Mit
jelent a reklámoknak egy 99-es ősz?
Neki
nem sokat, de a cégeknek, akiket képviselnek, vagy akiknek a termékeit
képviselik, annál többet. Egyszerűen fogalmazva, a fogyasztás az egy olyan
szenvedély, amihez csak az apropó kell, és 2000 egy jókora apropó. Kicsit
bővebben ez úgy néz ki, hogy van mondjuk egy mitológia, benne Zeusz a főisten,
és a többi, és a többi, és akkor ebben a mitológiában mindenkinek ott van
a fix helye, és ezek a helyek eléggé stabilak. Van olyan azonban, amikor
ez a mitológia szépen megmozdul, mint egy gyermek-medence, amibe belesétált
egy víziló, és ilyenkor az összes Zeusznak vadul kell tempóznia, hogy ugyanazon
a helyen maradhasson.
A
modern fogyasztói társadalomban is létezik mitológia, (minden reklám egy-egy
termékhez tartozó mítosz), és a termékek a különböző kategóriákban el vannak
helyezve, illetve elhelyezkedtek, és ott vannak, és ha egy új terméket
akarsz a piacra dobni, akkor előbb, vagy a piacra dobással párhuzamosan
"be kell vezetned" ezt a terméket, és valahol elhelyezni a kategóriáján
belül, (pl. sajtok).
Az
ünnepek, világbajnokságok olyan időszakot jelentenek, amikor ez a mitológia
mozgásba jön, mint a felkavart víz, hiszen az emberek, a fogyasztók, (és
ne feledjük, mindenki fogyasztó), figyelme valami külső dologra irányul,
valami olyanra, mit nem a reklámok dobtak piacra. A nagy mozgolódást két
módon lehet végigcsinálni, lehet passzívan, egyfajta pozíció megtartásra
törekedve, és lehet aktívan. Az aktív verzió azért jó, mert akkor
egy régi termék is újként tud megjelenni, és mert számol azzal, hogy nem
mindenki a saját helyére szándékozik visszakerülni, hanem adódnak elorzási
kísérletek is, és ha már mindenki mozog, és miért lennék passzív, kérdi
magától a termék.
A legdrasztikusabb
kampányra talán az Aranypók szánta el magát. Az aranypók nagyon régi versenyző
a piacon, és a történelemkönyvek szerint a nyolcvanas években (mint elsősorban
fehérnemű gyártó és forgalmazó cég) az erotikus beütésű reklámjaival
újított be egy jónagyot. Akik gyűjtik a régi reklámokat, biztosan emlékeznek
a buszról leszálló csajra, akinek fellibben a ruhája,
de nem kell szégyellnie magát, mert aranypók fehérneműt visel, és az Aranypók
ügyel a részletekre, vagyis tök jól néz ki az a fehérnemű. Akkoriban az
a fehérnemű határozottan fehér színű volt. Most, egy egész képet betöltő
női feneket láthatunk a képen, ami kb. 15x erotikusabb, mármint a szó jogi
értelmében, mint a Cosmo szimpla kézrátevős nyitókampánya, ami miatt megbírságolták.
A fehérnemű kényes kérdés, hiszen erotikus ruhadarab, és mint olyan, minél
inkább erotikus kép készül róla, annál hatásosabb tud lenni. Ugyanakkor
nem jó, ha a szexualitás belekeveredik a pakliba, mert az taszító, hiszen
a szexualitással az olcsó tévéműsorok, és az olcsó újságok foglalkoznak,
vagyis nem képviselnek pozitív asszociációs bázist. Az Aranypók kampány
valamivel színezhette volna a képet, például a modell fejét szívesen láttuk
volna, mert akkor azt lehet mondani, hogy az illető tetőtől talpig gyönyörű,
így viszont az a helyzet, hogy kicsit primitív. De, ne feledjük, ettől,
ha nem is színvonalas, de jó (hatásos) reklám még lehet, csak kár, hogy
ezzel kicsit lerántja a színvonalat. (Képet pl. nincs kedvünk közölni róla.)
Szöges
ellentétben az előzővel, a Calzedonia egészen finom őszi kampányt bonyolított
le, egy egészalakos, bombázócsaj fotóval, mivel ez éppen lefutott reméljük,
hamarosan jelentkezik a téli kampányuk is, mindenesetre az ősz legszebb
képét ők produkálták.
Előző
számunkból véletlenségből kimaradt a VISA reklámja, ezért egy kis magyarázattal
tartozunk. A reklámokról mindig úgy írunk, hogy jegyzetek nélkül, szigorúan
az emlékezetre hagyatkozva, mert a jó reklám emlékezetes, és ha tényleg
mélyen megmaradt a fejünkben, akkor a cikk összeállításának pár órájában
is biztosan elő fog jönni. A VISA nagyon szép reklámot készített,
és nagyon intenzíven nyomja is, így csak azért nem "ugrott be", mert túl
egyértelmű volt. De,
láthatjátok, jegyzetkészítés nélkül is most itt van a képben, szóval milyen
ez a VISA reklám? A reklámfilmre gondolunk, amelyikben mindenki kiveszi
a papírzacskóból, amit akar, golfkészletet, benzint, cipőt, tényleg szinte
mindent. Nagyon izgi benne a komputeres áttűnés, (dissolvation), amely
révén soha nem eggyel bővül azok száma, akik már megkapták a mikulás-csomag
szerű papírzacsiból, ami nekik kellett, hanem sokkal, és így pár másodperc,
és egy egész bolygó tele van a boldog és nyugodt emberekkel. Pszichológiailag
azonban kicsit túl rámenős ez a roppant finom reklám, (de ezt a szakma
biztosan nem rója fel neki), mivel a zacskó teljesen egy klub, a zacskót
használók klubjának a planétát
benépesítő boldog társadalmáról szól, vagyis, akinek nincs jogosítványa
a zacsihoz, nyilván nem lesz boldog, ami rendesen kiközösítés, de ezt már
eljátszották a mobiltelefonok is, és ez most legalább nem bugyuta, mint
a kezdeti "miért fizetne kézpénzzel, ha fizethet elektronikusan is" (ami
nem VISA volt), amely ostoba és primitív rámenősségét nehéz volt kiheverni,
és valószínűleg sok embernek inkább elvette a kedvét, mint meghozta.
