Bambanő
Never Been Kissed (1999)
A Bambanő, alias "Never Been Kissed" egy álcázott tinifilm. Ha véletlenül nem ismered a film eredeti címét, hogy "még sohasem smaciztak velem", elég nehéz követni az eseményeket, és amikor pár perccel a film vége előtt Drew Barrymore bevallja, hogy ez van, már késő, szóval az ilyet jobb előre tisztázni. 
 

Egy újságírónak mi sem lehet érdekesebb, mint egy olyan filmet nézni, amiben a főszereplő egy újság szerkesztőségében dolgozik, ráadásul mint szerkesztő. Az újság neve Chicago Sun - Times, vagyis egy igazi újságot kevertek bele a filmbe, csak az a kérdés, hogy ez jó-e nekünk. Hiába Garry Marshall a főszerkesztő, (Rigfort), attól az egész újságosdi olyan 70-es évek Walt Diesney. Mr. Marshall akkor lehetett volna a film hasznára, ha rendezte volna. 
Fura dolog, de igaziból nem is olyan rossz történet, mint amilyennek a moziban látjuk. A probléma csak az, hogy két módon lehet megközelíteni. 
Az egyik, a történet, mint egy regény, vagy egy egyoldalas riport, ami elmeséli hogy  a sikeres szerkesztőnő kitalálja, hogy szeretne riporterként debütálni. És akkor hirtelen ölébe pottyan a lehetőség, hogy álcázott riporterként bejuttassák egy gimibe, ahol majd az anyagot gyűjti a riporthoz. Nagy az öröm, mert szerkesztőként inkább hosszú évek alatt lehet karriert csinálni, riporterként, úgy, hogy a cikk alatt van ott a neved, sokkal gyorsabban. A probléma ott kezdődik, hogy Drew (Josie Geller) hirtelen rádöbben, hogy neki a gimis évek valóságos rémálmot jelentettek, és hogy saját jól felfogott érdekében nem lenne szerencsés oda visszamenni. Aztán az ott eltöltött hetek mély benyomást tesznek rá, és még az is kiderül, hogy mennyire örök központi "téma" a gimi az emberek életében, különösen az amerikaiakéban.
DrewÉs ezt mind megírja egy riportban, és most már mindenki örül, nemcsak Drew, akinek végül sikerült megállnia a helyét.
Gimibe visszamenést film illetve tévé vásznon a Twin Peaks-ben láthattunk egykor, amikor Nadine agykárosodás miatt visszazuhant a tizenéves kori tudatába, és be kellett őt ismét íratni. 
A Pleasantville -ben elsősorban is egy tévéshow-ba utaznak vissza, de  a fő helyszín ott is a gimi, szóval az is visszautazós. A harmadik (és egyben a legeslegjobb film) a Grosse Pointe Blank, (Otthon, véres otthon), amiben John Cusack mint bérgyilkos a szülővárosába kap megbízást, ahova vagy tíz éve nem tette be a lábát, és éppen akkor van az érettségi találkozójuk, ott van Minnie Driver is, egykori kedvenc szerelme. 
A másik nézete a sztorinak az, hogy Drew örök béna nő, és valami munkája kapcsán ismét be kell sétálnia az oroszlán barlangjába, a gimibe, ahol várhatja a sorsát, hogy megint milyen rosszul fog alakulni. (Ekkor azt kell végigszenvedni, ahogy az utolsóból végül első lesz).Leelee Sobieski - látjátok, milyen bombázó ! Meg kell mondani, a film, amit a moziban látunk, 100%-ig ezt a nézőpontot választotta. Így pont az, ami egy kicsit is érdekessé tehette volna a Bambanő-t, teljesen a háttérbe szorul. Drew-t fogszabályzós, nagyon buta és nagyon ronda, és nagyon szerencsétlen nőként látjuk a régi gimis bevágásokban, ami azért zavaró, mert a fogszabályzó egyáltalán nem csúnya dolog, a legtöbb lánynak határozottan jól áll, és nem szép dolog ekkora, és ilyen rossz klisét bevetni. Fogszabályzó nélkül is pontosan ugyanolyan "bamba" lett volna. 
 
