 |
|
Bizonyára
hallottátok már Marshall McLuhan nevét, de az sem lepne meg minket, ha
olvastatok volna tőle valamit, sőt az sem, ha dolgozatot írtatok volna
róla, vagy a műveiből, vagy bármi ...
Igen,
ő volt az az ember, aki már a hatvanas években arról beszélt, hogy "Global
Village". Akármit is olvas tőle az ember, nagyon fura szemléltető eszközt
tud hozzá használni, az egész mostani világot, ami körülvesz minket. McLuhan
igaziból nem jós, ugyanarról a világról beszélt, amiben most élünk, csak
akkor, amikor kezdett kibontakozni. Vizsgálódásai középpontjában a Televízió,
a pop, a tömegkultúra, a média és a tömeg kommunikáció állt, és nagyon
sokak szerint a legprofibb és legokosabb emberek egyike volt. 80-ban halt
meg.
A Global
Village kifejezés tőle származik, és nem kis érdekessége a dolognak, hogy
1964-ben találta ki. Egészen konkrétan a televíziózás, és a modern média-fejleményeknek
köszönhető "újra-törzsiesülési" folyamatról beszélt. Napjainkban a Global
Village kifejezés divatos közhely, a CNNN internetes
műsorának a címe például nem is lehetett volna más, számunkra viszont a
legérdekesebb, hogy hogyan tudott így beletrafálni McLuhan, hogy nem azt
mondta, hogy "Global City" vagy
esetleg "Global Metropolis",
hanem hogy falu.
A globális falu
nagyon jól hangzik, de amikor
a műholdas és egyéb kapcsolatokon alapuló tömegkommunikációra gondolunk,
hogy bármelyik pontjáról a világnak akár élőben (real time) tudósítást
tudunk kapni, belelapozhatunk a fizikalag távoleső adatbázisokba, dokumentumokba,
anélkül, hogy a lábunkat kitennénk a lakásból, vagy, filmszerűbbre véve
a figurát, amikor hazajön a fej a melóból, kiszáll a lebegő autójából,
mágneskártyájával kinyitja az ajtót, és belép a lakásba, ahol egy hatalmas
képernyő képezi a központot, ami komputer, tévé, telefon, fotóalbum és
szentély is egyben, amin a világ összes híre, információja, képe, hangja
ott villódzik, szóval az ilyen fajta globális faluról tényleg nem az jut
eszünkbe, hogy falu, hanem, hogy nagyváros, sőt központ. És hogy minden
egyes háztartás egyben a világ közepe is. Szinte mintha Petőfi Sándor álmodta
volna meg a "Ha majd a szellem napvilága ragyog minden ház ablakán" sort
tartalmazó versében, csak nem tette hozzá, hogy az ablak a "screen", a
szellem napvilága pedig a sok-sok féle adás a screen-en.
Gyanúnk azonban
a következő. A fenti zsánerképet
csak ideiglenesen kaptuk, mintha erre a filmre váltottuk volna meg a jegyet,
de helyette "ma" mást vetítenek. És még panaszra sem lehet okunk, mert
a történet, amit kapunk szó szerint megfelel a Globális falu című leírásnak,
ami olyan, mintha valaki úgy becézné a kutyusát, hogy "cica", és a kutya
egy idő után elkezdene nyávogni, követve az elnevezést. Tanulság, ne hülyéskedj,
mert úgy maradsz.
Nézzük
meg, mik a tendenciák (amik miatt gyanakodni kezdtünk). Vegyük például
az MTV-t, Music Television, mindenki ismeri, de melyiket? Olaszországban
például az MTV Italy műsorán csüngenek a fiatalok, helyi műsorvezetőkkel,
és Svédországban (vagy Finn) is dettó ez a helyzet. A szisztéma neve "franchise",
amiket a multicégek és méginkább a láncolatok fejlesztettek ki a globalizálódás
korai fázisában. Magyarországon a legnépszerűbb ilyen franchise szisztémát
a PESTIEST különböző vidéki kiadásainak láncolata jelenti. És moziműsor
tekintetében még teljesen normális, ha az x városi olvasók az x városi
moziműsort kaphatják kezükbe, de milyen az, amikor y város lakói y városról
szóló közvetítést néznek a tévében, az MTV-n például, és noha ott van a
képernyő jobb felső sarkában a világot jelentő logo, az adást egyedül y
városban lehet látni. Ez viszont már kicsit morbid szitu.
Ebben
az esetben már arról van szó, hogy egy globális tévécsatorna annyira beette
magát a világunkba, annyira mély gyökereket eresztett, hogy miközben
globális, ő a legsikeresebb helyi adó is egyben, csak
nem egy helyen, hanem a világ ezer különböző pontján. Ez ellen a helyieknek
semmi okuk lázadni, hiszen helyi munkaerőt használnak, viszont a műsor
már nem az, amire eredetileg befizettünk (továbbra is az MTV-t véve példaként),
már nem a világ zenéit, és klipjeit élvezheted, hanem a saját faludéit.
