2010-07-27
Re: "Capa leleplezése" (12. rész / 14)
::::: hamisítás
Ha valaki Capa-t 1937 júliusában hamisítónak nevezi, egyszerűen csal túllőtt volna célon, és a fotó készítésének körülményeit vizsgáló, a LIFE képaláírásának hitelét vitató racionális felvetés helyett átment volna hírnévhajhászó vádaskodásba.

José Manuel Susperregui, a spanyol professzor ezzel szemben a lehető legértelmesebb, legracionálisabb dolgot művelte, megoldott egy rejtélyt. Maximális tiszteletet érdemel ez a tette. Ha azt a bizonyos Capa-képet hamisnak nevezi, akkor is abszolút tiszteletreméltó dolgot művel, hiszen saját meggyőződése szerint egy történész munkáját végzi, a valóságot, az igazságot kutatja, és joga van bármilyen konklúzióhoz - ha Robert Capa élne, biztosan roppant barátságosan szorítana vele kezet, amiért megtalálta a helyszínt, és azért is, hogy a művészetével foglalkozott. Elmennének együtt a helyszínekre, amiket Capa egyedül nyilván sosem talált volna meg, előjönnének az emlékek, és egy katartikus jelenet bontakozna ki a televízió kamerája előtt. Ez azonban sajnos nem lehetséges, és nemcsak azért, mert Capa túl korán született ehhez, hanem azért is, mert túl korán halt meg.
A végeredmény az, hogy mind a legenda (a Milicista Halála fotó- illetve fotó-sorozat mint fatális koincidencia, a halál pillanatának rögzítése), mind az ellen-legenda (miszerint Capa csak poénból eljátszatta két katonával, hogy elesik) ellen sorra lehet döntő ellenérveket, ellen-bizonyítékokat találni, s az egész "ügy" így sodródik tova a végtelenbe ...

nem zseni, nem nagy fotográfus, nem nagy tudósító - hanem csak egy csaló ...
Ez természetesen totális nonszensz, egyedül az olcsó bulvár dimenziójában nem az ... De mondjuk az USA-ban a National Press Photographers Foundation website-ján olyan cikk leletkezet erről, hogy "Death In The Making ... For The Last Damned Time" - azaz: az utolsó francos alkalommal ...
A cikket Bruce Young írta a News Photographer magazine számára - és pregnánsan tükrözi a fotósok, a művészek és a szakma hozzáállását ... Capa nem a Milicistától Capa, hanem a rengeteg elképesztő, hátborzongatóan gyönyörű és megrázó kép miatt, amiket készített ... az életművétől, ami már 1944-ben is az élvonal volt, az ami ma - és amibe a Milicista, ha nem megrendezett, tökéletesen illeszkedik, máskülönben pedig majdnem tökéletesen ... illetve tökéletesen, csak egy kicsit másképp ...
következő fejezet: visszatérve az Art Magazin cikk-hez
a cikk fejezetei:
-JP-
2010-07-27