 INTERCOM 

De nyilván azért kellett a fogszabályzó, mert most, hogy álcázott riporterként visszament, nem volt fogszabályzója, és lényegében ez az összes különbség, amit fel tudtak mutatni az alkotók. A "bambaság" elsősorban bénaság, amit első sorban a pufisággal ábrázoltak, és azzal, hogy nulla érzéke van a viselkedéshez, (ami tragikus). 
Az egész filmben két darab normis karakter szerepel, az egyik Josie (Drew) bátyja, a másik pedig a helyi "intellektuális csaj", aki barátkozik vele, és másodpercekre azt hisszük, leszbikus, de aztán kiderül, hogy matematikus. Na ők ketten nagyon jók voltak, így kétszer öt perc rendes szórakozás valóban a rendelkezésünkre áll. 
Amikor Josie bátyja is elhatározza, hogy visszamegy a gimibe, mert szeretne baseballozni, és az ebédlőben 10 perc alatt a gimi sztárjává válik, az elég jó jelenet. 
Később, a gimis bálba Tom Cruise-nak öltözik a 83-as Risky Business c. filmből, ami zoknit, alsót, napszemcsit jelent. Amikor pedig Drew barátnőjét le akarják önteni kutyakajával, és Drew látványosan közbelép, a bátyja úgy kommentálja az eseményeket, hogy "tisztára olyan, mint Carrie, egy pillanatra azt hittem, megöl mindenkit ..". A barátnője, Aldys (Leelee Sobieski) pedig Lee Sobiesky - a filmbenegyszerűen egy nagyon jó stílusú lány, és mellesleg bombázó, és jó színésznő, így a vele töltött jelenetek legalább kellemesek voltak. Leelee-t legközelebb az Eyes Wide Shut-ban láthatjuk, aminek a magyar címe Tágra Húnyt Szemek,  a kritikusok számára pedig "halottakról jót vagy semmit" lesz, amúgy van vagy 17 éves.
Így utólag azt lehet kívánni, bárcsak jobban bíztak volna ebben a projektben, és rendesen rendezték volna meg, nem ilyen közhelyesre feltupírozva, és bárcsak ne Drew játszotta volna a főszerepet, akinek a súlya szemlátomást problémát jelent (nem nekünk, hanem neki), és ezért túlozta úgy el az összes jelenetet, és senki nem szólhat rá egy executive producerre. Vagy bárcsak egy olyan Drew-t láthatunk volna, akit a plakáton látunk, rendes cuccokban, satöbbi. 
Végül, az álruhás riporterekről még annyit, hogy a Sorsjegyesekben, miután elveszítették az összes pénzt, enni adtak egy hontalannak, aki pont egy álruhás riporter volt, és ezáltal kapták a sok levelet, a sok adománnyal. Álruhás (undercover)riporterek a valóságban is vannak, nemcsak újságírók, hanem elektronikus újságírók is, akik mini digitális kamerákkal, napszemüvegre, gomblyukba akasztható tényleg miniatűr optikákkal nyomulnak. Adásra nem képesek, tehát náluk kell, hogy legyen a felvevő berendezés is, plusz a "drót" az optika és a kamera között,  így leginkább tavasztól őszig tevékenykedhetnek, és a Coca Cola Beach-house -ban már partra vetett halakként lepleződnének le. Az Egyesült Államokban elég komoly törvények szabályozzák a titkos kamerázást. A felvétel csak akkor hozható (büntetlenül) nyilvánosságra, ha az a köz érdekét sértő jelenségeket mutat be, és még ezt is csak akkor, ha az illető riporter nem füllentett a szmélyazonosságát illetően. Vagyis, tegyük fel, egy képzeletbeli áruházláncolat egyik eladóját levideózzák, miközben átver egy vásárlót, az egész felvétel bemutathatatlan, ha közben a riportertől megkérdi az eladó, hogy és fiatalember, ön mivel foglalkozik?  Persze erre is lehet ügyesen válaszolni, és az álruhás riporterek kiképzése során a jogi osztály fel is készíti őket erre. Gimiben undercover forgatást végezni pl. azért nem lehet, mert Drew-nak élből füllentenie kell a személyazonosságát illetően.
-skót-

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17