Ebben pedig az a bibi, hogy a szomszéd srácok esetleg nem is olyan jó zenét
csinálnak, mint a világ nagy zenekarai, mégis, ki fog alapulni, hogy a
Pistiék, vagy Maxék egy az egyben megkapják a szerepet, hogy mostantól
ők játsszák, ők alakítják a magyar, illetve helyi "Garbage-ot", "Puff Daddy-t",
"Fat boy-t", stb.
Ez
a szerep-leosztásos franchise
szisztéma nem is hangzik rosszul, mert azt mondhatod, hogy Puff Daddy is
ugyanazt csinálja, ő az amerikai Puff, Pisti szomszédból pedig a helyi
Puff ismeri az igazit, fordítva viszont nem igaz. És a helyi Puff-nak egy
multinacionális lemezkiadó mondta meg, hogy milyen zenét csináljon, ugyanaz
a kiadó helyi képviselője, aki az igazi Puff Daddy-t is kiadja.
De
felejtsük el konkrétan a zenét. A lényeg az, hogy bármelyik és bármilyen
termékről elmondható, hogy xy-nak fogalma sem lehet róla, hogy vajon tényleg
egy internacionális terméket használ, vagy esetleg egy csak az ő környezetében
előforduló dologról van szó. Például hoznánk a Levi’s törpés reklámját,
az Élből c. kampányuk magyar verzióját (nyomtatott sajtóban), amit direkt
Magyarországra tenyészettek ki, vagy ha Kanadában, vagy bárhol máshol mennél
be a boltba például cigarettát venni (a dohányzás súlyosan károsítja az
ön és környezete egészségét), esetleg meglepődnél, hogy a multinacionálisnak
hitt termék egyedül a te környezetedben létezik, és direkt a te számodra
van kitenyésztve. Ez mit jelent? Azt, hogy azt hiszed, egy Globális
cityben élsz, pedig egy faluban. Hasonló csalódás lehet ezt felfedezni,
mint a Truman Show-ban, amikor
Jim Carrey felfedezi, hogy az eső
csak és direkt az ő fejére esik.
Mi
ebben a csalódás? Hogy mi ebben a csalódás? Csak annyi,
hogy az emberek azért dolgoznak, azért akarnak minél több pénzt, meg minden,
hogy kedvükre válogathassanak a világ termékei közül. Vagy, mondhatnánk
úgy is, hogy az ember vágyakkal rendelkező univerzális lény, aki minden
percben arra törekszik, hogy a többi emberrel, (sőt, az emberi nemmel)
szóval hogy közösségre lépjen.
Mondunk
egy gyorspéldát: bekiabál a pasid/csajod a fürdőszobába, hogy igyekezz,
mert öt perc múlva leadják az ötödik elemet "a tévében". Erre gyorsan összekapod
magad, kikapcsolod a telefonodat, és végigélvezed. A film végén, egy no-name
bemondó bemondja, hogy ezt az adást csak ti ketten láttátok, videóról játszották
le direkt és csak nektek. Pont olyan, mint amikor a Még mindig tudom mit
tettél tavaly nyáron-ban odatelefonálnak a csajoknak, hogy vetélkedő-műsorban
vesznek részt, csak mondják meg Brazília fővárosát, mondják is, hogy Rio,
és nyernek, szóval, horror. És szögezzük le, tévét
azért néz valaki, hogy azt lássa, amit mindenki lát,
éppen most.
Jól
van, az előzőekre azt mondhatod, hogy végülis az adott illetőn múlik, hogy
melyik tévécsatornát bámulja, vagyis hogyha arra kíváncsi, hogy Angliában,
vagy Londonban mi a mostani pálya, akkor csak a távirányítóján kell egyet
nyomnia. Vagy az interneten fellapozza a "mi a helyzet most Londonban"
című dokumentumot. A valóságban viszont nem létezik ilyen dokumentum, és
az, hogy váltasz egyet a "channel-changer"-en is csak ábránd, mert minden
attól függ, melyik helyi szolgáltatónál vagy előfizetve, és tegyük hozzá,
"körzetenként" egy, max két szolgáltató elérhető, és még ha elő is fizethetnél
egy "Amerika" csatornára, meg egy Finnország-ra, meg egy Kínára, vagy Thai-földre,
akkor sem biztos, hogy a pénztárcád megengedné, vagy a hitelkártyád.
 |
|
A végeredmény
tehát az, hogy neked, fogyasztónak, vagy end-user-nek semmi közöd a globalitáshoz,
te a falut kapod ki a McLuhan-i szlogenből.
