|
|
Hetente,
kéthetente vadiúj filmek jönnek, találkozol a reklámjaikkal, hallod a barátaidat
beszélni róluk, és arra gondolsz, hogy majd megnézed. De az idő és a számtan
kegyetlenek hozzád is.
Ha
havonta 12 új film jön, és te havonta 6 filmet nézel meg, a különbség mehet
a tartalék zónába.
És általában ez a tartalék-zóna nem az olyan filmekből áll, amiket
mindenki megnéz, hanem
a kisebb népszerűségű alkotásokból. De persze akadnak
kivételek. A Dühöngő Bika az Internet Movie Database Top 250-es kedvencfilm
listáján a most 99-ben is a 33. helyen található.
1981-ben
az Oscar-on megnyerte a legjobb férfiszínész díját, amit Robert De Niro
kapott, és a legjobb vágás díját is, ezeken kívül további hat kategóriában
jelölték.
A
film egyik producere Irwin Winkler,
a Hálózat Csapdájában rendezője. A Golden Globe-on Robert de Niro lett
a legjobb színész a dráma műfajában, Thelma Schoonmaker pedig megnyerte
az Amerikai Mozifilm Vágók szövetségének a díját is, és hogy csak egyet
mondjunk, az NSFC,
a National Society of Film Critics Awards, USA, az Amerikai Kritikusok
tárasága is három díjjal jutalmazta ezt a filmet, és úgy lehet tudni, hogy
80-ban úgy beszéltek róla, mint az év legjobb filmjéről.
A
története nagyon egyszerű, ráadásul az élet írta, és Jake
La Motta vetette papírra,
akivel az egész megtörtént. Adva van egy fiatal bokszoló, jól mennek a
dolgai, mindent elér, amit akar, és mindig a saját erejéből, csak még nem
futott be. Nem futott be, de érezhető, hogy felszálló ágban van. Mint Bronx-i
srácnak,
már van felesége, de az antifeminizmus nem kifejezés arra, ahogyan élnek.
És akkor megcsillan előtte egy másik fajta élet, mégpedig Vickie személyében,
akit Cathy Moriarty, Bronx-i születésű színésznő alakít. A helyszín egy
strand, a negyvenes években, (1941),
a lány vakítóan szép, és folyton a helyi maffia tagjaival lóg. Vagyis elérhetetlenül
szép, hiszen a maffiózók a helyi nagymenők voltak. Jake már nemcsak arra
vágyik, de eszelősen, hogy világbajnok legyen, hanem arra is, hogy ez a
lány a jövőben inkább vele lógjon. És pár nappal később a strand kerítésénél
a következő jelenet játszódik le.
Jake
az autóban ül, az öccse pedig, Joey, (Joe Pesci), odasétál Vickie-hez,
és a kerítésen keresztül üdvözli.
Vickie:
A te kocsid?
Joey
: Nem, a bratyómé .. ismered Jake-et ?
Vickie:
Nem
Joey:
Bemutassam neked?
Vickie:
Jó, mutasd ..
És
ettől kezdve együtt járnak. Aztán házasság, gyerekek. Az előző feleségével
folyton ordítoztak, és a mikor Joe Pesci megkérdezte, nem tudja-e elhallgattatni,
azt feleli, "verem eleget, mit csináljak még?". Vickie-vel, legalább is
eleinte finomabban alakulnak a dolgok.
|
|
De
aztán olyan féltékeny lesz, mint egy "állat". Ez a féltékenység
nagyon kemény vonal a filmben, és La Motta életében, de valójában meg lehet
érteni.
Vickie
továbbra is tartja az ismeretséget a maffiózókkal, La Motta pedig nagyon
szeretné, ha végre valami csak az övé lehetne. Ráadásul Vickie, aki két-háromgyerekesen
is csak vagy húszéves
elég gyakran ki el szokott tűnni órákra, és tekintve a kulturális közeget,
ez egyáltalán nem bíztató jel. Tommy, a maffiafőnök Joey-val folyamatosan
üzenget Jake-nek, hogy engedje meg, hogy segítsenek neki. Segítségen azt
kell érteni, hogy ők mondják meg, mikor nyer
és mikor veszít, ezáltal ők hatalmas pénzeket söpörnek be, cserébe pedig
Jake nagynehezen kihívhatja a világbajnokot. Jake független szeretne maradni,
de az nem vezet sehova. Egyik fontos meccsén kiütötte Sugar
Ray Robinson-t, a három
bíró mégis egybehangzóan Sugar Ray-t hirdette ki győztesnek. Ez volt az
utolsó csepp a pohárban. A film kitűnően érzékelteti, hogyan működnek a
döntések egy olyan (sakkba szorított) ember életében, mint Jake La Motta.
Úgy
beszél róla, hogy "még a feleségem", aztán filmszakadás, és már Vickie-vel
vannak gyerekei. Ugyanígy, egyik este Tommy odahívja őt az asztalához,
beszélgetnek, Tommy veregeti a vállát, és sajnálkozásának ad hangot, hogy
miért nem tudnak ők Bronx-iak kijönni egymással, aztán a következő kép,
Jake lefekszik egy meccsen. A többi adja magát.
Ilyen az élet, a maffiózóknak
van tőkéjük, és az egész boksz-ipar az övék, a bokszolók hiába hiszek azt,
amikor megnyerik a bajnokságot, hogy az az ő napjuk, tévedek, az az ipar
illetve a maffia napja, egy nap a sok közül. Amikor Jake már nem lesz a
színen, a sportág és vele együtt a maffia is ugyanúgy fog létezni. Sport
és sportoló, az első egy fogalom, a második egy szereplő, egy pont a fogalomban.
A film végéhez Robert
De Niro 25 kilót felszedett,
hogy hitelesen adhassa elő az idős La
Motta-t. Joe Pesci ugyanennyit
leadott egyetlenegy forgatási nap kedvéért, ami persze a filmen megmarad
örökre. A Daniel Day Lewis féle "A Bunyós" c. film a Dühöngő bikához képest
sima koppintás, akár mennyire is bírjuk Daniel Day-t. És amikor úgy reklámozta
a filmet, hogy arról beszélt, hogy ebben a filmben az ütések nem olyan
Hollywood-i stílusba vannak megcsinálva, akkor azért nem volt meggyőző,
mert a Dühöngő Bika továbbra is a leghitelesebb film a műfajában. Hollywood-i
stíluson azt értette Daniel Day, hogy a Dühöngő Bikában komoly hang-effekteket
csináltak az ütésekhez, hogy olyan közelről érzékelhesse a néző, ahogy
korábban még soha. Lövéseket lassítottak le az effekthez, és a szalagokat
megsemmisítették, hogy más ne használhassa pont ugyanazt. Jó
film a Dühöngő Bika, sőt, örökéletű klasszikus, bár fura belegondolni,
hogy 80-ban csomó mindenki még meg sem született...
-max-
|