|
|
VIDEÓK
Dr.
Dre új klipje mindenképp
az egyik legjobb zenét hordozza. Új albumának a címe "Dr. Dre 2001", a
szám, aminek a klipjét már lehet látni pedig a "Still
Dr. D.R.E.".
Maga
a klip nem vonultat fel sokat, de azt viszont nagyon. A rapzene számunkra,
más helyen, más nyelvet beszélők számára úgysem hordozza ugyanazt a töltést,
amit. Az egész rap-kultúrát le tudnánk egyszerűsíteni annyira, (ha kellene),
hogy dögös autókkal mászkálnak a fiatal feketék, nem járnak egyetemre,
helyette dögös autóikkal dögös csajok után mászkálnak, mégpedig fura módon,
nem úgy, mint az olasz-amerikaiak, hogy a csajok után, hanem úgy, hogy
csapatokba verődve együtt vannak, a csajok pedig csak csapódjanak hozzájuk
szépen.
Tehát
no egyetem, no jó állás, helyette a kábítószer-kereskedés, és az utcán
való fennmaradás, illetve az ezért folytatott harc. A zene azonban elég
jó, ami ehhez társul. Dr. Dre új klipjében csak azt látjuk, amit fent leírtunk.
Van benne osztott képernyő - Lauryn
Hill nyomán - ezen felül sok
csaj, akik csapódni akarnak, és ezért nagyon intenzíven mozgatják a feneküket.
A rap-videókban a női fenék, szaggatott farmer-short, terpeszállás, meg
ilyenek amúgy is közhelyek. Itt hatalmas töménységben fordulnak elő, egy
kis rappes gesztikulálással megküldve. A harmadik, de nem utolsó eleme
a klipnek az autó-rugóztatás, ami úgy látszik, valami rítus, ezzel szintén
tele van a klip. Lehet autót rugóztatni parkoló helyzetben, kézzel, vagy
menés közben, értelem szerűen benne ülve. Ez egyfajta potenciál vagy erődemonstrációként
fogható fel antropológiailag. Akármi is van ebben a videóban, nagyon jó
szám, ebből is csak az derül ki, hogy a zene tényleg mindenkié. Dr. Dre
egyébként az a személy, aki az albínó rappert, Eminem-et felfedezte és
producelte, és tekintve, hogy Eminem sem kis fiú a szakmában, könnyen következtethetünk
Dr. Dre jelentőségére.
Robbie
Williams
A
legjobb klipnek mostanában, mondjuk úgy, 99 karácsonyának környékén, Robbie
Williams "She's The One"
c. számához készült videó tekinthető, Robbie "I've been expecting you"
albumáról. Ez a klip Dr. Dre ellentettje, béna zene, viszont kitűnő vizuális
táplálék, legalább is az évszaknak nagyon megfelel, hiszen korcsolyabajnokság
szerepel benne, és az vagy télen van, vagy amiatt felel meg, hogy jég.
A
képeken Robbie Williams-et látjuk korcsolyázni, ami nagyon jó, hiszen könnyen
kiválik az összes többi klip közül, könnyen megragad a fejedben. Szép,
visszafogott színekkel operáló képek, a fekete és a fehér simán dominálnak.
A képek mögött rejlő történet már sokkal szimplább, Robbie az edzője egy
párosnak, amelynek fiú tagja egy edzésen rendesen lesérül. Robbie beáll
helyette, aminek előzménye, hogy gyerekkorában egyszer elesett egy bajnokságon,
és azóta benne van a frusztráltság. A verseny kör alatt Robbie hihetetlen
arcokat vág, mintha azt mondaná, "Lekorcsolyázok mindet és mindenkit!",
a nézőtéren pedig látjuk a lány ex partnerét, a hatás kedvéért mankóval.
Robbie
közben vicsorog, és igazán látványos gyakorlatokat dob be a korcsolyás
kaszkadőre, hátraszaltó, stb. A végén érkezik a poén, hogy a pontozásra
várakozva a mankós fiú is odajön hozzájuk, mert most ő lett az edző, és
együtt örülnek. Tehát Robbie nem őt akarta vicsorogva legyőzni, hanem saját
magát. Ennyit tud a történet, de a képek nagyon jók, és a videó is mint
olyan - sajnos- tökéletes.
Leftfield
új videója egy Roots
Manuva szám alapján,
a "Dusted" egészen profi eredményt produkál.
A
zene elég aranyos kis techno, vagy ilyesmi, tegyük fel, hogy tök jó zene.
Ha ezt feltesszük, akkor máris ötvöződik a jó zene és a jó klip, mert a
klip tud valamit. Viszonylag könnyű prédát választott az együttes, a kommunizmust.
A régi orosz illetve szovjet némafilmek stílusát egy az egyben kölcsönvették,
és nem követtek el egyetlen hibát sem.
