Forgat�k�nyv-�r�g�pek
Az
ember forgat�k�nyvekkel �ltal�ban �gy tal�lkozik, hogy m�r l�tta, vagy
l�thatta a filmet, ami bel�le k�sz�lt. Pedig egy forgat�k�nyv sz�m�ra a
legizgalmasabb r�sz nyilv�n az, amikor m�g csak a pap�rok l�teznek. A forgat�k�nyvek
olyanok a filmiparban, mint a h�mivarsejtek a term�szetben. Nagyon sok
van bel�l�k, �s csak kev�s jut el a c�lig, a gy�rt�sig.
Ha
Luc Bessonra gondolunk, aki
am�g a Columbia Pictures kedvez� v�lasz�ra v�rt vagy egy h�napot az �t�dik
Elem forgalmaz�s�val kapcsolatban, �s k�zben meg�rta a Taxi forgat�k�nyv�t,
akkor tal�n t�l egyszer�en k�pzelj�k el a forgat�k�nyvek vil�g�t. �r�k
sz�zezrei foglalkoznak azzal, hogy egy-egy �tlet�kb�l filmet �rjanak, �s
amit Tim Robbins mond a J�t�kos c. filmben, melyben producert alak�t, teljesen
re�lis k�p. "Naponta t�bb tucat forgat�k�nyv �rkezik hozz�nk, �s eg�sz
�vben maximum n�gyet-�t�t gy�rthatunk le, .." sz�val neh�z v�lasztani.
A
forgat�k�nyvek legels� akad�lya, amin kereszt�l kell jutniuk, a form�z�s.
Ha egy forgat�k�nyv egy kicsit is elt�r a megszokott szabv�nyt�l, (m�rmint
kin�zetre), akkor a producereknek egy gonddal kevesebb, �s mehet a pap�rkos�rba.
Hiszen, ha valaki a legelemibb fegyelmezetts�gi szintet nem k�pes, vagy
nem hajland� megval�s�tani, akkor hogyan lehetne a k�nyv�t olyan komolyan
venni, hogy s�lyos doll�rmilli�kat fektessenek bele?
A
forgat�k�nyvek form�z�sa nagyon egyszer�, egyetlen egy probl�ma az, hogy
a szok�sos, �s rendszerint igen bonyolult sz�vegszerkeszt�kkel nagyon neh�z
megval�s�tani. �r�g�ppel szinte m�g k�nnyebb, csak azt nem lehet jav�tani,
�s ez�rt ez az �si eszk�z m�ris kiesik a picisb�l.
Amikor
valaki nekiv�g egy forgat�k�nyvnek, akkor sokkal ink�bb egy maratoni fut�sra
v�llalkozik, mint valami egy�jszak�s kalandra, amely sor�n a plafont b�mulja,
hogy esz�be jusson a k�vetkez� jelenet. Rendszerint, amikor forgat�k�nyvet
�r valaki, akkor m�r megvannak az el�tanulm�nyai a t�rt�netre vonatkoz�an,
�s birtok�ban van egy "szinopszis",
amely a t�rt�net t�m�r le�r�sa, amit k�zeli bar�tain ki is pr�b�lhat, hogy
teszik-e nekik, valamint a "story-line",
amely a film, illetve a t�rt�net fontosabb fordul�pontjait tartalmazza.
A "story-line" pl. az akci�filmek eset�ben szokott a legegyszer�bb lenni.
Amikor
teh�t forgat�k�nyv�r� bar�tunk nekiv�g, hossz� �tra v�llalkozik, mert amit
most �r, az a "first
draft" lesz "csup�n",
az els� v�zlat, �s nem az a forgat�k�nyv, amit majd amikor a film m�r megjelent
a mozikban, az internetr�l le lehet t�lteni. Amikor a "first draft" elk�sz�lt,
m�g nagyon sokszor �t�rhatja am�g v�g�l eljuttatja egy vagy ak�r
t�bb st�di�hoz, �s elk�pzelni is r�miszt�, mit jelentene ez, ha minden
egyes dial�gusn�l k�zzel kellene �ll�tani a marg�kat, azt�n az �j jelenetekn�l
vissza �s �gy tov�bb, hiszen ez a form�z�s t�bb id�t em�sztene f�l, mint
maga az �r�s.
