microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2013-01-23

Oktatási rendszer? Átfogó reform? – qu'est-ce que c'est? (10. rész / 12)

::::: audió-vizuális okatás

Képzeljünk el egy történelem órát. Képzeled el, bejön a tanár, és visszautal az előző órán elhangzottakra. Közben megkérdi, akar valaki vetíteni? Ekkor 5-en is jelentkeznek, mert vetíteni óriási dolog. Egy-két perces klipeket adnak le, arról, amit az előző órán tanultak. Szabadon komponált kis klipeket, mondjuk a Dunkerque-i csatáról, képekkel, videókkal, zenével, s hozzá élőben előadja a saját szövegét (saját szöveget élőben ér csak előadni, nem ér videóról bejátszani saját magukat, sem feliratokat a saját gondolataikkal, ahelyett, h kimondanák ). Saját szövegét, akármilyen szubjektív módon. Sőt. Így a diákok szubjektivizálva élhetik át egy régvolt, szinte hozzáférhetetlen esemény élményét. És amit ilyenkor látunk, az egy … audio-vizuális expresszió, plusz egy élő performance … MŰVÉSZET. Művészet, mint emberi kifejezés, mint a kifejezés művészi foka …

Képzelj el egy irodalom órát Radnóti vagy József Attila költészetéről, s képzeld el azt, ahogyan diákok otthon saját, szubjektív szövegeket írnak, amiket elő akarnak adni másnap, vagy a következő órán. Képzeld el, hogy nem a születési évszámokat magolják, vagy a hivatalos verselemzéseket, hanem azon gondolkodnak, hogy hazafelé, Kőbánya-Kispesten, vagy épp a belvárosban, milyen érdekes felfedezni az „A város peremén” élményével analóg élményeket ..

Egyikük pedig egy Jay-Z klipet vetít le, úgy, hogy leveszi az eredeti hangot, s helyette felolvassa a verset …

A „szubjektivizáció” az az eszköz, amivel a média él, s amely révén mi mindannyian feldolgozzuk a híreket, amiket lenyomnak az agyunkon. Fel-felemlegetjük, amit a tévében vetítettek nekünk. Így fogadjuk be, közösségileg, amit odafentről beinjekcióztak a kultúránkba, aznapra.

A szubjektivizáció az elidegenedettség ellenében hat, hozzáférést ad a befogadónak. A szubjektivizáció a gondolkodást serkenti, azt, hogy egy fiatal elme a saját módján dolgozzon fel, közelítsen meg új jelenségeket. A szubjektivizáció a kreatív naplóírás, jegyzetelés egy formája.

A szubjektivizáció mellesleg nem kell, hogy költőien szubjektív legyen, hanem csak úgy, ahogy adódik. Egy fizika órához egy vizuális jegyzet éppenséggel valószínű, hogy nem úgy lesz szubjektív, mint egy irodalom-órára reflektáló audió-vizuális jegyzet. A cél az, hogy megvilágítsa az adott dózist, az adott tananyag-fejezetet. Bárhogyan, ahogy jólesik. Ez felszabadítja a gondolkodást.





következő fejezet: humánus társadalom építése - 24/7
a cikk fejezetei:
-jepe-
2013-01-23

Címkék: oktatás, keretszám, egyetemek, diákforradalom, HAHA