microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: kult -> művészet, pop, vizuális kultúra, kultúr-stratégia

2010-07-27

Re: "Capa leleplezése" (2. rész / 14)

::::: a homályos háttér ...



Az egész Milicista-ügy azért lehet "ügy", mert egyrészt a fotó zseniális, másrészt rengeteg (rengeteg!) homályos részlet övezi ...


- nincs meg a negatív (ami normális)

- sokáig 1 darab eredeti, vintage kópia létezett belőle - ez lett a "negatív" (a MoMA tulajdona), most összesen 2 db, a másik a Salamanca-i Archivo General de la Guerra Civil Española-ban van (ez már kevésbé normális)

- sokáig (2007) az aznap készült negatívok nem voltak meg, nem voltak megtekinthetők

- a negatívokat eleve feldarabolták (Weisz Imre barátjuk a Párizsi laborban - ez bevett gyakorlat)

- a filmtekercsek sorrendje, kronológiája bizonytalan

- a VU magazinban megjelent két fotó hajszál (fűcsomóra) pontosan ugyanott készült ...

- a LIFE magazinban (1937, július 12) azt írták alá, hogy a milicista fejlövést kapott

- Capa sosem mesélte el, hogy hogyan és mint történt a fotózás, meg a két halálese

- az első milicista bizonyosan nem futott (teljes talpával állt a talajon) - pedig Capa és a VU képaláírás a lejtőn való futásról számolt be ... s arról, hogy Capa együtt futott velük ...

- Richard Whelan szerzett egy tanút (Hansel Mieth) aki egy 1982-ben keletkezett levélben leírja Whelan-nek, amit Capa az 1930-as években mondott neki ... amiről Richard Whelan talán csak Mieth halála (1998) után számolt be ... (?)

- Capa 1938-as könyvében, a "Death in the making" nem szerepelt ez a fotó, bár a külső borítón ez a kép szerepelt, és bár ez volt a leghíresebb képe (e tényre Whelan hívja fel a figyelmet)


- aznap, e képek készítése előtt, egészen e két kép készítéséig "beállított" képeket készítettek, a katonák vidáman pózoltak a kameráknak ... Taro és Capa kameráinak (sajnos, e képek közül sok kifejezetten alkalmas arra, hogy harc közben készült jelenetként adják el)

- Capa tett adott egy interjút, amelyben azt mondja, "Spanyolországban nem kell trükközni, nem kell beállítani a képeket, a képek ott vannak, csak el kell kapni őket, az igazság a legjobb kép, a legjobb propaganda" (ugyancsak Whelan hívja fel erre a figyelmet)

- Capa és Taro (csak úgy, mint a legtöbb híradós és fotós is) időnként beállították a képeket, megrendezték a jeleneteket, amely alkalmak egyikéről pontos dokumentáció is született - 1937 június 24-én a Córdoba fronton Capa filmezett, Taro pedig Leica-val (!) fotózott - egy a kamerák kedvéért megrendezett támadást ... (erre is a nagyszerű Whelan utal - értsd: Whelan nem holmi elvakult propagandista :))

- a VU - magazinbéli képek formátuma 1:1,8, a LIFE-ban megjelent verzió azonban 1:1,3, és ez zavarba ejtő (még ha csak első pillantásra is)

- Gerda Taro és Rober Capa kezdetben közösen dolgoztak a "Robert Capa" név alatt ...



következő fejezet: halál vagy nem halál? lenni vagy nem lenni - valódi?
a cikk fejezetei:
-JP-
2010-07-27

Címkék: Rober Capa, LIFE magazine, ICP, Art Magazin