Megérkezett
hozzánk Woody Allen legújabb, tavaly készült filmje, és ez igazán jó hír,
mivel minden, ami miatt szeretni lehet a Woody Allen-filmeket, az a Celebritiy-ben
megvan, sőt, annál több is.
Az
előző filmjei nem arattak osztatlan sikert, bár többen állítják, hogy az
Agyament
Harry igenis jó film, viszont A
Varázsige: I Love You c.’97-es zenés filmet
már senki nem vállalná kedvenceként nyugodt lelkiismerettel. De a Celebrityvel
valószínűleg visszacsábulnak a hűtlen Woody Allen-kedvelők is, és ismét
ellubickolhatnak az ismert New York-i intellektuális hétköznapokban.
A
Celebrity
könnyen áttekinthető film, elkezded nézni, és minden olyan ismerős már
első pillantásra, olyan, mintha a szülővárosodba térnél vissza, nem az
agyaddal tájékozódsz, hanem érzed az utcák rendjét, ez a film is ilyen:
belépsz
Woody Allen világába, ami bizonyítottan létezik, és érzed, hogy az élet
egy újabb szeletét fogod látni, a szokott megközelítésben.
Lee
Simon negyvenes író éppen válságkorszakát éli, természetesen
karrierjében és magánéletében egyszerre jelent meg a krízis: egy regényt
akar írni, de nem tud belefogni, emellett most válik el a feleségétől,
sokévi házasság után. A válás gondolata úgy merült fel benne, hogy észrevette,
mennyire vonzzák
őt a nők, nem tud, és nem is akar a csábításuknak ellenállni, híres szépségekkel
szeretne együtt lenni, ezért úgy tisztességes, ha lezárja az érzelmi kötöttségét.
Ez az alap-konfliktus rengeteg Woody Allen filmben felbukkant már, írói
leblokkolással
is találkoztunk már ( Agyament Harry), válás pedig szinte minden filmjében
van. De ebben a filmben az ismerős dolgok is kapnak egy új
árnyalatot: Lee nem vágyik lehetetlenre, csak
elérhetetlennek tűnő nőket megismerni, aztán ő szívesen lehorgonyozna valamelyiknél,
mert azért alapvetően monogám típus. Az író hozzáállása a dolgokhoz úgy
jelenik meg a filmben, mint elfogadható evidenciák sora, a néző úgy érzi,
hogy ő is hasonlóképp működne, ha lehetne. Ez a legszeretnivalóbb
a Lee-karakterben: teljesen esendő, de nagyon nyugodtan viselkedik ennek
tudatában, hagyja, hogy megtörténjenek vele a kisebb kalandok, de ettől
még nem változik meg, egy kiegyensúlyozott kapcsolatot szeretne, plusz
egy jó regényt írni.
A
Lee-t játszó színész Kenneth Branagh,
aki leginkább Shakespeare-feldolgozásokban jeleskedett, színészként és
rendezőként egyaránt, legutóbb a Wild Wild West c. filmben láthattuk, de
azt hiszem, eddigi 22 filmjében
összesen nem volt annyira jó, mint a Celebrityben egyedül. Branagh tulajdonképpen
Woody Allent játszik a filmben, az ő eredeti karaktere a vívódó negyvenes
író-karakter, igazából Woody Allen "helyett" szerepel. E kijelentés ellen
mindketten tiltakoztak, Woody Allen szerint ő egy New
York-i karaktert keresett, aki tele van frusztrációkkal,
mégis szimpatikus, nem szívtipró kinézetű sztár, de annyira szórakoztató,
hogy hihető, hogy a nők elcsábulnak tőle. Branagh pont megfelelt ezeknek
a feltételeknek, de nem várt tőle Woody Allen-karaktert.
Branagh
ugyanakkor állította, hogy nagy szabadsággal formálhatta meg Lee-t, jól
megírt szerepet kapott, bonyolult karaktert pontos instrukciókkal, de amit
Lee-ként látunk a vásznon, az csakis ő maga. Elhisszük neki, mindenesetre
tökéletes Lee Simon-ként, és kicsit felszabadító érzés, hogy egy egészen
más arcot látunk a neurotikus intellektüel szerepében, aki kinézetre olyan,
mint egy vidám viking harcos.
Lee
feleségét , Robint Judy
Davis játssza, Woody Allen egyik kedvenc színésznője,
ez a negyedik közös filmjük. Judy egy elhagyott feleségként indítja a filmbeni
szereplését, aki idegösszeomlást kapott, és egy befutott tv-s sztárként
fejezi be, aki egy új életet kezdett, és egyszerűen boldog.
E
két pont között pedig sokat derülhetünk a változásain: féltékeny és bosszús
feleség, akit elhagytak, elmegy egy híres plasztikai
sebészhez, hátha teste tökélesítése rendbe hozza az önbizalmát, de nem,
ehelyett megismerkedik egy tényleg tökéletes férfivel, akiben semmi furcsa
és rossz nincs, de Robin nem tudja elhinni, hogy megérdemli ezt a
boldogságot. Ez a kétkedése hordozza a legtöbb humort.
