|
|
A tábornok
lánya
The General's Daughter
(1999)
Vajon
az emberek szeretnek-e katonai krimiket nézni?
Vegyük például a Becsületbeli
ügy c. filmet. Átlagosan izgalmas film, többnyire nyomozás és tárgyalás
a cselekmény, s ami mellékvágányra küldte a filmet, az pont a katonai vonal
volt, tehát a hadseregen belül történtek speciális elbírálása és kezelése,
ez nem tett túl jót a filmnek. A nézők szerintem nem tudnak teljességgel
azonosulni a katonai belső szlengek ( becsület, titoktartás, lojalitás,
engedelmesség, tisztelet) értelmezésével, és gyanítom, hogy nem is kötik
le őket túlságosan az ezzel foglalkozó filmek. Hasonló a helyzet A tábornok
lánya c. új Paramount Pictures filmmel is.
A film
forgatókönyve Nelson
DeMille regénye alapján készült, és ismét előfordult az az eset, hogy regényben
izgalmasabb volt a történet, mint a filmadaptációban. DeMille maga is szolgált
tisztként az amerikai hadseregben, és érdekesnek tartotta feldolgozni a
"nők a hadseregben"-témakört. A forgatókönyv két profi író munkája, William
Goldman nevéhez fűződik például a Szemtől szemben, a Maraton életre-halálra
c. filmek forgatókönyve is, vagyis egyszerűen csak arra gondolhatunk, hogy
nem túl hálás ez a téma filmbeli megvalósításra, azért nem sikerült jóra
teljesen a film.
A
tábornok lánya c. film
egy katonai thriller, amely egy százados lány meggyilkolásának a történetét
mutatja be. Elizabeth Campbellnek hívják a lányt, aki a MacCullum támaszponton
szolgált, és akinek a meztelen holttestére bukkannak egyik nap a
támaszpont udvarán. Szimpla krimi-helyzet: egy gyilkosság, ismeretlen indíték,
a gyanúsítottak köre földrajzilag behatárolt, de sok elemmel rendelkezik,
és s film végére ki kell derülnie az igazságnak. Ezt a klasszikus beállítást
kell egy katonai környezetben elhelyeznünk, és valahogy minden más értelmet
nyer.
A meggyilkolt
lány egy népszerű és
megbecsült tábornok még népszerűbb lánya, akinek kiemelkedő képességeit
mindenki elismerte, amellett egy csinos fiatal lány, akinek a holttestén
nemi erőszakra utaló nyomokat véltek felfedezni. A nyomozással Paul Brennert,
az amerikai hadsereg nyomozási részlegének tagját bízzák meg, s ahogy ez
már a katonai filmekben lenni szokott, a helyi vezetés megpróbálja a gyilkosságot
mint "belső ügyet" kezelni. De hála a forgatókönyvírónak, most ez nem annyira
sikerül, mert Brenner (John Travolta) személyében egy kifejezetten flegma
nyomozót kap ki a felső vezetés, aki nem terül ki a hadseregbeni értékektől,
viszont tényleg meg akarja tudni, ki ölte meg Elizabethet, aki rá is nagy
hatást tett pár perces találkozásuk alatt.
Brenner
maga is profi katona,
vannak maradandó emlékei ebből a világból, de nyomozóként inkább a "normál"
élethez kötődik. Ismeri a játékszabályokat a hadseregben, de cinikus azokkal
szemben, úgyhogy inkább a saját feje után megy, amiből általában jó szokott
kisülni. Az első percektől akad egy segítőtársa, a nemi erőszak kutatására
specializálódott Sarah Sunhill (Madeleine Stowe) személyében, aki véletlenül
a volt szerelme. A filmben nem derül ki pontosan szakításuk története,
de hát ez egy pici mellékszál, ami csak arra jó, hogy egyrészt már mint
régi ismerősök dolgozhassanak együtt a főszereplők, másrészt legyen némi
szexuális feszültség is köztük, vagyis a filmben. A gyilkossághoz is kapcsolódik
szexuális feszültség, de az annyira nyomasztó-nemi erőszak, brutális szex-,
hogy ellensúlyozni kell egy normál férfi-nő vonzással.
