Bowfinger
Fergeteges
Forgatás (1999)
A Csapnivaló mindig
is kedvelte az un. "filmes filmeket", amikben filmgyártás folyik. Az ilyen
filmek egyebek közt azért izgalmasak, mert olyan dologról adnak képet,
amiről nem lehet - csak úgy- képet adni, a filmvászon másik oldaláról.
Ezzel
együtt, a Bowfinger-t, mivel Steve Martin-es filmről van szó, senkinek
eszébe sem jutott "filmes film"-ként kezelni, hanem csak mint sima vígjátékot.
Pedig igazán filmes film, semmi kétség.
Steve
Martin nagyon érdekes egyéniség, nem könnyű őt hova tenni. Különösen, mert
noha személyéről folyton valami kellemes élmény jut az ember eszébe, az
egy darab Jöttem Láttam Beköltöztem -en kívül nemigen lehet olyan filmet
említeni, amiben szerepelt, és jó volt. A Jöttem,
Láttam, Beköltöztem -ben
is talán az volt a legjobb, hogy nem ő volt az őrült, hanem a zseniális
Goldie Hawn, mindenesetre ezt a filmet nem Steve
Martin-es, hanem Goldie
Hawn-os filmként tekintjük,
abszolút, és talán ez is elárul valamit. A Párosban a Városban -t viszont
"Steve Martin-es", erre legkönnyebben talán úgy derül fény, ha belegondolsz,
milyen "idétlen" és "bugyuta" az a film, amely tulajdonságok elsősorban
Steve Martin védjegyei, nem igaz?
Kicsoda
ez a Steve Martin, aki
a 70-es évek végétől vagy negyven filmet lenyomott, aki miatt újra és újra
be-befizetünk egy-egy mozira, csak sajnos soha nem okoz komoly meglepetést,
úgy értve, hogy nem kedvelteti meg magát, és továbbra is azok a legjobb
filmjei, amik a legkevésbé Steve Martin-esek? Ha nem tudnánk, akkor is
könnyen ki lehetne találni, hogy komikusként kezdte. És nemcsak a tévében,
amely kitágította a horizontját, hanem rendesen, az un. "stand-up" show-kban
is megküzdött a közönséggel, tudjátok, kezében egy mikrofonnal, humorosakat
kell mondania, vagy leküldik a pódiumról. Súlyos forgatókönyvírói vénában
szenved, mármint nagyon sokat ír, az L.A. Story-t is ő maga írta. Kutyájával,
Rogerrel él együtt, és vegetáriánus. Az L. A. Story egyébként talán a legjellemzőbb
filmje. Egészen vicces volt a trailer-je, maga a film is többször lábrakapott,
és szinte azt lehetett hinni, hogy lesz benne valami, de végülis a jól
ismert kicsit bágyadt hangulatban távozhattál a nézőtérről. Valójában ez
lehet Steve Martin baja, (persze, ha van neki), hogy alig várja, hogy idétlenkedhessen,
és nem nagyon bír tekintettel lenni egy film másfél órán keresztül megvalósuló
cselekményére, mindent bele akar nyomni minden egyes snittbe, amiben kamera
elé kerül. Viccek, gegek, amik egész jók, sőt, csak az a baj, hogy nem
állnak össze a végére sem filmmé, és olyan, mintha, nem is egy igazi filmet
láttunk volna, hanem egy olyat, amiben a főszereplő férfi helyére folyton
beugrott Steve Martin, és minden adandó alkalmat megragadott arra, hogy
poénkodhasson. Nem is csoda, hogy legtöbb embernek az ősz haja villan be,
ha rá gondol, és aztán rögtön Leslie
Nielsen, és biztos van
olyan, hogy keverik őket.
Az,
hogy Steve Martinnek mennyire szüksége lenne a jó történetekre, amiken
belül a gegjeit elhelyezhetné, leginkább az Örömapából derül ki. Na jó,
mégis van még egy jó Steve Martin-es film. Az
Örömapa I. -ben a szokásos
idétlenségét hozza, aminek egyik fő ismertető jegye, hogy mindent túljátszik.
A történet, ugye, egy apáról szól, aki hirtelen rádöbben, hogy a lánya
felcseperedett, és el fogja hagyni a családi fészket, és emiatt nemcsak
borzasztóan féltékeny, hanem kétségbeesetten küzd is ellene. Majd végül
beletörődik a sorsába, és kiderül róla, mármint George Banks-ről, hogy
ő a legaranyosabb örömapa, plusz ő csinálja a legkevésbé spórolós esküvőt.