Megpróbál
kilépni a vallási nevelései korlátai közül, már ami
a szexuális szabadságot illeti, ezért tv
riporternőként magánórákat vesz az orális
szex-témakörből egy profitól. Ezek azok a jelenetek, amik csakis Woody
Allentől származhatnak, és amik nagyon finom humort hordoznak.
A
film vége felé összefut az elvált házaspár, és tisztán tükröződik az erőviszonyok
megváltozása, az elhagyott nőből elismert sztár lett, a sztárokat
hajszoló íróból regény nélküli, tehetséges, de kallódó senki, akikből van
már egy pár New York-ban. Woody Allen jól kezeli ezeket az élet-csavarokat,
mert végülis nem tudjuk megmondani, hogy az író elrontott-e valamit, vagy
csak haladt a saját útján, és lehet, hogy csak a társasági élet szintjén
lett vesztes, valójában csak a következő regényének az élményanyagát gyűjti,
az elesettségből jobban látni a fontos dolgokat, ebből még akár az évszázad
regénye is megszülethet...Ezek miatt az árnyalatok miatt nagyon jó a film,
és végig olyan érzésed van, mintha ismernéd régről a szereplőket, déja
vu-d támad a működésük láttán, és rokonszenvesek neked a hibáikkal együtt.
Woody Allen a hírnév és sztárság bűbájáról készített filmet, s ebben a
filmben lépten-nyomon befutott filmsztárokba botlunk, akik legtöbbször
csak percekre tűnnek fel, mint Robert Altman Short Cuts ( Rövidre vágva)
c. filmjében, de ezekben a percekben százszázalékosak.
Vegyük
a példákat: Leonardo
DiCaprio ifjonc filmsztárt játsszik egy röpke
szerepben, olyan, amilyennek a nézők elképzelik az ilyen fiatal hollywoodi
srácokat, nagyravágyó, kokainista, szétszórt és felületes, erőszakos és
lehengerlő személyiség. DiCaprio még a Titanic előtt forgatta a Celebrity-s
szerepét, tehát még a teljes befutása előtt, és tényleg telitalálat volt
a szereposztás, mert annyira tiszta képet festett a saját Hollywood-i szerepéről,
hogy súrolja
a paródia határát, viszont nem az.
Famke
Janssen ( róla olvashattunk a Csapnivaló 10.számában)
egy gyönyörű szerkesztőnőt alakít, aki tökéletes
partnere az írónknak, amíg egyik reggel az összeköltözés helyett szakítás
nem történik, Lee elhagyja Nola( Winona Ryder) kedvéért. Janssen sem mutatkozik
túl sokáig a filmben, de ezalatt az idő alatt egy emlékezetes Bonnie-karaktert
szolgáltat.
Melanie
Griffith: ő Nicole Oliver ismert színésznő,
aki felületesség és képmutatás felső szintjein mozog, üres és buta, Melanie
ügynöke többször is átgondolhatta, vajon nem lesz-e baj, ha túl hihetően
játssza el a szerepet, merthogy Melanie is remekelt a filmben, természetesen.
Winona
Ryder: egy szétszórt kiscsaj, izgalmas, de
nem túl kedves, pont az ellentéte Bonnie-nak, mégis az ő játékszabályai
érvényesülnek Lee-vel szemben, és az írónk vele lesz ismét boldogtalan.
Winona nagyon kacér és céltudatos a szerepében, és nagyon jó.
Joe
Mantegna: az olasz maffiózó-alkat most egy hétköznapi tv-s szerkesztő,
aki annyira pozitív és kedves, hogy sem Robin, sem a néző nem tudja hova
rakni. Szokatlanul egyszerű karakter, de Mantegnának elhisszük, hogy van
ilyen.
Charlize
Theron: a gyönyörű szőkeség most hazai terepen
arat, supermodelt játsszik, aki természetesen és lazán viselkedik, viszont
nem tud szabadulni a sztárságából fakadó kötöttségektől.
Charlize tökéletes topmodell, az ember nem tudja levenni róla a szemét,
és emellett érezhetőek a zárt körei, amiből nem tud kilépni.
Woody
Allen nem jelenik meg a filmben egy másodpercre sem, viszont Donald Trump
kapott pár szavas mondatot, hogy cserébe
a stáb forgathasson a Trump tulajdonában levő Atlantic City-i kaszinóban.
A
filmet Manhattanben vették fel, összesen 242 szereplő szólalt meg benne,
’97 augusztusában kezdték a forgatást, 800 ezer dolláros költségvetéssel,
a bemutató hetében
a bevételek ennek a kétszeresét adták ki.
Woody
Allennek a Celebrity a 27. Játékfilmje, nemrég fejezett be egy a ’30-as
évek jazz-zenészeiről szóló filmet, a következő filmterve egy vígjáték,
amelyben ismét kapott magától szerepet, úgyhogy nemsokára találkozhatunk
vele a filmvásznon is.
-LI-
|