|
|
Tökéletes
Katona - A visszatérés
(1999) |
|
Jean-Claude
Van Damme ismét megörvendeztet minket egy akciófilmmel: a ’92-es Tökéletes
katona második részében szerepel, ezzel beszerzett filmográfiájának még
egy rossz pontot.
A
Tökéletes Katona Van Damme első kasszasiker filmje volt, amiben teljes
erőbedobással alakította a félig ember - félig
komputer harcost, akiben
végül az emberi oldala győzött a rombológép énje felett.
Ez
a film ha nem is emlékezetes, de nézhető akciófilm volt, s a sikerén felbuzdulva
most idejét érezte Craig Baumgarten producer a folytatás elkészítésének,
bár ne tette volna.
A
Tökéletes katona - A visszatérés állítólag minden
idők egyik legnagyobb költségvetésű akciófilmje, Mic Rogers rendezésében,
akinek ez a debütáló rendezése, eddigi pályafutása kaszkadőrjelenetek koordinálásához,
másodstáb irányításához kötődik, ő volt Mel Gibson vezető kaszkadőre a
Halálos
Fegyver, a Visszavágó
és a Maverick c. filmekben.
A
történet szerint az előző filmhez képest egy év telt el, Luc Deveraux (
Van Damme) egyedül neveli a kislányát a felesége halála után, és különleges
szakértőként dolgozik egy kormányprogramon, amiben újabb tökéletes katonákat(
meghalt katonák agyát egy komputer vezérli, elpusztíthatatlan harcosok
lesznek belőlük) próbálnak kifejleszteni, illetve ezeket továbbfejleszteni
a még profibb gyilkolászás érdekében.
Azonban
egyszer csak a központi vezérlő komputer ( S.E.T.H) szabotálja a programot,
testet ölt Michael Jai White alakjában, és a katona-készítményeket tudatukra
ébreszti. Ettől fogva elszabadul a veszély, egyedül Van Damme harcos állíthatja
meg az elpusztíthatatlanokat, mivel neki van hasonló múltja, meg amúgy
is ő a főszereplő.
S.E.T.H.
segítségére van Romeo,
a fő tökéletes katona, akit Bill Goldberg profi bokszoló alakít.
Az
első húsz perc után annyira felpörögnek az események, hogy beszélgetésre,
cselekménybonyolításra már nem nagyon jut idő, lövöldözések, hatalmas robbanások,
az emberi katonák legyilkolása történik főként, nagyon nagy mennyiségben,
kevésbé látványosan. Úgy látszik, a mennyiséget tartották fontosnak a forgatókönyvírók,
ha voltak ilyenek egyáltalán, Van Damme-ot is keveset látjuk közelharcban,
a zseniális harcművészeti tudása ebben a filmben kissé rejtve marad.
A
jók oldalán áll még egy nő és egy gyerek: Erin, a rámenős újságírónő, akibe
bele fog szeretni Luc a film végén, és Hillary, a kislánya, akit még az
akció elején elrabol S.E.T.H., biztos, ami biztos.
Erin-t
Heidi Schanz színésznő
játssza, akit többek közt a Gyűjtő, és a Truman Show c. filmekben láthattunk,
ebben a filmben sajnos ő sem nyújt túl sokat, de ezzel nincs egyedül.
A
Tökéletes katona - A visszatérés az egyik legsilányabb filmtermék, amit
valaha láttam, nem ajánlom senkinek megnézni, ha csak nem aludni szeretne
valamelyik párnázott moziszéken egy jó másfél órácskát.
-nina-
|
Bigyó
Felügyelő Inspector Gadget
(1999) |
|
A
Bigyó Felügyelő ránézésre, mivel Walt Disney, egy Kedvenc Marslakóm szerű
kedves limonádét kínál. De a látszat mögött
egy végtelenül együgyű dolog van, amit szinte fárasztó nézni is, szórakoztatónak
pedig egyáltalán nem nevezhető.
Legjobban
a Bosszúállók c. lapos filmre emlékeztet, ami a Batman és Robin-ra emlékeztetet,
abból is az Uma Thurman
vonalra. Ezen a többszörös áttételen keresztül alig jön át valami az amúgy
is egyáltalán nem kiemelkedő Batman és Robin-ból. Elvileg gyerekeknek való.
