|
|
Bambanő
Never
Been Kissed (1999)
A Bambanő,
alias "Never Been Kissed" egy
álcázott tinifilm. Ha véletlenül nem ismered a film eredeti címét, hogy
"még sohasem smaciztak velem", elég nehéz követni az eseményeket, és amikor
pár perccel a film vége előtt Drew Barrymore
bevallja, hogy ez van, már késő, szóval az ilyet jobb előre tisztázni.
Egy
újságírónak mi sem lehet érdekesebb, mint egy olyan filmet nézni, amiben
a főszereplő egy újság szerkesztőségében dolgozik, ráadásul mint szerkesztő.
Az újság neve Chicago Sun - Times, vagyis egy igazi újságot kevertek bele
a filmbe, csak az a kérdés, hogy ez jó-e nekünk. Hiába Garry
Marshall a főszerkesztő,
(Rigfort), attól az egész újságosdi olyan 70-es évek Walt Diesney. Mr.
Marshall akkor lehetett volna a film hasznára, ha rendezte volna.
Fura
dolog, de igaziból nem is olyan rossz történet, mint amilyennek a
moziban látjuk. A probléma
csak az, hogy két módon lehet megközelíteni.
Az
egyik, a történet, mint egy regény, vagy egy egyoldalas riport, ami elmeséli
hogy a sikeres szerkesztőnő kitalálja, hogy szeretne riporterként
debütálni. És akkor hirtelen ölébe pottyan a lehetőség, hogy álcázott
riporterként bejuttassák egy gimibe, ahol majd az anyagot gyűjti a riporthoz.
Nagy az öröm, mert szerkesztőként inkább hosszú évek alatt lehet karriert
csinálni, riporterként, úgy, hogy a cikk alatt van ott a neved, sokkal
gyorsabban. A probléma ott kezdődik, hogy Drew (Josie Geller) hirtelen
rádöbben, hogy neki a gimis évek valóságos rémálmot jelentettek, és hogy
saját jól felfogott érdekében nem lenne szerencsés oda visszamenni. Aztán
az ott eltöltött hetek mély benyomást tesznek rá, és még az is kiderül,
hogy mennyire örök központi "téma" a gimi az emberek életében, különösen
az amerikaiakéban.
És
ezt mind megírja egy riportban, és most már mindenki örül, nemcsak Drew,
akinek végül sikerült megállnia a helyét.
Gimibe
visszamenést
film illetve tévé vásznon a Twin Peaks-ben láthattunk egykor, amikor Nadine
agykárosodás miatt visszazuhant a tizenéves kori tudatába, és be kellett
őt ismét íratni.
A
Pleasantville -ben elsősorban is egy tévéshow-ba utaznak vissza, de
a fő helyszín ott is a gimi, szóval az is visszautazós. A harmadik (és
egyben a legeslegjobb film) a Grosse Pointe Blank, (Otthon, véres otthon),
amiben John Cusack mint bérgyilkos a szülővárosába kap megbízást, ahova
vagy tíz éve nem tette be a lábát, és éppen akkor van az érettségi találkozójuk,
ott van Minnie Driver
is, egykori kedvenc szerelme.
A
másik nézete a sztorinak az, hogy Drew örök béna nő, és valami munkája
kapcsán ismét be kell sétálnia az oroszlán barlangjába, a gimibe, ahol
várhatja a sorsát, hogy megint milyen rosszul fog alakulni. (Ekkor azt
kell végigszenvedni, ahogy az utolsóból végül első lesz).
Meg kell mondani, a film, amit a moziban látunk, 100%-ig ezt a nézőpontot
választotta. Így pont az, ami egy kicsit is érdekessé tehette volna a Bambanő-t,
teljesen a háttérbe szorul. Drew-t fogszabályzós, nagyon buta és nagyon
ronda, és nagyon szerencsétlen nőként látjuk a régi gimis bevágásokban,
ami azért zavaró, mert a fogszabályzó
egyáltalán nem csúnya dolog, a legtöbb lánynak határozottan jól áll, és
nem szép dolog ekkora, és ilyen rossz klisét bevetni. Fogszabályzó nélkül
is pontosan ugyanolyan "bamba" lett volna.
|
|
De nyilván
azért kellett a fogszabályzó, mert most, hogy álcázott riporterként visszament,
nem volt fogszabályzója, és lényegében ez az összes különbség, amit fel
tudtak mutatni az alkotók. A
"bambaság" elsősorban
bénaság, amit első sorban a pufisággal ábrázoltak, és azzal, hogy nulla
érzéke van a viselkedéshez, (ami tragikus).
