkezdik utánozni az ellenfelüket,
vagyis az embert, és végén, amikor már jó nagyok, még tüdőt is növesztenek.
Sajnos, ez a Mimic vonal nem nagyon érvényesül a filmben, mert kit érdekel,
hogy most tüdejük van-e, vagy kopoltyújuk, az egyetlen kérdés, hogy mekkorára
nőnek. Több embert megsebesítettek, és szinte vártuk, hogy majd kikel belőlük
egy kiscsótány, vagy egy nagy, de sem ezt, sem a nagy hasonulást nem láttuk
megvalósulni.
Talán
azért, mert akkor a végén úgy néztek volna ki, mint a Man
In Black csótány-figurája,
és az leleplezte volna az alapötlet eredetietlenségét. Mindenesetre a Nyolcadik
Utas a Halál-hoz képest apró rekordot döntött a film, mert az akkor 15
(?) másodperces rekordot itt meg tudták dönteni. Hogy meddig lehet folyamatosan
mutatni a szörnyet, anélkül, hogy lelepleződne, hogy műanyag, és nem is
élő. A mostani mutogatás-idő (expozíciós-idő) rekordot úgy tudták elérni,
hogy a csótány arca, mint egy majorika bábu, rétegesen nyílt ki, és a szárnyai
is ugyanígy, és a heves mozgás becsapja a szemet.
|
|
Az Alien 1 óta már rendesen hozzáedződött a szemünk a digitális lényekhez,
amik persze gagyibban mozognak, mint a bábuk, makettek, de mozgásuk tetszőleges
vonalú tud lenni, és így nem látszik, hogy csak lógnak egy térben, emiatt
tudtak hatni ránk a csótányok nagy tömegben. De amikor szegény Jeremy
Northam ott térdel, a
föld alatt, körbevéve csótány-csajokkal, lehet érezni, hogy ha egyetlen
másodperccel tovább mutatnák a totálképet, már kicsit vicces lenne. Viccességért
nem is kell ennyire messzire menni, a fekete rendőr férfias jófejsége,
be és kiszólásain még akkor is nevetnek a nézők, amikor nem kéne.
Jeremy
Northam-et a Hálózat Csapdájában-ban kedveltük meg, de nagyon, nagyon jó
negatív hős volt, és a film legeslegjobb jelenetét is rá alapozták, amikor
a hajón Sandra megkérdi tőle, hogy "És
kicsoda vagy te, Jack?",
amire Jack, illetve Jeremy elmondja, hogy kicsoda, és közben nagyon furán
vannak vágva a képek, a néző még mindig érzi, hogy ennél a jelenetnél valami
újat találtak fel. A Mimic-ben Jeremy szánalmasan szimpla alakot játszik,
és annyira nincs benne élet, mintha altatót vett volna be, de ez nem az
ő hibája, hanem a forgatókönyvé. Mindenesetre a negatívkodás
jobban áll neki, az már biztos. Mira Sorvino, a fő vonzó erő a filmben,
rovar-szakértő csajt játszik, aki él hal értük, de ettől mi még nem járunk
jól, szinte csak annyiról szól a szitu, hogy elmegyünk megnézni Mirát,
amint csótányok üldözik, ehhez kell ő, hogy a film közben és után azt mondhassuk,
ejnye, Mira, minek szórakozol rovarokkal, csak azért bírod őket, mert kicsik,
és hozzád képest védtelenek, megjárnád, ha drágám a kölykök összemennél
egy pillanatra, vagy ők válnának embernagyságúvá, egy életre elmenne a
kedved.
Aki
esetleg megnézi a filmet, az felkészülhet, hogy a rovar-sztori
csak a moziban, a film közben bénácska, miután kijöttél, egy életre szóló
rovarfóbiát tudhatsz a magadénak. Ott állsz például egy éjszakai buszmegállóban,
mozi után, és akkor figyelmes leszel néhány apró fekete izére, és nem hiszed
el, mennyire félelmetesek. Próbálod bemagyarázni magadnak, hogy csak undorítóak,
de az undor és a félelem rokonok, és alig várod, hogy megjöjjön a busz,
és kilométerekre távolodj a helytől.
Közben
rajtuk tartod a szemed, és ugrásra készen állsz, hogy ha egy meztelen lábú,
milliméteres talpú szandálos lány veszélyesen közel kerülne ezekhez a ragadozókhoz
óvatlan esti sétája közepette, akkor gyorsan eltaposd. Persze nem nagyon
bírnád ha erre tényleg sor kerülne, mert utálnál valakit megijeszteni,
és méginkább mert a film után nem szeretnél mégegyszer az életben csótány-
roppanást hallani, mert
ha mást nem is, a hangtechnikát azt nagyon jól kihasználták.
-element-
|