A nyomozás
során Brennerék egyre jobban átlátják a támaszpont belső köreit, a meggyilkolt
lány személyiségének egyre több oldalát ismerik meg, és kiegyensúlyozott
ritmusban kap a néző újabb és újabb információkat a körülményekről, mégis
az utolsó előtti percekig nem tudjuk, ki és miért ölte meg Elizabeth Campbellt.
|
|
A gyanú
árnyéka persze Campbell
tábornokra is rávetődik, aki politikai karriert tervez nyugdíjaztatása
után, és a lánya részéről nem egyértelmű a támogatottsága, rajta kívül
még két tiszt is gyanúsítottá válik, de végül az igazság valahogy sokkal
egyértelműbb és szomorúbb, mint ahogy azt a film elején gondolná a néző.
A
film nem sikerült jobbra, mint egy átlagos krimi, s ami sok figyelmet elvesz
a történettől, az a sorozatos katonai vonatkozások előbukkanása. Travoltának
például nagyon nem áll jól, ha egy percig tiszteleg, meg a hűséges
tábornok-adjutáns, Fowler ezredes szereplése is fárasztó, az ő karaktere
kapta meg egy egyszemélyben a katonalét negatív vonásait: túl szabálykövető,
túl ostoba, túl lojális, túl gyenge. Minden perce a filmvásznon teljes
szenvedés.
Vele
szemben említhetjük Robert
Moore ezredes alakját, talán nem véletlenül James Woods megformálásában,
aki izgalmas, intelligens személyiség, a Brennerrel folytatott pergős beszélgetései
a film legjobb perceit adják.
Woods
egyébként a producer Neufeld jó barátja és egyik kedvenc színésze, aki
választhatott a film szerepei közül, és ő a legkevésbé megfogható karaktert
választotta, akiről végülis nem tudjuk meg a teljes igazságot a film végén
sem.
John Travolta
ritkán keveredett katonai filmekbe( The Thin Red Line- Az őrület határán
c filmben például), de elmondhatjuk, hogy ezt se csinálja rosszul. A tábornok
lányában szerencsére kapott egy külsős-attitűdöt, de ezen túl is megtöltötte
a Brenner-karaktert jó adag lazasággal, spontaneitással, ami közelebb tudta
hozni legalább ezt a katonai karaktert a nézőkhöz. Persze érezhető, hogy
nem okozott neki túl sok álmatlan éjszakát a szerep felépítése, de ha végül
valaki csak miatta is megnézné a filmet, nem okoz neki csalódást.
Madeleine
Stowe pedig jobb formában
tündökölt, mint várható lett volna. Szerepe szerint másodhegedűs, de az
első perctől kezdve annyira kézzelfogható a jelenléte, nagyon jól kialakította
azt a hűvös stílust, ami e filmbeli helyzetéhez adekvát: egy nő nyomoz
egy férfi környezetben egy nő megerőszakolásának és megölésének az ügyében.
Egyszerre érezhető a karaktere profizmusa és hajthatatlansága, és ezzel
együtt a nőies szorongása egy durva közegben. Stowe kiválasztásában Travoltának
is része volt, aki olyan valakit keresett erre a szerepre, "akinek van
humora, és evilági szépség jellemzi". Stowe a felkészülése során sokat
beszélgetett egy klinikai pszichológus barátnőjével, akinek a páciensei
közül többen nemi erőszak áldozatai lettek.
A
film rendezője Simon
West, aki vágóasszisztensként kezdte a pályáját, és az első filmje a Con
Air- A fegyencjárat volt. Reklámfilmesként futott be, számos sikeres reklámfilm
és videóklip fűződik a nevéhez.
Kedvenc
rendezőinek Coppolát és Kubrickot tekinti, most 39 éves, A tábornok lánya
a második nagy filmje.
Nem szeretné
elkötelezni magát egyik filmes műfaj mellett sem, csinált már egy akciófilmet,
egy thrillert, szívesen belevágna egy vígjátékba is, számára az a fontos,
hogy erős érzelmek tükröződjenek a filmjeiben, a drámai szál keveredjen
a humorral. Nagyon élvezte a Travoltával való forgatást, de a nagy sztárok
mellett szívesen dolgozik fiatal, még nem híres színészekkel is, mint például
ebben a filmben az Elisabeth Campbellt játsszó Leslie Stefansonnal.
A
tábornok lánya az
USA-ban 57 nap alatt 100 millió dolláros jegybevételt hozott, valószínűleg
nálunk is kevés mozibajáró fogja kihagyni, de ennél sokkal kevesebben lesznek
azok, akik vagy kedvenc filmjükként fogják emlegetni, vagy szívesen megnéznék
másodszorra is, mert annyira jónak tartják. Szerintem két szóban az "izgalmas,
de nem túl szellemes" kritikával illetném a filmet. A többit meg mindenki
meglátja a saját szemével.
-lyl-
|