Forgatókönyv-írógépek
Az
ember forgatókönyvekkel általában úgy találkozik, hogy már látta, vagy
láthatta a filmet, ami belőle készült. Pedig egy forgatókönyv számára a
legizgalmasabb rész nyilván az, amikor még csak a papírok léteznek. A forgatókönyvek
olyanok a filmiparban, mint a hímivarsejtek a természetben. Nagyon sok
van belőlük, és csak kevés jut el a célig, a gyártásig.
Ha
Luc Bessonra gondolunk, aki
amíg a Columbia Pictures kedvező válaszára várt vagy egy hónapot az Ötödik
Elem forgalmazásával kapcsolatban, és közben megírta a Taxi forgatókönyvét,
akkor talán túl egyszerűen képzeljük el a forgatókönyvek világát. Írók
százezrei foglalkoznak azzal, hogy egy-egy ötletükből filmet írjanak, és
amit Tim Robbins mond a Játékos c. filmben, melyben producert alakít, teljesen
reális kép. "Naponta több tucat forgatókönyv érkezik hozzánk, és egész
évben maximum négyet-ötöt gyárthatunk le, .." szóval nehéz választani.
A
forgatókönyvek legelső akadálya, amin keresztül kell jutniuk, a formázás.
Ha egy forgatókönyv egy kicsit is eltér a megszokott szabványtól, (mármint
kinézetre), akkor a producereknek egy gonddal kevesebb, és mehet a papírkosárba.
Hiszen, ha valaki a legelemibb fegyelmezettségi szintet nem képes, vagy
nem hajlandó megvalósítani, akkor hogyan lehetne a könyvét olyan komolyan
venni, hogy súlyos dollármilliókat fektessenek bele?
A
forgatókönyvek formázása nagyon egyszerű, egyetlen egy probléma az, hogy
a szokásos, és rendszerint igen bonyolult szövegszerkesztőkkel nagyon nehéz
megvalósítani. Írógéppel szinte még könnyebb, csak azt nem lehet javítani,
és ezért ez az ősi eszköz máris kiesik a picisből.
Amikor
valaki nekivág egy forgatókönyvnek, akkor sokkal inkább egy maratoni futásra
vállalkozik, mint valami egyéjszakás kalandra, amely során a plafont bámulja,
hogy eszébe jusson a következő jelenet. Rendszerint, amikor forgatókönyvet
ír valaki, akkor már megvannak az előtanulmányai a történetre vonatkozóan,
és birtokában van egy "szinopszis",
amely a történet tömör leírása, amit közeli barátain ki is próbálhat, hogy
teszik-e nekik, valamint a "story-line",
amely a film, illetve a történet fontosabb fordulópontjait tartalmazza.
A "story-line" pl. az akciófilmek esetében szokott a legegyszerűbb lenni.
Amikor
tehát forgatókönyvíró barátunk nekivág, hosszú útra vállalkozik, mert amit
most ír, az a "first
draft" lesz "csupán",
az első vázlat, és nem az a forgatókönyv, amit majd amikor a film már megjelent
a mozikban, az internetről le lehet tölteni. Amikor a "first draft" elkészült,
még nagyon sokszor átírhatja amíg végül eljuttatja egy vagy akár
több stúdióhoz, és elképzelni is rémisztő, mit jelentene ez, ha minden
egyes dialógusnál kézzel kellene állítani a margókat, aztán az új jeleneteknél
vissza és így tovább, hiszen ez a formázás több időt emésztene föl, mint
maga az írás.
Aztán,
tegyük fel, egyszercsak
egy stúdió, illetve a stúdió nevében egy producer tesz neki egy ajánlatot,
és a könyv gyártásba kerül. Ekkor elkezdődik a tervezés, alkudozás, és
általában véve mindenféle beavatkozás a történetbe, hogy "írd át így",
meg "írd át úgy", meg hogy "ez a rész kicsit lehetne inkább olyan, mint
az xy film egyik jelenete", stb. (Erre vonatkozó példákat bőven találunk
pl. a Big Picture c. filmben). És amikor megállapodnak és lefixálják a
forgatókönyvet, akkor kezdődik csak az igazi változtatgatás, mármint a
pre-produkció állapotában. Ez a fázis feltehetően a legizgibb, ekkor derül
ki, hogy mire mennyi pénzt áldozna szívesen a stúdió, kik lesznek a főszereplők,
stb. Ilyenkor, a pre-produkció fázisában akár naponta készül új verzió
a forgatókönyvből, de a heti egy-két újabb verzió mindenképp normisnak
tekinthető.
Az
újabb verziókat kezdetben csak dátumokkal, és a javítások feltüntetésével
különböztetik meg, de a célegyenesben, amikor a gyártási terv már majdnem
végleges formában elkészült, az újabb verziókat más színű papírra nyomtatják
ki, és természetesen az összes érintett ember, illetve osztály (pl. ruha-osztály)
mind kap mindegyik friss példányból.
A
színek sorrendben a következőek:
fehér,
rózsaszín, kék, sárga, zöld, "golden rod", lazac, "buff"
(kb. barack).
