Az Alkimista és a Szűz
-
(a felpörgetett művészfilm) 1998
A 99-es
filmszemlén már láttuk, és meg is kedveltük az Alkimista és a Szűz
-et, mert a művészfilm műfaját egészen új megvilágításba helyezte impulzív
stílusa révén. Valójában az un. trippes filmek közé tartozik, látványos
képi világgal, és maximálisan felpörgetett színészi játékkal.
De
mitől trip? Attól, hogy pont olyan, mint egy álom, ami valahogy elkezdődik,
aztán egyre csak bonyolódik, és tulajdonképpen minden, de minden megtörténik
benne, aminek úgy elsőkézből nem örülnél, és ettől olyan, mint egy folyamatos
zuhanás, vagy valami hasonló.
De
mi az a zuhanás? Barátunk, László, (Charlie Rosen) egy sima kis egyetemi
tanár, akinek előadásai során kedvenc témája, hogy hogyan lehet aranyat
csinálni. Máris mélyebbre süppedhetünk a fotelunkban, és egyfajta "standby"
üzemmódban kezdjük figyelni az eseményeket, vagyis úgy, hogy nem aggódunk
a főszereplő sorsáért, mert még semmivel nem vívta ki, hogy aggódjunk
érte. És mivel a mozikban ritkán adódik ilyen helyzet, máris felszabadultan
tekinthetünk elébe a következő jeleneteknek, valahogy úgy, hogy veszteni
biztos, hogy nem veszíthetünk semmit, (legfeljebb a főszereplőt, ha esetleg
ráesik egy kémcső, vagy valami).
Ugyanakkor,
már itt a film legelején bejön egy kis izgatóanyag, a zene, ami szinte
érthetetlen módon arra enged következtetni, hogy azért itt különféle dolgok
fognak végbemenni. Ez a remek zene a film baljós árnya, és persze csak
örülni lehet neki. Már csak az a kérdés, hogy mi a szösz történhet egy
kémiatanárral, ami minket annyira meghat.
Ekkor
lép a színre Ónodi Eszter.
A legsúlyosabb csajt játssza, akit valaha a vásznakon megfigyelhettünk.
Csak pörög, és pörög, és nem áll le, és másodpercenként a legvégletesebb
hangulatokba kerül. Előkap egy pisztolyt, leugrik egy tetőről, szinte bármi
belefér a repertoárjába. Hihetetlenül nehéz megérteni ezt a karaktert,
első látásra szinte lehetetlen. De aztán egyszercsak kivilágosodik a kép,
hogy ez nem öncélú akciózás, hanem az van, hogy művészien láthatjuk,
felnagyítva, egy "szűz" belső világát. És az, hogy "szűz", csak puszta
formalitás, ennél sokkal lényegesebbnek tűnik az, hogy egy csaj azzal viaskodik,
hogy eldöntse, melyik pasi kell neki, illetve, hogy melyik pasiban bízzon
meg annyira, hogy nekiadja magát.
A
"másik pasi" Növényi
Norbert alakításában kerül a szemünk elé, egy nagydarab maci. Eszténa,
(Ónodi Eszter), konkrétan el is nevezi Maci-nak, és Haumann Péter, mint
Eszténa apukája is már "Maci úrnak" szólítja. Maci tényleg olyan, mint
egy maci, de hogy teljes legyen a kép, a másik fele egy igazi "állat",
aki percenként és simán gyilkolászik embereket, puszta kézzel is , meg
ilyenek.
Eszténa
alázza Macit, László pedig alázza Eszténát, és így haladnak a dolgok.
Ha
ez a film arról akarna szólni, hogy a csajok két lehetséges pasitípus közül
melyiket választják, akkor kicsit sántítana a képlet, hiszen itt Macinál
van az erő, és Laci a gyenge, viszont Lacit azért bírja Eszténa,
mert híres, (akármit is mond, nem kell elhinni neki), és közben Laci
egyáltalán nem szerelmes belé, Maci
pedig igencsak. Vagyis nem áll fel a régi konfliktus, hogy egy részről
itt van a nagy szerelem, aminek ki tudja mi, és mennyire gyümölcsöző dolog
lesz a vége, másrészt pedig itt van egy erővel felruházott valaki, pl.
híres, gazdag, jólmenő, mert ezek a pozitív tulajdonságok el vannak osztva
a két delikvens között. Ezért inkább vonalról van szó, mint háromszögről.