Ez a történet szinte rá van írva. Sok sok idétlenkedés, és ezek kamaszos
tiltakozások azellen, hogy vele is ugyanaz megtörténjen, mint az összes
többi hozzá hasonló emberrel. És végül vele is megtörténik, vagyis elbukja
a gyerekes harcát, de közben kiderül, hogy megállta a sarat mint "felnőtt".
Az örömapa I. Akár egy nagyon modern Charlie Chaplin filmként is felfogható,
hiszen egyszerre nevetünk és vagyunk meghatottak. Mellesleg, szinte biztosra
vehetjük, anélkül is, hogy megkérdeznénk, hogy Steve Martin nagyon szeretne
egyszer olyan lenni, mint Charlie
Chaplin. De még ha így
is van, akkor is olyan "idióta", amilyen csak lehet valaki, és olyan gyerekes
is, és (sajnos) bármilyen alkalmat megragad
arra, hogy egy újabb idétlenséget hozzon létre, mint azok az igazi rosszgyerekek,
akik, ahogy a szüleik lekopnak, egyből nekiállnak valami jókora felfordulást
csinálni, áthívni a haverokat, stb.
Gary
Busey jut róla az ember eszébe, aki nem komikus, de valójában egy ugyanilyen
"nagy gyerek", aki minden pillanatot élvez, amikor játszhat, és kedvence
a nagyon-nagyon őrült, nagyon gonosz gengszterek alakítása. Nála is iszonyatosan
érezhető, mennyire élvezte a jeleneteket, amiket felvettek vele, és ha
nem tudnánk, akkor is kitalálhatnánk, hogy életben is ugyanilyen őrült,
mint a filmjeiben, csak egyáltalán nem rossz fej, sőt. Jeff Fahey például,
aki mindig a jó zsaru, vagy legalább is inkább pozitív karakter szokott
lenni, életben például egyáltalán nem jó fej, de Gary
Busey igen, csak kicsit
őrült, illetve egy nagy gyerek, aki túlságosan élvezi, amit csinál.
Tulajdonképpen
Steve Martin-ra sem tudunk igaziból haragudni. A Bowfinger is egy "ilyen"
teljesen kamaszos alkotás, a filmforgatásról, mégpedig elég fura módon: "forgatás a
főszereplő tudta nélkül". Bobby Bowfinger, (Steve Martin), egy producer,
aki nagyon le van csúszva, és most hirtelen belevág a nagy filmjébe. Ez
a lecsúszottság tényleg olyan szépen van megcsinálva, mintha még némafilm
lenne. Producer ül az asztalánál, nincs senkije, csak a kutyája, (és az
is elképzelhető, hogy amikor írta, teljesen beleképzelte magát ebbe a helyzetbe
Roger kutyájával), és semmiről nem vesz tudomást, még a telefonról sem,
egy forgatókönyvet olvas. Telefonon épp a telefontársaság keresi, hagynak
üzenetet, hogy azt az 24
dollár 45 centet be kellene
már fizetnie, mert kikapcsolják a vonalat. Hozzáteszik, (és ez már Steve
Martin humora, ami a Chaplin-es szituba belép, mert nem bír nyugton maradni),
hogy akkor is ki tudják kapcsolni, ha nem jutnak be a házba. Steve
Martin ezalatt rezzenéstelenül olvassa a forgatókönyvet, percekkel később
befejezi, és csak annyit mond: "Great!". Aztán közli a kutyájával,
akit Betsy-nek hívnak, hogy "most, vagy soha". Felhívja az összes
ismerősét, akik a Bowfinger Productions-ban hisznek, mert pl. ott akarnak
színészi karriert befutni, és senkit nem hallgat végig, csak közli, hogy
holnap 10-kor meeting van, új produkció. Csak ezen a meetingen derül ki,
hogy Mr. Bowfinger úgy tervezi felvenni az összes jelenetet a filmben szereplő
sztárral, Kit Ramsey-vel, (Eddie Murphy), hogy az nem is tud róla, és ezt
a viccesen meredek ötletet teljesen komolyan is gondolja. És hozzá is lát
a forgatáshoz. Persze tudja ő is, hogy szükség van pénzre is, és nem is
jön zavarba, amikor a kis csapat rákérdez az anyagiakra, hiszen Bobby
Bowfinger egészen fiatal
kora óta minden héten félretett egy kicsi pénzt produceri pályája megalapozásaként,
ami mára .... összesen 2300 dollárra rúg. A többiek tátott szájjal bámulnak,
hogy milyen kevés, de Bowfinger közli, hogy maga a forgatási költség gyakorlatilag
minden film esetében pontosan 2300 dollár, és hogy tényleg csak pont ennyire
van szükség.
