|
|
Big
Daddy
Apafej
(1999)
Képzeljük
el, hogy ha egy komolytalan srác gondjaira bízunk egy nem túl egyszerű
5 éves kissrácot, akkor abból milyen mulatságos helyzetek adódhatnak, mindehhez
lássunk egy Adam Sandler-arcot, ahogy komolyan nyilatkozik az élet nevelésbe
illő dolgairól, és már itt is az Apafej, Adam Sandler legújabb vígjátéka.
Sandler
eddigi filmjeit is egy jól bevált csapattal készítette, Tim Herlihyvel
írta a Vizes nyolcas, a Nászok ásza, a Happy, a flúgos golfos, illetve
a Billy Madison forgatókönyvét, Jack Giarraputo, volt egyetemi szobatársa
volt ezeknek a filmeknek a producere, az Apafej is ennek a kreatív
csoport-komolytalankodásnak köszönheti születését. Adam Sandler ebben a
filmben közelít leginkább
az igazi karakteréhez, talán mert nem annyira idétlen, mint a korábbi filmjeiben,
itt egy intelligens, okos, eredeti humorú srácot alakít, aki még árnyalatokban
sem szeretné korlátozni a szabadságát, egyszerűen csak azt csinálja, amihez
éppen kedve van.
Sonny Koufax a filmbeli
neve, 32 éves, aki bár elvégezte a jogi egyetemet, nem praktizál, helyette
délután ébred, sétálgat a városban, meccset néz a kedvenc bárjában, és
egy bevándorló pizzafutival
haverkodik. A szerelmi ügyeket sem tudja túlságosan komolyan kezelni, van
egy barátnője, de vele is a diákéveiben megszokott bulizós életformát próbálja
megvalósítani, mígnem a lány besokall, és szakítást írányoz be Sonnynak.
Itt kezdődik a filmbeli csavar: Sonny úgy határoz, hogy örökbe fogadja
azt a kisfiút, akit a véletlen rábízott, Juliant, aki tulajdonképpen Sonny
lakótársának és barátjának, Kevinnek a kisfia, bár ő eddig nem tudott a
létezéséről.
Sonny úgy gondolja, hogy
az örökbefogadással bebizonyíthatja Vanessának az életrevalóságát, ezért
igen felelősségteljesen áll a gyereknevelési feladathoz. Persze mindent
ellenkezően csinál, mint ahogy vele tették a szülei, tehát teljes szabadságot
ad Juliannek, hogy ebből mi lesz, azt muszáj személyesen megnézni a moziban.
Sokat lehet nevetni a két
figura együttműködésén, de a leginkább humoros jelenetek azok, amik csak
Sonnyról szólnak, vagyis amikben Adam Sandler agyműködésének látjuk konkrét
nyomait.
Kicsit nehézkesek tudnak
lenni a gyerek főszereplős filmek, a nézők ösztönösen is elfogultak a gyerekekkel,
ezért elvileg bármilyen soft
cselekmény megteszi, csak a megfelelő érzelmi szálnak kell végig adottnak
lennie.
Az Apafej esetében inkább
a vígjátéki vonal látja kárát a gyerek-célpontnak, az ötévesek egyszerűen
még túl kicsik ahhoz, hogy értékelhetően humorosak
tudjanak lenni. A Julian fiút egyébként egy ikerpár játssza, Cole és Dylan
Sprouse, koruk ellenére már nem ismeretlenek a filmvilágban.
Több ismerős arc is felbukkan
a filmben, van, akinek ez jót tesz, van, akinek kevésbé.
|
|
A kevésbé sikeres felbukkanásnál
Joey Lauren Adams-re gondolok, aki jó volt a Shop-Show-ban,
remek a Bio-Dome ( A zenebirodalom visszavág)-ban, de most nagyon keveset
nyújtott, felvett egy furcsa szájtartást, amitől nem szabadult meg a film
végéig, és ezzel az erőltetett mosollyal próbált megnyerő, kedves és megértő
barátnőt alakítani, oly kevés sikerrel.
A pizzafutár Rob Schneidert
is rengeteg akciófilmben láttuk már: Rajtaütés, Dredd bíró, A Pusztító,
vígjátékokban, mint a Vizesnyolcasban például, ismét teljes hévvel hozta
az idióta
barátot, nagyon meggyőzően. Persze a legütősebb karakter maga Sonny-Sandler,
mostantól az álomszuszék emberekről mindig ő fog az eszünkbe jutni.
A legtöbb szereplő már régebbről
ismerte egymást, a Kevint játszó Jon Stewarttal annak idején együtt lépett
fel Sandler New York-i kabarékban, Leslie Mann ( Corinne) is évek óta ismeri
Sandlert, a film legviccesebb pillanatai azok, ahol Sonny Corinne topless-múltját
gúnyolja, remekül elszórakoztatták a stábot közös bolondozásaikkal, és
ők is nagyon élvezték ezeket a forgatási perceket.
Maga a film cselekménye
nem tartogat túl sok meglepetést a nézők számára, többen voltak, akik kitalálták
a megoldást, mint akik nem is sejtették, mi lesz végül Julian sorsa, de
hát itt a lényeg Adam Sandler vidám percei voltak egy még kevésbé felnőtt
ember ( gyerek) társaságában.
Az idétlenkedéseken és a
beszólásokon kívül még azok a szórakoztató jelenetek, ahol egy nagyvárosi
link srác hétköznapi időtöltései taglalódnak, körülbelül olyan részletességgel,
ahogy a Tarantino-filmekben szoktak reggelikről, hamburgerekről
kimerítően értekezni, nos itt is megtudjuk, milyen különleges egy McDonald’s
-reggeli, vagy milyen hangulata van egy New York-i olasz étteremnek. Kicsit
sajnálatos, hogy a film végére jó útra térítik Sonnyt, szerencsére csak
pár másodpercig tűnik fel rendes, dolgozó családapaként, mert ezzel már
el is veszítette a különlegességét, csak a szeretet és a boldog karrier
mutatkozik vele kapcsolatban, és ez nem túl fantáziadús.
A film gyenge pillanatai
épp azok, amikor komolyan veszi magát, vagyis amikor a gyereknevelés problémái,
a jó apa-rossz apa dilemma háttérbe szorítja a spontán történéseket, de
ezek felett szemet hunyunk, és bátran állítjuk, hogy egy remekjó vígjáték
született az Apafejjel.
-lido-
|