microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2013-01-23

Oktatási rendszer? Átfogó reform? – qu'est-ce que c'est? (9. rész / 12)

::::: a tankönyv-szitu, közösségi alapokon

Elévülhetetlen érdemeket szerzett az MSZP-SZDSZ kormány a Nemzeti Tankönyvkiadó elprivatizálásával, piacra dobásával, már csak azért is, mert innentől az nem „nemzeti”, tehát nem a miénk, hanem valakié, tehát tipikusan „privát”. A nemzeti azonban ennek a privát cégnek monopóliumot biztosít a magyarországi „piacon” (sokan az oktatást is piacként tekintik).

Visszavásárlás helyett egy „modernebb” (=újszerűbb, hiszen a modernizmus korának, korainak, beleértve a posztmodern-t, vége) megoldás kínálkozik: Új tankönyvek létrehozása, közösségileg.

kollektív szerkesztés
Az új tankönyveket a szoftverfejlesztő csoportok működéséhez hasonló (meritokrácia alapú projekt-hierarchikus) rendszerben működő csoportok hozhatnák létre, fejlesztő közösségek – a pedagógusok maguk. A tankönyveket tehát nem egy-egy ember írná, hanem kollektív munka lenne. Ettől a tankönyvek minősége DRASZTIKUSAN NŐNE, és nem lokálisan, egy-egy fejezet szép nyelvezetét vagy a jópofa illusztrációkat értjük ezen!!!! Hanem a 'szeriális jelentéstulajdonítás' hatékonyságát, azt, hogy a tanulók az egész tankönyvet, annak teljes 'hossza' mentén (lineáris struktúra:)) a lehető legkönnyedebben tudják befogadni, azt, hogy a tankönyv a lehető legjobban világítja meg a tananyagot, a teljes hossza mentén, úgy, hogy a következő fejezet az előzőt még jobban megvilágítja, amely után a következő még könnyebben befogadható lesz.


Ez a kollektív szerkesztés speciális előnye. A diákoknak nem kell fejezetről fejezetre megszenvedniük azért, hogy egy felszíni páncélon keresztülküzdjék magukat, ha egyszer sikerült belül-kerülni a tankönyvön, onnantól bármely fejezet lehelet-könnyen megközelíthetővé válik a számára. Köszönhetően a kollektív szerkesztésnek. Ez a tananyag elsajátításának hatékonysága terén RAKÉTA szerű kiugrást tesz lehetővé (feltéve h a rendszert megváltoztatjuk, és hagyjuk, hogy mindenki tanuljon!!! hogy mindenki megtanulhassa a tananyagot, és az iskolát nem kiesős, kiszórós, vérre menő túlélési küzdelemként tekintik az elit kiválasztására, elő-szelekciójára).


A kollektíve szerkesztett tankönyvek lehetővé teszik azt is, hogy számos kísérő-tankönyv jöhessen létre. Hiszen a tankönyvíró erőforrások innentől … elszabadulnak :))) A tananyag folyamatosan csiszolódik, és évente új extra tananyag egységeket lehet hozzáadni – nem kötelező, hanem ismeretterjesztő szinten (jegyet nem kell kapni belőle, csak ha akar az illető diák, kötelezettség nincs).


A kollektíve szerkesztett tankönyvek … a Creative Commons licenc alatt kerülnek megjelentetésre, a fejlesztő tanárok a projekt alapból, közösségi gyűjtés, illetve kormány dotáció formájában kapnak honoráriumot (csak belead valamit a kormány is!).
Reklám NINCS, Szponzorálás nincs – nem kiszervezünk valamit, nem liberalizálunk valamit, hanem közösségi alapokra helyezzük a működését.

A Creative Commons tankönyvek lényegesen olcsóbbak lehetnek, elvégre a tartalmuk nem kerül egy fillérbe sem, így az áruk = a nyomtatás költségével, és a szállítással. Apropó … Nyomtatás …

A tankönyveket HTML5 formátumban érdemes szerkeszteni, s így e-book formában is meg lehet jelenteni. „IS”. Ez több szinten jelent hozzáférést.