Azt�n,
tegy�k fel, egyszercsak
egy st�di�, illetve a st�di� nev�ben egy producer tesz neki egy aj�nlatot,
�s a k�nyv gy�rt�sba ker�l. Ekkor elkezd�dik a tervez�s, alkudoz�s, �s
�ltal�ban v�ve mindenf�le beavatkoz�s a t�rt�netbe, hogy "�rd �t �gy",
meg "�rd �t �gy", meg hogy "ez a r�sz kicsit lehetne ink�bb olyan, mint
az xy film egyik jelenete", stb. (Erre vonatkoz� p�ld�kat b�ven tal�lunk
pl. a Big Picture c. filmben). �s amikor meg�llapodnak �s lefix�lj�k a
forgat�k�nyvet, akkor kezd�dik csak az igazi v�ltoztatgat�s, m�rmint a
pre-produkci� �llapot�ban. Ez a f�zis feltehet�en a legizgibb, ekkor der�l
ki, hogy mire mennyi p�nzt �ldozna sz�vesen a st�di�, kik lesznek a f�szerepl�k,
stb. Ilyenkor, a pre-produkci� f�zis�ban ak�r naponta k�sz�l �j verzi�
a forgat�k�nyvb�l, de a heti egy-k�t �jabb verzi� mindenk�pp normisnak
tekinthet�.
Az
�jabb verzi�kat kezdetben csak d�tumokkal, �s a jav�t�sok felt�ntet�s�vel
k�l�nb�ztetik meg, de a c�legyenesben, amikor a gy�rt�si terv m�r majdnem
v�gleges form�ban elk�sz�lt, az �jabb verzi�kat m�s sz�n� pap�rra nyomtatj�k
ki, �s term�szetesen az �sszes �rintett ember, illetve oszt�ly (pl. ruha-oszt�ly)
mind kap mindegyik friss p�ld�nyb�l.
A
sz�nek sorrendben a k�vetkez�ek:
feh�r,
r�zsasz�n, k�k, s�rga, z�ld, "golden rod", lazac, "buff"
(kb. barack).
Azt�n
az utols� egysz�n� verzi� ut�n a forgat�k�nyvet fix�lj�k, "locked"
�llapotba ker�l, �s ezut�n m�r csak oldalakat jav�tanak benne, �s a jav�tott
oldalakat nyomj�k k�l�n-k�l�n m�s sz�n� pap�rra, a sz�nek sorrendj�ben.
Teh�t ha harmadszor jav�tanak egy oldalt, akkor az a k�k sz�nt fogja kapni.
Nem
kis utat tesz meg teh�t
egy forgat�k�nyv addig, am�g film lesz bel�le. De az eg�sz akkor is olyan
egyszer�en kezd�dik, hogy valaki le�l egy g�p el�. Mit kell hogy
tudjon ez a g�p?
A
forgat�k�nyvek szerkezet�ket tekintve el�g egyszer�en �p�lnek fel. 12 pontos
Courier
bet�t�pus, egy jelenet le�r�sakor 3 cm-es jobb marg�, 4 cm-es bal marg�.
Amikor
azonban egy jelenet le�r�sa el�rkezik a dial�gushoz, fontos, hogy az illet�
karaktern�v, aki besz�l, csupa nagybet�vel legyen le�rva, plusz al�h�zva,
�s ekkor a bal marg� kb. 7.5 cm, a jobb pedig szint�n. Ha a dial�gust
megszak�tja egy le�r�s, m�g a jeleneten bel�l, akkor vissza a le�r�s marg�be�ll�t�saihoz.
�s �gy tov�bb. A krit�riumokb�l egyb�l l�tszik, hogy egy b�rmilyen sz�vegszerkeszt�vel
eg�szen sokat lehet "k�zdeni", hogy a k�v�nt form�z�st v�grehajtsa. A legrosszabb
az, amikor a dial�gust kell megszak�tani, ebbe szinte bele lehet �r�lni,
�s a v�geredm�ny mindig az, hogy "majd, amikor elk�sz�lt, form�ba teszem
az eg�szet".
Itt
j�nnek be a forgat�k�nyv�r� programok a k�pbe. K�pzeld el a fenti tort�ra
helyett, hogy csak �rsz, �s �rsz, �s �rsz, �s a v�geredm�ny egy forgat�k�nyv.
Ezek a szoftverek azt tudj�k, hogy pl. ak�rh�nyszor le�rod, hogy "EXT.",
mint exterior, ami a jelenetek elej�n olvashat�, �s azt jelzi, hogy
K�LS� felv�tel, akkor automatikusan "tudja", hogy egy �j jelenetr�l van
sz�. Ez�rt m�ris ad neki egy �j jelenetsz�mot. Azt�n, amikor dial�got akarsz
csin�lni, egyetlen gombnyom�sra �tv�ltanak a marg�k, �s �rhatod is. Plusz,
ha az illet� karakternevet m�r haszn�ltad, lehet, hogy el�g
le�rni az els�, vagy ez els� k�t bet�j�t, �s m�r ki is eg�sz�ti a sz�modra,
csak hogy min�l g�rd�l�kenyebben haladhass. Ha "csak" ennyit tud egy program,
egy "�r�g�p", akkor m�r r�g nyert �gyed van, de term�szetesen van m�g egy
p�r extra is.