Nagyon érdekes lehet például egy olyan figura, aki teljesen béna, és elszenved
egy akkora balesetet, hogy csak na, és a testét telerakják mechanikus szerkezetekkel,
amik a bigyó c. parancsszóra esernyőt,
meg helikopter propellert növesztenek ki a kalapjából, ha éppen kell. Barátunk,
a sok cucc ellenére továbbra is teljesen ügyefogyottként viselkedik, és
mintha csak direkt szabotálna minket, nem akar akármilyen szintű moziélményben
sem részesíteni minket.
Az
egész kicsit gyengébb, mint mondjuk a Knight
Rider bármelyik epizódja.
Ebben is van autó, ami beszél, de tényleg semmi különös. Maga a Walt Diesney
sem minket lát a nézők soraiban, hanem a 8-10 éves gyerekeket,
apucival, anyucival, (az mindjárt négy jegy), a szülők már nyilván láttak
éppen elég jó és rossz filmet, így nem éri őket különösebb kár, a gyerekek
pedig még láthatnak egy csomó jót, most csak az a lényeg, hogy együtt a
család.
-bob-
|
Mit
tudnak a horrorfilmek? Elsősorban ijesztgetni, bár ebben a trhillerek talán
még jobban jeleskednek, így inkább talán azt mondhatjuk, félelemben és
rettegésben tartani minket.
Ezt
cseles módon tudják csak elérni, mert hiszen ha tudjuk, hogy horror, nem
ijedünk meg, megfigyelhető például, hogy ha egy filmen belül van mondjuk
egy színésznő, aki egy horrorfilmben játszik, akkor a horrorfilmből kivett
rész, amit a filmen belül bemutatnak, mindig teljesen vicces. Ebből is
látszik, hogy csak úgy tudnak ránk hatni, hogy fokozatosan hozzák be az
irreálisat. Az elejétől kezdve elkezdenek csúszni a dolgok, és a végén
úgy lesz belőle rémálom, hogy észre sem vetted, hol jöttek be a csúsztatások.
Az Átok ezen a téren nem nagyon profi versenyző, mert amikor bejön az irreális
rész, a főszereplő, Lili
Taylor tök simán elkezd
érdeklődni, hogy vajon honnan jönnek ezek a kísértetek, és mi a bajuk.
Így, mivel a főszereplő valóságosnak fogja fel a horror-jelenséget, nem
is röppentünk el irreális irányokba, vagyis a horrorfilmek egyik alapeleme
máris kimaradt az Átokból.
A
másik, amiért fontos a fokozatosság, az az, hogy lehessen fokozni a dolgokat,
illetve nem is fokozni, hanem intenzifikálni. Mint a Múmiában, először
egy bogarat látunk, aztán egyre többet, és azok egyre durvábban bánnak
el a szereplőkkel, és egyre gyorsabban. (Persze a főszereplőket vadul kímélik,
mintha kértük volna.) Tehát van a horrornak egy forrása, és azt lehet fokozni,
de igaziból nem láttunk még olyan filmet, amiben ez jól sül el. A fokozás
inkább a thrillerek világába tartozik, amikor a negatív hős egyre jobban
bevadul. Nézzük meg a Még
Mindig Tudom Mit Tettél Tavaly Nyáron-t,
fokozásnak nyoma nincs benne. Ehelyett az történik, hogy egyre több szereplőt
talál meg a horror forrása, és egyre közelebb kerül a főszereplőhöz, és
persze mindegyikkel ugyanazt csinálja: kinyiffantja. Ne felejtsük el, hogy
ennél rosszabb nem nagyon történhet senkivel, így a fokozásos
módszer biztos, hogy csőd, mert a kinyiffanást fokozni nem lehet, csak
azt a sebességet, amivel a veszély a főszereplő felé közeledik.
Az
Átok, szerintünk, teljesen rossz nyomon
jár, a maga összesen két hullájával, meg azzal, hogy Zeta Jones-t még a
veszély árnyékába sem sodorták, Liam Neeson-t is csak megijesztették benne,
pedig az egész helyzet kialakulásáért ő volt a felelős.