A
globalitás pedig a multi-cégeké, hogy több ezer helyen léphetnek fel helyi
cégként.
Természetesen
a multi-cégekkel semmi baj, hiszen kellemes részét képezik az életünknek,
gazdaságunknak, stb, sőt, vegyük észre, hogy pont egyfajta multinacionalitást
hiányolunk a globális falu című jelenségből, aminek a legfőbb elemei, pozitív
szereplői a multi-cégek. A zűrt az információ és a termékek nem globális
forgalmazása jelenti, és méginkább az, hogy a multi-cégek "csatornákra"
osztják fel a glóbuszt, (erről alább), és te magad úgy éldegélsz egy-egy
területen, mint egy fenyőfa, akit oda ültettek, és akinek a száz méterrel
arrébb eső dolgokhoz köze nincs, ja, és nem tud helyet változtatni, mert
igaziból nincs is "channel-changer-e".
A "csatorna"
egy absztrakt és univerzális fogalom, azt jelenti, hogy valamiben folyik
valami, például egy mederben "egy" víz, és a kettőt együtt már csatornának
hívjuk. Aztán vannak a tévé-csatornák, amelyben teljesen különböző társaságok
által gyártott műsorok folynak, viszont mindig az, amit a "csatorna" megrendel.
Az interneten is vannak csatornák, egy-egy érdeklődési kör köré rendezve
különböző "csatornák" (jelen esetben internet site-ok) adásait, hogy ha
például a vietnámi háború és az ilyen fajta dolgok nagyon izgatnak, akkor
mindet egy helyen találj (a minden azért túlzás). Ennek a csatorna definíciónak
a televízió esetében a kábel-szolgáltatók elérhető csomagjai felelnek meg.
És itt elérkeztünk oda, hogy bemutassuk nektek a csatorna legújabb
definícióját! Íme.
Mielőtt
effektíve befizetnél egy "csatornára", mondjuk egy kábel-szolgáltatónál
egy csomagra, elvileg jó sok közül válogathatsz.
De
mégsem, mert helyhez vagy kötve. És akkor befizetsz, amit mondhatunk úgy
is, hogy leszerződsz, és már helyben is vagyunk. Miután előfizettél egy
channel-re, egy kábel-csomagra, nem fogsz könnyen változtatni, hiszen
az plusz beruházás, és ha később változnak az igényeid, valószínű, hogy
ezt a szolgáltatód is észreveszi, és haladni fog a korral.
Vagyis,
ha előfizettél, valamilyen szinten letelepedtél. A kozmetikai cégek például
nem győznek megfelelő figyelmet szentelni annak a ténynek, hogy a 40 feletti
nők zöme olyan termékeket használ, amiket még tini korában kedvelt meg,
vagyis ezesetben elég hosszú-távú "letelepedésről" van szó. Egy ember életstílusa
olyan 24-25 éves korára teljesen kialakul, ami mellesleg azt is jelenti,
hogy nagyon sok vonatkozásban "letelepedett",
vagy szociológiai szlenggel "megkötött". Ami még változik, az az életszínvonal,
illetve a rendelkezésére álló heti pénzmennyiség, de a többi paraméter
szinte be van állva.
Ha
egy gyártó, vagy forgalmazó valamilyen terméket el akar juttatni a vásárlókhoz,
a számára érdekes szempontok alapján felosztja a népességet "fogyasztói
rétegekre" (csoportokra). Naivan azt képzelhetjük, hogy mondjuk Magyarországot
elvileg végtelen számú csoportra oszthatnánk fel, pedig a helyzet más,
a legkülönfélébb forgalmazók szinte egy és ugyanaz séma alapján tudnak
csoportokat behatárolni. A helyzet tehát teljesen olyan, mintha pisztráng
halászattal foglalkoznál, tudod, hol szoktak felbukkanni, mit szeretnek,
mire gyorsulnak, oda kell menned s az adott módszerrel egyszerűen kiemeled
őket a vízből. De amíg a pisztrángok tudják, hogy ők pisztrángok, hogy
melyik csoporthoz tartoznak, meg ilyenek, addig az illető fogyasztónak
halvány fogalma sincs arról, hogy ő (mondunk egy példát) ugyanabba a kategóriába
esnek bele, mint egy bizonyos délamerikai lakos, vagy a fizikai közelségben
élő szomszédja. A multinacionális forgalmazók pedig simán el tudják intézni,
hogy mindhármuk feje felett pontosan ugyanakkor "essen az eső". Akiknek
a feje felett egyszerre "esik az eső", azok egy és ugyanazon "csatorna"
lakói.