A
kamerát és az autókat mindig egy raktáros lopja "kölcsön" a produkció számára,
ami a szintén "szeretjük is meg nem is" kategóriájú Ed
Wood című film történetére
emlékeztetet.
Az
Ed Wood-ot egyébként pont ezért lehet mégis kedvelni, mert a valóságon
alapul, és ténylegesen megtörtént dolgokat oszt meg a nézők ezreivel. Külön
szépsége, hogy Lugossy Bélának nagyon-nagyon szép emléket állít. Egyik
nap Ed Wood-ék betörnek egy kamera és egy kellékraktárba, hogy az aznapi
forgatást meg tudják csinálni éjjel. Ellopnak egy felfújható műanyag óriáskígyót,
ezzel kell megküzdenie az idős és beteg és alkoholista Lugossy
Bélának a jéghideg vízben.
Béla már el is aludt az autóban, amíg arra várt, hogy beállítsák a fényeket
meg minden. Ed végül előcitálja, és elmondja neki a jelenet lényegét. Béla
alig áll a lábán, mert már annyira beteg, de figyelmesen meghallgatja,
és amikor kimondják, hogy "action" annyira teljes erővel küzd azzal a felfújhatós
óriáskígyóval, hogy az már szép. Azért is az, mert Ed nem valami sikeres,
sőt, ő minden idők legsikertelenebb filmrendezője, de Béla ennek ellenére
szereti. Ed viszont azért jófej, mert amikor egyszer meglátogatja Bélát,
csak úgy, barátian, nem hagyja kihasználatlanul a soha vissza nem térő
alkalmat és lefilmezi az idős Lugossy-t amint kijön a házából, ráadásul
el is határozza, hogy akármi történjen is, ezt a felvételt belekomponálja
a filmbe. Aztán Béla meghal, de Ed továbbra is be akarja fejezni a filmet,
úgy, hogy a főszereplő már nem is elérhető forgatás céljából. Ez még egy
közös vonás a Bowfinger-rel.
A filmben hemzsegnek a vicces jelenetek. Vagy a huszadik percben derül ki
például, hogy ez a "great" forgatókönyv egy mexikói származású szállodai
portás tollából származik, és az is, hogy miről szól - ne tudjátok meg.
Pufók Eső, benne van, hogy eső, meg az is, hogy ufók, mert esőcseppekben közlekednek az ufók ebben a filmben. Valójában az összes karakter nagyon vicces, de a legviccesebb feltétel
nélkül Daisy,
(Heather Graham), a fiatal
színésznő, aki be akar futni, és a sors most rakta őt le a buszról, ami
LA-be hozta, és egyenesen a Bowfinger Productions irodájába vezette. Daisy
mindent elkövet azért, hogy egyre nagyobb szerepet csináljon abból, amit
a forgatókönyv eredetileg neki tartogatott. Daisy karakterével Steve Martin nem másnak, mint Anne Heche-nek, korábbi barátnőjének állít ironikus emléket, aki végül, a stáb összes tagja után felfedeezi a leszbikusok hatalmát Hollywoodban, és a jó sok férfi után egy nő melett köt ki, mint Anne Heche Ellen DeGeneres mellett.
A
Fergeteges Forgatás, ha már osztályozni szeretnénk, a jó Steve
Martin filmek közé tartozik, sőt, a legeslegjobb. A történet sem rossz, végülis az intenzív nevettetésen túl arról szól,
hogy akármilyen lúzer
vagy, ha keményen dolgozol, (Bowfinger
esetében: megállíthatatlanul),
még sikerülhet is, ami így, összességében egy szép és romantikus felemelkedés-történet.
Ez lehet, hogy elég ahhoz, hogy a film nagyon jó legyen, mert a munka többi részét
a remek gegek már elvégzik. Amikor kijössz a moziból, fel vagy dobva és nem hiszed el, és ez egy elég jó kis érzés.
És ha már itt tarunk, mégiscsak
felvettük a filmes filmek listájára is, mert ez a film egyáltalán nem semmi. Például honnan szerez magának stábot? A mexikói határon, a menekülő bevándorlókat szedi össze. Később ezek a fejek egészen kikupálódnak, az Aranypolgárról beszélgetnek, később hivatásos operatrőrökként dumálnak egy felvételről, amit ők készítettek, a film legvégére pedig mindegyikük zsebéhez kap, ha megcsörren egy mobil, elképesztő. MIndennek a tetejébe az is lehetséges, hogy mostantól
valahányszor egy producer elolvas egy forgatókönyvet, az első szava
mindig az lesz, hogy "great", különösen, ha vicces akar lenni.
-in-
|