�sszesen
vagy 6 darab ilyen szoftvert ismer�nk, Rough
Draft (ingyenes program, 2000 janu�r 1. �ta
l�tezik, teh�t ez egy ut�lagos besz�r�s) , Movie
Magic Screenwriter, Hollywood
Screenwriter, Final
Draft, Scriptware, ScriptThing for
Windows, Script Wizard for Microsoft Word, SideBySide for Microsoft
Word , (az ut�bbi kett� un. "add on", vagyis nem �n�ll� szoftver,
hanem egy sz�vegszerkeszt�b�l csin�l forgat�k�nyv�r�-g�pet. A Movie
Magic Screenwriter
p�ld�ul olyanokat tud, hogy mondjuk 5000 karakternevet k�n�l neked,
m�gpedig nem szokv�nyosakat, �gy, mik�zben �rsz, �s egy bizonyos
t�pus� karakterre gondolsz, m�ris megvan az es�lyed, hogy ak�r m�sodperceken
be�l tal�lsz is egyet. Ugyanilyen "sz�bank" van benne a k�l�nf�le
napszakok sz�m�ra, �s m�g egy p�r dologra. De megn�zheted a forgat�k�nyved
"storyboard" szer� form�ban is, ahol minden egyes jelenet egy-egy
"cetlin" szerepel, �s ezeket a "cetliket" eg�rmozdulatokkal pakolhatod
k�l�nf�le helyekre, amit�l a sorsz�moz�s is �trendez�dik. De ez
m�g mindig semmi.
A
forgat�k�nyvek form�z�sa egyebek k�zt az�rt van �gy kital�lva, hogy minden
oldal egy percet jelentsen a filmb�l. Csak amikor m�r vagy f�l �ve dolgozol
a forgat�k�nyveden, k�nnyen �ssze lehet zavarodni, p�ld�ul a film ritmusa
tekintet�ben. Ebb�l a c�lb�l hozt�k l�tre a Movie Magic Screenwriter-ben
a "forgat�k�nyv lej�tsz�"-t,
amely val�s id�ben pergeti le a sz�modra, amit �rt�l, (term�szetesen nem
mint k�pet, hanem mint sz�veget), csak, hogy jobban �rezd magad.
A
Final
Draft-nak is megvan a
maga er�ss�ge, p�ld�ul, amikor a forgat�k�nyv a fix�lt, (locked) st�diumba
ker�l, m�r nem szabad plusz oldalakat l�trehozni. �gy nagyon fontos, hogy
ezeket az "extra page"-eket, amik pl. �gy j�nnek l�tre, hogy az egyik jelenetbe
m�g beleker�l p�r sor, �s �tcs�szik a k�vetkez� oldalra, ne �j oldalk�nt
tekintse, teh�t 87 r�l ne ugorjon 88-ra, hanem csak 87/b-re. Ebben a "locked"
st�diumban az�rt fontos az oldalsz�mok megtart�sa, hogy a produkci�ban
r�sztvev� �sszes ember sz�m�ra pl. a 90.-dik oldal felt�tlen�l ugyanazt
jelentse.
A
Movie Magic egy�bk�nt nemcsak forgat�k�nyv�r� szoftvereket gy�rt, hanem
egy�b filmprodukci�s "g�peket" is. A Movie
Magic Scheduling p�ld�ul
a forgat�k�nyv "lebont�s�ban" ny�jt komoly seg�ts�get, eg�szen a napi "diszp�k"
elk�sz�t�s�ig, angolul "callsheet". Ezek a diszp�k a forgat�s lelk�t alkotj�k,
pontosan szerepel benn�k az �sszes r�sztvev�, meg hogy ki mikor �rkezik,
mikorra lesz "forgat�sk�sz �llapotban" stb., bele�rtve a kell�keket, az
�sszes technik�t, vagy egy sz�n�sz �rkez�s�t a rept�rre is. Term�szetesen
a Movie Magic Scheduling a Movie Magic Screenwriter-b�l sz�rmaz� forgat�k�nyvvel
nagyon k�nnyen el tud b�nni, szinte az eg�sz lebont�st teljesen automatikusan
k�pes v�ghezvinni, ami am�gy k�b� egy hetes munka lenne. Ahogyan a Screenwriter
sz�m�ra is l�teznek hasznos kieg�sz�t�k, mint a "sz�bankok", �gy p�ld�ul
a Scheduling sz�m�ra l�tezik egy szakszervezeti adatbank, az �sszes filmes
t�rsas�g �raival, felt�teleivel, �s ezeket a program automatikusan figyelembe
tudja venni, ugyan�gy, mint p�ld�ul a gyermeksz�n�szekre vonatkoz� k�l�nleges
t�rv�nyeket. �gy, ha egy gyermeksz�n�sz le van diszpon�lva reggel hatra,
de el�z� nap, att�l, hogy a taxi kitette a lak�helye ajtaj�ban, addig,
hogy ism�t felvegye �t a taxi nem telt el a t�rv�nyben meg�llap�tott minim�lis
pihen�sid�, a program jelezni fogja a probl�m�t. �s sokkal jobb, ha a program
jelzi, mintha v�letlen�l plusz egy �r�t, vagy h�rmat kell �llnia a hatalmas
st�bnak.