Az
elcsatornásodás mint
aktuális tendencia azzal a hátránnyal jár, hogy elveszíted a tájékozódás-képességedet,
azt hiszed, hogy egy hatalmas city-ben élsz, és csak túl későn jössz rá,
hogy egy faluban, és ez csalódás. (Ha tudnád, hogy faluban élsz, tök más
lenne a helyzet, mert tudnád, és mert akkor a faluhoz képest nyilván létezne
egy city is.) Az elcsatornásodást kiváltó ok a rengeteg "mutáció", hogy
helyi ízléshez alakítva forgalmaznak cuccokat. A mutációkat azért nem bírják
kihagyni a multi-cégek, mert nem szeretnének (szerintük túl sok) esélyt
adni a helyi, illetve esetleges helyi kezdeményezéseknek, hiszen a helyiek
"helyibb" színben tudnak feltűnni (elvileg), mint a globális cégek és termékek.
Persze, ha globális cég lennél, azzal védekeznél, hogy ha egy helyi cégnek
jól menne az üzlet, ha mégis sikerülne kifejlődnie, akkor előbb utóbb ő
is globális céggé válna, és akkor meg miről beszélünk. Erre a válasz az
lenne, hogy nem miről, henem kiről. A fogyasztóról, a végfelhasználóról,
aki szomorú, ha egy adott termékről azt hiszi, hogy nemcsak az USA-ban,
de az egész világon mindenki azt használja, miközben már szinte kihaló-félben
lévő termékről van szó, amit már csak az adott fogyasztó csatornáján árusítanak.
Itt van a teletalpú (holdjáró) cipők és a Duna Pláza esete. Akik
a tavalyi év során "befizettek" a plázára, azok ma már leginkább oda járnak
vásárolni, nem szívesen kezdenék elölről kedvenc boltjaik felkutatását
a városban, mármint új kedvenceiket, mert a régiek zöme kipusztult.
És
akkor itt vannak azok a fogyasztók, akik "csatornájában" a vásárlási helyek
között a pláza van beikszelve, hiába olvassák azt mindenütt, hogy a holdtalpú
cipők kimentek a divatból, kedvenc és kizárólagos lelőhelyükön, a plázában
99%-ban csak teletalpúak mennek. A helyzet már csak akkor lehetne súlyosabb,
ha a pláza látogatóinak, vagyis az xy "csatorna" lakóinak számára
külön magazinokat és tv-műsorokat tudnának szolgáltatni, pl. Pláza-divat
címmel, és akkor esetleg még 2001-ben is a 97-es stílus termékeit lehetne
itt eladni, akkor is, amikor már nem is gyártják, pusztán a világ 97-es
teletalpú termelésének fennmaradványaiból.
Igaz,
ami igaz, az elcsatornásodás kedvez az anyagok sokkal gazdaságosabb felhasználásának,
értékesítésének.
Az
elcsatornásodás végeredménye az tudna lenni,
hogy
a csatornák átmennének kicsi, egyszemélyes cellákba, mint egy méhkaptárban.
Ha ez létre tudna jönni, a forgalmazók azt tudnák mondani, hogy "mindent
látnak", mintha egy műholdról néznék. Minden ember egyesével is nyilvántartható
lenne, remekül figyelemmel lehetne kísérni a mozgását, és közben egyre
kisebbre zsugorodna a létező csatornák száma, a forgalmazók maguk is létre
tudnának hozni ilyeneket, és elég lenne néhány komolyabb main-stream gyűjtőcsatorna,
amiben az összes sejt, az összes cella lakóját bele lehetne terelni.
Ez
valószínűleg soha nem fog létrejönni, mert az emberek ha felismernek egy
rossz tendenciát, akkor beindulnak az ellentendenciák. Problémát jelent
viszont az, hogy fogalmunk sincs, mi lehet az elcsatornásodás ellentendenciája.
Az például, hogy a fogyasztók a helyi termelők termékeit szerzik be vicces,
mert a helyi termelők sem helyiek, bármelyik helyi termelő, Matáv, vagy
Internettó globális cégek számláira is hajtják a hasznot, szóval, ez természetes.
Ha
a fogyasztók elkezdenének szeszélyesen márkát váltogatni, az már vezetne
valahova. De nem messzire. A legjobb ellenszer azonban a nemzetközi törvényhozás
kezében van, illetve lesz majd vagy egy év múlva (gondoljuk).
Addig
is, következhet egy újabb Marco Polo idény, vagy rosszabbik esetben korszak,
amikor az utazás, más csatornák lakosainak életét és stílusát megismerni
ismét akkora élmény tud lenni, mint 94 előtt. De ha leszólít valaki az
utcán, hogy kikérdezzen a fogyasztói szokásaidról, válaszold nyugodtan
azt, hogy ez az érdekeiddel ellentétes cselekvés-sorozat lenne.
-funghi-
|