|
|
VIDEÓK
RHCP:
Around The World (Californication)
A
Red
Hot Chili Peppers mindig is az egyszerű embereket
képviselte, a szó legjobb értelmében. Csak úgy eszünkbejut, hogy volt,
vagy lehet, hogy ma is van egy nagyszerű hazai verziója, a Csigafröccs,
és igaziból akkor lehet megérteni a külföldi RHCP-t, ha megnézzük a hazait,
a rátapadt globális népszerűség csomagolása nélkül. De megközelíthetjük
filmen keresztül is, a Hajszában
pl. az egy darab apucin kívűl, akit a Twin Peaks Leland Palmer-e
(Ray Wise) alakított, több negatív szereplő nem is volt, csak két idióta
punk, akik beavatkoznak a nyomozásba, és a végén őket tartóztatják le,
és nem értik, miért. Az idióta punkok szerepében személyesen Anthony
Kiedis (RHCP fő embere)
és Flea
(mint bolha), az RHCP basszistája, mindenki örömére, mert nagyon jól csinálták,
amit csináltak.
Flea
a gimiben leborotválta a haját, innen jön a Flea név, és az RHCP basszusosa
címen kívűl úgy szoktak még hivatkozni rá, hogy az ember, aki River Phoneix
mellett volt a mentőben aznap éjjel, amikor meghalt, amúgy Michael Balzary-nak
hívják, és már nagyon sok filmben szerepelt mellékesen, és most jött ki
az első film, amiben fő, a Liar’s
Poker, ami 97-es film,
de még csak most mutatják be.
Az,
hogy a Hajszában idióta punk-ként szerepelt a fél RHCP tag, már önmagában
érezteti a zenekar különös jellegét, mert van valami furcsa Chiliben, az
fix. Ez a furcsaság
egyből kettő is, mert nem elég, hogy fura fejek, furcsa módon mégis nagyon
nehéz ellenállni a zenéjüknek.
Hetedik
albumuknál tartanak, A Mother’s Milk volt talán az utcsó, amit konkrétan
beszereztünk, de ez a Californication most ismét tömeges vásárlási lázat
idézhet elő.
Az
MTV a legjobb Artis’s Website díját az RHCP hivatalos rajongói oldalának
ítélte idén, és az MTV Europe
Music Awards-on is számítani
lehet egy kis RHCP díjra, vagy kettőre, (Legjobb Rock Album, és Legjobb
Album).
Az
Around The World c. klip Október 4.-én jelent meg az USA-ban, és másodpercekkel
később már mi is láthattuk az MTV Europe műsorán. Szívet, lelket megdöngető
klipről van itt szó, ha véletlenül kezedbe
kerülne egy galaktikus hangerőszabályzó, amikor ezt a számot hallgatod,
valószínűleg feltekernéd 1 millióig, (aztán jól megsérülne a füled).
A
hagyományosan furcsa RHCP stílussal találkozhatunk ismét, félmeztelenség,
sapkák, tetkók, és persze Anthony mint egy ördögfióka, vadul gesztikulál,
és furán ejti a szavakat, mint egy autista. Van benne gitárral való felugrálás
(a kedvencünk), halandzsabeszéd, és, hallucinogén, tetkóvilágú, de színes
és fénylő képek, gitárral való
felugrálás, basszusgitár
pengetés, és végül, de nem utolsósorban, egy osztott képernyős rész is,
amilyen a Beastie Boys Sabotage
c. klipjében élvezhetünk.
Így,
az egész klip biztos, hogy kimeríti a legjobb rockvideó fogalmát, mert
tényleg olyan, mint egy koncert, és ne felejtsük el, a tévéképernyő átlátszó,
de törhetetlen, és ezeknek a srácoknak, és a zenéjüknek, a klip elemi ereje
révén sikerült keresztül törniük ezt a kemény falat.
Az
alaptrükk, mit a klipben alkalmaznak, az egy fura vágás, illetve morpholás,
amitől Anthonynak több keze lesz, ahányat csak akar, amitől egyszer itt
van, máskor nincs itt, és amitől Flea hol a háta mögül pengeti a basszgitárt,
holt előreugrik. Anthony
Kiedis egyébként tényleg
olyan, mint egy Mr. Jones, mint egy autista, ahogy azt énekli: "You say
hello, and then I say I do". Vagyis valaki köszön neki, ő meg egyből kimondja
a boldogító igent, vagy legalább is, mielőtt a másik elmondaná, hogy mit
is akar, máris igenlő választ ad. Színtiszta autizmus,
mégpedig
a szó legszebb értelmében, Forrest Gump ehhez képest egy pici törpe. És
akkor ott ül Anthony egy világító kocka-keretben, és forog köbe, és élvezi,
és halandzsázva beszél,
el van a maga világában, de ez egy fajta védekezés, amilyet csak a gyerekek
tudnak.
Az
egyetlen dolog, ami miatt (szerintünk) "csak" a Legjobb Rock Videó címet
fogják megkapni, a Legjobb Videó Címet pedig nem, az éppen ebben a fura
autista viselkedésben van elrejtve, mert vegyük észre, mennyire fogyasztás
ellenes zene ez, mintha az egész fogyasztói
társadalom ellen harcolnának egy személyben, neoprimitív, és elbűvölő zenéjükkel.
(Elég csak az eggyel ezelőtti klipjükre
gondolni, a Scar Tissue-ra).