Aztán
az utolsó egyszínű verzió után a forgatókönyvet fixálják, "locked"
állapotba kerül, és ezután már csak oldalakat javítanak benne, és a javított
oldalakat nyomják külön-külön más színű papírra, a színek sorrendjében.
Tehát ha harmadszor javítanak egy oldalt, akkor az a kék színt fogja kapni.
Nem
kis utat tesz meg tehát
egy forgatókönyv addig, amíg film lesz belőle. De az egész akkor is olyan
egyszerűen kezdődik, hogy valaki leül egy gép elé. Mit kell hogy
tudjon ez a gép?
A
forgatókönyvek szerkezetüket tekintve elég egyszerűen épülnek fel. 12 pontos
Courier
betűtípus, egy jelenet leírásakor 3 cm-es jobb margó, 4 cm-es bal margó.
Amikor
azonban egy jelenet leírása elérkezik a dialógushoz, fontos, hogy az illető
karakternév, aki beszél, csupa nagybetűvel legyen leírva, plusz aláhúzva,
és ekkor a bal margó kb. 7.5 cm, a jobb pedig szintén. Ha a dialógust
megszakítja egy leírás, még a jeleneten belül, akkor vissza a leírás margóbeállításaihoz.
És így tovább. A kritériumokból egyből látszik, hogy egy bármilyen szövegszerkesztővel
egészen sokat lehet "küzdeni", hogy a kívánt formázást végrehajtsa. A legrosszabb
az, amikor a dialógust kell megszakítani, ebbe szinte bele lehet őrülni,
és a végeredmény mindig az, hogy "majd, amikor elkészült, formába teszem
az egészet".
Itt
jönnek be a forgatókönyvíró programok a képbe. Képzeld el a fenti tortúra
helyett, hogy csak írsz, és írsz, és írsz, és a végeredmény egy forgatókönyv.
Ezek a szoftverek azt tudják, hogy pl. akárhányszor leírod, hogy "EXT.",
mint exterior, ami a jelenetek elején olvasható, és azt jelzi, hogy
KÜLSŐ felvétel, akkor automatikusan "tudja", hogy egy új jelenetről van
szó. Ezért máris ad neki egy új jelenetszámot. Aztán, amikor dialógot akarsz
csinálni, egyetlen gombnyomásra átváltanak a margók, és írhatod is. Plusz,
ha az illető karakternevet már használtad, lehet, hogy elég
leírni az első, vagy ez első két betűjét, és már ki is egészíti a számodra,
csak hogy minél gördülékenyebben haladhass. Ha "csak" ennyit tud egy program,
egy "írógép", akkor már rég nyert ügyed van, de természetesen van még egy
pár extra is.
Összesen
vagy 6 darab ilyen szoftvert ismerünk, Rough
Draft (ingyenes program, 2000 január 1. óta
létezik, tehát ez egy utólagos beszúrás) , Movie
Magic Screenwriter, Hollywood
Screenwriter, Final
Draft, Scriptware, ScriptThing for
Windows, Script Wizard for Microsoft Word, SideBySide for Microsoft
Word , (az utóbbi kettő un. "add on", vagyis nem önálló szoftver,
hanem egy szövegszerkesztőből csinál forgatókönyvíró-gépet. A Movie
Magic Screenwriter
például olyanokat tud, hogy mondjuk 5000 karakternevet kínál neked,
mégpedig nem szokványosakat, így, miközben írsz, és egy bizonyos
típusú karakterre gondolsz, máris megvan az esélyed, hogy akár másodperceken
beül találsz is egyet. Ugyanilyen "szóbank" van benne a különféle
napszakok számára, és még egy pár dologra. De megnézheted a forgatókönyved
"storyboard" szerű formában is, ahol minden egyes jelenet egy-egy
"cetlin" szerepel, és ezeket a "cetliket" egérmozdulatokkal pakolhatod
különféle helyekre, amitől a sorszámozás is átrendeződik. De ez
még mindig semmi.
A
forgatókönyvek formázása egyebek közt azért van így kitalálva, hogy minden
oldal egy percet jelentsen a filmből. Csak amikor már vagy fél éve dolgozol
a forgatókönyveden, könnyen össze lehet zavarodni, például a film ritmusa
tekintetében. Ebből a célból hozták létre a Movie Magic Screenwriter-ben
a "forgatókönyv lejátszó"-t,
amely valós időben pergeti le a számodra, amit írtál, (természetesen nem
mint képet, hanem mint szöveget), csak, hogy jobban érezd magad.
A
Final
Draft-nak is megvan a
maga erőssége, például, amikor a forgatókönyv a fixált, (locked) stádiumba
kerül, már nem szabad plusz oldalakat létrehozni. Így nagyon fontos, hogy
ezeket az "extra page"-eket, amik pl. úgy jönnek létre, hogy az egyik jelenetbe
még belekerül pár sor, és átcsúszik a következő oldalra, ne új oldalként
tekintse, tehát 87 ről ne ugorjon 88-ra, hanem csak 87/b-re. Ebben a "locked"
stádiumban azért fontos az oldalszámok megtartása, hogy a produkcióban
résztvevő összes ember számára pl. a 90.-dik oldal feltétlenül ugyanazt
jelentse.