 

  • e-book olvasóval

  • bármilyen komputer képernyőn

  • kinyomtatva – alkalmilag, papíron

  • kinyomtatva összefűzve

  • kinyomtatva könyv formájában

 

Minden tankönyv elérhető kell, legyen e-book, ill. tisztán HTML5 formában is.
Így ha valakinek van egy e-book olvasója, akkor adott esetben NULLA forintot kell költenie tankönyvre … Ha valakinél van egy netbbook, egy laptop vagy egy minimális méretű képernyővel rendelkező kütyü, akkor ott van előtte a tananyag, a tankönyv, egy kattintással.

Az egészhez egy web-site-ot lehet készíteni …
ÁLLJ !!! nem 1.3 milliárdért, ahogy szokták manapság, hanem … közösségi fejlesztés formájában – INGYEN !!! Úgy, hogy a fejlesztés angolul történjen, hogy nemzetközi szinten bárki (BÁRKI !!!) átvehesse !!!!

A webes háttér-rendszer a diákoknak egy, a tanulásukat segítő web-felületet nyújt, ahol egy kattintással regisztrál egy tanár előadására (középiskola!!!), ott facebook-szerűen tud értekezni másokkal bármilyen témában, a tanár az előadáshoz bármilyen videót, könyvet, szöveget belinkelhet – s a tankönyv aktuális fejezete is természetesen automatikusan megjelenik.

A tanár e web-felületen keresztül végezheti az óravázlatainak a menedzselését … Illetve a diákok számára óra közben publikálhat dolgokat … Például, belép a terembe, és akkor, amikor megmondja, hogy az órán miről lesz szó, akkor nyomja meg a publish gombot, és akkor jelenik meg a vonatkozó tankönyv-rész a diákoknak (tehát a tanár nyitja ki a könyvet a számukra).


A tanár előadását videóval is rögzíthetik, és felkerül erre az oktatói web-re … így otthon bárki megtekintheti, akár 2x is .. és ma, hogy egy mozgó kép alapú audio-vizuális kultúrában nő fel minden gyerek, világos, hogy egy 15-20 perces előadást meghallgatni újra és újra videóról nem hátrány a befogadás terén (az olvasás nyomán történő tanulást ez nem váltja ki!! ez csak egy plusz, akkor, amikor a cél nem az olvasás alapú tanulás tréningje, hanem egy adott anyag befogadása).

Ami a papír-könyveket illeti, év végén minden gyerek eladhatja az iskolának a tankönyveit, ha azok minősége nem amortizálódott egy szint alá. A következő évfolyam diákjai pedig olcsóbban hozzájuthatnak a 60-70-80-90%-os állapotú tankönyvekhez.

 

Az e-book koncepció, papír-jegyzet-füzettel.

Fontos, hogy egy gyereknek legyen a kezében egy könyv, amelyikbe rajzolgathat, firkálgathat, írogathat, meg bármi, óra közben. A jegyzetfüzet, a kézzel írt és rajzolt jegyzetfüzet a legfontosabb eleme az oktatásnak. Amikor tehát e-bookról beszélünk, elsősorban olvasásra gondolunk, és nem arra, hogy a papírt és a ceruzát meg a tollakat száműzzük. Az óra közben elkövetett szabad vizuális jegyzetelés nagyon fontos, a diákok a saját jegyzetfüzetükből hamarabb kapnak képet alakuló, kibontakozó személyiségükről, mint a tükör alapján. A jegyzetfüzet vezetés nagyon-nagyon fontos. Naplószerűen. A rajzolás ér, bármilyen óra közben bárki bármit rajzolhat. A rajzolás nem zavar senkit a befogadásban :) A cél az, hogy a diákok a jegyzetfüzeteiket féltve őrizzék, mindenhova magukkal vigyék, és sose dobják ki, mert ez az ő tanulásuk, fejlődésük, életük naplója. Egy „kalandra fel!” – utazási napló, benne benyomásokkal, élményekkel, a legintimebb gondolatokkal is akár. A jegyzetfüzet-vezetésről külön órát lehet tartani (a pszichológia órák erre éppen alkalmasak). A jegyzetfüzet az ember hozzáférése (hozzáférésének médiuma) saját magához, saját változó, kibontakozó pszichéjéhez, saját világához.

A jegyzetfüzet-kultusz nem a vidéki iskolák, hanem az elit-oktatás szimbóluma lehet, sőt, kell, hogy legyen.





következő fejezet: audió-vizuális okatás
a cikk fejezetei:
-jepe-
2013-01-23

Címkék: oktatás, keretszám, egyetemek, diákforradalom, HAHA