Továbbra
is kedvencünk a Tuborg lány-verziós reklámfilmje, amiben a főnöke ilyennek,
a barátja olyannak, az anyja amolyannak akarja látni, ő pedig egy pohár
Tuborgot szeretne. De ha jó reklámokat akarunk felsorolni, eszünkbe kell,
hogy jusson a Sprite "Csak a szomjadban bízz" kampányának két filmje is.
Nyáron, ugye volt a futóversenyző, aki a kontrol nélkül sodródó kamion
elől menekül, a reklámot készítő stáb többi tagjával együtt, és igencsak
lemarad, sőt, ő lesz az utolsó. Tanulság,
ne hidd el, amit a filmekben látsz, csak a szomjadban bízz. Ugyanezt a
gondolatot lovagolja meg, ugyanilyen vicces formában a produceres Sprite
film is, amelyben egy ovális asztal körül kidolgoznak egy projektet a Csigás
horrorfilm összes részletére, mint kampány, csigás termékek, stb, a film
forgatókönyvére pedig azt mondják, ja, az még nincs meg, de péntekre elkészül,
nem probléma. Nagyon humoros, és hatásos is, hiszen visszaadja az embernek
a "józan paraszti eszét", hogy ugye ilyen nem létezik, és hozzáteszi, hogy
ő egyből gondolta, hogy ilyen nincs, mármint hogy egy munkahéten belül
kész a forgatókönyv. Ezt a filmet hazánkban forgatták, ezért is tud ennyire
pontosan találatot produkálni, csak úgy, mint a kicsit gyengébb kosárlabdás
film, ami azért gyengébb, mert annak ismerjük az eredetijét is, amikor
a sztárkosaras beveri a fejét, és az még viccesebb is.
Üdítőknél
tartunk,
így említeni kell az új cuccot, a Lift-et. "Lift = felemelő érzés, lehengerlő
áron". Ahogy a filmet nézi az ember, az az érzése, hogy úgy "dobták össze",
ahogy a Sprite filmben a Csigás terméket és kampányt. Kár, hogy a film
valami borzasztó rosszul néz ki, mintha nem lett volna elegendő lámpamennyiség
a jelenet bevilágítására, mert tök szemcsés a kép, sajnos. Pedig az üdítőital
piacon nagyon mennek a csillogó, fényes, gyönyörű képek.
A Piszke,
visszazárható pézsé mát több, mint egy éve fut, és itt most nem az egykori
Benedek Miklósos, sírós, klasszikus magyar reklámra gondolunk, hanem ami
azt felváltotta. Tökéletes kompozíció, a termék előtérben, egyetlen egy
másodperc nem telik el olyan kép bemutatásával, amiben a Piszke Papír Zsebkendő
nem szerepel. És az egész 30 másodperc az új design bemutatásával telik
el, hozzászokik a szemed, hogy mit kell keresned a polcon. Zenéje a 86-os
Dream Lover-ből származik, Alen J. Pakula filmjéből, és Michael Small szerezte,
nagyon jó választás.
Jó
film az Orbit fotó-automatás Winterfresh reklámja,
amilyen egyszerű, annyira jól működik, és a fiatalok számára az egyik legbarátságosabb
szitut ábrázolja, a spontán bulizást. Nem tudunk azonban mit kezdeni a
Helen Harper pelenka-reklámmal, amiben a homokozó gyerkőcöket motoros banditák
támadják meg. Folyamatosan érezzük a szánkban a Chokito ízét, amely reklámjaiból
nagyon is megtanultuk, hogy ne ítéljünk elsőre, mert a Chokito például
ronda és finom.
A tanulság fennáll továbbra is, nem szabad elsőre ítélni, mert ez nem is
Chokito reklám. A Chokito persze könnyen visszavághatott, mert ismét lesugározta
néhányszor a motoros filmjét, (aminek a végén aerobikozik a csávó), és
így helyre is tette a dolgokat. Ha a Helen Harpernek megérte a Chokito-t
reklámozni, akkor semmi gond, amúgy a koppintás mindig butaság, vannak
területek, amiket már mások körbevizeltek, és kész.
Végül,
de véletlenül sem utolsó sorban a Citroen Scenic "Amis"-os reklámját emelnénk
ki, amiben külön értékeljük, hogy egy jó filmre alapozza magát, a Kis Szemtanúra,
mert ugye ki találkozhatott élőben amisokkal? De ilyen az élet, a tévéképernyő
a szobádba hozza a világot, és ennek a kampánynak a készítői kihasználták,
hogy mindenki bírta ezt a filmet, és jól tették. A poén sem kicsi, mert
a lovaskocsi ugyanolyan színű és anyagú kabinból áll, (és lovakból), mint
maga az ezredfordulós design-ú Scenic. A szép zöld színei, na és a Kis
Szemtanú miatt nehezen felejthető film.
-pl-
|