Az
is rögtön kiderül, hogy a hatalmas kastély szellemeit több tucat gyerek-szellem
egy feleség-szellem, és egy férj-szellem alkotják, akik közül egyedül ez
a férj a gonosz. Így nem minden arany, ami fénylik, ha megjelenik egy szellem,
megmozdul a függöny, vagy egy szobor, akkor nem kell egyből felkapni a
fejünket, mert lehet, hogy csak a haver-szellemek.
Az
egyetlen dolog, amit a horror megfigyelhető, és kipróbáltan működő szabályai
közül az Átok betartott az az, hogy kezdetben mindenkit egyedül talál meg
a fenyegetés, és csak a végén van, hogy an-blokk üldözi mindannyiukat.
De nem örülhetünk ennek sem, mert úgy adódik, hogy mindig csak Lili
Taylor-t találja meg
a szellemcsapat, így adódik egy dilinyósnak vélt főszereplőnk, és egy csomó
partner-szereplő, aki akkor hiszi el a horrort, ha látja, és nem látja.
A
film végét is kicsit elpuskázták, mert (nyilván a próbavetítés eredménye
miatt) kihagytak egy hatalmas ziccert, ami nem szellemeken alapult, de
annál jobb lehetett volna. Az volt, hogy éjszaka egy autóval nekimentek
a kerítésnek, és elkezdett folyni belőle az üzemanyag,
de nem olyan gyorsan, hogy reggelre el kellett volna párolognia, inkább
csak úgy csordogált. Reggel a túlélők próbálnak kisétálni, de meg kell
várniuk, hogy az éppen érkező gondnok levegye a korábban nagyon jelentőségteljesen
bemutatott láncot. Nyilván az lett volna a szép, ha a lánc a földhöz csapódik,
és szikra keletkezik, és ott helyben mindenki felrobban. De ezt kihagyták.
És
kihagytak még valamit, a film elején Lili
Taylor-tól elperelik
a házát, mégpedig nem más, mint Virginia
Madsen, aki csodaszép.
Mármost, ha Lili Taylor
kiírtja az összes szellemet, nyerhetett volna egy kastélyt, amit eladhatott
volna jó pénzért, különösen, hogy, mint kiderült, a családja tulajdonában
volt. De nem volt ilyen szerencsénk, és maradt a bénázás. Az egyetlen horror
az volt, hogy egy aranyos nőnek egy zongorahúr kiverte a szemét, és felvágta
az arcát, az Átok itt is beletrafált, ez megint az, amit nem szabad: megölhetsz
bárkit, jégcsákánnyal,
stb. de maradandó károsodást okozni egy mellékszereplőnek, egy nőnek, az
arcán .., az nem ér, mert a horror nem erről szól, hanem arról, hogy megijedsz,
elveszítesz egy szereplőt, aztán gyorsan elfelejted, mert van még belőlük
bőven, csak amiatt izgulsz, hogy a főszereplő hogyan ússza meg, és hogy
megússza-e.
Ja, és bocs, a főszereplő a horrorfilmekben túlélő, szóval, ha belegondolunk,
az Átok egészen gyengén szerepelt. Ha behunytad volna a szemed, és csak
hallgatod, sokkal jobban beizgultál volna, de moziban ez nem szokás.
Virginia
Madsen Michael Madsen húga, Michael egyetlen filmet
sem hajlandó megnézni, amiben Virginia meztelenül is megjelenik. Virginia
hamarabb lett a kedvencünk, mint Michael, illetve hamarabb ismertük meg,
a Gotham
c. filmből, amiben Tommy Lee Jones-szal tökéletes filmet szerepeltek össze.
Gotham N.Y. egyik régi neve, a másik a Big Apple, ez utóbbi nem olyan régi.
A film magyar címe "A
Halottak Nem Hazudnak"
volt. Ennél hamarabb szerepelt a Dűnében,
ő volt Irulan hercegnő, ő "konferálja" be az egész filmet is, ami minden
idők legjobb filmkezdetei közé röpítette a Dűnét, mármint maga ez a konferálós
jelenet. Virginia szerepelt még az Esőcsinálóban, a Hegylakó 2.-ben, és
például a Kreátorban, Peter O’Toole oldalán, összesen van vagy negyven
filmje.
-XX-
|
|