Term�szetesen
l�tezik k�lts�gvet� program is, a Movie
Magic Budgetting, amivel
kapcsolatban tal�n a legkev�sb� sz�ks�ges �rz�keltetni, mennyire hasznos
tud lenni. A Budgetting nemcsak a film k�lts�gvet�s�nek pontos �s rugalmas
megtervez�s�t, de a forgat�s bonyol�t�sa sor�n a k�nyvel�s�t is elv�gzi,
�s minden pillanatban pontos m�rleget ad.
A
legkomplexebb �s egyben legdr�g�bb a Movie
Magic Production program,
amely nemcsak olyanokat tud, mint a forgalmaz�s megtervez�se, az el�gy�rt�st�l
eg�szen a premierig, hanem a Budgetting �s a Scheduling, na �s persze a
Screenwriter naponta r�csatlakozhatnak, �s a megv�ltozott param�tereknek
megfelel�en rendezi �t a produkci�r�l adott k�pet. Egysz�val f�lelmetes
g�pek ezek, nagyon-nagyon tudnak.
De
ha ez m�g nem volna el�g, a Screenplay Inc. l�trehozta a Movie
Magic Dramatica-t, amely
seg�ts�g�vel mik�zben �rod a forgat�k�nyved, sim�n elemezheted a n�z�k
v�rhat� reakci�it, a figyelem intenzit�s�t, egysz�val a t�rt�neted "g�rb�j�t",
�s persze, ha v�ltoztatni akarsz ezen a g�rb�n, azt is megmondja majd,
hogy ehhez k�b� mit kell tenned. Erre m�r csak azt lehet mondani, hogy
l�legzetel�ll�t�.
A
forgat�k�nyv�r� programok nem olcs�ak, de val�sz�n�leg sokszorosan meg�rik
a p�nz�ket, m�rcsak az�rt is, mert k�pesek a "sz�veged" rugalmasan kezelni,
�s �gy soha nem vesz�ted el a kontrolt, mindig egy rendezett le�r�sod lesz,
amit a helyes�r�s ellen�rz� �tfuttat�sa ut�n post�zhatsz is a st�di�knak.
Egysz�val p�ld�ul megn�velik annak az es�ly�t, hogy ha te 2000 m�rcius
2.-�n hozz�kezdesz egy forgat�k�nyvh�z, akkor az egy bel�that� id�n bel�l
el is k�sz�l. �s mivel forgat�k�nyvet �rni nem olcs� mulats�g, hiszen azalatt
az id� alatt m�s munk�t nemigen tudsz v�gezni, ezt figyelembev�ve egy�ltal�n
nem t�nik annyira s�lyos �sszegnek, amibe egy ilyen program ker�l, hiszen
az a befektet�snek csak egy r�sz�t jelenti.
Term�szetesen
nem az volt a c�lunk ezzel a cikkel, hogy b�rkinek is elvegy�k a kedv�t
att�l, hogy ceruz�val
�s �res pap�rokkal, vagy egy f�zettel �lljon neki egy forgat�k�nyvnek.
Els�
az, ami az agyadban van, George Lucas a Phantom Menace-t is �gy kezdte
el tervezni, csak persze, egy id� ut�n gyakorlatilag elker�lhetetlen a
g�pek alkalmaz�sa, p�ld�ul onnant�l, hogy rajtad k�v�l m�s is �rintett�
v�lik a produkci�ban. Azt sem akarjuk sugalmazni, hogy a forgat�k�nyv�r�
g�pek ak�rmit is kital�lnak helyetted. Amit ezek a g�pek
csin�lnak, az "mind�ssze" annyi, hogy levesznek
a v�lladr�l egy j�kora terhet, ez�ltal felszabad�tj�k a kreat�v folyamatot,
�s k�zben pedig a form�z�s r�v�n gondoskodnak arr�l, hogy mind m�sok, mind
te magad a lehet� legintenz�vebb kapcsolatban lehess a projekteddel, ami
nem kis dolog.
- Z�-
|