Maci nem érti, amit Eszténa beszél, Eszténa nem érti, amit László beszél,
talán ez lehetne az egyetlen megfogható pontja a szitunak, hiszen akkor
elmondhatjuk, hogy mindenki a nála magasabb nyelvi
szinten lévőt szeretné megkapni.
Laci
aranyat akar csinálni, és hiányzik neki egy komponens. Már ott van az összes
kütyü, már majdnem beindul a gépezet, a képletek is stimmelnek, csak valami
hiányzik. De amikor szexuális interkurzus kezd létrejönni László és Eszténa
között, hirtelen beindul az aranytermelés. Ez az arany tulajdonképpen csak
napokig
marad arany, utána átváltozik, illetve visszaváltozik műanyaggá, de el
lehet adni, és László el is adja. Amikor visszaváltozik, természet szerűen
megindul utána az üldözés, és persze Maci a főüldöző.
Valószínűleg
butaság azonban így -cselekményileg- közelíteni a dolgot, hiszen a moziban
sem ezt kapod, hanem valami mást. Egy furcsa utazást, amely során László
egyre mélyebbre süllyed, kinyomják a szemét,
a nagymamája egyre rosszabb állapotnak örvend, és a végén egy vízzel borított
minivárosban találja magát, ahol ő a csodatévő szent.
Itt,
ennél a csodatévős jelenetnél derül igazi fény a film természetére. Látjuk
a tévében, hogy egy riporter közvetít erről a helyről, percekig halljuk
a hangját, és akkor a végén mutatják az arcát is, és bejelentkezik, hogy
Kamondi Zoltán, xy tévé-csatorna, stb. Itt már lehet nevetni, és kiderül,
hogy az arany-sztorinak szinte alig volt valami szerepe, és hogy a játék
tulajdonképpen arra ment ki, hogy "keresés". Keresés, mint "Eszténa
keres valamit". Végül
az egész Eszténa család leutazik ide, a világ végére, és ahogy ülnek az
autóban, és Eszténa nagyon komolyan figyeli az utat, összehúzott kabátgallérral,
megértjük, hogy megtalált valamit, illetve perceken belül meg fogja találni
ezt a valamit. Ekkor egy kis szerelmeskedés-jelenet következik, bokáig
érő vízben, ami nem lehetett sokkal melegebb, mint mondjuk 4 fok, (tehát
rossz nézni), és az aranycsináló gép ismét beindul, de Lászlót már nem
érdekli, semmi, csak Eszténa. És még az is kiderül, hogy végig Eszténát
szerette, és amióta megvakult sokkal jobban látja őt.
Tanulságot
nem lenne könnyű levonni, mert például az, hogy "vakon
jobban látja egy férfi a szerelmét, mint amúgy"
nem egy könnyen kezelhető dolog. Az pedig, hogy egy olyan hármas láncolatban,
ahol az egyik pasi a nőt, a nő pedig a másik pasit alázza, végül az lesz
az eredmény, hogy a nő azt a pasit választja, aki alázza őt, és nem a másikat,
aki szereti, megintcsak nem valami szívderítő. (Persze, amikor megvakult,
meg éppen egy aktus közepén voltak, akkor még szép, hogy beismerte, hogy
szereti a lányt, de azért a lányok ennél nyilván többet várnak, tehát Lászlót
végig az "alázós pasiként"
kezelhetjük.)
Valószínűleg
nem is a tanulság a lényeg, hanem az, hogy másfél órán keresztül intenzív
változások mennek végbe a vásznon, és a vásznon megjelenő
szereplőkben. Durván fordulatos, átlagon felüli módon felpörgetett művészfilmmel
van dolgunk, nagyszerű színészi teljesítményekkel, és rafináltan megkomponált
(Melis László) zenével. Szinte azt is mondhatnánk, hogy "korábban nem is
tudtuk, hogy ez a műfaj létezik, de most, hogy tudjuk, tetszik".
-Zé-
|