Nagyon
bírjuk ezt a fogyasztói társadalmat, de őket is, és ami ezt a klipet illeti,
valószínű, hogy a Beastie féle Sabotage óta a legbeindultabb
videó. "Take a bite ’cause life is beautiful" - mondja a kisördög. |
|
Garbage:
The World Is Not Enough
(The World Is Not Enough)
Nincs
mese, a Garbage nagyon cool zenekar, amikor meghallottuk, hogy ők csinálják
az idei James Bond
témát, csak örülni lehetett.
A
történet is elég izgi, mondjuk, kicsit Björk-ös (az All is Full of Love-babái
miatt), Shirley színházba készül.
Csak
az a bibi, hogy már ott van, és aki színházba készül, az nem ő, hanem egy
gép, aki helyette akar a színpadra lépni. Ez a gép-baba még nincs kész,
műtőasztalon fekszik, és most rakják össze, egy dolog azonban már most
is látszik, nagyon kemény csaj lesz belőle.
És
akkor összerakják, és biztos, ami biztos, egy jókora bombát is elhelyeznek
benne, hogy majd amikor mindenki neki tapsol, egyszerűen levegőbe röpítse
az egész kócerájt.
A
laboratóriumból kifelé máris elkezdi tesztelni magát, egyből levesz egy
csávót a lábáról, átöleli a nyakát, a fülébe énekel, meg ilyenek, és kisvártatva
csók lesz a dologból, a csávó pedig holtan zuhan a földre, mert a Shirley-baba
kipurcantotta.
Végül
besétál a színésznő öltözőjébe is, és a színésznőt is megcsókolja, és persze
ő is meghal, de ez már nem nagy újság, mert a klip elején már láttuk, hogy
ez van, és ez az egész csak visszaemlékezés
volt. Viszont innentől élesben megy a dolog, és csak izgulhatunk, hogy
felrobban-e a világ, vagy pedig nem? Jó lenne, ha esetleg James Bond valahogy
közbelépne, nem igaz? Majd meglátjuk a mozikban.
A
Másik dolog, ami miatt nagyon várhattuk ezt a videót az az, hogy a 97-es
Sheryl Crow féle James Bond téma, és vele együtt a film eleje-főcíme
minden idők egyik legkáprázatosabb darabja lett, és a videó is jó sokáig
futott, sőt még a mai napon is megállna a helyét simán. Két évig egy ilyen
kérjük a következőt állapotban voltunk, és most itt a következő. Jó klip,
jó zene, de sajna, ha kicsit is reálisan látjuk a helyzetet, ez talán az
eddigi legsablonosabb Garbage klip, és a zene sem egy különösebben nagy
dobás, márpedig a Garbage-ot azért szeretjük, és azért vesszük a CD-iket,
mert nagy dobások szoktak lenni. Ha Sheryl Crow száma 10 pont, akkor a
Garbage-é 3, ha Sheryl videója 9 pont, akkor a Garbage-é 4. Ez van, idén
ezt kell szeretni.
Finley
Quaye 97-be jött ki Maverick
A Strike c. debüt albumával, amelyről a Sunday Shining c. számot, amiben
Finley azt mondja "I am a hero, like Robert De Niro", többszörösen megcsodálhattuk
a zenei csatornák képernyőin.
Már
éppen kezdett nosztalgiánk lenni, hogy vajon miért nem kerül elő sehol
ez a szám, amikor egyszerre csak megjelent, egy remixes változatban. Bob
Marley Vs. Funkstar De Luxe
adja elő, Sun is Shining a címe. Egyből fény derül rá, hogy Finley Quaye
barátunk hova nyúlt. A klip nagyon trippes, szóval utazásos. Ha valaki
látta a Magányos Bolygó c. sorozat Jamaica c. epizódját, akkor szinte ugyanezekkel
a képekkel találkozhatott, kivéve a mentőcsapatot, amit csak úgy beleraktak,
hogy legyen benne egy nő is, meg helikopter, meg ilyenek. Mindez annak
az ürügyén, hogy a szám szövegében
szerepel a "rescue", mint "mentők", "mentés" kifejezés, szerintünk nem
kellet volna, de akkor is nagyon jók ezek a felvételek, és maga a remix,
noha zeneileg mákszemnyi eredetiség sincs benne, szintén nagyon jól működik.
Jamiroquai:
King For a Day (Sinkronized)
Jamiroquai
éveken keresztül tartott minket izgalomba, hogy milyen lenne, ha levenné
a kalapját, és most, ebben a videóban végre megtörtént. Eggyel ez előtti
klipjében, ami szintén a Sinkronized albumról való, és amit mindenki imád,
a Supersonic-ban már lehetett valamit sejteni.
Mert,
ugye egy indián fejdísz az határeset, nem lehet azt mondani, hogy van rajta
kalap, vagy sapka, de azt sem, hogy feladta volna a hagyományt. Ez a hagyomány
onnan indult neki, hogy az anyukája kötötte neki a sapeszokat, ő pedig
nagyon bírta őket, és így kezdődött. Aztán, a befutott Jamiroquai megtartotta
a sapeszokat,
és elválaszthatatlanok lettek, hiszen sapka nélkül szinte bárki el ment
mellette az utcán, sapkával együtt viszont mindig egyből összeállt a kép,
amire még nem volt példa a pop történelemben. Most tehát megtörténhet a
le a kalappal c. áttörés, és csak drukkolni tudunk, hogy ne legyen visszaeső.
-hi-
|