Az
osztálykülönbségeket domborították ki a szokásos módon, szerepelnek benne
rizsföldek és vietnámi vagy kínai csajok, illetve agresszorok. A videó
minden tekintetben profi, csak az az igazi nagy eredetiség hiányzik belőle,
mert hiszen az egészben van egy kis déja vu, de a zene jó. |
|
Mariah
Carey Da Brat és Missy
Elliott társaságában adja elő a Heartbreaker számát, zeneileg remixelve.
Ebben autómosó lányt alakít, aki igencsak pózol, miközben tisztítja az
autókat.
A
klip attól jó, hogy tök fekete háttér előtt Mariah tök ezüst cuccban énekel,
ezért könnyen megjegyezhető. Érdekességnek számít, hogy a másik Heartbreak-es
klip mintájára Mariah itt is megküzd sajátmagával. A másik klipben a pasija
egy idegen nővel ment moziba, (akit Mariah alakított fekete parókában),
és a barátnői vették rá, hogy menjenek el ők is azért arra az előadásra.
(a filmben természetesen szintén Mariah volt látható, rajfilm formában).
Aztán
jött a nagyon pillanat ott is, a harcjelenet, ami akkor a mozi wc-jében
zajlott, és a forgatástól Mariah-nak napokig csúnya izomláza volt, meg
minden.
A Destiny's
Child Baga Boo c. klipje
már tényleg minden szempontból jó. A cím mindenesetre az Ötödik elem Leeloo-jának
egyik jelenetére emlékeztet, amikor Bruce-nak a világvégéről beszél, és
azt mondja "big baga boom".
Ez a csajzenekar amolyan könnyen próbálkozó stílusú, volt már olyan számuk,
ami tök jól sikerült, és volt olyan, ami tök béna volt, és ennek megfelelően
alakultak az ezekhez tartozó klipek is. Most ismét szerencséjük volt, és
sikerült jót alakítaniuk. Megint elővették a Kraftwerk-es hangzást, (mintha
a Trans Europe Express
c. számot használták volna a háttértben, olyan hatást kelt, de persze nem
is ismerik).
Bevált
a hangzás, és jól sikerült a videó is. Pasi után mászkálnak, és közben
a szokásos oktató-nevelő szövegeiket éneklik. Csak ez most nagyon jó, és
a klip is elmegy. Elmegy egy darabig, aztán olyan felvételek következnek,
amik felülmúlják Robbie Williams koris jeleneteit.
A
lányok nappal mászkálnak a városban, és a mászkálás végén kezd besötétedni,
és éppen sötétedésre esik az a rész, amikor egy hatalmas sportcsarnokban
mazsorettként lépnek fel. Ezek az esti képek igazán profin sikerültek,
olyan intenzív hangulatot árasztanak, hogy csak na, tényleg pompás. Az,
hogy a nagy feministák mazsorettként szerepeltetik magukat szintén jó poén,
és a film végén helyi csávók autójának hátsó ülésén távoznak.
R Kelly
nyomán
szabadon Puff Daddy
a "Satisfy you"
számot nyomta le, amely egyúttal az egykori nagyon jó kis szám, az "Ive
got five on it" remixe is. Jó szám, persze
az "Ive got five on it"
jobb, az igazi rapper klipet is kapott, fenékrázással, stb, itt a rap-klipek
másik verziója kerül előtérbe, a "dráma van". A csaj lekopik egy másik
pasival, illetve nem is kopik le, egyszerűen csak ágyba bújik. És akkor
jön a szám, ami elmagyarázza, hogy az a másik nem is érti meg a nőt. Nem
rossz duma, mindenesetre az eredeti szám zenéje sokat dob rajta. Puff Daddy,
aki 75 ezer dolláros jegygyűrűt vett Jennifer Lopeznek, most fehér öltönyben
nyomul, R Kellyvel egyetemben, és ha a zenei háttér nem lett volna elegendő,
kék háttér fehér felhőkkel, ez adja hozzá a képi hátteret.
Lenny
Kravitz "Black
Velveteen" c. száma is kapott egy klipet.
A szám címe "fekete pamutbársony" -kvázi zsenilia, és a kellő pikantériáját
az adja, hogy egy bombázó fekete nő, aki esetleg "teen" szerepel vele a
klipben.
Kék
mázzal vannak bevonva mind a ketten, és erős uv fény világítja meg őket
egy kicsit bizarr, vagy egzotikus helyen. Ehhez hozzávágva a szokásos koncert-rész,
amelyben Kravitz a megszokott, az ötvenes éveket idéző mikrofonjába énekel
bele, kicsit torzított hangon, kezében a gitárjával, vele szemközt pedig
a beindult Kravitz-rajongó közönséggel. Mélyvörös és mélykék színei miatt
a klip elég komoly vizuális dózist tud jelenteni, abszolút nehezen felejthető,
de felejthetetlenségéhez nyilván hozzájárul a csaj, illetve az az infúzióféleség,
amit Kravitz a csajnak ad.
-xx-
|