Az
egész filmben két darab normis karakter szerepel, az egyik Josie (Drew)
bátyja, a másik pedig a helyi "intellektuális csaj", aki barátkozik vele,
és másodpercekre azt hisszük, leszbikus, de aztán kiderül, hogy matematikus.
Na ők ketten nagyon jók voltak, így kétszer öt perc rendes szórakozás valóban
a rendelkezésünkre áll.
Amikor
Josie bátyja is elhatározza, hogy visszamegy a gimibe, mert szeretne baseballozni,
és az ebédlőben 10 perc alatt a gimi sztárjává válik, az elég jó jelenet.
Később,
a gimis bálba Tom Cruise-nak öltözik a 83-as Risky
Business c. filmből,
ami zoknit, alsót, napszemcsit jelent. Amikor pedig Drew barátnőjét le
akarják önteni kutyakajával, és Drew látványosan közbelép, a bátyja úgy
kommentálja az eseményeket, hogy "tisztára olyan, mint Carrie, egy pillanatra
azt hittem, megöl mindenkit ..". A barátnője, Aldys (Leelee
Sobieski) pedig egyszerűen
egy nagyon jó stílusú lány, és mellesleg bombázó, és jó színésznő, így
a vele töltött jelenetek legalább kellemesek voltak. Leelee-t legközelebb
az Eyes Wide Shut-ban láthatjuk, aminek a magyar címe Tágra
Húnyt Szemek, a
kritikusok számára pedig "halottakról jót vagy semmit" lesz, amúgy van
vagy 17 éves.
Így
utólag azt lehet kívánni, bárcsak jobban bíztak volna ebben a projektben,
és rendesen rendezték volna meg, nem ilyen közhelyesre feltupírozva, és
bárcsak ne Drew játszotta volna a főszerepet, akinek a súlya szemlátomást
problémát jelent (nem nekünk, hanem neki), és ezért túlozta úgy el az összes
jelenetet, és senki nem szólhat rá egy executive producerre. Vagy bárcsak
egy olyan Drew-t láthatunk volna, akit a plakáton látunk, rendes cuccokban,
satöbbi.
Végül,
az álruhás
riporterekről még annyit, hogy a Sorsjegyesekben, miután elveszítették
az összes pénzt, enni adtak egy hontalannak, aki pont egy álruhás riporter
volt, és ezáltal kapták a sok levelet, a sok adománnyal. Álruhás (undercover)riporterek
a valóságban is vannak, nemcsak újságírók, hanem elektronikus újságírók
is, akik mini digitális kamerákkal, napszemüvegre, gomblyukba akasztható
tényleg miniatűr optikákkal nyomulnak. Adásra nem képesek, tehát náluk
kell, hogy legyen a felvevő berendezés is, plusz a "drót" az optika és
a kamera között, így leginkább tavasztól őszig tevékenykedhetnek,
és a Coca Cola Beach-house
-ban már partra vetett halakként lepleződnének le. Az Egyesült Államokban
elég komoly törvények szabályozzák a titkos kamerázást. A felvétel csak
akkor hozható (büntetlenül) nyilvánosságra, ha az a köz érdekét sértő jelenségeket
mutat be, és még ezt is csak akkor, ha az illető riporter nem füllentett
a szmélyazonosságát illetően. Vagyis, tegyük fel, egy képzeletbeli áruházláncolat
egyik eladóját levideózzák, miközben átver egy vásárlót, az egész felvétel
bemutathatatlan, ha közben a riportertől megkérdi az eladó, hogy és fiatalember,
ön mivel foglalkozik? Persze erre is lehet ügyesen válaszolni, és
az álruhás riporterek kiképzése
során a jogi osztály fel is készíti őket erre. Gimiben undercover forgatást
végezni pl. azért nem lehet, mert Drew-nak élből füllentenie kell a személyazonosságát
illetően.
-skót-
|