A
Movie Magic egyébként nemcsak forgatókönyvíró szoftvereket gyárt, hanem
egyéb filmprodukciós "gépeket" is. A Movie
Magic Scheduling például
a forgatókönyv "lebontásában" nyújt komoly segítséget, egészen a napi "diszpók"
elkészítéséig, angolul "callsheet". Ezek a diszpók a forgatás lelkét alkotják,
pontosan szerepel bennük az összes résztvevő, meg hogy ki mikor érkezik,
mikorra lesz "forgatáskész állapotban" stb., beleértve a kellékeket, az
összes technikát, vagy egy színész érkezését a reptérre is. Természetesen
a Movie Magic Scheduling a Movie Magic Screenwriter-ből származó forgatókönyvvel
nagyon könnyen el tud bánni, szinte az egész lebontást teljesen automatikusan
képes véghezvinni, ami amúgy kábé egy hetes munka lenne. Ahogyan a Screenwriter
számára is léteznek hasznos kiegészítők, mint a "szóbankok", úgy például
a Scheduling számára létezik egy szakszervezeti adatbank, az összes filmes
társaság áraival, feltételeivel, és ezeket a program automatikusan figyelembe
tudja venni, ugyanúgy, mint például a gyermekszínészekre vonatkozó különleges
törvényeket. Így, ha egy gyermekszínész le van diszponálva reggel hatra,
de előző nap, attól, hogy a taxi kitette a lakóhelye ajtajában, addig,
hogy ismét felvegye őt a taxi nem telt el a törvényben megállapított minimális
pihenésidő, a program jelezni fogja a problémát. És sokkal jobb, ha a program
jelzi, mintha véletlenül plusz egy órát, vagy hármat kell állnia a hatalmas
stábnak.
Természetesen
létezik költségvető program is, a Movie
Magic Budgetting, amivel
kapcsolatban talán a legkevésbé szükséges érzékeltetni, mennyire hasznos
tud lenni. A Budgetting nemcsak a film költségvetésének pontos és rugalmas
megtervezését, de a forgatás bonyolítása során a könyvelését is elvégzi,
és minden pillanatban pontos mérleget ad.
A
legkomplexebb és egyben legdrágább a Movie
Magic Production program,
amely nemcsak olyanokat tud, mint a forgalmazás megtervezése, az előgyártástól
egészen a premierig, hanem a Budgetting és a Scheduling, na és persze a
Screenwriter naponta rácsatlakozhatnak, és a megváltozott paramétereknek
megfelelően rendezi át a produkcióról adott képet. Egyszóval félelmetes
gépek ezek, nagyon-nagyon tudnak.
De
ha ez még nem volna elég, a Screenplay Inc. létrehozta a Movie
Magic Dramatica-t, amely
segítségével miközben írod a forgatókönyved, simán elemezheted a nézők
várható reakcióit, a figyelem intenzitását, egyszóval a történeted "görbéjét",
és persze, ha változtatni akarsz ezen a görbén, azt is megmondja majd,
hogy ehhez kábé mit kell tenned. Erre már csak azt lehet mondani, hogy
lélegzetelállító.
A
forgatókönyvíró programok nem olcsóak, de valószínűleg sokszorosan megérik
a pénzüket, márcsak azért is, mert képesek a "szöveged" rugalmasan kezelni,
és így soha nem veszíted el a kontrolt, mindig egy rendezett leírásod lesz,
amit a helyesírás ellenőrző átfuttatása után postázhatsz is a stúdióknak.
Egyszóval például megnövelik annak az esélyét, hogy ha te 2000 március
2.-án hozzákezdesz egy forgatókönyvhöz, akkor az egy belátható időn belül
el is készül. És mivel forgatókönyvet írni nem olcsó mulatság, hiszen azalatt
az idő alatt más munkát nemigen tudsz végezni, ezt figyelembevéve egyáltalán
nem tűnik annyira súlyos összegnek, amibe egy ilyen program kerül, hiszen
az a befektetésnek csak egy részét jelenti.
Természetesen
nem az volt a célunk ezzel a cikkel, hogy bárkinek is elvegyük a kedvét
attól, hogy ceruzával
és üres papírokkal, vagy egy füzettel álljon neki egy forgatókönyvnek.
Első
az, ami az agyadban van, George Lucas a Phantom Menace-t is így kezdte
el tervezni, csak persze, egy idő után gyakorlatilag elkerülhetetlen a
gépek alkalmazása, például onnantól, hogy rajtad kívül más is érintetté
válik a produkcióban. Azt sem akarjuk sugalmazni, hogy a forgatókönyvíró
gépek akármit is kitalálnak helyetted. Amit ezek a gépek
csinálnak, az "mindössze" annyi, hogy levesznek
a válladról egy jókora terhet, ezáltal felszabadítják a kreatív folyamatot,
és közben pedig a formázás révén gondoskodnak arról, hogy mind mások, mind
te magad a lehető legintenzívebb kapcsolatban lehess a projekteddel, ami
nem kis dolog.
- Zé-
|